Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niclas Rosenius skrivet 01 mars 2012, 23:46:22 PM

Titel: 1 ny blåing
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 01 mars 2012, 23:46:22 PM

   Även denna fanns i Lindvreten.

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-WMAA23ZZ2BR009026_MAN_NG313_Lions_City_G_CYL249_120301_8139.jpg)

   //Niclas

Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: J0han skrivet 01 mars 2012, 23:52:20 PM
Det lär ju inte bli en cityvagn med tanke på extralysena :)
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Jacob skrivet 01 mars 2012, 23:53:43 PM
Citat från: Johan Ek skrivet 01 mars 2012, 23:52:20 PM
Det lär ju inte bli en cityvagn med tanke på extralysena :)

Inte heller med tanke på gardinerna, regionalstolarna och att det är 18,75m-varianten ;) Detta är en regional.

//Jacob
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 01 mars 2012, 23:59:09 PM
Kommer dom ersätta scania Omnicity ledbussarna dom blåa plus gammla MAN eller 5000 Led?

Hilma fina bussar nya MANen  :)
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Jacob skrivet 02 mars 2012, 00:00:35 AM
Citat från: DAB2012 skrivet 01 mars 2012, 23:59:09 PM
Kommer dom ersätta scania Omnicity ledbussarna dom blåa plus gammla MAN eller 5000 Led?

Hilma fina bussar nya MANen  :)

Nej, som sagt detta är regional-MAN.

//Jacob
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 02 mars 2012, 00:02:02 AM
Just de missade det regionen finns det bara väl volvo 8500 led plus Scania omnilink led där?
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Andreas91 skrivet 02 mars 2012, 00:43:31 AM
Det verkar råda en svårbotlig MAN-feber i SL-land...  ;D Nej, jag skall inte låta gnällig när det handlar om Sthlms kollektivtrafik. Jag gillar MAN mer och mer för varje gång jag åker med de och det gäller framförallt Keolis nuvarande regional-leder.  Så för mig är detta mycket välkommet och tack för bilden! :)
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Ersa skrivet 02 mars 2012, 01:05:14 AM
Så en stadsbuss med låggolv utanför innerstan blir till "regional" om den har gardiner, standardstolar och två extra helljus inom Stockholms län? Men den logiken är alla Volvo B9S i Umeå tätort inte stadsbussar längre, utan regionalbussar. ;D
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Jacob skrivet 02 mars 2012, 01:08:50 AM
Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2012, 01:05:14 AM
Så en stadsbuss med låggolv utanför innerstan blir till "regional" om den har gardiner, standardstolar och två extra helljus inom Stockholms län? Men den logiken är alla Volvo B9S i Umeå tätort inte stadsbussar längre, utan regionalbussar. ;D

Nja, denna är lågentré eftersom den har trappsteg efter bakersta dörren. Men annars, precis som du säger. Plus att regionalerna också har läslampor.

//Jacob
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Ersa skrivet 02 mars 2012, 01:11:01 AM
Citat från: Jacob skrivet 02 mars 2012, 01:08:50 AM
Nja, denna är lågentré eftersom den har trappsteg efter bakersta dörren. Men annars, precis som du säger. Plus att regionalerna också har läslampor.

Lågentré med nattbelysning och läslampor, ja. Samt fungerande farthållare. Precis som Umeås innerstadsbussar alltså. :)
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 02 mars 2012, 03:35:15 AM
Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2012, 01:11:01 AM
Lågentré med nattbelysning och läslampor, ja. Samt fungerande farthållare. Precis som Umeås innerstadsbussar alltså. :)

Nu finns det ingen farthållare i dessa =).
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 02 mars 2012, 03:35:56 AM
Citat från: Andreas91 skrivet 02 mars 2012, 00:43:31 AM
Det verkar råda en svårbotlig MAN-feber i SL-land...  ;D Nej, jag skall inte låta gnällig när det handlar om Sthlms kollektivtrafik. Jag gillar MAN mer och mer för varje gång jag åker med de och det gäller framförallt Keolis nuvarande regional-leder.  Så för mig är detta mycket välkommet och tack för bilden! :)

Medans vi förare hatar dom :P
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Robert Brink skrivet 02 mars 2012, 04:14:52 AM
CitatMedans vi förare hatar dom 

Håller inte med dig där ;)! En så länge är naturligtvis H18(Scania Maxci) favoriten i City. Men jag gillar att köra MAN och att åka i dom som passagerare kortare sträckor! Fått uppfattningen av att många som kör på Söderhallen oxå är vänligt inställda till dom.
Sen är ju variation alltid kul förstås...

