Faceliftade 8500 till Jlt land

Startat av yngrot, 16 juni 2010, 16:44:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

 Det har synts ett antal av de nya som Kjellgrens ska köra med i Gislaved.


37  CEM 714

39  CEM 706

40  CEM  682

41  CEK  050

Dessa är den nya 8500 modellen  samt en omärkt 8700  regnr EFN   066..

De var i Tranemo i dag för lite översyn och bränslepåfyllning.  Den nya fronten ser bättre ut i verkligheten än vad jag trodde efter sett bilder här.. Dock är tyvärr förarplatsen väldigt trång påminner om kontinentala bussar smal och kort men om det går att få den förarplatsen som fanns på äldre 8500 vet jag ej..  Förmodligen beror det på att rullstolar ska på i framdörren som är bredare än bakdörren.. Platsen bakom föraren var inte en sidostol utan 2 rättvända + att det är 4 platser på barnvagnsplatsen vilket gör att dessa har 3 platser mer än normalt.. Förarstolen är dock av en behaglig modell med luftfjädring och massa finesser..  synd bara att I-shift-spaken sitter på höger sida vilket gör att den tar i väskhållaren...och på höger sida är det inte mer än ca 2 cm till förarväggen så inte blir det lätt att ta med sig en väska med lite egna saker i... Hela förarväggen är av plast och även grinden som tyvärr är rätt låg och inte heller täcker trappsteget vilket gör att det blir en del kallras där.. Förarfönster är enbart enkelglas hela vägen eltrådar enbart i den främre delen vid spegeln.. Vissa detaljer känns igen från 8700 exvis högerspegel och panelen ovan förare som sitter mitt ovan föraren med 2 utblås... spegelstyrning med ett vred på vänsterpanel som i 8700  även klimatpanelen sitter på panelen till vänster som föraren och ej på satelliten.. Inga gardiner i fönster heller ... Vi får väl se vem som är först med bild på dem ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ronni Bjørn Svensson

Hej
Hvilke dørplacering har de omtalte Volvo 8500 ?.
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Staffan Sävenfjord

Två av dem, 39 och 41, passerade Borås vid 14.30-tiden i dag och gjorde en kort paus vid Resecentrum. Jag fick några bilder som kommer att läggas ut under kvällen. Jag hade tyvärr inte möjlighet att stifta närmare bekantskap med interiören men exteriört håller jag med Yngrot om att de inte såg så pjåkiga ut.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Dörr 1-1-0    med som sagt bred framdörr
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Patrik

Vilka j***a monster!
Ser inte ut som något som borde finnas i Sverige.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Jeppe Hagelbäck

Jag har bestämt mig nu:
Riktigt snygga!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 16 juni 2010, 19:50:02 PM
Jag har bestämt mig nu:
Riktigt snygga!

De ser i alla fall bättre ut i verkligheten än på bild. Sedan är det ju inte särskilt snyggt med skolskjutsskylten just där men det finns ingen annan plats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Där satt den, det är så de ska lackeras. Snygga är de fortfarande inte men rätt lackerade faller det över åt ok i alla fall. Fronten är onekligen väldigt modern och den lirar extremt dåligt med baken. Noterar dock att övre bakljusen och blinkers numera är LED (även om också Nobina har det på sina "gamla" B7RLE i Ale), verkstadspersonalen tackar och ställer undan stegen. Ska bli intressant att se om även 8700 får en uppdatering.

homer

Den sista bilder gör bussen något snyggare än vad jag tyckt tidigare.

men min största fråga är om det är Dimljus eller Extraljus som sitter nertill???

hoppas inte säffle har slutat montera extraljus som "standard"

TH14b


Bussmicke

Citat från: Patrik skrivet 16 juni 2010, 19:16:04 PM
Vilka j***a monster!
Ser inte ut som något som borde finnas i Sverige.

Exakt, den som gjorde dessa design kan inte varit vid sina sinnes fulla bruk.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mustman

Personligen tycker jag dessa är jätte snygga. Hoppas vi får några i Örebro trakten
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Andreas

Tja, B9S och vad de alla heter...

Ni har just mött er överman, åtminstone i design! ;D Nog den snyggaste bussen jag har sett på länge. Hoppas det rasslar in sådana här även till SL-trafiken snart. Här har vi några värdiga ersättare till de gamla godingarna som är kvar och som måste till skrot eller försäljning.  :-\

yngrot

Ytterligare några i Tranemo i dag  och nu håller de på att montera Jlt maskiner...

35  CEM 726

38  CEM 870

42  BXY 905

43  BXY 873

Dessa är 8500  av nån underlig anledning saknar 8700 invr


CEO 880

CEO 874

CEO 876

Vem lyckas fota nere i Gislaved dit de förmodligen lär börja dyka upp under lördagen samt söndag...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina