Bussar hos Arriva Norrort / Täby

Startat av eldani, 10 januari 2015, 12:36:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Nu är (XOS922 8176) (XOS856 8177) (XOT018 8178) (XOT038 8179) (XOS957 8180) (XOT027 8181) (XOS902 8182) (XOS956 8183) (XOS857 8184) och (XOS931 8185) dom är Avställda från och med den 2015-01-08.


Tommy E

Där ser man, tackar för uppgifterna! Sammanlagt har de (minst) 20 bussar avställda nu.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Klart att man kan ställa av bussar när man drar in halva trafiken... Tur man fotoade dem förra året..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

P.Ek

Dessa blev inte långvariga hos Arriva, knappt 5 månader. De är även rätt unga för att redan tas ur trafik, hann aldrig fylla 9 år. Såvida de inte tas i trafik igen hos annan ägare vid senare tillfälle, vill säga.

Walter

Citat från: P.Ek skrivet 10 januari 2015, 15:20:18 PM
Dessa blev inte långvariga hos Arriva, knappt 5 månader. De är även rätt unga för att redan tas ur trafik, hann aldrig fylla 9 år. Såvida de inte tas i trafik igen hos annan ägare vid senare tillfälle, vill säga.

Även Keolis har nyligen tagit syskon till dessa ur trafik så det är kanske mer driftsekonomi och annat än ålder som också avgör när de får flytta på sig för yngre förmågor.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 10 januari 2015, 18:26:46 PM
Även Keolis har nyligen tagit syskon till dessa ur trafik så det är kanske mer driftsekonomi och annat än ålder som också avgör när de får flytta på sig för yngre förmågor.

Antagligen är det leasingavtalen som löpt ut

Lars_L

Citat från: Walter skrivet 10 januari 2015, 18:26:46 PM
Även Keolis har nyligen tagit syskon till dessa ur trafik så det är kanske mer driftsekonomi och annat än ålder som också avgör när de får flytta på sig för yngre förmågor.

Hos Arriva har de väl främst använts för att täcka upp för ersättningstrafiken. När Roslagsbanan nu börjar rulla (delvis) nu på måndag, behövs inte fordonen. Men visst ålder är inte allt. Snarare är det så att det råder olika villkor för olika bussar. De bussar som SL varit med att finansiera får man inte göra sig av med - eller flytta hursomhelst och där finns ju ingen återlämningsmöjlighet - före avtalets utgång med SL vill säga. Och det är rätt många vagnar som har sådana krav.

De här dieselbussarna har ju - som jag förstått Keolis finansierat själva från början. Men diesel är ju annars "fel" bränsle för alla nya avtal - på grund av kraven för förnyelsebar. Dessa har ju också Euro III och måste konverteras om man ska kunna använda dem "fritt" i avtalsområdena nu när 8-årsgränsen passerats.

Men som Lars-Håkan skriver, så beror det ju givetvis också på hur leasingavtalen ser ut.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 10 januari 2015, 21:10:49 PM
Hos Arriva har de väl främst använts för att täcka upp för ersättningstrafiken. När Roslagsbanan nu börjar rulla (delvis) nu på måndag, behövs inte fordonen. Men visst ålder är inte allt. Snarare är det så att det råder olika villkor för olika bussar. De bussar som SL varit med att finansiera får man inte göra sig av med - eller flytta hursomhelst och där finns ju ingen återlämningsmöjlighet - före avtalets utgång med SL vill säga. Och det är rätt många vagnar som har sådana krav.

De här dieselbussarna har ju - som jag förstått Keolis finansierat själva från början. Men diesel är ju annars "fel" bränsle för alla nya avtal - på grund av kraven för förnyelsebar. Dessa har ju också Euro III och måste konverteras om man ska kunna använda dem "fritt" i avtalsområdena nu när 8-årsgränsen passerats.

Men som Lars-Håkan skriver, så beror det ju givetvis också på hur leasingavtalen ser ut.

Om inte jag har hört helt fel, så hyrdes dessa in av Arriva tillfälligt. Arriva leasar ju inte bussar i samma utsträckning som sina konkurrenter.

eldani

Nu har Arriva gjort sig av med en del av sina Volvo B9SALE 8500 och det är (UON659 8150) (UON679 8151) (UON689 8152) (UON699 8153) (UON709 8154) (UON719 8155) (UON739 8156) (UON749 8157) (UON389 8158) och (UON939 8159). Dom är nu registrerad hos Volvo bussar ab area norden från och med den 2015-01-14.

Bussmicke

Det var som 1000:an. Trodde inte man skulle göra sig av med så många bussar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Det är inte så förvånande tycker jag, en stor del av 81xx-serien verkar ju vara hyrbussar och allt eftersom trafiken nu minskar iom neddragningar och att Roslagsbanan börjar rulla normalt igen så blir det nog inte så stort behov av dessa.

Peter Rost

Samt att SL dragit in cirka 1000 bussturer om dagen, på grund av besparingsskäl. Dock utlovas mer pengar till SL-trafiken 2016.

//Peter

eldani

Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Arriva Norrort / Täby och vill ha en senaste upp datering.
Nu har Arriva Norrort / Täby gjort sig av med 10st bussar av modellen Scania CL94UA6x2/2 LB och det är.
8176 XOS 922 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8177 XOS 856 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8178 XOT 018 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8179 XOT 038 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8180 XOS 957 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8181 XOT 027 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8182 XOS 922 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8183 XOS 956 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8184 XOS 857 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8185 XOS 931 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.

Bussmicke

Har dessa bussar inte varit anställda ett bra tag?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.