//R
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Ted Selander skrivet 02 mars 2012, 08:20:34 AM
Det skulle kunna vara blivande Keolis 7092, avhandlad tidigare i rött utförande: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=50398.msg367062#msg367062 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=50398.msg367062#msg367062)
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: MartinMartin skrivet 02 mars 2012, 11:00:06 AM
Citat från: Robert Brink skrivet 02 mars 2012, 04:14:52 AM
Håller inte med dig där ;)! En så länge är naturligtvis H18(Scania Maxci) favoriten i City. Men jag gillar att köra MAN och att åka i dom som passagerare kortare sträckor! Fått uppfattningen av att många som kör på Söderhallen oxå är vänligt inställda till dom.
Sen är ju variation alltid kul förstås...

//R

Jag håller inte med dig heller Jim, jag trivs bättre och bättre i MAN bussarna ! Tyst, behagligt och skakfritt ! Mycket behagliga att glida runt med.
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Carl Eric skrivet 02 mars 2012, 11:31:31 AM
Citat från: MartinMartin skrivet 02 mars 2012, 11:00:06 AM
Jag håller inte med dig heller Jim, jag trivs bättre och bättre i MAN bussarna ! Tyst, behagligt och skakfritt ! Mycket behagliga att glida runt med.

Kan bara instämma!
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 12:03:12 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 02 mars 2012, 11:00:06 AM
Jag håller inte med dig heller Jim, jag trivs bättre och bättre i MAN bussarna ! Tyst, behagligt och skakfritt ! Mycket behagliga att glida runt med.

  Själv tycker jag och upplever MAN-bussarna som väldigt stabila och tysta jämfört med våra gamla Neoplaner och OmniCityn. Dessutom ganska lätt körda men skulle inte ha nåt emot att prova andra märken som tex dom nyare Sc, Vo o MB.

  //Niclas
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 02 mars 2012, 15:42:16 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 02 mars 2012, 11:00:06 AM
Jag håller inte med dig heller Jim, jag trivs bättre och bättre i MAN bussarna ! Tyst, behagligt och skakfritt ! Mycket behagliga att glida runt med.

Det är ni det. Sen har vi 300 förare som klagar till facket. Man sitte illa. Trånga. Tröga dörrar eftersom busslink valt att ha det så. Svampig fjädring. Bromsar som inte går att bromsa mjukt vist med. Listan går att.  göra lång. Men vist. Det finns bra saker med som stark motor. Det är väll allt.
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 02 mars 2012, 15:45:11 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 02 mars 2012, 04:14:52 AM
Håller inte med dig där ;)! En så länge är naturligtvis H18(Scania Maxci) favoriten i City. Men jag gillar att köra MAN och att åka i dom som passagerare kortare sträckor! Fått uppfattningen av att många som kör på Söderhallen oxå är vänligt inställda till dom.
Sen är ju variation alltid kul förstås...

//R

Det är inte vad jag hört. Det är väll därför det mest rullar maxci på natten?. Så var det iaf när jag körde natt där
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 02 mars 2012, 15:49:15 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 02 mars 2012, 11:31:31 AM
Kan bara instämma!

Nu sa jag förare. Som passagerare är det en helt annna grej. Man tar sig från a till b. medans kör man dom så skaman nå alla knappar och allt. Helt slut är man. tur att man kan slå på knapparna med mikrofonen så man slipper sträcka armarna ur led
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 02 mars 2012, 15:53:24 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 12:03:12 PM
  Själv tycker jag och upplever MAN-bussarna som väldigt stabila och tysta jämfört med våra gamla Neoplaner och OmniCityn. Dessutom ganska lätt körda men skulle inte ha nåt emot att prova andra märken som tex dom nyare Sc, Vo o MB.

  //Niclas

Omnicity är mer stabila än våra Man ledvagnar. Du viker leden så det slår i hela bussen. Det tjuter och skriker.  Någon form av vikbroms och så att den stryper gasen i kurvor om leden skulle släopa vore bra.
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 16:07:09 PM
Citat från: Jim skrivet 02 mars 2012, 15:53:24 PM


Omnicity är mer stabila än våra Man ledvagnar. Du viker leden så det slår i hela bussen. Det tjuter och skriker.  Någon form av vikbroms och så att den stryper gasen i kurvor om leden skulle släopa vore bra.

  Om leden skulle släppa så har du kört för fort enligt rådande väglag.

