Nya stadsbussar i Malmö.

Startat av Mattias Petersson, 31 december 2015, 07:23:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 januari 2016, 23:49:15 PM
Ska man alltså tolka stadsbussarna i Skåne på följande sätt?

Skånegrön: Äldre buss
Uppsalagrön: Nyare buss

Så att de helt enkelt visar upp att det är en ny stadsbuss när den är Uppsalagrön?
Uppsalagrön finns i Uppsala, man vill helt enkelt ha en trevligare färg. Den mörkare är inte så trevlig jämför den bilden där båda färgerna finns.
I branschen 37 år

Bernt Talbrant

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 januari 2016, 23:49:15 PM
Ska man alltså tolka stadsbussarna i Skåne på följande sätt?

Skånegrön: Äldre buss
Uppsalagrön: Nyare buss

Så att de helt enkelt visar upp att det är en ny stadsbuss när den är Uppsalagrön?

Det är väl inte konstigare än att man bestämt sig för en ny design på stadsbussarna. Jämför Hallandstrafiken som så sakta tycks komma att gå över till blå stadsbussar och kanske gröna expressbussar.

AO

Uppsalagrönt är ju faktiskt en väldigt ny färg i Uppsala. Det är inte allas längesedan man bytte ut den militärgröna färgen i Uppsala mot den mer klara gröna färg man har där nu. Alltså exakt samma sak som nu sker i Skåne. Det finns även fler exempel från svenska städer där man bytt ut färgnyanser eller helt bytt färg från rätt diskreta och bleka färger mot mer skarpa och lysande färger. Så detta är mer en trend som började från runt 5 år sedan mer än att Skåne kopierar Uppsala. Det handlar helt enkelt om en tro på att bussen måste synas och sticka ut mer om folk ska ta den.

Niklas Bygdestam

Citat från: AO skrivet 03 januari 2016, 19:08:38 PM
Uppsalagrönt är ju faktiskt en väldigt ny färg i Uppsala. Det är inte allas längesedan man bytte ut den militärgröna färgen i Uppsala mot den mer klara gröna färg man har där nu. Alltså exakt samma sak som nu sker i Skåne. Det finns även fler exempel från svenska städer där man bytt ut färgnyanser eller helt bytt färg från rätt diskreta och bleka färger mot mer skarpa och lysande färger. Så detta är mer en trend som började från runt 5 år sedan mer än att Skåne kopierar Uppsala. Det handlar helt enkelt om en tro på att bussen måste synas och sticka ut mer om folk ska ta den.


Uppsala har alltid haft en rätt ljus klargrön färg. Militärgrönt har inte funnits i Uppsala. Det var i Malmö man hade en mer militärgrön färg. Däremot så stämmer det att det finns en nyare och en äldre nyans av Uppsalagrönt. Och det var inte så många år sedan man ändrade den nyansen. Det är egentligen knappt man märker så stor skillnad på en buss i äldre och nyare Uppsalagrönt. Båda finns i trafik.

Däremot märks det stor skillnad i Skåne när de tydligen håller på att överge Skånegrönt och gå över till Uppsalagrönt.

Är det någon som känner till om det är på gång några MAN-bussar någonstans i Skåne som kommer att levereras i Uppsalagrönt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

AO

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 januari 2016, 05:26:16 AM

Uppsala har alltid haft en rätt ljus klargrön färg. Militärgrönt har inte funnits i Uppsala. Det var i Malmö man hade en mer militärgrön färg. Däremot så stämmer det att det finns en nyare och en äldre nyans av Uppsalagrönt. Och det var inte så många år sedan man ändrade den nyansen. Det är egentligen knappt man märker så stor skillnad på en buss i äldre och nyare Uppsalagrönt. Båda finns i trafik.

Däremot märks det stor skillnad i Skåne när de tydligen håller på att överge Skånegrönt och gå över till Uppsalagrönt.

Är det någon som känner till om det är på gång några MAN-bussar någonstans i Skåne som kommer att levereras i Uppsalagrönt?

Hur man ser färger är tydligen väldigt subjektivt. Det är mins lika stora skillnader mellan Uppsalas gamla grådassiga militärgröna färg de hade för ett par år sedan och den de har idag, som det är mellan den gamla Skånegröna och den nya enligt mig. Men som sagt, hur vi ser färger är väldigt subjektivt :)

Niklas Bygdestam

Citat från: AO skrivet 04 januari 2016, 12:20:54 PM
Hur man ser färger är tydligen väldigt subjektivt. Det är mins lika stora skillnader mellan Uppsalas gamla grådassiga militärgröna färg de hade för ett par år sedan och den de har idag, som det är mellan den gamla Skånegröna och den nya enligt mig. Men som sagt, hur vi ser färger är väldigt subjektivt :)


Ändringen från gamla Uppsalagrönt till nya Uppsalagrönt ska ha berott främst på att den nyare färgen är mer standardiserad och därmed lättare att beställa och låta busstillverkarna lacka bussarna med.

