Denna hittade jag på gatan utanför Neoplan Väst / GS Grimbodepån igår.
Arrivas nya trafik kanske? (CBR anger Svenska Neoplan som ägare än så länge)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/BKM574_Katrinerog_080811_a_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/BKM574_Katrinerog_080811_b_liten.jpg)
//Jonas G
Så ska det se ut! Riktigt snyggt :)
Dock biogas och det finns det inte på Arrivas blivande områden...
Tack för trevliga bilder!
nu börjar det liggna nåt woooow :o
Det står ju i tråden om kommande att Busslink innerstan ska få 30st sådana varav den första skulle komma denna sommaren så låter ju troligt att detta är den.
Ser ju riktigt trevlig ut!
vad har den för dörrar då ?
Udda med stuprör på en buss. Ligger hängrännorna dolda på taket eller ska de monteras??? ::)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 augusti 2008, 22:45:15 PM
2-2-2
Med tanke på den dörrställningen så ligger ju innerstaden riktigt bra till, mums!!!!
Men fortfarande bara trista gula displayer :-( :-( :-(
CitatMed tanke på den dörrställningen så ligger ju innerstaden riktigt bra till, mums!!!!
Samt att det är låga ryggar och att den tar 100 personer.
Någon som vet hur dessa är att köra? Man hör ju att Volvo är slöa och rycker, har MAN lyckats bättre?
bussen ska till Söderhallen och skall ersätta 50XX Maxci'na från 94 som alla kommer att försvinna
Citat från: Fredde_J skrivet 12 augusti 2008, 23:26:11 PM
Samt att det är låga ryggar och att den tar 100 personer.
Någon som vet hur dessa är att köra? Man hör ju att Volvo är slöa och rycker, har MAN lyckats bättre?
Med den erfarenhet jag har av våra biogas bussar (Lion´s City) så är det inga problem med dom.
//Niclas
CitatMed den erfarenhet jag har av våra biogas bussar (Lion´s City) så är det inga problem med dom.
//Niclas
Det låter lovande..
Jag är ju inte direkt känd för att vara någon anhängare av MAN, men i dessa färgerna var bussen riktigt snygg!
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 augusti 2008, 22:36:36 PM
Denna hittade jag på gatan utanför Neoplan Väst / GS Grimbodepån igår.
Arrivas nya trafik kanske? (CBR anger Svenska Neoplan som ägare än så länge)//Jonas G
MUMMA!
Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2008, 23:23:34 PM
Men fortfarande bara trista gula displayer :-( :-( :-(
Om du menar skyltningen så säger jag Tack och lov. Nu slipper man halva bokstäver som kan bli med för snabba slutartider i moderna lysdiod(?)skyltar som det Tyvärr dräller av i Tyskland.
Visst det syns bar men fan så svårt att få till bra på kort.
Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2008, 00:16:23 AM
Om du menar skyltningen så säger jag Tack och lov. Nu slipper man halva bokstäver som kan bli med för snabba slutartider i moderna lysdiod(?)skyltar som det Tyvärr dräller av i Tyskland.
Visst det syns bar men fan så svårt att få till bra på kort.
Jag tror att man anser att det är viktigare med tydliga displayer framför kameravänliga displayer. Helt enkelt en viktig avvägning bussbolagen får göra där. Undrar vilken som vinner. ;)
tycker den ska vara gul skyld som i skåne på våra MAN är mycket snyggare syns bättre med ner det är mörkt ute.
Fullmatrisskyltningen är också snygg... åtminstånde diordskyltar ::)
Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2008, 00:16:23 AM
Om du menar skyltningen så säger jag Tack och lov. Nu slipper man halva bokstäver som kan bli med för snabba slutartider i moderna lysdiod(?)skyltar som det Tyvärr dräller av i Tyskland.
Visst det syns bar men fan så svårt att få till bra på kort.
Ja, inte begriper jag hur du (inte?) gör för att missa den texten hela tiden.
Jag har inga problem med det, och jag kör med en i sällskapet betraktad traktor....EOS 350D.
(http://www.svenskbusshistoria.se/Omniproduktion/1852528.jpg)
Exponeringstid?
En del skyltar av den typen funkar med snabba tider men långt i från alla.
Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2008, 10:00:51 AM
Exponeringstid?
En del skyltar av den typen funkar med snabba tider men långt i från alla.
Jag brukar vara rätt lat när jag fotar, och sätta kameran på sportläge, och då går det alldeles förträffligt.