  Ja, att den tjuter när man svänger runt max och leden i ändläge är en annan sak när man vänder runt på tex vändplatser. Visst är det irriterande men så är det kopplat, men det går att göra nåt åt det.

  Att MAN skulle ha svampig fjädring här jag aldrig märkt, har kört MAN sedan 2007 och dess förinnan våra Neoplan i 45-serien som är identiska med sina syster bussar A21 o A23.

  Motorn har bra drag, sedan om man sitter illa kan vara hur man monterat in förarstolen och vilken typ. Det räcker med att man inte har monterat in den helt rakt framför pedalerna. Det har vi fått erfara hos oss men det går att ändra på om företaget har den inställeslen.

  Och dom går mycket tystare och stabilare än våra OmniCityn i alla fall, det är dom jag utgår ifrån.

  //Niclas
 
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 02 mars 2012, 16:10:40 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 16:07:09 PM
  Om leden skulle släppa så har du kört för fort enligt rådande väglag.

  Ja, att den tjuter när man svänger runt max och leden i ändläge är en annan sak när man vänder runt på tex vändplatser. Visst är det irriterande men så är det kopplat, men det går att göra nåt åt det.

  Att MAN skulle ha svampig fjädring här jag aldrig märkt, har kört MAN sedan 2007 och dess förinnan våra Neoplan i 45-serien som är identiska med sina syster bussar A21 o A23.

  Motorn har bra drag, sedan om man sitter illa kan vara hur man monterat in förarstolen och vilken typ. Det räcker med att man inte har monterat in den helt rakt framför pedalerna. Det har vi fått erfara hos oss men det går att ändra på om företaget har den inställeslen.

  Och dom går mycket tystare och stabilare än våra OmniCityn i alla fall, det är dom jag utgår ifrån.

  //Niclas


Nu tänkte jag från stillastående. Då släpper mittenaxeln ibland. Jo våra stolar sitter inte helt rakt, dom sitter antingen för långt till höger eller vänster. Men vi får väll hoppas att dom nya beställningarna är bättre =). Ang fjädringen så gungar dessa. Minsta lilla hål så börjar man hoppa och gunga upp och ner.
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 16:31:20 PM
Citat från: Jim skrivet 02 mars 2012, 16:10:40 PM
Nu tänkte jag från stillastående. Då släpper mittenaxeln ibland. Jo våra stolar sitter inte helt rakt, dom sitter antingen för långt till höger eller vänster. Men vi får väll hoppas att dom nya beställningarna är bättre =). Ang fjädringen så gungar dessa. Minsta lilla hål så börjar man hoppa och gunga upp och ner.

  Att mikttaxel släpper från stillastående när du svänger samtidigt? Det är ju inte så konstigt. Vart har du motorn och var har du drivning. När man både accelererar och vid inbromsning så lyfter mitt axel något pga tyngdlagen efter som du har motorn längst bak och minst tungd på mittaxeln. Det är ju inte så svårt att räkna ut. Och om du samtidigt svänger så har du inte samma tryck på däcken åt det håll du svänger som du har på fram o drivhjul.

  Men allt handlar om körteknik, man kan inte bara tro att man kan köra hur snabbt som helst med folk i bussen i en sväng.

  Ja, jag kan också få släpp på mittaxeln när det är halt eller blött ute, men då oftas provocerar jag bussen till det.

  Är man van med att ha stypning på ledvinkeln så kan jag tänka mig att det känns lite ovanligt med hur bussen uppför sig, men vi är ju ändå proffs som skall kunna hantera olika typer av fordon, det är ju därför vi har en högre behörighet.

  //Niclas
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 02 mars 2012, 16:39:23 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 16:31:20 PM
  Att mikttaxel släpper från stillastående när du svänger samtidigt? Det är ju inte så konstigt. Vart har du motorn och var har du drivning. När man både accelererar och vid inbromsning så lyfter mitt axel något pga tyngdlagen efter som du har motorn längst bak och minst tungd på mittaxeln. Det är ju inte så svårt att räkna ut. Och om du samtidigt svänger så har du inte samma tryck på däcken åt det håll du svänger som du har på fram o drivhjul.

  Men allt handlar om körteknik, man kan inte bara tro att man kan köra hur snabbt som helst med folk i bussen i en sväng.

  Ja, jag kan också få släpp på mittaxeln när det är halt eller blött ute, men då oftas provocerar jag bussen till det.

  Är man van med att ha stypning på ledvinkeln så kan jag tänka mig att det känns lite ovanligt med hur bussen uppför sig, men vi är ju ändå proffs som skall kunna hantera olika typer av fordon, det är ju därför vi har en högre behörighet.

