Ännu fler bussar till Norrort (Arriva 88xx)

Startat av Mr.Omsi, 02 februari 2017, 13:43:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Jag mötte en silvergrå Scala märkt Hallandstrafiken på Norrortsleden i morse, är det också en ersättningsbuss?
Är det någon som har så pass mycket koll att det går att göra en lista över alla inhyrda bussar för linjerna 27A/B/X?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Frank Persson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 februari 2017, 17:57:53 PM
Jag mötte en silvergrå Scala märkt Hallandstrafiken på Norrortsleden i morse, är det också en ersättningsbuss?
Är det någon som har så pass mycket koll att det går att göra en lista över alla inhyrda bussar för linjerna 27A/B/X?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Det är Arriva 6153 som ska gå som ersättningsbuss.

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk


Mr.Omsi

Arriva 6153 har varit avställd sen 2a februari men fr.o.m. igår (9/2) så är den registrerad på Täby. Det är även osäkert om den kommer återvända till Halmstad tydligen, då Hallandstrafiken håller på att få ett antal nya bussar

Tommy E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 februari 2017, 17:57:53 PM
Är det någon som har så pass mycket koll att det går att göra en lista över alla inhyrda bussar för linjerna 27A/B/X?

Jag har försökt få med samtliga i min fordonslista: http://tommy.enefalk.se/bussar/fordonslistor/arrivanorrort.htm

6153 lade jag precis till i listan (tack för tipset), men det kan hända att det dröjer lite innan ändringen syns.

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

AdmirT

Citat från: Mr.Omsi skrivet 10 februari 2017, 18:19:47 PM
Arriva 6153 har varit avställd sen 2a februari men fr.o.m. igår (9/2) så är den registrerad på Täby. Det är även osäkert om den kommer återvända till Halmstad tydligen, då Hallandstrafiken håller på att få ett antal nya bussar

Kommer ej att återgå till Hm. Pratade idag med Arriva Halmstad och dom meddelade att bussen lämnat till staden för transport till Stockholm under veckan.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussmicke

Jag såg inte till 6153



Skickat från min SGP771 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr.Omsi

Citat från: Bussmicke skrivet 15 februari 2017, 17:17:16 PM
Jag såg inte till 6153


Men det gjorde jag!



Den höll sig inne på depån idag och gjorde reklam för Hallandstrafiken ;D

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 15 februari 2017, 17:17:16 PM
Jag såg inte till 6153

Hej,

Blev fototuren till Vallentuna lyckad?
Kommer du lägga ut bilder från turen här på Bussnack?


Skickat från min SGP771 via Tapatalk
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Buzzlover skrivet 02 februari 2017, 16:26:06 PM
Ja antar det, men ingen av dessa två faller för ålderssträcket ännu så dem skulle mycket väl kunna fortsätta köra dem efter ersättningsperioden men det är inte så troligt just nu

Det är krav på dörrställning 1-1-1 på alla Arrivas linjer i Norrort, förutom ersättningslinjerna 27 och 28. Det krävs alltså en dyr tillbyggnad av extra bakre dörr på många av dessa nyinflyttade, om de ska gå på linjer i 600-serien.

Vidare undrar jag om det är tänkt att bussarna med avvikande färger ska "strajpas" upp i någon av de tre SL-färgerna (rött, stomlinjeblått resp tågblått), då ju trafiken ska fortsätta fram till december 2017.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2017, 22:27:18 PM
Det är krav på dörrställning 1-1-1 på alla Arrivas linjer i Norrort, förutom ersättningslinjerna 27 och 28. Det krävs alltså en dyr tillbyggnad av extra bakre dörr på många av dessa nyinflyttade, om de ska gå på linjer i 600-serien.

Vidare undrar jag om det är tänkt att bussarna med avvikande färger ska "strajpas" upp i någon av de tre SL-färgerna (rött, stomlinjeblått resp tågblått), då ju trafiken ska fortsätta fram till december 2017.

Nejdå, det är bara krav på 1-1-1 när det gäller klass I bussar. I annat fall räcker det med 1-1. Dock räknas alla vagnar före 2004 (när klassningen börjar) som klass I, så i det här fallet går det inte.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 16 februari 2017, 07:24:34 AM
Nejdå, det är bara krav på 1-1-1 när det gäller klass I bussar. I annat fall räcker det med 1-1. Dock räknas alla vagnar före 2004 (när klassningen börjar) som klass I, så i det här fallet går det inte.

Aha! Så man kan börja köra med (eller snarare återgå till) 1-1-0 på ordinarie linjer i Vallentuna framöver? Bra! :)

Mr.Omsi

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2017, 07:35:13 AM
Aha! Så man kan börja köra med (eller snarare återgå till) 1-1-0 på ordinarie linjer i Vallentuna framöver? Bra! :)

På senaste tiden har jag mött flera f.d. uddevalla omnibus med linjenr. 661 och 666X uppskyltat på E18. Har alltså inte sett de på någon av linjerna men det tyder på att de har trafikerat dessa linjer

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2017, 07:35:13 AM
Aha! Så man kan börja köra med (eller snarare återgå till) 1-1-0 på ordinarie linjer i Vallentuna framöver? Bra! :)

Det är mer oklart, då Vallentuna ju hör till Märsta-avtalet. Fast det upphör ju oavsett 2019...Men är nog tveksam till om det finns generellt krav på det där heller. Det är nog kopplat till linje. Sedan blir det ju sällan praktiskt ändå att köpa in 1-1-0, eftersom det blir så begränsat i användningsområde. Är ju mer om man kan flytta in regionalvagnar från andra län som det väl blir aktuellt.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Buzzlover

Citat från: Lars_L skrivet 16 februari 2017, 09:10:24 AM
Det är mer oklart, då Vallentuna ju hör till Märsta-avtalet. Fast det upphör ju oavsett 2019...Men är nog tveksam till om det finns generellt krav på det där heller. Det är nog kopplat till linje. Sedan blir det ju sällan praktiskt ändå att köpa in 1-1-0, eftersom det blir så begränsat i användningsområde. Är ju mer om man kan flytta in regionalvagnar från andra län som det väl blir aktuellt.

Är Vallentuna Märsta? För Okvista körs ju av Norrorts bussar, jag tror att när Arriva tog över i Norrort blev Vallentuna en del av Norrort, men jag kan ha fel
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Citat från: Buzzlover skrivet 16 februari 2017, 10:33:11 AM
Är Vallentuna Märsta? För Okvista körs ju av Norrorts bussar, jag tror att när Arriva tog över i Norrort blev Vallentuna en del av Norrort, men jag kan ha fel

Linjerna 660-667 tillhör Märsta trafikområde, ja. Så de kommer att upphandlas innan Täby. Att Arriva idag valt att samköra sina Norrortsbussar på dessa linjer är enbart ett praktiskt val, som SL inte har nåt emot att operatören gör.

Om någon annan än Arriva vinner Märsta, så blir det uppdelat med två depåer i Vallentuna igen.