Huvudmeny

Kölabussen

Startat av Marc, 23 januari 2008, 15:17:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

Citat från: Lars skrivet 23 januari 2008, 23:20:06 PM
Hej Ulf!

Nu får vi förtydliga lite saker för allmänheten. I VF står det inte riktigt rätt om historien i Bolaget.
Far och son hade/har 2 separata företag. Lennarts företag heter "L Johanssons Linjetrafik" och inget annat det är det företaget som han förvärvade för många år sedan och som hans föregångare tog över då GDG upphörde med trafiken 1960 trafik som GDG förvärvade av SJ biltrafik 1956.
Det var denna buss som i folkmun alltid hette Kölabussen, den lilla blå Volvobussen med släp som gick igenom järnvägsviadukten i Ottebol. Senare köpte han en begagnad buss av Vänersborgs Linjetrafik och vid upphandlingen runt 1990 en Ny Scania Ajokki som numera är såld till de Rosa bussarna. L Johanssons Linjetrafik förlorade dock trafiken till Helldins buss f. o. med juli 2004 men eftersom han inte klarade uppgiften så tog VTAB över linjen i augusti 2004. Den linjen vann Swebus upphandlingen på från jan 2007 och Köpte bussen av VTAB fd. Helldins buss  (Swebus 6774)
(GDG/Swebus har även kört ytterligare en tur till Lässerud sedan slutet på 80-talet)

Ulf startad ett eget bussbolag med namnet Kölabussen AB jag minns inte vilket år, han började med en buss som så småningom växte och växte. När Lennart förlorade trafiken blev han anställd och körde tills i morse det enda skolpaket Kölabussen hade kvar i Eda kommun.
Den turen körs i morgon av Swebus

Tyvärr är nog sanningen den att det är för många okunniga personer som velat lite för mycket och som fått styra lite för mycket i Kölabussen medan ägaren själv mest har ägnat sig åt att köra buss.


Tack för svaret Lars

Staffan Sävenfjord

Lars kunniga utläggning kräver ju en bild från Lässerud på den bussen som togs över från Helldins/Värmlandstrafik. Bilden är tagen ett stenkast från där Kölabussen (alltså L Johanssons Linjetrafik) en gång började sin verksamhet.

Reprisbild:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Det var skolskjutsavtalet i Grums som orsakade problemen och förlusterna. Totalt körde företaget med sju fordon i Grums, fyra stora bussar, en 30 platsers, en 12 platsers och en personbil. Tre bussar gick hela dagen och skötte även transporter mellan skolor, till badhus, gymnastik, slöjd m.m.
Efter att barnen på onsdag morgon körts till skolan avbröt företaget all trafik, detta meddelades förarna (som dittills varit ovetande om saken) vid 09.00 tiden och bussarna beordrades upp till garaget i Arvika. Klockan 18.00 på onsdagen hölls ett informationsmöte för personalen. När konkursen är klar och en konkursförvaltare utsedd kan det klarna hur fortsättningen ser ut. Tänkbar tid för nytt informationsmöte på fredag.
Företaget har enligt egen uppgift försökt få till en lösning med det förlusttyngda avtalet i Grums men det har inte gått att lösa med Värmlandstrafik trotts 18 månaders förhandlingar. Resultatet blev att fem kommuner drabbades av problem med skolkörningarna, som kan bli utdragna innan de löses permanent. Vill det sig illa kan de nya upphandlingarna drabbas av den vanliga företeelsen, överklagande, vilket kan göra att almanackans blad hinner vändas många gånger efter höstterminens start innan en slutgiltig lösning är klar.
Givet vis är det så att lagt bud skall gälla, men det måste även finnas ett intresse av att minimera skadeverkningarna för slutkonsumenten av upphandlingen, barnen och deras föräldrar. Samtidigt blir även kostnaden för samhället totalt sett mycket större när en dyrare trafik måste köpas in akut.

Blue

Dumpar man priser för att få körning så ska man sitta i skiten!

Bevisligen så blev dom fartblinda och ville ha mer än dom klarade av, tänk om dom hade räknat ungefär som dom andra som la anbud.
Då hade upphandlaren fått svart på vitt vad det kostar att ha skolbussar till sina elever och fått betala därefter, vilket hade varit bättre för andra bolag i området.
Folk tror ju att det ska vara gratis att åka buss eftersom alla bolag bjuder under varandra, för det är ju så roligt att köra buss!

Köla la ett lågt anbud som dom inte redde ut och tryckte samtidigt bort andra aktörer som kanske fick sälja vagnar och avskeda personal.

Vi har en liknande grej här nere i skåne där ett taxibolag har tagit nästan alla färdtjänstkörning vilket gör att flera små bolag ute på landet får lägga ner verksamheten, det går inte att överleva på helgernas festturer.


Det är tråkigt med bussbolag som inte klarar ut det ekonomiska men i det långa loppet så är det bättre med ett nackskott än konstgjord andning och ombildningar!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 januari 2008, 21:47:58 PM
BBA:

Avtalet träder i kraft vid varje upphandling där fullständigt anbudsunderlag görs
tillgängligt efter avtalets ingående den 8 januari 2003.

Det enda sättet att kringå detta är att avlöna enligt taxiavtalet men då krävs det att fordonen är Taxireggade, detta kryphål har bla Swebus använt sig av i Blekinge.

Förare/Företag som enbart kör beställningstrafik kan fortfaranade avlönas enligt det gamla Blå avtalet men upphandlad skoltrafik kan knappast räknas in där.

Konstigt att det varit så tyst om detta? Illojal konkurrens kallas det.




Även om kollektivavtal finns, så förekommer det ofta att det inte följs
i en eller annan form.
Min åsikt är också att alla bussförare skulle tillhöra Transport, då Kommunal
inte bryr sig ett skit om denna yrkeskategori, annat än möjligen i storstadsområdena.

/Christian

yngrot

Jo men oavsett vilket fack man gillar så ska det vara lika villkor för alla. Först då blir det konkurrens på lika villkor och vi förare behöver inte få det sämmre bara för att det blir ett nytt bolag som tar trafiken.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Detta har vi sett i sydsverige länge. dvs dumpande företag som sedan försvinner via KK eller försäljning. Så länge priset i nummer 1 och inte en 50/50 med kvaliten. blir det dumpningar.
I branschen 37 år

michael k

detta kommer att bli dyrt för kommunerna
jag ska bo på hotel och köra skola i värmland
det blir dyrt detta hotel å traktamente och säkerligen välbetalt för marks

Martin Maltkvist

Citat från: michael k skrivet 24 januari 2008, 15:30:51 PM
detta kommer att bli dyrt för kommunerna
jag ska bo på hotel och köra skola i värmland
det blir dyrt detta hotel å traktamente och säkerligen välbetalt för marks

Du ska alltså köra skolturer i Värmland?
Hur länge ska det pågå?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Hagri

#24
Beställningstrafiken går vidare inom närliggande företag.
Hammeröbuss logga har funnits tillsammans med Kölabussens på fordonen sedan tidigare.
Tysklandsbussen har hamnat hos en tidigare underentreprenör på skolkörningen.
Se hemsidan.
http://www.kolabussen.se/index_frame.asp

De goda bitarna kvar och de förlustbringande bitarna borta?