  //Niclas

Jojo. Tycker bara att det är kul att se förare som kör MAN när dom ska ta vänster svängen vid en kyrka så brukar oftast mittenaxeln hoppa upp på trottoaren och in i en snödriva på vintern. Lite fel doserad sväng samt mycket halt där varje vinter. Trotts detta går det kanske bara i 15 km/h :P
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 17:01:26 PM
Citat från: Jim skrivet 02 mars 2012, 16:39:23 PM
Jojo. Tycker bara att det är kul att se förare som kör MAN när dom ska ta vänster svängen vid en kyrka så brukar oftast mittenaxeln hoppa upp på trottoaren och in i en snödriva på vintern. Lite fel doserad sväng samt mycket halt där varje vinter. Trotts detta går det kanske bara i 15 km/h :P

  Men som jag skrev, allt handlar om körteknik. Vet man med sig att det är halt på ett ställe så får man ta det extra lugnt där. Och är det så halt där så spelar det ingen roll vad du har för fordon när det är feldoserat. Det kan du inte lasta ett speciellt fordon för då.

  //Niclas
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Cero skrivet 02 mars 2012, 17:10:59 PM
Citat från: Jim skrivet 02 mars 2012, 15:49:15 PM
Nu sa jag förare. Som passagerare är det en helt annna grej. Man tar sig från a till b. medans kör man dom så skaman nå alla knappar och allt. Helt slut är man. tur att man kan slå på knapparna med mikrofonen så man slipper sträcka armarna ur led

Min uppfattning (som passagerare) är att MAN är trevliga att åka med. Dock känns allt lite plastigt när man tittar noggrannare. Jag undrar hur de ser ut efter 10 år? Eftersom MAN är en folkabuss antar jag att de är som de flesta andra fordon från VW-koncernen, utstuderat insmickrande när du tittar på dem i bilhallen, hämtar din nya bil och börjar köra med den. Säljaren var dessutom duktig på att fixa en "bra deal". Därefter upptäcker man att de inte är så helgjutna, välgjorda och alla gånger genomtänkta som första intrycket gav sken av. Verkstaden är inte särskilt intresserad av vare sig dig, din bil eller dina problem. Ändå går folk och köper en till, och en till, och.... Och hur fräscha ser bilar av VW-märken egentligen ut efter 10 år? Antar att MAN är likadan. Sedan är det naturligtvis en fråga om tycke och smak samt hur höga krav man som person eller företag har.

Antagligen börjar jag bli gammal, men mina favoriter gällande bussar är fortfarande Scania CR111 och CR112 samt AEC Routemaster. Blir det inte bättre än så med all utveckling?
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 17:17:49 PM
Citat från: Cero skrivet 02 mars 2012, 17:10:59 PM
Min uppfattning (som passagerare) är att MAN är trevliga att åka med. Dock känns allt lite plastigt när man tittar noggrannare. Jag undrar hur de ser ut efter 10 år? Eftersom MAN är en folkabuss antar jag att de är som de flesta andra fordon från VW-koncernen, utstuderat insmickrande när du tittar på dem i bilhallen, hämtar din nya bil och börjar köra med den. Säljaren var dessutom duktig på att fixa en "bra deal". Därefter upptäcker man att de inte är så helgjutna, välgjorda och alla gånger genomtänkta som första intrycket gav sken av. Verkstaden är inte särskilt intresserad av vare sig dig, din bil eller dina problem. Ändå går folk och köper en till, och en till, och.... Och hur fräscha ser bilar av VW-märken egentligen ut efter 10 år? Antar att MAN är likadan. Sedan är det naturligtvis en fråga om tycke och smak samt hur höga krav man som person eller företag har.

Antagligen börjar jag bli gammal, men mina favoriter gällande bussar är fortfarande Scania CR111 och CR112 samt AEC Routemaster. Blir det inte bättre än så med all utveckling?

  Kan väl hålla med dig om att dom gamla Scania-bussarna var i en klass för sig. Dagens bussar har alltför mycket teknik som skall samspela med varandra och det skapar tyvärr för många olika problem.

  När det gäller VW-bilar kan jag inte helt hålla med dig, åker själv en 15-år gammal Passat, visserligen har den bara gått 11,000 mil och är i toppskick och inga driftproblem.

