Tidtabell SJ Danderydslinjerna 614, 615 & 625 - 1967

Startat av Mikael T Nilsson, 09 november 2019, 10:11:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hej,

Hittade denna tidtabell i min samling. Det var före högertrafikens införande och linjerna 614, 615 och 625 var då Täbylinjer som gick från stan norrut.

Linjesträckningen för 615/625 blev senare 618.

Eftersom Roslagsbanan denna tid gick hela vägen till Norrtälje kanske det inte fanns någon busslinje mellan Stockholm och Norrtälje. Bussförbindelsen mellan Stockholm och Norrtälje fick ju senare nr 625. Ca 1969 fanns det en busslinje mellan Sthlm och Norrtälje med nr 640.


Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ola Å

Någon som vet hur länge 615 gick till Näsbypark? Har för mig att den lades om via Roslags Näsby eller Täby Centrum tidigt 70-tal, har ett minne av att jag som en liten parvel åkte buss från Näsbypark som 4-5 åring den vägen.

Ulf Berlin

Tel nummer 10 23 55?
Var det numret till"SJHK"?/Ulf

Ersa

Givetvis fanns det en busslinje på sträckan Norrtälje - Stockholm. Roslagsbanan har ju aldrig täckt upp områden som Össeby och Angarns socknar. Tänk även på att de flesta åkte lokalt en del av sträckan, och arbetspendling hela sträckan inte alls förekom i samma utsträckning som idag. Det var ett helt annat samhälle då.

Linjenumret på linjen som gick på landsvägen mellan Norrtälje via Hall (nuvarande Norrhall och Söderhall), Össeby och Angarn till Jarlaplan hette SJ 605, innan den senare fick det då lediga numret SJ 625.
Slutsiffran kommer från SLO-tiden, då den hette 5N ända sedan den började köras på 1920-talet. Bokstaven fanns där för att inte förväxlas med andra linker med samma nummer. När SJ tog över SLO lade man i detta fall bara till 60x innan, och då fanns heller inget behov av suffixet N.

Linje 640 (som senare blev 676) var i många år bara en liten okänd direktbusslinje som ända in i någorlunda modern tid bara gick ett fåtal avgångar per vardag. Historiskt sett har denna linje inte mycket att tillföra kollektivtrafikens historia och uppbyggnad i Roslagen.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 09 november 2019, 12:48:47 PM
Givetvis fanns det en busslinje på sträckan Norrtälje - Stockholm. Roslagsbanan har ju aldrig täckt upp områden som Össeby och Angarns socknar. Tänk även på att de flesta åkte lokalt en del av sträckan, och arbetspendling hela sträckan inte alls förekom i samma utsträckning som idag. Det var ett helt annat samhälle då.

Linjenumret på linjen som gick på landsvägen mellan Norrtälje via Hall (nuvarande Norrhall och Söderhall), Össeby och Angarn till Jarlaplan hette SJ 605, innan den senare fick det då lediga numret SJ 625.
Slutsiffran kommer från SLO-tiden, då den hette 5N ända sedan den började köras på 1920-talet. Bokstaven fanns där för att inte förväxlas med andra linker med samma nummer. När SJ tog över SLO lade man i detta fall bara till 60x innan, och då fanns heller inget behov av suffixet N.

Linje 640 (som senare blev 676) var i många år bara en liten okänd direktbusslinje som ända in i någorlunda modern tid bara gick ett fåtal avgångar per vardag. Historiskt sett har denna linje inte mycket att tillföra kollektivtrafikens historia och uppbyggnad i Roslagen.

Hej,

Tack för kompletterande uppgifter och mycket intressant historik!

När Roslagsbanan lades ned på sträckan Rimbo-Norrtälje verkar det som att linje 605 kortades ned och linje 640 infördes mellan Stockholm och Norrtälje. Linje 605 hade 1969/1970 sträckningen Stockholm (Jarlaplan)-Angarn-Stångberga-Kårsta och linje 640 Stockholm (Jarlaplan)-Norrtälje.

