Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jona skrivet 11 september 2011, 00:20:53 AM

Titel: Söndagsbilder 133
Skrivet av: Jona skrivet 11 september 2011, 00:20:53 AM
HEJ

Då var det dags igen, tvåfaldigt denna gång. Det ena är att jag fyller år idag och därför tyckte jag det var dags och bjuda på en liten present i form av en söndagsbilds-tråd, igen.

Har ett enorm arkiv med oredigerade och opublicerade bilder i lager som på sikt ska bli söndagsbilder. Men ibland får man rester över, bilder som inte passar in i något tema, eller som är för få för att göra ett eget tema av, tex man besöker ett samhälle eller då VS nu osv. Har som exempel 2 sådana besök som gjorde samma sommar med 2 dagars mellanrum. I förbifarten på väg till annan plats väljer man och lägga ett kortare fotostop i området. Sedan misslyckas man med vissa bilder och dom du får kvar och kan tänkas och använda är för få i antalet.

2 av dessa platser jag besökte sommaren 2010 var Karlaplan i Stockholms innerstad, och Älvsjö söder om staden. Karlaplans-bilderna var tänkt och höra till ett bildsvep från Innerstaden men tänkte om. Så bilderna blev över.
Samma sak skedde med Älvsjö, kom inte på någon bra sammanhang och pressa in dom i så även dom lades på sidan.
Ända uppslaget jag får på en eventuellt röd tråd är att Karlaplan trafikeras av linje 42 och 44 medan Älvsjö bland annat trafikeras av linje 142 och 144.
Köper ni det som en röd tråd som binder områdena samman?
Eller kan det faktum att det är och samma operatör som trafikerar båda områdena. Sommaren 2010 hette bolaget Busslink och därför får dom hetta så även på mina bilder. Namnet Keolis Frukostflingor, nej förlåt bara Keolis blev det namn bolaget senare gick över till och använda.

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL7444_Karlaplan_STHLM_100726.jpg)
Karlaplan är en cirkulationsplats med en park och en fontän på Östermalm i Stockholm. Platsen är anlagd som en stjärnplats, där Karlavägen, Narvavägen, Östermalmsgatan, Lützengatan och Styrmansgatan möts som i en stjärna.

Platsen fick sitt nuvarande namn samtidigt med Karlavägen i samband med namnrevisionen i Stockholm 1885. Namnvalet gick under kategorin fosterländska och historiska namn och skall hedra svenska konungar som Karl X Gustav, Karl XI, Karl XII.

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL7448_Karlaplan_STHLM_100726.jpg)
Karlaplan som stjärnplats har sitt ursprung i Lindhagenplanen från 1866. Förebilden med en stjärnplats och därifrån utstrålande alléer kom från bland annat Place de l'Étoile i Paris och liknande platser i Wien och Berlin. Karlaplan började anläggas 1896 med gräsmatta och buskar på den tidigare Ladugårdslandstullens plats.

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL7428_Karlaplan_STHLM_100726.jpg)
År 1886 planterades de första träden men 1905 fick dock en del av de nyplanterade lindarna bytas ut på grund av en gasläcka i marken. En planeringsskiss upprättat av Stockholms parkavdelning 1917 visar en liten cirkelformad grönanläggning utan fontän. Under första världskriget kompletterades planteringen med bland annat kastanjer och popplar

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL5106_Karlaplan_STHLM_100726.jpg)
Karlaplan är en station på Stockholms tunnelbana i stadsdelen Östermalm i Stockholms innerstad.

Stationen trafikeras av röda linjen och ligger mellan stationerna Östermalmstorg och Gärdet. Avståndet till station Slussen är 3,6 kilometer.

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL7448_Karlaplan_STHLM_100726_bild2.jpg)
Stationen invigdes den 2 september 1967 i samband med att bangrenen mot Ropsten förlängdes från Östermalmstorg. Den är belägen i bergrum 23 meter under marken rakt under kvarteret Fältöversten. Entré från antingen Fältöverstens södra ingång vid Karlaplan eller från Valhallavägen/De Geersgatan.

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL7448_Karlaplan_STHLM_100726_bild3.jpg)
Karlaplan är den 8:e djupast belägna tunnelbanestationen på hela tunnelbanenätet beläget 10,6 meter under havet.

Det är vad Wikipedia berättar om platsen.

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL7437_Karlaplan_STHLM_100726.jpg)
Fanns flera anledningar till jag valde och passera Karlaplan på min fototur. För det första var jag strax innan ute på Djurgården och fotade så avståndet mellan var inte långt.
Sedan såg jag att det vid tillfället nästan nya bussar av märket Solaris trafikerade linje 44 och dom kunde jag mig tänka mig och fota så det var en annan anledning och besöka platsen.
Sedan gillar jag platsen som sådan, trä-allerna och dom rak gatorna som är omgivna av fina härliga stenhus i olika former och färger.
Sedan är platsen och föremål för ett Bankrån i boken Enkelstöten som jag var fascinerad av som barn.
Är det inte här man kör runt runt i Jönssonligan och Dynamit-Harry medan man funderar på vart man ska åka?

Nu lämnar vi obehindrat platsen utan vidare tankebanor och fortsätter längs röda linjen via Fruängen till den plats dit Tunnelbanalinjen faktiskt aldrig byggdes vidare till, trotts att planerna fanns. Följ med till Älvsjö. Eller som Bussmicke sa via MSN,
Karl söker sin Älva....