  //Niclas
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Ersa skrivet 02 mars 2012, 19:30:23 PM
Citat från: Jim skrivet 02 mars 2012, 15:49:15 PM
medans kör man dom så skaman nå alla knappar och allt. Helt slut är man. tur att man kan slå på knapparna med mikrofonen så man slipper sträcka armarna ur led

Ursäkta, vilka knappar är det du måste slå på med mikrofonen? :-X
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Ersa skrivet 02 mars 2012, 19:35:10 PM
Citat från: Jim skrivet 02 mars 2012, 16:39:23 PM
Jojo. Tycker bara att det är kul att se förare som kör MAN när dom ska ta vänster svängen vid en kyrka så brukar oftast mittenaxeln hoppa upp på trottoaren och in i en snödriva på vintern. Lite fel doserad sväng samt mycket halt där varje vinter. Trotts detta går det kanske bara i 15 km/h :P

Om man inte klarar av det i 15 km/t är det en för hög hastighet! Och man får väl försöka placera fordonet rätt redan från början, och planera sin körning. Därefter kompensera för feldoserade kurvor/hållplatser genom att hålla ut när man ska iväg.
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 19:39:39 PM
Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2012, 19:35:10 PM
Om man inte klarar av det i 15 km/t är det en för hög hastighet! Och man får väl försöka placera fordonet rätt redan från början, och planera sin körning. Därefter kompensera för feldoserade kurvor/hållplatser genom att hålla ut när man ska iväg.

  Precis som jag har skrivit, det handlar om ren körteknik.

  //Niclas
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: sajola skrivet 02 mars 2012, 20:36:00 PM
Hur ser dessa ut inuti i "regionalstandard"? Någon som har bilder? vart rullar de mest i det utförandet?
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Robert Brink skrivet 02 mars 2012, 20:50:00 PM
CitatDet är inte vad jag hört. Det är väll därför det mest rullar maxci på natten?. Så var det iaf när jag körde natt där

Nja, vad jag vet utan att vara den som styr omloppen... Så är det oftast en ren slump vad som rullar på Söderhallens "röda" bussomlopp och det gäller även 96:an som är nattlinjen! Det är inget nytt vagnuttag på 96:an, utan det är omlopp från bla 55 och 53 som fortsätter. Jag har kört mycket MAN på 96:an!
När det gäller förarplatsen på MAN, så fick jag ändra helt inställning för att sitta bra, måste sitta mer som i en bil, när jag kör äldre bussar sitter jag mera högt upp...

Sen är det väl som med bilar, tåg och andra fordon, mycket är väl en smaksak oxå!
Grundkravet är dock, att alla ska kunna få plats vid förarplatsen, och där tror jag kanske MAN är lite dålig om man är storväxt.
Men jag vidhåller att dom är trevliga att köra, dörrarna är inget större problem på Söderhallens MAN eftersom dom har tryckknapparna(lär väl dyka upp ett gäng nya nu som inte har det). Och jag gillar att det är JAG som bestämmer över fläktarna framme hos mig...
Och dom "gamla" MAN ledvagnarna som rullar hos oss, är det ingen som gnäller över, trots sin spartanska tyska instrumentering! ;D

//R
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: 5783 skrivet 02 mars 2012, 23:02:26 PM
Citat från: sajola skrivet 02 mars 2012, 20:36:00 PM
Hur ser dessa ut inuti i "regionalstandard"? Någon som har bilder? vart rullar de mest i det utförandet?

https://dl-web.dropbox.com/get/Photos/001/VIDEO0009.3gp?w=564db8ae
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Ersa skrivet 03 mars 2012, 02:21:09 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2012, 16:31:20 PM
  Att mikttaxel släpper från stillastående när du svänger samtidigt? Det är ju inte så konstigt. Vart har du motorn och var har du drivning. När man både accelererar och vid inbromsning så lyfter mitt axel något pga tyngdlagen efter som du har motorn längst bak och minst tungd på mittaxeln. Det är ju inte så svårt att räkna ut. Och om du samtidigt svänger så har du inte samma tryck på däcken åt det håll du svänger som du har på fram o drivhjul.

  Men allt handlar om körteknik, man kan inte bara tro att man kan köra hur snabbt som helst med folk i bussen i en sväng.

  Ja, jag kan också få släpp på mittaxeln när det är halt eller blött ute, men då oftas provocerar jag bussen till det.

  Är man van med att ha stypning på ledvinkeln så kan jag tänka mig att det känns lite ovanligt med hur bussen uppför sig, men vi är ju ändå proffs som skall kunna hantera olika typer av fordon, det är ju därför vi har en högre behörighet.