Linjenumren 605 och 640 verkade ha försvunnit 1971. Då trafikerade linje 625 sträckan Stockholm (Jarlaplan)-Angarn-Norrtälje.

Linjenumret 640 återuppstod sedan ca 1983 (har inte alla gamla Roslagstidtabeller lättillgängliga just nu), och då som högtrafiklinje mellan Stockholm (Tekniska högskolan) och Norrtälje med, precis som du skriver, endast några enstaka turer per vardag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 november 2019, 12:42:16 PM
Tel nummer 10 23 55?
Var det numret till"SJHK"?/Ulf

Det kan mycket väl tänkas. Det andra numret gick förmodligen till huvuddepån i Enebyberg.

Citat från: Ola Å skrivet 09 november 2019, 11:47:48 AM
Någon som vet hur länge 615 gick till Näsbypark? Har för mig att den lades om via Roslags Näsby eller Täby Centrum tidigt 70-tal, har ett minne av att jag som en liten parvel åkte buss från Näsbypark som 4-5 åring den vägen.

Det verkar inte som att linjenumret 615 fanns kvar så sent som 1970 i alla fall.
Linjenumret 615 återuppstod i början av 1980-talet då det ersatte 606 på sträckan Täby C-Ullna-Angarn-Vallentuna stn. Vid detta linjenummerbyte förlängdes linjen från Täby C till Roslags Näsby stn.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

SJ 605, sedemera SJ/SL 625, hade länge inget med Rimbo att göra. Det var väl inte förrän ett bra tag in på SL-tiden (rätt modern tid) som 625 drogs via Rimbo. Innan dess gick den gamla Stockholmsvägen (E3) rakt norrut från Rö, via Kilen till Rösa. Detta i många år långt efter att persontrafiken upphörde på järnvägen mellan Norrtälje och Rimbo.

Många gör misstaget att tänka i nutida banor, att pendlingen och trafiken gick Norrtälje - Rimbo - Stockholm. Men längre tillbaka var det inte så, utan trafiken och resandet följde i princip dagens linjer 639 och 677. En nord-sydlig, och en öst-västlig resväg.
Visserligen gjorde man ett försök med "Finländaren" eller vad man nu kallade rälsbussen som kördes Stockholm - Rimbo - Norrtälje hamn, men denna innebar vändning i Rimbo och lite annat bök, för att kunna trafikera sträckan på två skilda banor. Vilket järnvägsnätet i grunden inte var byggt för.

Än idag gör många samma misstag att säga "vidare till Norrtälje" när Roslagsbanan till Rimbo utreds. Norrtälje har inget med saken att göra. Släpp tankesättet med "kommuncenter" bara. Har man lust att säga åt dem.

Hasse L

Från början kanske linjenumret 640 uteslutande kom att användas för båtbusslinjen till Norrtälje hamn (- Pargas/Åbo) sedan järnvägslinjen från Stockholms Ö hade lagts ned 1969? Körde dessa "båtbussar" vid några tillfällen sommaren 1970. Blev t.o.m. "utbytt" från en lugn kväll på 602/612 till att köra 640 (då fick dom åka H65A 6502!). Så prioriterade man p.g.a. personalbristen.




Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 09 november 2019, 21:06:30 PM
Från början kanske linjenumret 640 uteslutande kom att användas för båtbusslinjen till Norrtälje hamn (- Pargas/Åbo) sedan järnvägslinjen från Stockholms Ö hade lagts ned 1969? Körde dessa "båtbussar" vid några tillfällen sommaren 1970. Blev t.o.m. "utbytt" från en lugn kväll på 602/612 till att köra 640 (då fick dom åka H65A 6502!). Så prioriterade man p.g.a. personalbristen.