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL3712_Alvsjo_100728.jpg)
Älvsjö är en stadsdel i Söderort inom Stockholms kommun. Stadsdelen gränsar till Långsjö, Långbro, Solberga, Liseberg, Örby slott, Örby och Hagsätra samt till Snättringe i Huddinge kommun

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL4708_Alvsjo_100728.jpg)
Stadsdelen bildades 1926 och innefattade då dagens stadsdelar Fagersjö sjön Magelungen, Rågsved och Hagsätra.

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL3117_Alvsjo_100728.jpg)
1945 bildades grannstadsdelen Solberga och på grund av en märklig gränsdragning hamnade en del av Älvsjö Centrum i Solberga.

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL7106_Alvsjo_100728.jpg)
Efter att Älvsjö station invigdes 1 november 1879 ökade intresset för att uppföra hus i området.
Privata exploatörer köpte 1908 upp mark för att stycka av till villatomter.

Öster om Älvsjö station ligger Stockholmsmässan

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL4711_Alvsjo_100728.jpg)
Västra stambanan öppnades för trafik 1860. Den ursprungliga stationen vid Elfsjö med dåtida stavning öppnades den 1 november 1879. Den 28 december 1901 invigdes Nynäsbanan och Älvsjö blev då förgreningsstation.

Älvsjö är en station på Stockholms pendeltågsnät, belägen i stadsdelarna Solberga och Älvsjö i Söderort inom Stockholms kommun och som färdigställdes 1970.

Den utgör grenstation för tågen på Södertäljebanan och Nynäsbanan och ligger mellan stationerna Årstaberg och Stuvsta respektive Farsta strand. Stationen har två plattformar, en för vardera bangrenen, samt genomgående spår för fjärr- och godståg.

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL2141_Alvsjo_100728.jpg)
Cirka 1 km norr om pendeltågstationen ligger Älvsjö godsbangård, som togs i bruk 1972. Där lastas och lossas gods som ska mellan Stockholm och platser längre söderut. Transporten till start/slutmål i Stockholm går med lastbil.
Det finns en till sådan godsbangård i Stockholm, i Tomteboda. Den används för godståg norrut/norrifrån. Man undviker godståg genom Stockholms centralstation under rusningstid. Nattetid förekommer desto mer godstrafik mellan de båda bangårdarna.

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL4729_Alvsjo_100728.jpg)
Den har en biljetthall, belägen över spårområdet och med entré från Älvsjö Broväg, en gångviadukt mellan Älvsjö centrum och mässområdet.

Stationen har cirka 12 000 påstigande under ett vardagsdygn

På Älvsjö Stationsplan finns en bussterminal för följande linjer:

    142 Älvsjö station-Telefonplan och omvänt
    143 Högdalen-Älvsjö station(-Liljeholmen) och omvänt
    144 Gullmarsplan-Fruängen och omvänt
    152 (Bromma flygplats-Älvsjö station) och omvänt
    161 Bagarmossen-Midsommarkransen (Majstångsvägen)(-Gröndal (Trekanten)) och omvänt
    163 Kärrtorp-Bredäng(-Sätra industri (Storsätragränd)) och omvänt
    167 (Farsta centrum-Älvsjö station) och omvänt
    173 Skarpnäck-Skärholmen och omvänt
    190 (Farsta strand-Sergels torg) och omvänt (nattbuss)
    726 (Tumba station-Fridhemsplan) och omvänt


(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/BL5208_Alvsjo_100728.jpg)
Sist ut en bild på en enligt mig riktig buss av modell Höggolv och trapp. Denna linje blev en favorit för mig som jag använde några gånger under sommaren 2010 men klev då på bussen vid Årstaberg station istället alla gånger utom denna dag.

Efter Gröndal går bussen direkt via väg E4 och Essingeleden direkt till Sundbyberg utan och passera gå, eller låt oss säga city.

Väl mött en annan söndag framöver.

/Jona
Titel: SV: Söndagsbilder 133
Skrivet av: Dieselsmurfe skrivet 11 september 2011, 08:37:24 AM
Trevligt bildsvep och GRATTIS På födelsedagen.
Titel: SV: Söndagsbilder 133
Skrivet av: the0fiskis skrivet 11 september 2011, 09:15:48 AM
grattis
snygg billsvep som vanligt
Titel: SV: Söndagsbilder 133
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 11 september 2011, 11:15:01 AM

   Grattis till både födelsedagen och trevliga bilder som vanligt.

   //Niclas
Titel: SV: Söndagsbilder 133
Skrivet av: Muk skrivet 11 september 2011, 11:58:49 AM
Grattis! Den röda tråden kan väl vara att det är röda bussar på alla bilder.  :)
Titel: SV: Söndagsbilder 133
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 september 2011, 12:11:06 PM
Bra att du kom på en röd tråd; 42/44 + 142/144 och stort grattis.
Titel: SV: Söndagsbilder 133
Skrivet av: Jacob med C skrivet 11 september 2011, 12:41:27 PM
Trevlia bilder. Blir sugen att åka till Stockholm när jag se dessa bilder. Har gjort en grattistråd på Jona http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47910.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47910.0).
Titel: SV: Söndagsbilder 133
Skrivet av: Jona skrivet 11 september 2011, 15:32:05 PM
Tack för alla trevliga kommentarer. Uppskattades. Grattis kan med fördel fortsättningsvis skrivas i tråden Jacke skrev. Tack för det initiativet.

/Jona