Så här är det Niclas: Det är just därför SL-bussarna har haft så många spärrar, stypningar och säkerhetsfunktioner i decennier. För att hindra SL-förarna från att kunna göra fel, istället för att utbilda dem att ta det lugnt. Det är därför vi numera även långt ute på SL-landsbygden numera dras med "fattiga" stadsbussar med automatlådor, förargrindar, grindsumrar, dörrbromsar, stypning av gaspådrag vid ledvinkel, stypning av gaspådrag vid öppna dörrar, steloperarade boogiaxlar o.s.v.
Du kan inte bara ta situationen i mindre städer som t.ex Uppsala och Umeå där majoriteten av förarkåren tar ansvar och kör som kunniga yrkesförare, och bara flytta den till de centrala delarna av Stockholms län, och SL-trafiken där.

Nu har iofs en annan operatör provat med sensorer i bussarna som gör att trafikledningen direkt ser om någon buskör, provocerar fram en sladd eller belastar bussen på ett onormalt sätt. Den föraren får ett anrop på mindre än 10 sekunder och kan därefter räkna med att få ett samtal inne på chefens kontor. Trist att övervakning ska behövas, men jag antar att man känner att man måste ta till bl.a sådana åtgärder för att få ner skadekontot.
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 03 mars 2012, 05:24:26 AM
Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2012, 19:30:23 PM
Ursäkta, vilka knappar är det du måste slå på med mikrofonen? :-X

Dörrknapparna. Mikrofonen fungerar som ett längre finger. Fast "slå" var ett starkt ord. Trycka till var lite bättre.
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 03 mars 2012, 05:27:53 AM
Citat från: Robert Brink skrivet 02 mars 2012, 20:50:00 PM
Nja, vad jag vet utan att vara den som styr omloppen... Så är det oftast en ren slump vad som rullar på Söderhallens "röda" bussomlopp och det gäller även 96:an som är nattlinjen! Det är inget nytt vagnuttag på 96:an, utan det är omlopp från bla 55 och 53 som fortsätter. Jag har kört mycket MAN på 96:an!
När det gäller förarplatsen på MAN, så fick jag ändra helt inställning för att sitta bra, måste sitta mer som i en bil, när jag kör äldre bussar sitter jag mera högt upp...

Sen är det väl som med bilar, tåg och andra fordon, mycket är väl en smaksak oxå!
Grundkravet är dock, att alla ska kunna få plats vid förarplatsen, och där tror jag kanske MAN är lite dålig om man är storväxt.
Men jag vidhåller att dom är trevliga att köra, dörrarna är inget större problem på Söderhallens MAN eftersom dom har tryckknapparna(lär väl dyka upp ett gäng nya nu som inte har det). Och jag gillar att det är JAG som bestämmer över fläktarna framme hos mig...
Och dom "gamla" MAN ledvagnarna som rullar hos oss, är det ingen som gnäller över, trots sin spartanska tyska instrumentering! ;D

//R

Du bestämmer ju över fläktarna i Volvon också hos dig. Bara gå in i datorn och välja Klimatanläggning AV/PÅ/AUTO. På kvällar ställs den på AV. Då är det ingen som spyr och du har fortfarande varmt hos dig.
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 03 mars 2012, 05:29:33 AM
Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2012, 19:35:10 PM
Om man inte klarar av det i 15 km/t är det en för hög hastighet! Och man får väl försöka placera fordonet rätt redan från början, och planera sin körning. Därefter kompensera för feldoserade kurvor/hållplatser genom att hålla ut när man ska iväg.

Jag är ju MacGyver så jag har inga problem med någon körning. Men mindre kul att se "kollegorna" trycka fullgas på vintern och undra varför inte bussen rör på sig.
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Ersa skrivet 03 mars 2012, 12:09:09 PM
Citat från: Jim skrivet 03 mars 2012, 05:27:53 AM
Du bestämmer ju över fläktarna i Volvon också hos dig. Bara gå in i datorn och välja Klimatanläggning AV/PÅ/AUTO. På kvällar ställs den på AV. Då är det ingen som spyr och du har fortfarande varmt hos dig.

Men när datorns skärm är svart får man tvingas sitta och lyssna på fläktljuden (auto = alltid på) i flera timmar oavsett vad det är för märke på bussen. Otroligt enerverande att inte ha vanliga strömbrytare till dem.
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Ersa skrivet 03 mars 2012, 12:12:45 PM
Citat från: Jim skrivet 03 mars 2012, 05:29:33 AM
Jag är ju MacGyver så jag har inga problem med någon körning. Men mindre kul att se "kollegorna" trycka fullgas på vintern och undra varför inte bussen rör på sig.