I Skåne får jag intrycket att den huvudsakliga anledningen till övergång från Skånegrönt till Uppsalagrönt ska bero på att de ansvariga dels tycker att Uppsalagrönt skulle vara snyggare, men också att de vill visa att det just är bussar av en ny generation.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

jvodotse


AdmirT

Nobina 3477 och 3478 är snart klara i Tyskland och ska levereras till Malmö..
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussmicke

Och det är?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AdmirT

Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2016, 20:56:28 PM
Och det är?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Citaro ledbussar likadana som 3445-3447.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

janjoh

#25
Snygga och bra bussar! Men tänkte på det att tätortstrafiken i Malmö skulle ha så hård belastning. Vad är det som gör att den skulle ge värre slitage på bussarna i Malmö  och vara värre än exempelvis Göteborg som inte heller ha en tunnelbana?

Stockholm har ju mer eller mindre kompletterande busstrafik och visst är det mycket slitage även där men bussarna i Göteborg tycker jag slits mest då stan även är kuperad.

Buss-busen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2016, 07:41:35 AM
Risken för förväxling i verkligheten torde dessutom vara synnerligen liten.

En förväxling skulle ju kunna få förfärliga konsekvenser. Tänk om man kliver på linje 4 vid Vaksala torg i Uppsala och hamnar i Limhamn eller Bunkeflostrand.  :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Buss-busen skrivet 22 mars 2016, 22:52:50 PM
En förväxling skulle ju kunna få förfärliga konsekvenser. Tänk om man kliver på linje 4 vid Vaksala torg i Uppsala och hamnar i Limhamn eller Bunkeflostrand.  :)

;D ;D ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cyklisten

Åkte med en sådan Citaro igår och tyckte inte så mycket om stolarna, de var nästan lika hårda som dessa vi har i Eslöv (Citelis). Då är stolarna i Volvo (Vogel i de lite nyare) och MAN (deras egna?) mycket bättre. Men bussen i sig var det inget fel på, roligt att få åka en nytillverkad dieselbuss i Malmös stadstrafik.

Skånebussen

Citat från: janjoh skrivet 22 mars 2016, 21:20:12 PM
Snygga och bra bussar! Men tänkte på det att tätortstrafiken i Malmö skulle ha så hård belastning. Vad är det som gör att den skulle ge värre slitage på bussarna i Malmö  och vara värre än exempelvis Göteborg som inte heller ha en tunnelbana?

Stockholm har ju mer eller mindre kompletterande busstrafik och visst är det mycket slitage även där men bussarna i Göteborg tycker jag slits mest då stan även är kuperad.

Det som definitivt ökar slitaget på Malmöbussarna är alla farthinder och liknande som sattes upp under 2000-talet vilket sliter tämligen hårt på såväl bussar som förare. Trafikmiljön är inte direkt bussvänlig i många fall förutom MEX eftersom det under lång tid funnits en inriktning som inneburit att alla motorfordonstrafik måste strypas "av säkerhetsskäl"... Nu har det dock lugnat ner sig, MEX hade t.ex inte varit tänkbart för sisådär femton år sedan när "bygga farthinder och smalna av gator" var högsta mode.

Innan dessa åtgärder infördes kan jag inte minnas onormalt slitage på bussarna hos vare sig MSS, ML eller LB. Trafiken var likvärdig med andra städer fram tills ungefär 1999/2000 när de första åtgärderna sattes in, d.v.s avsmalning och farthinder.

Ytterligare ett Malmöfenomen är bristen på prioritering av vänstersvängande trafik. Idén att t.ex ge dessa fordon en viss förtur vid trafikljusen har ännu inte nått staden (sådan lyx får man söka efter på annat håll...) vilket gör att det är legio att fyra bussar står stilla vid Södervärn, förhindrade att svänga vänster p.g.a att motkörande trafik släpps direkt och därmed blockerar svängen.

Malmö skulle kunna lära sig en hel del av Helsingborg och Lund exempelvis som är betydligt mer bussvänliga i planeringen.

Däremot är det trevligt med lite Mercedes i stadstrafiken igen. Märket är ju inte så vanligt, senaste gången man köpte in sådant var med O405G-led till linje 10 och 11. Traditionen har ju alltid varit Volvo och Scania rent generellt.

Citaro verkar idag gå mycket på linje 7 med vissa inhopp på linje 4. Under förra Mercedesepoken kunde man åka O405G till G. A. Torg via Stortorget och Lilla Torg, vilket var trevligt. Annars är just Limhamnslinjen en liten återgång till den gamla epoken nu när de nya Mercorna rullar där.