Upphandling SL området

Startat av Fredde, 16 december 2007, 13:23:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Måste det" per definition bli kaos varenda gång det blir operatörsbyten? Det verkar så på många skribenter, men är det inte oftast så att en stor  majoritet av erfarna duktiga bussförare, trafikledare och planerare fortsätter arbeta för den nya operatören. Vad är det som skapar dessa "kaos"?
Jag kan inte minnas några egna erfarenheter av trafikkaos eller omskrivna sådana när det gäller operatörsbyten under 1990-2000-talet i norra Sverige.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 18 december 2007, 22:37:36 PM
"Måste det" per definition bli kaos varenda gång det blir operatörsbyten? Det verkar så på många skribenter, men är det inte oftast så att en stor  majoritet av erfarna duktiga bussförare, trafikledare och planerare fortsätter arbeta för den nya operatören. Vad är det som skapar dessa "kaos"?
Jag kan inte minnas några egna erfarenheter av trafikkaos eller omskrivna sådana när det gäller operatörsbyten under 1990-2000-talet i norra Sverige.

Det finns väl bara en handfull exempel på där det inte fungerat 100-procentigt vid övertagande och minst tjugo gånger så många där det fungerat i stort sett klanderfritt. Jag kan i en hast bara komma på följande där det fungerat dåligt: Björknäs, Karlskrona, ... Ja, jag kommer inte på fler även om det säkert finns några till. På järnvägssidan har vi Citypendeln.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 december 2007, 22:51:10 PM
Och Dalarna, sedan kommer jag inte heller på någon fler riktigt uppseendeväckande, notera att för dessa tre berodde det hela på olika orsaker.

Men visst fanns det små kontrakt i Norrland där det uppstod problem på -90 talet, skillnaden är som jag skrev innan volymerna, 4 eller 200 bussar innebär en viss skillnad, 6 eller 400 förare likaså.

//Lars

Visst, Dalarna förstås! Hur kunde jag glömma det?
Gemensamt för alla där det misslyckats är dock att det gjordes krafttag och efter några månader fungerade trafiken igen lika bra som innan övertagandet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Det är intressant att det är samma entreprenör som vinner båda kontrakten, dessamma har ju gällt tidigare med råsta nynäshamn till busslink Södertälje kallhäll till Swebus och Nacka-Värmdö Huddige-Botkyrka till Swebus

Hade Arriva även fått Norrtälje om dem varit ute som de va tänkt från början? Vad kan de bero på? slöhet från Huvudmannen eller?

Bussmicke

Varför slöhet? Fanns det inte andra orsaker till att Norrtälje inte var ute tro?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MattiasJ



Jag kan bara hålla med Jens.. De va juh ett himla klagande på Arriva.. Busstrafiken har aldrig funkat och haft så många resande i Helsingborg som vi har nu efter att Arriva tog över.. Bra bussförare, rena snygga bussar och ett himla bra trafiksystem överhuvudtaget.. Så inget mer klagande på Arriva.. då får ni med mig att göra  ;) haha

homer

Citat från: Bussmicke skrivet 18 december 2007, 23:05:16 PM
Varför slöhet? Fanns det inte andra orsaker till att Norrtälje inte var ute tro?

Menar inte att de va slöhet till att Norrtälje inte upphandlades nu, även om de såg så ut, menar bara varför samma som vinner båda upphandlingarna

Ang Norrtälje kan vi ju bara spekulera, får jag gissa fritt så tror jag de skulle kunna bero på att det går väldigt bra för Busslink och både passagerare och förare är mycket nöjda, vad jag förstått kör man näst intill 100% av den beställda trafiken, med en ny huvudman finns ju risken att de blir sämre

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 december 2007, 22:51:10 PM
Och Dalarna, sedan kommer jag inte heller på någon fler riktigt uppseendeväckande, notera att för dessa tre berodde det hela på olika orsaker.

//Lars

Swebus övertagande av Lidingö och Ekerö i början av 1990-talet var väl inte heller några höjdare. Min uppfattning är att det var en kombination av många faktorer såsom SL:s ovana vid entreprenörer, arbetsmarknadens ovana vid situationen, entreprenörens sätt att hantera situationen och allmänna förväntningar som inte direkt infriades. Antagligen hade resultatet, dvs "röran" blivit liknande oavsett entreprenör, möjligen SL buss undantagen (de hade ju redan trafiken).

