Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)

Startat av Mr.Omsi, 02 februari 2017, 13:43:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2017, 10:47:45 AM
Linjerna 660-667 tillhör Märsta trafikområde, ja. Så de kommer att upphandlas innan Täby. Att Arriva idag valt att samköra sina Norrortsbussar på dessa linjer är enbart ett praktiskt val, som SL inte har nåt emot att operatören gör.

Om någon annan än Arriva vinner Märsta, så blir det uppdelat med två depåer i Vallentuna igen.

Precis. Arriva gjorde dock en framstöt om att få låta linjerna i Vallentuna omfattas av Norrortsavtalet i samband med förhandlingarna om det. Där sa dock SL nej. Var bussarna har sin nattvila har de dock inte några synpunkter på, även om man ändå får betala för ev. depåer - såsom den i Rimbo som inte tillhör Fridströms (när det gäller Norrtäljeavtalet), eller Grisslinge på Värmdö, oavsett om de används eller inte.

Så det är ju inte ens säkert att det blir en depå i Vallentuna alls, även om det finns viss driftsekonomi i det. Man måste dock hitta en lämplig plats, och det har ju inte blivit direkt lättare. Kanske tycker man det är bättre att försöka ha en depå i Upplands Väsby exempelvis - även om det väl knappast är lättare att hitta uppställningsplatser där än i Vallentuna. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 16 februari 2017, 11:52:12 AM
Precis. Arriva gjorde dock en framstöt om att få låta linjerna i Vallentuna omfattas av Norrortsavtalet i samband med förhandlingarna om det. Där sa dock SL nej. Var bussarna har sin nattvila har de dock inte några synpunkter på, även om man ändå får betala för ev. depåer - såsom den i Rimbo som inte tillhör Fridströms (när det gäller Norrtäljeavtalet), eller Grisslinge på Värmdö, oavsett om de används eller inte.

Så det är ju inte ens säkert att det blir en depå i Vallentuna alls, även om det finns viss driftsekonomi i det. Man måste dock hitta en lämplig plats, och det har ju inte blivit direkt lättare. Kanske tycker man det är bättre att försöka ha en depå i Upplands Väsby exempelvis - även om det väl knappast är lättare att hitta uppställningsplatser där än i Vallentuna.

Angående att "hitta en plats" i Vallentuna: Är "lilla" Vallentunadepån nu borta helt? Och hur ligger det idag till med depåerna gällande Locum som markägare? Är alla depåer i länet, inkl den/de i Vallentuna, ägda av Locum (eller aktuell kommun som de små uppställningarna mitt i Älmsta och Hallstavik)?

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2017, 12:06:54 PM
Angående att "hitta en plats" i Vallentuna: Är "lilla" Vallentunadepån nu borta helt? Och hur ligger det idag till med depåerna gällande Locum som markägare? Är alla depåer i länet, inkl den/de i Vallentuna, ägda av Locum (eller aktuell kommun som de små uppställningarna mitt i Älmsta och Hallstavik)?

Var det inte så att den var Arrivas egna depå? Det finns ju några sådana småuppställningar i länet, även om de är sällsynta. Det är väl det att om SL ska bygga en bussdepå tar det femton år, så vill man spara in tid och ha en smart lösning, kan man få hitta en uppställningsplats själv och betala för, om SL inte ser behovet. Sådant är ju ändå lättare längre ut i länet.

För den delen gick väl SL in i Okvista till slut? Så SL kan ju naturligtvis kräva att platser ska finnas där för ev. Vallentunatrafik även om det är en annan entreprenör. Sådant har ju förekommit på andra håll. Bland annat använder man ju en del t-banedepåer för bussuppställning, även om annan entreprenör kör. Är ju mindre känsligt när det är MTR som inte har busstrafik som kör t-bana, men kan ju alltså förekomma. Ibland kanske man är beredd att ta det också om det finns plats över. I annat fall får man ju betala hyra för uppställningsplatser som man inte behöver. Sådana lösningar har väl också varit rätt vanligt i London - och har man någon gång tittat närmare på en sådan depå, så förstår man att det nog måste vara en hel del konfliktytor. Det finns ju inte många millimeter med fri yta där om man säger så...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2017, 22:27:18 PM
Det är krav på dörrställning 1-1-1 på alla Arrivas linjer i Norrort, förutom ersättningslinjerna 27 och 28. Det krävs alltså en dyr tillbyggnad av extra bakre dörr på många av dessa nyinflyttade, om de ska gå på linjer i 600-serien.

