Swebus kör Lokaltrafik Umeå från 16 Juni

Startat av P-J.E, 26 februari 2008, 19:39:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 28 februari 2008, 09:32:07 AM
tar hand om nödvändiga Scania tills de får nyleveranser. Då ryker väl Scaniabussarna. :)

Nja... inte är det väl vidare ekonomiskt att "skicka iväg" halva bussparken, av årsmodellerna 1998, 2000 och 2003 bara för att de har ett Scaniaemblem i fronten och drivs av etanolmotorer? Visst är etanol dyrare att köra på, men som sagt klarar dessa bussar kraven fram till att de fyller 14 år, dvs fyra år till för MaxCi-vagnarna och anbudsperioden ut för de övriga.

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 28 februari 2008, 09:45:52 AM
Nja... inte är det väl vidare ekonomiskt att "skicka iväg" halva bussparken, av årsmodellerna 1998, 2000 och 2003 bara för att de har ett Scaniaemblem i fronten och drivs av etanolmotorer? Visst är etanol dyrare att köra på, men som sagt klarar dessa bussar kraven fram till att de fyller 14 år, dvs fyra år till för MaxCi-vagnarna och anbudsperioden ut för de övriga.

Nej det är inte ekonomiskt eller logiskt, men även om företag anser sig agera utifrån de parametrarna baseras många gånger verksamheten på kortsiktiga, nyckfulla och känslomässiga beslut. Ska man applicera någon form av ekonomiskt tänkande på en situation som denna skulle jag, som faktiskt är både ekonom och företagare, vidareutveckla den nuvarande vagnparken. Vad än Swebus må tycka om Scania så anser jag att det faktiskt varken ett uddamärke eller produkter av sämre kvalitet än andra på marknaden. Därför skulle jag köpa nya Scania för att komplettera den befintliga flottan. Man vinner mycket på det i form av reservdelshållning, utbildning, etablerad leverantörsrelation samt att man tar tillvara personalens kunnande och kompetens. Kanske också lojalitet, vad vet jag.

Nu tillhör väl jag dem som anser att just Swebus är något av sverigemästare på att skyffla runt fordon i en hejdlös ruljans med ett till synes kortsiktigt perspektiv och tyvärr är det inte de allra bästa härkena som flyttas runt. Eftersom man uppenbarligen har en hel del överblivet från bl.a. Kalmar och Jönköping (och snart kanske också Ekerö och Märsta) är det väl inte osannolikt att man tycker det är en företagsekonomiskt bättre affär att kosta på dem lack och annan utrustning och transportera burkarna norrut även om det skulle kunna betraktas som kortsiktigt tänkande. Sannolikt sitter man också fast i ett antal leasingkontrakt som mycket väl kan vara mindre förmånligt skrivna och därmed dyra (i ett kortsiktigt perspektiv) att bryta.

Walter

Citat från: Cero skrivet 28 februari 2008, 09:32:07 AM
Avdelningen snillen spekulerar räknar väl till fyra märken. Swebus föredrar väl MAN för tillfället, de lär släpa in en del Volvo från andra håll, tar över Solaris och tar hand om nödvändiga Scania tills de får nyleveranser. Då ryker väl Scaniabussarna. :)

Nja man brukar ju låta Scaniorna rulla kvar.Dock tror jag du har rätt att det kan bli MAN vad gäller nyanskaffningar.

Citat från: Cero skrivet 28 februari 2008, 10:16:59 AM
Sannolikt sitter man också fast i ett antal leasingkontrakt som mycket väl kan vara mindre förmånligt skrivna och därmed dyra (i ett kortsiktigt perspektiv) att bryta.