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 december 2007, 23:06:58 PM

Prisnivån blir ju gärna likartad oavsett kontrakt för resp företag då man prissätter på varsitt sätt, noterbart är att rankningen efter pris var likartad på bägge kontrakten för de företag som offerterade bägge, något kombinationsbud har inte förekommit.

//Lars


Märsta och Ekerö torde väl vara trafikområden med liknande trafikkaraktär vilket skulle göra det möjligt att lägga likartade erbjudanden. Därför är det också logiskt att samma entreprenör lyckas i bägge fallen. Även Norrtälje betraktar jag som lika varför man kan tänka sig liknande utfall om detta område också hade varit med. Om de två områdena hade varit ett mer landsortsinriktat (som nu var fallet) och ett stadsinriktat hade det kanske inte blivit samma entreprenör eftersom erbjudandena då är av två helt olika karaktär.

/Cero

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 december 2007, 22:42:38 PM
Skillnaden är att det gällde avsevärt mindre volymer, i bästa fall en tiondel av de nu aktuella.

Visst, men i det nämda fallen ingår ju ändå hela städer som Piteå, Sundsvall och Östersund. Har inte alla dessa tre städer bytt operatör två ggr sedan 1990-talet? Örnsköldsvik kan inte räknas in då Veolia köpte upp hela verksamheten mitt inne i ett anbud, och i Umeå blev det i praktiken som i Örnsköldsvik då nästan alla bussar och alla förare/kontorspersonal jobbade vidare som vanligt efter operatörsbytet (utom förre VD:n då).

Intressant det Staffan skrev om att i majoriteten av fallen fungerar det. Skönt att veta att det inte "alltid" leder till kaos.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 19 december 2007, 08:58:32 AM
Swebus övertagande av Lidingö och Ekerö i början av 1990-talet var väl inte heller några höjdare. Min uppfattning är att det var en kombination av många faktorer såsom SL:s ovana vid entreprenörer, arbetsmarknadens ovana vid situationen, entreprenörens sätt att hantera situationen och allmänna förväntningar som inte direkt infriades. Antagligen hade resultatet, dvs "röran" blivit liknande oavsett entreprenör, möjligen SL buss undantagen (de hade ju redan trafiken).

/Cero

Du har alldeles rätt i att går man så långt tillbaka så finns det ytterligare exempel men det beror nog minst lika mycket på upphandlaren som varit oklar. Det var väl inte heller det kaos som vid Björknäs eller i Dalarna.
Även om jag missade att skriva det så tänkte jag alltså på vad som hänt på 2000-talet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussgubben

Arriva skriver http://www.arriva.se/index.php?option=com_content&task=view&id=436&Itemid=109
och SL skriver http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=6348

Nu när Swebus försvinner från Märsta och Ekerö, vad kommer att hända med bussarna? Arriva kommer väl behålla de B9S som Swebus har?

Bussgubben

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 december 2007, 18:27:30 PM
Varken Ekerö eller Märsta har väl några B9S?

Märsta:s etanolbussar ägs av SL och hyrs ut till entreprenören, dessa blir därför kvar, vad gäller övriga bussar är det en affär mellan Arriva och Swebus.

//Lars

Eller så blir det Busmarket nästa för vissa bussar eller så tar en annan entreprenör i en annan ort över dem.

Affe/Märsta

Vad som är säkert är att etanolbussarna blir kvar i Märsta.

Affe Märsta.

homer

#43
Citat från: Bussgubben skrivet 19 december 2007, 18:43:18 PM
Eller så blir det Busmarket nästa för vissa bussar eller så tar en annan entreprenör i en annan ort över dem.

knappast att en annan entreprenör tar över dem på en annan ort, kan jag nästan offra högerhanden på

toligt flyttas en del bussar som arriva inte vill ha till andra Swebusdepåer

har ingen direkt koll på vad man har för nått i märsta

De som kan tänkas vara nått att ha på ekerö är väl blåbussarna som kanske kan flytta till tyresö eller botkyrka 5500-5509 kan väl kanske ersätta andra äldre ledbussar hos antigen tyresö eller björknäs


(För övrigt finns de redan en tråd om detta)

Patrik

Scaniorna i 17, 38 och 39-serien kan man väl tänka sig försvinner och nej, ingen av Märsta eller Ekerö har B9S.