Vidare undrar jag om det är tänkt att bussarna med avvikande färger ska "strajpas" upp i någon av de tre SL-färgerna (rött, stomlinjeblått resp tågblått), då ju trafiken ska fortsätta fram till december 2017.



Hej,

Norrort har uppenbarligen några undantag som bryter mot enligt avtalet "godkänd" dörrställning.
Sedan 2015 har man några Scania Omnilink boggi i 62xx-serien (fler 62xx-vagnar tillkom under 2016) med dörrställning 1-1-0, se bildexempel. Dessa används fortfarande flitigt på Norrorts 600-linjer trots att man kör Roslagsbaneersättning.

Tror det handlar om totalt sex st: 6223-6228.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikey

I tjänsteutlåtandet om kommande upphandling E31 som kom under hösten står följande:

"Med bakgrund av ovanstående rekommenderas att trafikförvaltningen undersöker möjligheten att flytta Vallentunatrafiken till E20 block 2 (busstrafik i Norrort och Roslagsbanan) och att kommande upphandling, E31, inkluderar Sigtuna och Upplands Väsby. Frågan behöver fortsätta utredas under planeringsstudien utifrån möjligheten att flytta Vallentunatrafiken.

Och vidare i sammanfattningen följande:

"E31 föreslås inkludera avtalsområde minst Sigtuna och Upplands Väsby. Trafikförvaltningen utreder vidare möjligheten att Vallentunatrafiken så småningom övergår till Norrorts avtalsområde."

Så ännu verkar det inte vara helt slutdiskuterat.

Ersa

Att låta Vallentunatrafiken bli till ett eget litet trafikområde som man kan tilldela till ett lokalt (dvs svenskägt, kanske rentav länsbaserat) företag, som kan bedriva trafiken på ett välskött sätt, antar jag är ren science fiction fortfarande? :(

Lars_L

Citat från: Mikey skrivet 16 februari 2017, 14:54:19 PM
I tjänsteutlåtandet om kommande upphandling E31 som kom under hösten står följande:

"Med bakgrund av ovanstående rekommenderas att trafikförvaltningen undersöker möjligheten att flytta Vallentunatrafiken till E20 block 2 (busstrafik i Norrort och Roslagsbanan) och att kommande upphandling, E31, inkluderar Sigtuna och Upplands Väsby. Frågan behöver fortsätta utredas under planeringsstudien utifrån möjligheten att flytta Vallentunatrafiken.

Och vidare i sammanfattningen följande:

"E31 föreslås inkludera avtalsområde minst Sigtuna och Upplands Väsby. Trafikförvaltningen utreder vidare möjligheten att Vallentunatrafiken så småningom övergår till Norrorts avtalsområde."

Så ännu verkar det inte vara helt slutdiskuterat.

Hade jag helt förträngt. Har vi väl till och med diskuterat i trådar här utredningen kom.  Helt lätt är det väl knappast att hitta en lösning dock. Arriva var ju rätt optimistiska när man vann Norrort. Förvisso är det ju lite trafik i Vallentuna om man ser till större trafikområden, men det är ju i princip bara glesbygdstrafik och glesbefolkad kvarterstrafik, förutom 524 och det är ju den enda som skulle vara någorlunda vettigt att ha kvar i Märsta.

Drygt 4 000 passagerare per dag räknar jag till, skulle väl ge ca 28 miljoner per år i VBP, om man går på nuvarande norrortsavtal. Det klarar man knappast att finansiera 25 bussar med, även om det är rätt mycket skoltrafik (alltså lite trafik totalt),  å andra sidan blir det ju relativt många produktionskilometer på grund av den höga medelhastigheten. Men kanske kan man koppla ett rent produktionsavtal för Vallentuna till Norrortsavtalet? (var gränsen går för när en upphandling i detta fall borde till, torde ju vara en delikat fråga att fundera över för SL).

