CitatBussbranschen behöver 2 500 nya chaufförer – per år.
– Det är väldigt stora pensionsavgångar framöver, säger Helena Gibson Ek, informationsansvarig vid Svenska Bussbranschens Riksförbund.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4036341.ab
Moderators edit: rubriken ändrad.
Jag var själv på väg och lägga in en tråd om samma ämne men det behöver jag inte nu.
Jag tror inte på att sänkt körkortsålder och gymasieutbildning hjälper mycket för att öka antalet chaufförer.
Citat från: 76 skrivet 20 december 2008, 10:15:58 AM
Moderators edit: rubriken ändrad.
Hmmm, hade jag stavat så illa? :-)
Citat från: 76 skrivet 20 december 2008, 12:41:44 PM
Hmmm, hade jag stavat så illa? :-)
Inte stavat illa men du skrev 25 000. ;)
Äsch, en tiopotens hit eller dit har väl ingen dött av :-)
Citat från: 76 skrivet 20 december 2008, 13:23:05 PM
Äsch, en tiopotens hit eller dit har väl ingen dött av :-)
Jo, ganska många faktiskt (t ex om man snackar feldosering av läkemedel)... ;)
Här gäller det att företagen ser sina anställda som en tillgång. De som inte gör detta kommer att ha en stor personalomsättning.
Så här tänker dom unga:
Lastbilchaufför, häftigt yrke med någorlunda "status" och ofta bra betalt men slitsamma arbetstider.
Busschaufför, bara för invandrare, extremt låg status och pissigt betalt med lika slitsamma arbetstider.
Gissa vilket ungarna väljer?
Citat från: RoTe skrivet 20 december 2008, 17:56:37 PM
Så här tänker dom unga:
Lastbilchaufför, häftigt yrke med någorlunda "status" och ofta bra betalt men slitsamma arbetstider.
Busschaufför, bara för invandrare, extremt låg status och pissigt betalt med lika slitsamma arbetstider.
Gissa vilket ungarna väljer?
Pang! Där satt den helt rätt...
Busschaufför känns som det mest otacksamma jobb som finns... Om man som lastbilschaufför är hatad, så är en busschaufför.. Ja vad ska man kalla det?
Busschaufförer blir rånade, misshandlade, spottade på och mordhotade i tid och otid läser man både här och i tidningar.
Hur ofta händer något av det en lastbilschaufför?
Tror man har mycket att förändra på yrket som busschaufför för att locka nya, unga chaufförer... Har funderat på att ta D-kort sen när åldern infinner sig, men när man märker hur mycket skit man får tåla som busschaufför så, njäe, vettekatten om det känns så lockande längre...
Locka till sig folk går ofta bra om man får utbildningen gratis men att behålla dem det är svårare.
Frågan är vilket som blir billigast i längden, att ha dåliga förhållanden eller eller att utbilda många av vilka en del stannar kvar
Det finns gott om otacksamma arbeten som avlönas dåligt.
I sjukvården är de flesta under läkare underbetalda.
Flera års utbildning hamnar inte så många tusen över en busschaufförs.
Många kommunalanställda är väldigt dåligt betalda.
Felet är att det går ganska snabbt att utbilda en busschaufför. Det krävs inte så många timmar om det är någon som har anlag för att köra. Det är ett väldigt billigt sätt att få arbetslösa att komma in på banan igen. Hur länge de sedan kör är en annan fråga.
Känner en tullare som blev arbetslös strax före 59 års ålder. Han fick busskortet gratis av AF. Han fick inget fast arbete som busschaufför och det krävdes inte att han körde på timmar heller. Han såg till att inte få något fast arbete före 60 års ålder och då föll garantispensionen ut. Arbetat och klart. Men det var en annan fråga. Tillbaka till huvudspåret.
Så länge det går att spotta ut busschaufförer via AF så kommer löner och villkor att vara dåliga.
Upphandling som är självstrypningens ädla konst gör inte arbetsmiljön eller villkoren bättre.
Jag vet inte riktigt när men snart kommer ju kravet på 35-timmars extra utbildning.
Det gör det ju lite svårare att bara sätta vem som helt bakom ratten.
En upphandling så där var 8:e år gör ju att mycket permanentas ju för hela tidsperioden.
Tänk om bussbolagen hade konkurrerat om chaufförerna samtidigt i stället. Men nu är ju Sverige så litet att det i de flesta fall inte finns underlag för två konkurrerande bolag samtidigt på samma sträckor.
Jag tycker att det är konstigt att inte Arbetsmiljöverket är mera inblandat vad gäller arbetsmiljön, hot och våld, raster som naggas in kanten eller försvinner, dåligt utformade förarplatser, stress och orimliga tidtabeller som lutar åt fortkörning trots alla goda visioner.
Jag tycker att det är väldigt konstigt att bussförare fortfarande organiseras av Kommunal.
Transportarbetarförbundet verkar mera logiskt. Frågan är om det hade lett till någon förbättring.
Mvh
Buss-Anders
Har Kommunals nya avtalstryck för bussbranschen kommit?
I så fall, vad säger det om lönen för bussförare?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 december 2008, 18:47:36 PM
Har Kommunals nya avtalstryck för bussbranschen kommit?
I så fall, vad säger det om lönen för bussförare?
Lyfter upp frågan, undrar sen hur de som är i branschen ser på förarbehovet nu när vi haft vår lågkonjunktur ett tag?