Och alla skyltar har funkat för mig....men jag brukar sällan laborera med slutartider eller bländare, utan köra på programautomatik, eller som sagt sportläget.
För övrigt för att återvända till ämnet - jäkligt snygg lack på bussen...skall bli kul och få i innerstan...även om jag håller med....nya diodskyltar syns vida bättre :)
Annars är det ju faktiskt rätt smart att få EN buss nu och alla andra vid årsskiftet. Då har man chans att rätta till fel, eller ändra saker till bättre lösningar etc.
Att förarna skall få säga sitt - tja...tror att det inte skulle hjälpa så mkt eftersom 200 förare har 200 åsikter...men kanske kanske...
En fråga bara.
Skall dessa 30 st ersätta 5001-5020+5035-5044 = 30 st (årsmodell 1993+1995).
Vilka nummer kan dom tänkas att få?
Citat från: M224 skrivet 13 augusti 2008, 10:23:43 AM
En fråga bara.
Skall dessa 30 st ersätta 5001-5020+5035-5044 = 30 st (årsmodell 1993+1995).
Vilka nummer kan dom tänkas att få?
När man ersätter bussar går man inte i nummerordning, utan passar alla gånger på att rangera ut dom bussar som är i sämst skick, och det kan vara vilka som helst av dom MaxCi-bussar som finns i Söderhallen.
7501-7530
Fina bilder! Enligt uppgifter jag fått tidigare ska boggiebussar börja trafikera linjerna 76 och 77. Frågan är om Söderhallen tar över driften av linje 77 från Hornsberg, för det behövs väl knappast 30 bussar till linje 76? Eller får bussarna trafikera andra Söderhallen-linjer, t ex stomlinjerna samt 47E?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 augusti 2008, 10:29:16 AM
När man ersätter bussar går man inte i nummerordning, utan passar alla gånger på att rangera ut dom bussar som är i sämst skick, och det kan vara vilka som helst av dom MaxCi-bussar som finns i Söderhallen.
7501-7530
Tack :)
Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 augusti 2008, 10:30:52 AM
Fina bilder! Enligt uppgifter jag fått tidigare ska boggiebussar börja trafikera linjerna 76 och 77. Frågan är om Söderhallen tar över driften av linje 77 från Hornsberg, för det behövs väl knappast 30 bussar till linje 76? Eller får bussarna trafikera andra Söderhallen-linjer, t ex stomlinjerna samt 47E?
Det är inte helt klart vilka linjer som de kommer att trafikera, även om 76:an är en lågoddsare. Stomlinjerna är inte aktuella pga den röda lacken.
/Ted
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 augusti 2008, 10:29:16 AM
När man ersätter bussar går man inte i nummerordning, utan passar alla gånger på att rangera ut dom bussar som är i sämst skick, och det kan vara vilka som helst av dom MaxCi-bussar som finns i Söderhallen.
7501-7530
Ha haa, ny nummerserie igen. Varför blir man inte förvånad? ;)
Något som är helt klart är att det ska bli jäkligt kul.
Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2008, 11:44:54 AM
Ha haa, ny nummerserie igen. Varför blir man inte förvånad? ;)
Tur inte du har en begränsning på antalet olika fotosidor på bussmicke.se ;D
:D Äntligen, den första av Busslink Söder,s MAN bussar börjar närma sig hemmahallen. Eftersom vi nu bara har 10 MAN led. Men tyvärr har 41 volvo led. Så är dessa totalt 30 MAN boggiebussar ett välkommet inslag i Söder,s vagnpark. Hoppas de är lika fina att köra som de 10 ledvagnarna är. ;D
Enligt min mening är MAN ledvagnarna de bästa cityledvagnar som rullat i Stockholm. ;D 8)
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 augusti 2008, 22:36:36 PM
Denna hittade jag på gatan utanför Neoplan Väst / GS Grimbodepån igår.
Arrivas nya trafik kanske? (CBR anger Svenska Neoplan som ägare än så länge)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/BKM574_Katrinerog_080811_a_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/BKM574_Katrinerog_080811_b_liten.jpg)
//Jonas G
:) Tack för de fina bilderna på den första MAN bussen till Söderhallen. ;D
Det räder ju delade meningar om hur bra de är att köra men det är ju iof sig inget nytt. Vi förare är så olika så att hitta en buss som alla gillar kan vi nog drömma om.. ;)
Citat från: yngrot skrivet 13 augusti 2008, 18:25:34 PM
Det räder ju delade meningar om hur bra de är att köra men det är ju iof sig inget nytt. Vi förare är så olika så att hitta en buss som alla gillar kan vi nog drömma om.. ;)
Och detsamma gäller för oss som färdas i bussarna... 8)
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 augusti 2008, 12:08:39 PM
Tur inte du har en begränsning på antalet olika fotosidor på bussmicke.se ;D
8)
Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2008, 00:16:23 AM
Om du menar skyltningen så säger jag Tack och lov. Nu slipper man halva bokstäver som kan bli med för snabba slutartider i moderna lysdiod(?)skyltar som det Tyvärr dräller av i Tyskland.
