Bussvärme i vinter särskilt B9s uppe i norr Ume...

Startat av yngrot, 02 februari 2009, 16:26:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Ni som sitter och kör som jag.. :D  hur är det med värmen hos föraren??  Själv kör jag fn. Carrus Vega och vi har bra värme därfram både element och extra fläktvärme att dra på . Den bästa värmen däremot var ju i Wiima från 80 talet med Dreiha defrostervärme ställde men in spjällen så det mesta av luften gick till utblåsen utanför grinden så kunde man till och med ha båda framdörrar öppna vid 20minusgrader och ändå inte frysa häcken av sig.

Men hur är det nu med exvis B9s blir det nån ordentlig värme?? 
Även ni som kör annat får så klart komma med synpunkter på dessa ingen censur på det... ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

76

Då ska vi ser hur det ser ut med värmen i GUBs vagnpark:

Neoplan gasbussar: Inga problem med värmen, kommer igång fort och räcker gott och väl till. Men kortvagnarna är det strul med elementet längst bak i passagerarutrymmet, det är gärna varmt trots +30° ute.

Neoplan diesel: Varmt och skönt.

MAN Lions City: Funkar helt OK de med. Avfuktningsfunktionen är oslagbar när det spöregnar ute.

Scania Omnicity: Mnja, jo efter ett tag så blir det hyffsat varmt.

Scania CN113: Värme vad är det? Det här är en busstyp man gärna tvingar ner i lägre växel för att att i ett desperat försök få upp temperaturen. Tar minst en timme att få nån värme, och den är ändå inte mycket att hurra för.

Näbbmössen: Man sitter på motorn, så nåt problem med värmen är det väl inte...

Ersa

Inga bekymmer med värme i Umeås nya B9S, varken för förare eller passagerare. De klår inte Solaris Urbino i värmekapacitet, men de duger gott och väl trots att det dessa dagar oftast är 15 minusgrader när man tar ut dem från garaget vid 5-6-tiden.

Sämst värme bland bussarna har de övertagna Scania OmniCity, som tyvärr aldrig kunnat matcha de äldre Scaniorna.

Matte

Ja det där med värme i vissa vagnar är lite si sådär tycker jag.

Scania CN113 som finns på Busslink Södertörn tycker jag är helt ok. Har ofta kunder som säger "kan du sänka värmen lite. Det är som en bastu" trotts att det är -10-15 grader. Och det gäller alla dom olika CN113 som finns hos oss som jag hittills har kört.

Även våra äldre Volvo B10M har bra värme tycker jag. Kan vara vissa vagnar som har sämre ibland. Fick dock ett tips av en kille på våran verkstad när jag körde min 1a vinter som bussförare. Det va att på Volvo så ska man inte trycka av hjälpbromsen. Och när man kör så ska man ibland ligga och bara motorbromsa med hjälpbromsen. Tex i nedförsbackar eller mest använda hjälpbromsen vid inbromsning till Hpl, Rödljus osv osv osv. Visst så får man planera sin körning lite mer men nog fan har du bra värme i bussen.

Scanias OmniCity är nog dom absolut sämsta vagnarna att få värme till Förarplats och Passagerarplats. Vet jag att jag ska köra en sådan tar jag på mig ett underställ och tjocktröjan. Sitter oftast och fryser när jag kör denna vagntyp. På vissa av våra OmniCity så finns det Dieselvärmare och som också fungerar. Den funktionen använder jag flitigt om möjlihet finnes.

Och våra Nya Volvo LågEntré kortvagnar som heter 4621-25 har en helt otroligt bra värme i. Man behöver inte köra länge innan värmen kommer igång och även bra värme vid korta körningar och långa reglerings tider.

yngrot

Ja tipset att alltid ha på retarder är väldigt bra överskottsvärmen från växellåda kommer ju motorn väl till pass. Man kan ju även på morron hålla foten på bromsen och gasa försiktigt och därmed snabbare få upp arbetstemp på motor..Får man en buss som ej går upp till mer än 60 grader då blir det dålig värme..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina