Huvudmeny

BYD Borås

Startat av yngrot, 07 november 2019, 17:49:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Idag åkte jag med 2 av dessa och roade mig med att mäta ljudnivå och längst bak  låg den på som max 76 db. Det är ju inte direkt tyst och det är ju tystnaden som tas fram som fördel..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

VincentJkpg

Har aldrig åkt med elbuss, men vad är det som orsakar bullret? Fortfarande motorljudet?

S Svensson

Troligen är det också ljudet av däcken mot gatan.

Gano

Citat från: vinolik skrivet 07 november 2019, 18:12:44 PM
Har aldrig åkt med elbuss, men vad är det som orsakar bullret? Fortfarande motorljudet?

Helsingborgs VDL el-ledbussar har en, eller flera fläktar vid leden som ibland brummar en del ganska högt. Annars motorn viner mest, men det är inte särskilt högt. När det gäller BYD är iallafall Landskronas som är av samma modell som de i Borås fast kortbussar ganska plastiga och skrammlar en del. Det lät faktiskt ganska högt sist jag åkte de.

yngrot

Citat från: vinolik skrivet 07 november 2019, 18:12:44 PM
Har aldrig åkt med elbuss, men vad är det som orsakar bullret? Fortfarande motorljudet?


Dels är det vinande ljud från drivning plus fläktar som låter och ibland skrammel även om de jag åkte med var rätt tysta just med skrammel
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

MrRep

Citat från: yngrot skrivet 07 november 2019, 17:49:08 PM
Idag åkte jag med 2 av dessa och roade mig med att mäta ljudnivå och längst bak  låg den på som max 76 db. Det är ju inte direkt tyst och det är ju tystnaden som tas fram som fördel..

Buller kan mätas på både in och utsidan. Den största minskningen av buller upplever omgivningen runt där bussen kör. Fläktljudet i en El-buss varierar alltid med årstiden, dörrfrekvensen och tempen där ute och den aktuella värmestrategin baserat på huvudmanna krav etc