Visst det syns bar men fan så svårt att få till bra på kort.
Det är himmla märkligt Micke, att inga nya grejer, som blir besvärliga för dej att fotografera, duger.
Vi andra som inte är så fixerade vid att alltid ha en så tekniskt fulländad bild som möjligt, klarar oss hyfsat bra utan större problem.
Det skulle ju iofs kunna bero på att vi inte tjatar ihjäl andra här med att gnälla då, men jag tror ändå att ditt ständiga fipplande med kamerans inställningar, tyvärr skjuter dej i knäna ibland.
Din bästa vän ......
/Leif D
Riv ner den vita skyddstejpen runt bakrutan och destskylten fram, så har du en riktigt läcker buss!
Grejen är att jag vill se klart o tydligt vad som står.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 augusti 2008, 22:33:27 PM
Riv ner den vita skyddstejpen runt bakrutan och destskylten fram, så har du en riktigt läcker buss!
Håller med dig man kan undra hur de tänkt när de specat bussarna så..
Jo så kan ju vara men varför?? det ser ju inte snyggt ut alls och dessutom verkar ju många bussar blivit röda efter ett tag i trafik. Om det nu är krav på det borde ju SL se till att bussarna ser ut som de beställt.
Citat från: yngrot skrivet 13 augusti 2008, 22:53:23 PM
Jo så kan ju vara men varför?? det ser ju inte snyggt ut alls och dessutom verkar ju många bussar blivit röda efter ett tag i trafik. Om det nu är krav på det borde ju SL se till att bussarna ser ut som de beställt.
Jag tycker att det ser rätt snyggt ut med det där vita, framförallt bak. Din andra mening förstår jag inte riktigt, självklart ska beställaren se till att trafikutövaren utför det som avtalats men det finns i den frågan många fler akuta saker att ta upp i så fall. Fungerande skyltning, städning m.m..
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 augusti 2008, 22:56:24 PM
Att det är så beror ju på att när rutorna byts finns inte någon dekortejp i lager osv.
Detta fenomen började på Swebus Citaro 2002 men då på sidorutornas överkant.
Alltför väl bekant ja..
Det finns ju mycket som trafikhuvudman bestämmer men som sen inte funkar i verkligheten det är ju inte nått nytt. Man kan ju tycka de borde komma ut i verkligheten lite så kanske en del knepiga krav försvinner. Det borde ju alla tjäna på..
Citat från: yngrot skrivet 13 augusti 2008, 23:01:32 PM
Det finns ju mycket som trafikhuvudman bestämmer men som sen inte funkar i verkligheten det är ju inte nått nytt. Man kan ju tycka de borde komma ut i verkligheten lite så kanske en del knepiga krav försvinner. Det borde ju alla tjäna på..
Ja iallafall när det gäller SL kan man undra om deras tjänstemän överhuvud taget vistas i den kollektiva trafikmiljön någonsin. Det känns som att många avarter skulle kunna avstyras tämligen omgående bara genom lite uppmärksamhet på sin resa till jobbet. Men den kanske företas med bil? Att dessutom tillsätta lite ingredienser som fantasi, okonventionellt tänkande, kreativitet, vilja och engagemang skulle kunna skapa en fantastiskt mycket bättre kollektivtrafik utan att kostnaderna nödvändigtvis skulle bli högre. Men nu ställde jag väl för höga krav?
Hos en del framgångsrika svenska företag (och säkert många utländska också) ingår det i tjänstemännens arbetsuppgifter att x antal dagar per år arbeta i den s.k. verksamheten. Det skulle innebära att skrivbordsnissarna skulle köra buss, tunnelbana eller spårvagn, klippa biljetter eller sitta i spärr några gånger per år. Detta skapar bra förståelse för verksamheten, kundernas önskemål och "fotfolkets" arbetsvillkor och är en grundläggande faktor för att skapa framgångsrika verksamheter (långsiktigt lönsamma).
