SV: SLs sommartidtabeller Linje 40

Startat av Yujin Zhang, 13 maj 2008, 17:10:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl W

Citat från: Yujin Zhang skrivet 21 maj 2008, 18:25:18 PM
Om jag har förstått situationen rätt så ligger det till så här:
*Universitetet norra namnändras till Universitetet.
*I hållplatsförteckningen för 40ans sommartabell står det Universitetet norra.

Hade jag varit ansvarit för uppläggning av tidtabellerna på sl.se skulle jag ha kontaktat personen (om inte uppläggaren kan redigera i t.ex. InDesign själv) på SL som är samordnare för tidtabellssättning och be han/hon ta bort "norra" i 40ans hållplatsförteckning, eller kontakta direkt entprenören och be dem ändra där. Nu känner jag inte 100% till hur SLs struktur för tidtabellsgörning ser ut så därför kan det variera en hel del från hur man skulle göra i verkligheten hos SL.

När det gäller de tryckta tidtabeller så finns det inte så mycket att göra, däremot online-upplagen...

Tyvärr Nico, om det är någonting som jag har lärt på forumet så är det att sunt förnut inte fungerar här. Det finns alltid någon besserwisser som måste påpeka varenda fel som finns (och leka företaget_har_alltid_rätt) och till slut måste jag också leka besserwisser för att inte se ut som världens idiot. Jag kan verkligen förstå varför vissa bestämmer lämna detta forum och skulle verkligen inte vara överaskad om detta forum blir en äkta "after-work bar för alla inom yrken"-forum där de med intressen blir nedtrammpad (så fort man vågar tänka annorlunda, kanske för de i yrken känner sig hotad?) bara för att de inte är i yrken...

Huruvida ni tar det jag skrev ovan personligt eller inte, det får ni bestämma själv, jag skrev bara vad jag tycker (alltså min åsikt, inget annat) om stämningen på forumet.

Tycker du att du bidrar själv till en god stämning?

Yujin Zhang

CitatDet går inte att redigera i en pdf fil.

Har du provat öppna pdf InDesign/Illustrator? Går visst redigera och sparat som nytt.

CitatTycker du att du bidrar själv till en god stämning?

Jag försöker, men tyvärr är det lättare sagt än gjort när man blir nertrammpad av folk i yrket som vägrar tänker annorlunda...

Cero

Citat från: Yujin Zhang skrivet 22 maj 2008, 13:44:09 PM
Har du provat öppna pdf InDesign/Illustrator? Går visst redigera och sparat som nytt.

Jag försöker, men tyvärr är det lättare sagt än gjort när man blir nertrammpad av folk i yrket som vägrar tänker annorlunda...

Visst finns det gott om folk "i branschen" som anser sig kunna allt bäst (det finns i alla branscher) och som inte vill ens tänka tanken att någon annan, helt utomstående, skulle har bra idéer värda att ta tillvara. Det lyser ibland igenom även på detta forum. Samtidigt finns det gott om ungdomar som tror sig ha kommit på världens idé och blir helt förtvivlade att ingen lyssnar. Och att idéerna inte tas tillvara behöver inte alltid vara beroende på att de presenteras för träiga gubbar utan det kan helt enkelt vara så att samma idéer prövats förut med mindre bra resultat (kallas erfarenhet och det är en åkomma de flesta av oss förr eller senare drabbas av) eller att krasst ekonomiskt tänkande (skittråkigt men tyvärr nödvändigt ibland, det går bra att kolla i den egna plånboken ibland så är man där) som prioriterar ner idén ifråga.

Och visst går det att editera en pdf-fil på olika sätt men det kanske är så enkelt att det någon uppfattar som världens för stunden största problem och irritationsmoment är något den andra partnen, i det här fallet SL, tycker är en struntsak och helt enkelt prioriterar ner i väntan på ny tabell (som väl lär komma om sådär tre månader).

Vidare tycker jag att man alltid ska tänka sig för hur man formulerar sig på forum som detta. Vissa inlägg, här och på andra ställen, är så bryska och nära gränsen till personlig kränkning att håren på armarna reser sig (ja, även från äldre "gubbar"). Det sätt man uttrycker sig på forum tycker jag bör avspegla exakt hur man skulle bete sig om personer(na) ifråga stod framför nosen på en. Precis på samma sätt som att folk beter sig i trafiken med fingrar och allt möjligt. Skulle de sätta upp samma finger mot någon som tycker de ska sluta tränga sig i bankomatkön skulle sannolikt fingret få ett annat utseende. Men avståndet i plåtburken skyddar precis som den relativa anonymiteten och avståndet på Internet. Och då slutar det med värdelös pajkastning.

Karsten

Citat från: Cero skrivet 22 maj 2008, 14:07:06 PM
Visst finns det gott om folk "i branschen" som anser sig kunna allt bäst (det finns i alla branscher) och som inte vill ens tänka tanken att någon annan, helt utomstående, skulle har bra idéer värda att ta tillvara. Det lyser ibland igenom även på detta forum. Samtidigt finns det gott om ungdomar som tror sig ha kommit på världens idé och blir helt förtvivlade att ingen lyssnar. Och att idéerna inte tas tillvara behöver inte alltid vara beroende på att de presenteras för träiga gubbar utan det kan helt enkelt vara så att samma idéer prövats förut med mindre bra resultat (kallas erfarenhet och det är en åkomma de flesta av oss förr eller senare drabbas av) eller att krasst ekonomiskt tänkande (skittråkigt men tyvärr nödvändigt ibland, det går bra att kolla i den egna plånboken ibland så är man där) som prioriterar ner idén ifråga.

Och visst går det att editera en pdf-fil på olika sätt men det kanske är så enkelt att det någon uppfattar som världens för stunden största problem och irritationsmoment är något den andra partnen, i det här fallet SL, tycker är en struntsak och helt enkelt prioriterar ner i väntan på ny tabell (som väl lär komma om sådär tre månader).

Vidare tycker jag att man alltid ska tänka sig för hur man formulerar sig på forum som detta. Vissa inlägg, här och på andra ställen, är så bryska och nära gränsen till personlig kränkning att håren på armarna reser sig (ja, även från äldre "gubbar"). Det sätt man uttrycker sig på forum tycker jag bör avspegla exakt hur man skulle bete sig om personer(na) ifråga stod framför nosen på en. Precis på samma sätt som att folk beter sig i trafiken med fingrar och allt möjligt. Skulle de sätta upp samma finger mot någon som tycker de ska sluta tränga sig i bankomatkön skulle sannolikt fingret få ett annat utseende. Men avståndet i plåtburken skyddar precis som den relativa anonymiteten och avståndet på Internet. Och då slutar det med värdelös pajkastning.

Bra skrivet Cero!

Det som kanske bidrar till den ibland "ruffa" stilen och samtalstonen på forumet är att det i skrift är upp till mottagaren att bedöma hur det som läses är tänkt att läsas. Ingen av de två huvuddebattörerna i denna tråd är elaka eller speciellt ilskna av sig (vad jag upplevt), men har endera parten väl bestämt sig för att uppfatta den andra som gnällig gubbe/okunnig ungdom så är det ofta svårt att ändra den uppfattningen enbart genom skriftkommunikation.