Volvo 8900 till Skånetrafiken

Startat av Henrik, 23 november 2015, 08:01:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AdmirT

Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Jan

Hur kan gula Volvo regionbussar i ämnet bli gröna Mercedes stadsbussar?
I branschen 37 år

AdmirT

Citat från: Jan skrivet 09 december 2015, 16:43:18 PM
Hur kan gula Volvo regionbussar i ämnet bli gröna Mercedes stadsbussar?

Som jag ser så är det en kommentar som är den bidragande orsaken till detta, vilket i detta fall lett till att andra hakat på denna kommentaren angående frågan om Mercedebussar i Malmö. Du har däremot rätt, borde finnas en enskild tråd om detta.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

CW66

Citat från: Bussmicke skrivet 07 december 2015, 21:40:12 PM
 
Varför så många och vilka ?  Hur länge gäller detta du som vet allt? :)

Nej, hon vet inte allt - det som skrevs är felaktigt.

Bussarna är 10 till antalet - 7 Citaro LE 12m och 3 Citaro G 18m.

Ytterligare två är på gång - men dessa inte förrän i början av 2016

Information är viktigt - men fakta är viktigare  :)

Mattias Petersson

Ja stämmer är dörr system 2-2-0 såg en i Landskrona idag.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Skånebussen

En liten fråga (kan flyttas till separat tråd om sådan skapas):

Kommer MEX-gröna Mercor att användas för att uppgradera någon linje till "MEX-light" med påstigning i alla dörrar?

Ett av argumenten för ny grön färg på MEX var ju för att bl.a signalera att "här gäller andra regler". Det blir kanske lite förvirrande om detta budskap suddas ut, d.v.s att ljusgrönt plötsligt kan innebära MEX eller konventionella bussar med förarvisering.

Det vore en god idé att sätta in MEX-gröna Mercedes på linje 8 och i samband med det införa påstigning i alla dörrar redan innan linjen blir full-MEX 2017. Man har ju redan idag biljettkontroller på 8an vid G A Torg bl.a (alltså biljettkontrollanter som på MEX trots att linjen har förarvisering) så steget vore ju egentligen kort och logiskt.

För man borde knappast behöva en större reservflotta på MEX 5 när man nu har fått mini-MEXen och har två Volvo som utrustats för ombordstigning genom bak- och mittdörr.