Tidigare i tråden hade du ju problem med bl.a väghållning och avsaknad av gas-strypning vid sväng. Om du personligen inte skulle ha några problem med MAN-bussarnas väghållning hade du väl aldrig tagit upp dina anmärkningar från första början?
Titel: 1 ny blåing
Skrivet av: bjorn_k skrivet 03 mars 2012, 15:19:10 PM
Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2012, 12:09:09 PM
Men när datorns skärm är svart får man tvingas sitta och lyssna på fläktljuden (auto = alltid på) i flera timmar oavsett vad det är för märke på bussen. Otroligt enerverande att inte ha vanliga strömbrytare till dem.
...och på verkstan säger dom bara att "det är ett garantiärende, Volvo ska fixa..." otroligt enerverande det med :(
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 03 mars 2012, 15:32:40 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 03 mars 2012, 15:19:10 PM
...och på verkstan säger dom bara att "det är ett garantiärende, Volvo ska fixa..." otroligt enerverande det med :(

  Dvs ingen vill ta ansvar.

  //Niclas
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 03 mars 2012, 16:06:43 PM
Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2012, 12:12:45 PM
Tidigare i tråden hade du ju problem med bl.a väghållning och avsaknad av gas-strypning vid sväng. Om du personligen inte skulle ha några problem med MAN-bussarnas väghållning hade du väl aldrig tagit upp dina anmärkningar från första början?

Jo. Men jag klarar av att köra utan att få den att släppa, även fast man måste tänka först. På Scania var det bara att gasa, den fixade allt själv. Men vissa kollegor förstår inte varför den släpper då dom kör Man som en Scania
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Nico skrivet 03 mars 2012, 17:01:33 PM

Citat från: Jim skrivet 03 mars 2012, 16:06:43 PM
Jo. Men jag klarar av att köra utan att få den att släppa, även fast man måste tänka först. På Scania var det bara att gasa, den fixade allt själv. Men vissa kollegor förstår inte varför den släpper då dom kör Man som en Scania.

Öh, nu kan jag inte låta bli att ta upp tråden. Jag kanske feltolkar det hela, men tanken om att det med "Scania var det bara att gasa, den fixade allt själv" känns ganska barockt. Det kan aldrig säger aldrig vara OK att tänka sig att det bara är och gasa och sedan hoppas på att allt löser sig. Hade det varit så hade vi inte behövt en förare utan då hade man kunnat träna en apa till att göra jobbet.


Misstänker dock att jag feltokar det hela, men uttalandena känns ändå lite för nonchalanta. Oavsett hur vissa förare än kan tänka så är det aldrig så att man som förare kan tänka på det viset som du anger. Att sedan uttala sig för andra förare blir lite fel även det, dvs. vilka kollegor är det t.ex. som inte förstår. Flera av inläggen verkar mera handla om att du inte gillar MAN och så blir det lite för slingrigt efter det. Självk är jag visserligen ingen större fan av pusherleder, men den erfarenhet jag gjort av MAN är inte direkt negativ och i synnerhet normalbussarna tycker jag rent generellt är ganska trevliga även om jag, liksom du, är ganska lång, och kanske kunde ha suttit bättre på annat håll.
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: yngrot skrivet 04 mars 2012, 00:59:15 AM
Intressant tråd att följa . men smaken är som baken ang förarplatser i olika bussar men det är dåligt om MAN inte kan montera förarstolen rätt. Dörrknappar når man väl rätt enkelt i MAN ??
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 04 mars 2012, 10:11:11 AM
Citat från: yngrot skrivet 04 mars 2012, 00:59:15 AM
Intressant tråd att följa . men smaken är som baken ang förarplatser i olika bussar men det är dåligt om MAN inte kan montera förarstolen rätt. Dörrknappar når man väl rätt enkelt i MAN ??

  Enligt min uppfattning så tycker jag att det är lätt att nå dörrknapparna på MAN.

  Visst är det svagt att man inte kan centrera förarstolen helt rakt framför ratt och pedaler men det är ju inte enbart MAN som haft det.

  //Niclas
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 04 mars 2012, 15:07:37 PM
Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2012, 12:09:09 PM
Men när datorns skärm är svart får man tvingas sitta och lyssna på fläktljuden (auto = alltid på) i flera timmar oavsett vad det är för märke på bussen. Otroligt enerverande att inte ha vanliga strömbrytare till dem.