Tror branschen står inför en stundande "katastrof", inte nog med att det redan nu behövs en väldans massa förare(även om några fler kommer att söka sig till yrket pga det ekonomiska läget en tid frammåt), men redan till 2011-2012 kommer det att vara brist på arbetskraft i hela samhället(enlig de prognoser som finns) och hur lätt blir det att få tag på folk som vill köra buss?
Antar att inte avtalstrycker har kommit med tanke på antalet svar här
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 januari 2009, 19:57:07 PM
Visst har det det, och svaret kom för en tid sedan i denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14933.15 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14933.15)
20007-21967 + ev Stockholms o Gbg tillägg
Tack, någon som har nån jämförelse med transport avtalet för lastbilschaufförer. (Hittar inte min avtalsbok, är ej med i facket)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 januari 2009, 20:15:34 PM
Nej tyvärr har jag inget aktuellt avtal för Transport, det man måste ta i beaktande är att grundlönen tidigare har kunnat vara högre i Transports avtal men där finns inga tillägg av de slag som finns i bussavtalet, och inga krav förutom lagarna vad gäller arbetstider och scheman.
För arbetsgivaren är Transports avtal (om vi fick tillämpa det på busssidan) mkt bättre rent ekonomiskt och på samma sätt sämre för de flesta bussförare.
Känns som lönenivån för bussförare och lastbilsförare börjar närma sig varandra....
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 januari 2009, 19:57:07 PM
Visst har det det, och svaret kom för en tid sedan i denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14933.15 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14933.15)
20007-21967 + ev Stockholms o Gbg tillägg
Vilka är berättigade det avtalet?
Citat från: RoTe skrivet 20 december 2008, 17:56:37 PM
Så här tänker dom unga:
Lastbilchaufför, häftigt yrke med någorlunda "status" och ofta bra betalt men slitsamma arbetstider.
Busschaufför, bara för invandrare, extremt låg status och pissigt betalt med lika slitsamma arbetstider.
Gissa vilket ungarna väljer?
Efter att ha jämfört de nya avtalen så tycker jag inte det är så stor skillnad på lönen som bra betalat och pissigt betalt.
Som ny i resp yrke skiljer det 400kr/mån innan skatt. Men när du varit kvar i ett yrke ett antal år så får jag det till att bussförare får bättre betalt
Har väl ett antal heltidsarbetande bussförare här på forumet.
Vad brukar era UT löner ligger på (efter skatt)
Efarenhet?
Område?
Tjänsttyper?
EDIT: Övertid inräknat?
Då jag fyllde i papper till FK igår så har jag informationen i huvudet:
Lön: 263 557kr (före skatt).
Erfarenhet: 3 år.
Område: Stadstrafik Uppsala.
Tjänstetyper: Måndag-Söndag. Blandade tjänster (dock ej sen kväll och natt).
Citat från: 76 skrivet 11 januari 2009, 13:15:30 PM
Då jag fyllde i papper till FK igår så har jag informationen i huvudet:
Lön: 263 557kr (före skatt).
Erfarenhet: 3 år.
Område: Stadstrafik Uppsala.
Tjänstetyper: Måndag-Söndag. Blandade tjänster (dock ej sen kväll och natt).
Innebar det mycket övertid osv?
Nej nej, det är utan övertid men OB inräknad.
Så här ser det ut för mig då...
Ingångslön 18 920kr
Efter åtta år i lönetrappa 20 320kr... 1400kr i ökning på åtta år!
Citat från: RoTe skrivet 20 januari 2009, 13:08:41 PM
Så här ser det ut för mig då...
Ingångslön 18 920kr
Efter åtta år i lönetrappa 20 320kr... 1400kr i ökning på åtta år!
Kan väl knappast stämma i o med det nya avtalet?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 januari 2009, 13:43:10 PM
Kan väl knappast stämma i o med det nya avtalet?
Något nytt avtal gäller inte mig uppenbarligen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 januari 2009, 16:21:59 PM
Det beror ju på var du jobbar och med vad.
Kör åt Swebus i Uppland... Vanlig regional linjetrafik.
Citat från: RoTe skrivet 20 januari 2009, 17:24:39 PM
Kör åt Swebus i Uppland... Vanlig regional linjetrafik.
Borde ju gälla dig också tycker jag
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 januari 2009, 18:24:08 PM
Borde ju gälla dig också tycker jag
Varför det?
Beror ju på när trafiken är upphandlad.
/K
Citat från: Krille skrivet 20 januari 2009, 18:39:21 PM
Varför det?
Beror ju på när trafiken är upphandlad.
/K
Så löneökningarna blir bara på nyupphandlad trafik?
Stackars de då som upphandlades precis innan avtalet kom
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 januari 2009, 18:40:43 PM
Så löneökningarna blir bara på nyupphandlad trafik?
Stackars de då som upphandlades precis innan avtalet kom
Vi avvaktar Lars' svar, det här är hans avdelning :P
/K
Jahaja, med min lön undrar man ju varför man jobbar egentligen.
Får väl ut 13 000kr och det ska räcka till hyran på 5000 och resten av räkningarna plus mat...
Kostar mig dessutom 2000kr per månad i bensin för att ta mig till jobbet.
Konstigt att det inte finns bussförare???
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 januari 2009, 21:46:00 PM
Stora delar av förarkåren kör dock redan på BBA, det lär även ni göra om något år när Uppland upphandlats, i Stockholm kör alla utom två trafikområden på BBA t.ex
Upphandlingen sker så vitt jag vet 2011 och sedan ska den ju överklagas i ett år och efter det finns risken att man tvingas byta arbetsgivare.
Sannolikheten att jag är kvar i företaget då är inte stor med denna lönen. Jag hoppar på det första bästa bättre betalda jobbet jag får.