Nya stadsbussar i Malmö.

Startat av Mattias Petersson, 31 december 2015, 07:23:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Petersson

Malmö har fått nya Mercedes Citaro till Stadstrafiken.























Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Greger Larsson

Fina bilder (och bussar!). Bra dokumentation.

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias Petersson. skrivet 31 december 2015, 07:23:49 AM
Malmö har fått nya Mercedes Citaro till Stadstrafiken.






Men varför väljer man denna Uppsalagröna färg numera i Malmö? Hade Uppsala haft Mercedes Citaro hade jag trott att bussen var från Uppsala och inte Malmö. I Uppsala har vi bara MAN. Men om Malmö köper MAN och målar dessa så här så kommer dessa se helt identiska ut med Uppsalas bussar  ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 januari 2016, 07:05:11 AM

Men varför väljer man denna Uppsalagröna färg numera i Malmö? Hade Uppsala haft Mercedes Citaro hade jag trott att bussen var från Uppsala och inte Malmö. I Uppsala har vi bara MAN. Men om Malmö köper MAN och målar dessa så här så kommer dessa se helt identiska ut med Uppsalas bussar  ???

Malmö hade gröna bussar i en snarlik färgsättning till denna redan på den tiden när Uppsalas bussar var blekgula, det vill säga fram till början av 1970-talet. Så man kan ju fråga vem som var först. Risken för förväxling i verkligheten torde dessutom vara synnerligen liten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2016, 07:41:35 AM
Malmö hade gröna bussar i en snarlik färgsättning till denna redan på den tiden när Uppsalas bussar var blekgula, det vill säga fram till början av 1970-talet. Så man kan ju fråga vem som var först. Risken för förväxling i verkligheten torde dessutom vara synnerligen liten.


Tittar man på t ex Scania CR 111 från både Uppsala och Malmö så är de mycket riktigt rätt lika. Och där hade Malmö sin färgsättning sedan länge medan Uppsala införde sin 1972. Tidigare var de som du säger blekgula, eller jag tycker mer beige. Titta på vår fina Scania CR 76 från Uppsala som exempel som är återställd :)

Men jag har under min livstid alltid upplevt just Uppsala och Malmö som lite "systerstäder" när det gäller just stadsbussar, just tack vare färgen :)

Men om vi jämför grönt i Uppsala och Malmö så har det ändå alltid rört sig om väldigt skilda nyanser av grönt. Malmö har alltid hållit sig med en mörk grönfärg eller mer mossgrönt förr i tiden. Uppsala däremot har istället hållit sig med en rätt ljus och väldigt klar grönfärg.

Det är därför jag förvånas lite över dessa nya bussar, där man övergått till Uppsalas ljusa grönfärg. Man överger tydligen Malmös tradition med mörka grönfärger av någon anledning.

Skånetrafiken har dessutom fram till nyligen haft en enhetlig grönfärg som symboliserar just stadsbuss. Och det har varit den mörka grönfärgen. Här förstår jag heller inte varför man nu inför en till grönfärg, och därmed går ifrån enhetligheten  ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jan

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 januari 2016, 08:08:37 AM



Skånetrafiken har dessutom fram till nyligen haft en enhetlig grönfärg som symboliserar just stadsbuss. Och det har varit den mörka grönfärgen. Här förstår jag heller inte varför man nu inför en till grönfärg, och därmed går ifrån enhetligheten  ???
De fem trådbussar som är i Landskrona har haft en mörkare grönfärg. Nu när man frångår gasdriften, så väljer man annan färg på stadsbussarna. De första tre av fem elbussar till Ängelholm har kommit, dessa har också den ljusare gröna färgen. Bussarna får förövrigt nummer 3411-15 och är kinesiska från BYD.
I branschen 37 år

Mattias Petersson

Var kommer Volvo 7700 hamna sen ner dom har kört klart i Ängelholm hade varit kul vi fick dom till Landskrona lite nyare bussar.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

AO

Läste den här texten på Nobinas hemsida och fick känslan av att man varit missnöjda med kvalitén på Volvo och MAN-bussarna man har nu och därför testat man Mercedes. Stämmer det?

http://www.nobina.com/sv/sverige/nyheter/nobina-tar-krafttag-for-att-lyfta-kollektivtrafiken-i-malmo/

Lars-Håkan_E

Miljön i tätortstrafiken i Malmö sägs vara en av de hårdare i norra Europa med ett extremt slitage på fordonen.

Walter

Problemet har väl främst varit saboterade katalysatorer på de bussar man fick från Transdev. I övrigt är ju de nyanskaffningar som nu görs behov utifrån trafikökningar. Nyligen köpte man ju även Solaris stadsbussar till Malmö.
Men visst trafiken är hård i jämförelse med andra städer.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Det finns några tillverkare som har bättre kvalité än andra. I Skåne kommer det bli mycket Volvo och Scania kommande år.
I branschen 37 år

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 januari 2016, 21:13:40 PM
Miljön i tätortstrafiken i Malmö sägs vara en av de hårdare i norra Europa med ett extremt slitage på fordonen.

Ja när man konstant utökar hela tiden till skillnad mot andra ställen är det väl inte undra på..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Ska man alltså tolka stadsbussarna i Skåne på följande sätt?

Skånegrön: Äldre buss
Uppsalagrön: Nyare buss

Så att de helt enkelt visar upp att det är en ny stadsbuss när den är Uppsalagrön?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cyklisten

Kan bara tillägga att nyanskaffade Scania CityWide i Kristianstad också har den "uppsalagröna" lacken om någon har nu missat detta.