JoSe:s julkalender 2015

Startat av Jocke Selling, 29 november 2015, 16:44:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Första advent får även detta år inleda kalendern utanför de ordinarie luckorna.
Bilden är en reprisbild ur 2010 års upplaga, då jag är på resande fot och inte har tillgång till mitt samlade arkiv.

Resterande luckor kommer i samma tråd på försök detta år.

Jocke Selling

Vi fortsätter med ytterligare en repris i väntan på de ordinarie luckorna.
Under en kortare period rullade denna och två systrar i Uppland.
På inget vis en favorit, men det var en kul tid 😃



Jocke Selling

Gott folk vi är igång. I min värld är det i och för sig inte december än på några timmar.
Jag har nämligen haft semester i USA under större delen av denna månad, och befinner mig just nu hos min gudmor i Memphis. I morgon reser jag dock hem till fattigdom och elände i syfte att sprida lite glädje😉

Första luckan öppnar storstilat med en Säffle 2000 "old look"


Jocke Selling

Lucka 2

Dagens lucka kommer här. Lite sent beroende på min nu avslutade resa.

En av Swebus mercedesbussar på väg till rast och vagnvård i fyrislund.



Jocke Selling

Lucka 3

I dagens lucka tar vi oss till Ljusterö och Linanäsgaraget där två "Arrivianer" står och vilar upp sig en helg under tidig höst.

Jocke Selling

Lucka 4

En liten visit hos vännen Fredrik och hans växande upplag av bussar. Här finns utöver denna: en CR 112 från Östersund (som övertagits från SvOf), fd H22 6431 (tidigare Ersa > Kvarne), samt LLT 105 och även en parkeringsyta för föreningens Swebus 3747.


Jocke Selling

Lucka 5

I dag far vi till Falun för några år sedan.


Bussmicke

Citat från: Jocke Selling skrivet 04 december 2015, 05:24:27 AM
Lucka 4

En liten visit hos vännen Fredrik och hans växande upplag av bussar. Här finns utöver denna: en CR 112 från Östersund (som övertagits från SvOf), fd H22 6431 (tidigare Ersa > Kvarne), samt LLT 105 och även en parkeringsyta för föreningens Swebus 3747.


Uppställningsplatsen ligger var då?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jocke Selling

Micke, av respekt för Fredrik valde jag att använda den kryptiska texten "uppställningsplatsen" i bildtexten. Det finns alltid risker för oönskat besök. Något som andra entusiaster bittert fått erfara med skadegörelse till följd.

Mikael T Nilsson

Tack för intressanta och diggabla bilder! Ska bli spännande att följa resten av "luckorna".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jocke Selling

Lucka 6

Det är andra advent, och denna lucka för oss till Hornsberghallen, där välvillighet gentemot bussföreningar har varit rådande en längre tid.


SvOf har även gångna säsongen haft möjlighet till uppställning mellan abonnemang. 1120 har under 2015 inte används då den genomgått en enorm renovering av rambalkar, svagheterna med Hägglunds stålklädda träbalkar visar sig ofelbart efter så där 45 år. 2845 i bakgrunden har dock tillsammans med BSBV 28 dragit ett tungt lass detta år.


Även SSS har haft möjlighet att vara uppställda hos Hornsberg under sommaren, vilket är mycket glädjande.

Jocke Selling

#11
Lucka 7

Dagens lucka tar oss till det rivna lokstallet på Säbygatan i Uppsala. Ett gäng Mercedes O407 som användes främst i skoltrafiken står uppställda utanför verkstadsskeppen.
Längst till höger står 1917 som jag hade som personlig vagn.

Jocke Selling

Lucka 8

Dagens lucka tar oss till Uppsala resecentrum. Nobina 7984 ankommer från Enköping.


Jocke Selling

Lucka 9

I dagens lucka stannar vi kvar i Uppsala, och tittar lite på Gamla Uppsala Buss och leveranser från det gångna året.




Jocke Selling

Lucka 10

En julkalender bör ju av tradition alltid innehålla Scania MaxCi, så även i år.
Här kommer tre av de senaste jag fotade.