Om den är svart så är det inte så mycket att göra, utan bara att lyssna på ljudet. Dock har jag alltid haft tur så skärmen har fungerat, kanske bara slumpen då ;)
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 04 mars 2012, 15:09:26 PM
Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2012, 12:12:45 PM
Tidigare i tråden hade du ju problem med bl.a väghållning och avsaknad av gas-strypning vid sväng. Om du personligen inte skulle ha några problem med MAN-bussarnas väghållning hade du väl aldrig tagit upp dina anmärkningar från första början?

Det jag menade var att på en Scania då gör det inget om du skulle glömma bort att släppa gasen i en kurva eller om du kör för hög fart, den stryper och har sig själv. Medans på en MAN finns inga finesser över huvudtaget. Så där måste man tänka extra noga. Sen att det sitter stenhårda "motorvägsdäck" som MAN kallar dom för gör inte saken bättre.
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 04 mars 2012, 15:13:25 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 mars 2012, 10:11:11 AM
  Enligt min uppfattning så tycker jag att det är lätt att nå dörrknapparna på MAN.

  Visst är det svagt att man inte kan centrera förarstolen helt rakt framför ratt och pedaler men det är ju inte enbart MAN som haft det.

  //Niclas

Det beror på hur lång man e och om man vill ha knäna i panelen. Men jag som vill sitta som folk, jag måste luta mig fram för att nå knapparna, har jag då bälte på mig gå måste jag haka loss bältet först, därav så är det bra att ha mikrofonen att trycka på knapparna med, så slipper jag haka loss bältet, sen finns ju andra alternativ med. ex. Inte ha bältet på sig, som merparten inte verkar vilja använda.
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 04 mars 2012, 15:21:11 PM
Nu ska vi formulera oss på annat sett då jag fått klagomål på att jag vet allt bäst och ingen annan kan något.

* Jag vet inte allt, det gör väll ingen, men jag själv tycker att jag har koll på det mesta, av det jag pratar om. Menar jag "Jag tycker att bussen är dålig", så slutar det oftast med att jag skriver" Bussen är dålig". Alltså som om jag vet mest, det är inte det som är tanken utan jag ska försöka komma ihåg att formulera mig rätt.

*Till Nico så menar jag att skulle man råka få släpp på en Scania så löser den allt åt dig, den stryper gasen och du klarar kurvorna galant. Skulle du glömma på en MAN, ja då sitter du överst i snövallen om du har otur .

* Till Yngrot så når man bättre knapparna i gamla MAN då man där flyttade hela panelen vid inställning av ratt osv. Men på nya justerar du bara ratten, instrumentpanelen sitter fast och dörrknapparna sitter ju inte längst ner direkt =)
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: yngrot skrivet 04 mars 2012, 15:44:13 PM
Ok  då är ju Volvos satelliter bättre där allt följer med ratten iaf de knappar man använder mest .  Har för mig att Solaris har en panel som följer med ratten  men där är ändå dörrknappar lite för långt bort och än värre gas och bromspedaler sitter inte i samma nivå där får man välja om man vill nå gas eller broms bra . Kan inte fatta hur de tänkt där..
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Optimal skrivet 05 mars 2012, 03:26:37 AM
Citat från: yngrot skrivet 04 mars 2012, 15:44:13 PM
Ok  då är ju Volvos satelliter bättre där allt följer med ratten iaf de knappar man använder mest .  Har för mig att Solaris har en panel som följer med ratten  men där är ändå dörrknappar lite för långt bort och än värre gas och bromspedaler sitter inte i samma nivå där får man välja om man vill nå gas eller broms bra . Kan inte fatta hur de tänkt där..

Jo. Volvos satelliter är guld värda när det gäller att upprätthålla en bra förarplats. Det där med gas och broms lät ju som en annorlunda lösning
Titel: SV: 1 ny blåing
Skrivet av: Robert Brink skrivet 08 mars 2012, 09:07:54 AM
Sen kan det nog vara så, att vad man gillar för buss styrs av hur ofta man kör buss! Kom på mig själv som kör extra, att jag nog överlever en sämre förarplats eftersom jag inte alls lika ofta tex måste sträcka mig extra för att öppna "jobbiga" MAN dörrar med fast öppning som ett exempel! Men sitter man 5 dagar i veckan och måste göra detsamma, ändras nog spelreglerna...
Och som jag skrev tidigare, vi är alla olika individer som kör buss! Så självklart uppskattar alla olika busstillverkare och bussar, men något som är illa, är att förarplatserna generellt blivit sämre på senare tid istället för bättre!

//R(Som blev positivt överraskad av Frihamnens Omnicityledvagn, när jag körde en sådan i Fredags)