En dag i Stockholm - tips för en bussfantast?

Startat av Wito, 08 december 2015, 21:46:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wito

Hej!
Är på väg till Stockholm på fredag. Har tid från klockan 10-17, måste starta och vara tillbaks på Viking Lines terminal. Vad har ni för tips hur jag ska röra mig, tänkte starta direkt, först hitta ställe där jag köper 24h biljett i närheten (tips?), och sedan göra en kul rundtur med olika bussar. Vad har ni för rekommendationer åt mig, speciellt skulle jag vilja resa med era ledbussar tillverkade i Säffle och eventuella äldre bussar, men förutom det är det inte det viktigaste. Vill få en helhetsbild av staden, inte bara centrum ( har varit i centrum förut).
Är tacksam för tips, och eventuella ruttplaneringar,

Med vänlig hälsning,
Tony från Finland :)

DEB

SL:s äldsta bussar torde vara Arriva 7109 + 7171 som huserar på Mälaröarna, samt Nobina 5246 i Norrtälje. Ligger inte bakom hörnet på färjeterminalen direkt... Ett allmänt tips är ju då att åka ut till närmaste större knytpunkt för varje trafikområde. För Norrtälje och Norrort är det Danderyds sjukhus som gäller. Brommaplan för Mälaröarna, Gullmarsplan för Södertörn/Tyresö och Slussen för Nacka/Värmdöbussar, för att nämna några.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Wito

Tack så mycket! Nu börjar jag få en rutt ihop med ställena du nämnde. Skulle vilja få in en tur med Säffle ledbuss, någon som vet på vilka linjer de går, helst från Mälaröarna, Södertorn eller Slussen.

Mikey

De enda ledbussarna som finns kvar som är byggda i Säffle är B9S Lågentrebussar. Dom finns lite överallt, bl.a. utanför Viking-terminalen, i Danderyd, Slussen och Gullmarsplan bara för att nämna några. Dom ser ut såhär:



Alla äldre ledbussar byggda på B10-chassin är borta sedan några år. De äldsta tre bussarna som DEB nämnde används nog bara i eftermiddagstrafiken, det bästa är nog Brommaplan på eftermiddagen. Dock måste man ha väldigt mycket tur, för det är bara 2st som trafikerar där. Om du har tur kan du också se de sista kvarvarande Scania OmniCity-bussarna i Bromma också. Äldre bussar än så finns inte kvar.




L-G Lassander

Citat från: Wito skrivet 08 december 2015, 21:46:55 PM
först hitta ställe där jag köper 24h biljett i närheten (tips?)

Man brukar kunna köpa SL biljetter vid informationen på båtarna, så du kan ju höra där. Har för mig att även Viking säljer 24h biljetter, åtminstone gör Silja det.