Nästan billigast vore nog att handla upp separat. Då har man i alla fall ett bättre förhandlingsläge. Undrar om det inte blir billigare rentutav.





Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2017, 18:11:51 PM
Att låta Vallentunatrafiken bli till ett eget litet trafikområde som man kan tilldela till ett lokalt (dvs svenskägt, kanske rentav länsbaserat) företag, som kan bedriva trafiken på ett välskött sätt, antar jag är ren science fiction fortfarande? :(

Nej tyvärr har ju inte de senaste årens tankar gått i den riktningen precis.

Fredrik Gelin

Uppställning i Vallentuna blir en intressant nöt att knäcka om man inte slår ihop nuvarande Vallentunapaket med Norrort.
Arrivas gamla uppställning som de ärvde efter Nobina finns inte kvar, där skrotar man idag bilar.
SL köpte ju den nuvarande Okvistadepån för att husera bussar som ingår i Norrortsavtalet.
Antingen blir det således en unik lösning för SL-land där två operatörer delar på samma depå, eller så blir det något av de alternativ som presenterats tidigare i tråden.
Dock har jag för mig att även 687 tillhör Vallentuna och inte Norrort.
Åtminstone var det Arriva som körde linjen från det att den startades till dess att Arriva vann även Norrort.
Då var det oftast bussar från Märsta som förekom på linjen.
Det vore unikt om SL gick med på en egen upphandling av bara Vallentunalinjerna, men jag tror inte att det gör någon större skillnad mot idag eftersom mindre svenskägda familjeföretag från Rimbo- eller Kårstatrakten inte skulle kunna få så bra lönsamhet i så lite trafik.
De "stora drakarna" kan ju precis som idag slå ihop trafiken med Norrort eller Märsta/Upplands Väsby och därmed lägga ett mycket lägre bud då lönsamhet i ett så litet avtal inte är lika viktigt om man har närliggande trafik att optimera med som för ett mindre bolag som måste tjäna pengar på avtalet för att överleva.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 februari 2017, 20:42:12 PM
Det vore unikt om SL gick med på en egen upphandling av bara Vallentunalinjerna, men jag tror inte att det gör någon större skillnad mot idag eftersom mindre svenskägda familjeföretag från Rimbo- eller Kårstatrakten inte skulle kunna få så bra lönsamhet i så lite trafik.

Nu tänkte jag större än bara lilla Rimbo- och Kårstabygden, med en hel drös företag från hela Mälardalen som tänkbara anbudsgivare. Allt från Björcks, Bergkvarabuss och Ellénius finns ju dessutom. Varav den sistnämnda väl har "isolerad" skolbusstrafik på Mälaröarna rätt långt från det egna området, som dessutom körs med vinst.
Samt även från andra län: Jämför även hur Danielssons i Östersund helt plötsligt dök upp med ett flertal bussar i Knutby.

Men givetvis kommer det inte att bli några upphandlingar av mindre områden än idag. Dagens nivå av kvalitet på trafiken (som i dagens Norrort) verkar ju SL vilja behålla, och då får man ju se till att låta upphandlingsområdena förbli stora, så att inga svenska företag kan ta sig in.

Lars_L

Man vet aldrig med Trafikförvaltningen. I utredningarna rörande Märsta/Upplands Väsby/Vallentuna och Ekerö verkar man ju iaf vara något mer skeptisk till VBP 100%, än man varit tidigare.

Det visar sig ju gång på gång i kvalitetsmätningarna, att ju mindre andel VBP, ju nöjdare kunder. I senaste undersökningen lyckades ju till och med Kallhäll komma på skaplig nivå (där det bara är 30% VBP), genom att man genom avtalskonstruktionen kunde göra satsningen på nya 550/567, som man aldrig hade haft råd med om det varit ett rent VBP-avtal, men nödvändig satsning för att skapa kollektivtrafikbeteende i en nybyggd stadsdel.