Tack för dessa trevliga bilder! Intressant! Då var linjenumret 640 avsett för båtbusstrafik till Norrtälje hamn. Båtbusstrafiken mellan Stockholm och Kapellskärs hamn fick nr 630 och senare 930.

En intressant iakttagelse i kartbilden ovan är att både linje 630 och 631 mot Rådmansö hade olika körväg från Stockholm; 630 via Brottby och 631 via Åkersberga. Det var ny info för mig.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Lite OT: Hur lång var restiden med Roslagsbanan från Norrtälje till Stockholm Ö?

//Peter

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 10 november 2019, 04:41:24 AM
Lite OT: Hur lång var restiden med Roslagsbanan från Norrtälje till Stockholm Ö?

Det beror på vilken tidsperiod man tittar på. I början var det ju olika järnvägsbolag på de olika sträckorna öster samt söder om Rimbo, och även sedan SRJ och sedemera SJ tog över allt, blev det ju ändå så att tågen kom in på olika plattformar i Rimbo, från Stockholm respektive Norrtälje. Det var då givet och självklart att det i Rimbo var byte mellan tåg för alla passagerare och last, och därigenom förmodligen en hel del väntetid.

Men enligt denna debatt ska specialtåget Finländaren på 1960-talet ha kommit ner i 76-78 minuters restid mellan Norrtälje hamn och Östra station. Detta trots tidsödande växling i Rimbo.
Jämfört med 80-90 minuter restid med buss, beroende på färdväg via Rö eller Åkersberga:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=68005

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 10 november 2019, 08:00:55 AM
Det beror på vilken tidsperiod man tittar på. I början var det ju olika järnvägsbolag på de olika sträckorna öster samt söder om Rimbo, och även sedan SRJ och sedemera SJ tog över allt, blev det ju ändå så att tågen kom in på olika plattformar i Rimbo, från Stockholm respektive Norrtälje. Det var då givet och självklart att det i Rimbo var byte mellan tåg för alla passagerare och last, och därigenom förmodligen en hel del väntetid.

Men enligt denna debatt ska specialtåget Finländaren på 1960-talet ha kommit ner i 76-78 minuters restid mellan Norrtälje hamn och Östra station. Detta trots tidsödande växling i Rimbo.
Jämfört med 80-90 minuter restid med buss, beroende på färdväg via Rö eller Åkersberga:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=68005

Vad är det för tidsödande växling du talar om? Det var ju bara ett riktningsbyte vid plattform.

Leyland

Citat från: Karsten skrivet 10 november 2019, 08:16:14 AM
Vad är det för tidsödande växling du talar om? Det var ju bara ett riktningsbyte vid plattform.

Då det var rälsbuss ja, ingen växling.

Men vid loktåg fick det växla (rundgång och eventuell vändning av ånglok på vändskiva).


Ersa

Citat från: Karsten skrivet 10 november 2019, 08:16:14 AM
Vad är det för tidsödande växling du talar om? Det var ju bara ett riktningsbyte vid plattform.

Eftersom man på allvar utredde nybyggnad av två olika spåralternativ runtom Rimbo, för att kunna slippa vändningen och få genomgående trafik, måste momentet väl ha setts som besvärligt och tidsödande?

Det kan givetvis även vara så att jag är färgad av dagens politik, där det skriks "nej!" rätt ut, så fort nybyggnation av vägar, järnvägar eller hus föreslås i Roslagen.

Leyland

Citat från: Ersa skrivet 10 november 2019, 08:27:16 AM
Eftersom man på allvar utredde nybyggnad av två olika spåralternativ runtom Rimbo, för att kunna slippa vändningen och få genomgående trafik, måste momentet väl ha setts som besvärligt och tidsödande?

Ja, dels är Rimbo gamla stationsläge en "omväg" om man vill minska restiden till Norrtälje, dels med växling eller rundgång givet gamla stationsläget så hade ett triangelspår (direkt utan gå in till Rimbo) sparat minst 10 minuter i restid. På loktågstiden säkert 15 minuter.