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 augusti 2008, 22:33:27 PM
Riv ner den vita skyddstejpen runt bakrutan och destskylten fram, så har du en riktigt läcker buss!
Håller med!
I SL-land rullar dylika ledvagnar både med och utan vitt runt skyltskåpet...och det råder ingen tvekan om vilken version som är överlägset snyggast!
Citat från: Cero skrivet 13 augusti 2008, 23:15:45 PM
Ja iallafall när det gäller SL kan man undra om deras tjänstemän överhuvud taget vistas i den kollektiva trafikmiljön någonsin. Det känns som att många avarter skulle kunna avstyras tämligen omgående bara genom lite uppmärksamhet på sin resa till jobbet. Men den kanske företas med bil? Att dessutom tillsätta lite ingredienser som fantasi, okonventionellt tänkande, kreativitet, vilja och engagemang skulle kunna skapa en fantastiskt mycket bättre kollektivtrafik utan att kostnaderna nödvändigtvis skulle bli högre. Men nu ställde jag väl för höga krav?
Hos en del framgångsrika svenska företag (och säkert många utländska också) ingår det i tjänstemännens arbetsuppgifter att x antal dagar per år arbeta i den s.k. verksamheten. Det skulle innebära att skrivbordsnissarna skulle köra buss, tunnelbana eller spårvagn, klippa biljetter eller sitta i spärr några gånger per år. Detta skapar bra förståelse för verksamheten, kundernas önskemål och "fotfolkets" arbetsvillkor och är en grundläggande faktor för att skapa framgångsrika verksamheter (långsiktigt lönsamma).
uhum....vad hade detta med ämnet i tråden att göra? Kliar mig i huvudet och försöker komma på kopplingen till allmänt gnäll och den nya bussen som visades på bild...?!
Eller är jag för dum för att förstå?
Jag hoppas verkligen att dessa går helt utmärkta i SL-trafiken... efter som jag besitter en erfarenhet av gasdrivna MAN bussar... men den kanske ändras i framtiden, men den var väldigt snygg... Och det vita i fronten, på sidorna & där bak... är ju SL och det gör bussarna snygga tycker jag... bara helrött... njeee.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 augusti 2008, 22:44:22 PM
SL:s designprogram säger att det ska vara vita fält där.
...och det funkade finfint på gamla Säffle och Maxci. På den här typen av buss sabbar det dock designen totalt.
Citat från: Tomas Fransson skrivet 14 augusti 2008, 11:53:59 AM
Jag hoppas verkligen att dessa går helt utmärkta i SL-trafiken... efter som jag besitter en erfarenhet av gasdrivna MAN bussar... men den kanske ändras i framtiden, men den var väldigt snygg... Och det vita i fronten, på sidorna & där bak... är ju SL och det gör bussarna snygga tycker jag... bara helrött... njeee.
Helrött? Svart är det ju.
Ovanligt med boogie i innerstan, men riktigt snygg färgsättning och buss...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 augusti 2008, 21:17:52 PM
Nödvändigt för att klara både Biogasdrift och tillräckligt antal passagerare inom gällande axeltrycksbestämmelser
Dessutom är bussen väldigt lång. Hade man klarat vikten med enkelaxel, så hade man fått ett väldigt långt axelavstånd alternativt ett ordentligt saftigt överhäng. Det hade gjort bussen väldigt osmidig i stadstrafik.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 augusti 2008, 21:31:41 PM
En 2 axlig buss hade ju knappast varit längre än 12 meter och då hade man inte fixat Stockholms stads bestämmelser för axeltryck och samtidigt satsat på biogas.
Ni har säkert redan rett ut det här men; Vore det inte bättre, ur en framkomlighetssynpunkt, att välja ledvagnar?
Vad för typ av trafik ska bussen användas för?
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 augusti 2008, 21:39:58 PM
Vad för typ av trafik ska bussen användas för?
Stadstrafik i Stockholm.
Citat från: Karsten skrivet 14 augusti 2008, 21:40:52 PM
Stadstrafik i Stockholm.
Oj.. Trodde det rörde sig om trafik ut mot förorten eller på vischan.
Iofs har Helsingborg ungefär lika långa bussar i stadstrafiken och det verkar funka.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 augusti 2008, 21:47:18 PM
Oj.. Trodde det rörde sig om trafik ut mot förorten eller på vischan.
Iofs har Helsingborg ungefär lika långa bussar i stadstrafiken och det verkar funka.
Liksom Borås.
jag trodde det var en region buss typ ???