Det är inte så att VBP behöver vara fel, incitament är en bra metod i grunden. Felet är ju att man tror att det fungerar utan att ha höga incitament i avtalen (läs bonus för ökat resande/kundnöjdhet respektive förstås höga viten om så inte blir fallet), detta då konstruktionens utgångspunkt är att köra så lite trafik som möjligt. När bara Trafikförvaltningen klarar av att pudla kring detta, tror jag vi kan få till rätt skapliga avtal. Det finns betydligt bättre sätt att minimera risken, samtidigt som man får en kostnadseffektiv trafik.

ca 25 bussar (inklusive 687) är ju ändå en rätt skaplig nivå för flera bolag att vara intresserade att lägga på. Många vill ju komma in på Stockholmsmarknaden men har inte kunnat för att tröskeln in varit för stor. Med flera skollinjer i linjetrafik, så finns det ju stora möjligheter att till viss del kunna använda befintliga bussar från andra län.

Men det är klart, man måste ju bestämma sig. Vi vet ju inte om Arriva exempelvis stiger av redan 2021 från Norrort. Frågan är ju om man vill förnya för bara några år ytterligare i Vallentuna och hur det fungerar med vagnpark etc? Vagnparken är ju inte så ny i vare sig Märsta eller Ekerö. I Norrort har man ju rätt många bussar som köptes nya till området, och den andra stora andelen är relativt gamla. Det gör att det nog blir förhållandevis dyrt att förlänga och att utöka med Vallentuna för några år, med rätt stora behov av bussinköp kan en sådan affär knappast vara alltför lockande. Då kan det ju finnas andra bolag som har bättre balans i det avseendet och som därför kan vara mer intresserade.

Vill man ha ett kort avtal för att komma i fas med Norrort, kan man ju förstås också sätta in en klausul om att SL, eller tillkommande entreprenör är skyldig att köpa bussarna från den föregående. Inget som brukar uppskattas, men nödvändigt om det ska vara ett tvåårsavtal, med två års mycket osäker möjlighet till förlängning.

Med tanke på det sistnämnda bör man nog som i de andra aktuella avtalen som närmar sig slutet,  i sådana fall se redan nu om Arriva är beredd på att nyttja optionen. Vill man inte det, är man nog inte heller intresserad av att fortsätta till 2023. 




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 februari 2017, 13:09:06 PM


Hej,

Norrort har uppenbarligen några undantag som bryter mot enligt avtalet "godkänd" dörrställning.
Sedan 2015 har man några Scania Omnilink boggi i 62xx-serien (fler 62xx-vagnar tillkom under 2016) med dörrställning 1-1-0, se bildexempel. Dessa används fortfarande flitigt på Norrorts 600-linjer trots att man kör Roslagsbaneersättning.

Tror det handlar om totalt sex st: 6223-6228.
Tyckte att dessa 62xx förekommer lite väl mycket på Ersättningstrafiken.  Av den anledningen tyckte jag att besöket i Vallentuna var halvlyckat. Varje gång man hoppades på en fd. Uddevalla Omnibus så kom det en Omnilink 62xx..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 17 februari 2017, 04:36:41 AM
Halvlyckad eftersom fd Uddevalla lös med sin frånvaro vilket var enerverande.

De verkar vara utsatta på jourtjänster och är ofta parkerade på olika strategiska ställen runtom längs linjen, med en jourförare i, redo att hoppa in om nån ordinarie buss skulle drabbas av problem.

Bussmicke

Det förklarar saken, synd att ingen Omnilink pajade då.  :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 17 februari 2017, 04:51:56 AM
Tyckte att dessa 62xx förekommer lite väl mycket på Ersättningstrafiken.  Av den anledningen tyckte jag att besöket i Vallentuna var halvlyckat. Varje gång man hoppades på en fd. Uddevalla Omnibus så kom det en Omnilink 62xx..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Hej,

Vad tråkigt att höra. Synd! Ja, de senaste dagarna har bl a 6223-6224 varit flitigt utnyttjade på ersättningslinjerna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.