Precis så är det, så länge man har leasingtid kvar att nyttja är det sannolikt billigare än nytt. Förlängning av lesingkontrakten brukar också vara fördelaktigt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svemicke

Citat från: P-J.E skrivet 26 februari 2008, 19:39:40 PM
Grattis Swebus som kammade hem lokaltrafiken i Umeå för 6+3 år framöver

Köptes inte Ultra upp av Veolia nyligen? Det blev ingen lång sejour.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Walter

Citat från: Svemicke skrivet 28 februari 2008, 12:51:13 PM
Köptes inte Ultra upp av Veolia nyligen? Det blev ingen lång sejour.

Kontraktet sades upp då man inte kom överrens om det ekonomiska med huvudmannen. Finns trådar om detta ämne i arkivet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 28 februari 2008, 12:51:13 PM
Köptes inte Ultra upp av Veolia nyligen? Det blev ingen lång sejour.

Ultra är upphandlarfunktionen i Umeå (står förstås för Umeå Lokaltrafik). Tidigare ägde Ultra också driftbolaget Polarbuss. Detta förlorade i upphandling till Connex (sedan Veolia) med trafikstart sommaren 2006. Connex tog över Polarbuss bussar och anläggningar - åtminstone det mesta av dem.
Veolias tid som utövare av tätortstrafiken i Umeå blir alltså bara två år.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Fredde_J skrivet 28 februari 2008, 02:44:06 AM
Alla vagnar för alla operatörer som rullar i Kalmar län blir arbetslösa. KLTs krav är så pass "tuffa" att det blir nya vagnar genomgående. Dels av miljöskäl och dels av andra anledningar (lågt insteg etc)

Stadsbussarna består av tex. 5407

Andra vagntyper är 6330 och 5915...

Bussmicke har bra bilder på sin sida. Kolla där!

/Fredde



Hur många bussar har kalmar i serien 6330?
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 28 februari 2008, 17:26:11 PM
Hur många bussar har kalmar i serien 6330?

Enligt mina noteringar är det 6327-6333, alltså sju stycken.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2008, 17:47:47 PM
Enligt mina noteringar är det 6327-6333, alltså sju stycken.




Dessa lär väl ändå bli kvar i Kalmar? Är ju nästan nya!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 28 februari 2008, 21:33:44 PM
Dessa lär väl ändå bli kvar i Kalmar? Är ju nästan nya!

Det beror på två saker:
1. Om Swebus vill sälja.
2. Om någon vill köpa.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2008, 16:53:20 PM
Ultra är upphandlarfunktionen i Umeå (står förstås för Umeå Lokaltrafik). Tidigare ägde Ultra också driftbolaget Polarbuss. Detta förlorade i upphandling till Connex (sedan Veolia) med trafikstart sommaren 2006. Connex tog över Polarbuss bussar och anläggningar - åtminstone det mesta av dem.
Veolias tid som utövare av tätortstrafiken i Umeå blir alltså bara två år.


Är det att jämföra med fd Stadstrafiken i Lund och fd Helsingborgstrafiken? Det är alltså Umeå kommun själv som skött upphandlingen och inte Länstrafiken vad-det-nu-heter-där-uppe-i-tassemarkerna? ;) Norrbotten heter länet va? Eller är det Västerbotten? Nä, men...! Luleå är väl residensstad... Nä, det är en helt annan diskussion.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 februari 2008, 00:13:39 AM
Nej det är upphandlat av Länstrafiken.

Ultra och Polarbuss (kommunens förra utövare) uppstod iom att man skiljde på utförare och beställare på kommunens tid.
Alltså är Ultra att jämföra med Stadstrafiken Lund och Helsingborgstrafiken. De skötte administrationen, men Swebus körde i Helsingborg och Linjebuss (sedermera Arriva) körde i Lund. Men varför finns Ultra om ändå Länstrafiken sköter om det i Umeå nu?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bussmicke

Man kallar väl det hela för ULTRA för att det är ett gammlat inarbetat namn?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Citat från: Bussmicke skrivet 29 februari 2008, 00:35:34 AM
Man kallar väl det hela för ULTRA för att det är ett gammlat inarbetat namn?
A-ha! Som ett produktnamn, inget mer?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.