Sveriges nyaste Scania Citywide

Startat av CW66, 25 oktober 2014, 14:25:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CW66

Scania OmniLink och OmniCity går fortfarande att beställa till engelska marknaden.

Annars är den helt borta och ersatt av Citywide.
Visst är det en utvecklad Omni - men man behöver inte bara haka upp sig på att den är lik och "egentligen en Omni" som så många här gör.

Citywide har helt nya sidor med annan hållfasthet, en ny front, även om aktern är densamma.
Där det har hänt något är invändigt då det är en helt annan buss i ljusare material och rymligare än Omni var med sina mörkgrå paneler.

I mina inlägg ovan menar jag som slutsats att jag tycker det är oerhört synd att Scania inte kunnat hänga med och möta de utländska tillverkarna som varit storsäljare på svenska marknaden, när man nu har en buss som det inte är något som helst fel på.

Angående pådyvla. Nja...alltså - det är väl ingen som pådyvlar någon en buss vad jag vet. Man kan ju beställa det man vill ha, men då får man ju också betala för det.
Det är ju naturligt att man främst vill sälja sin egen produkt oavsett vilken tillverkare det än är, och skall man tvunget ha någon annan kaross av någon obegriplig anledning så blir det ju "enstakatillverkning" och därmed ett naturligt högre pris.

Ersa

Scania har nog fortfarande ett väldigt bra rykte gällande chassin och drivlinor, men flexibiliteten bland olika karosser är det inte lika bra med. Att ett så starkt varumärke som Scania ligger såpass långt efter Volvo här i Sverige är ju underligt. Jag tror dock att du är inne på något när det gäller den svenska marknadsföringen. Eller snarare att marknadsföringen mer eller mindre går på sparlåga på hemmamarknaden. Kanske bl.a Volvo och MAN kan erbjuda bättre finansieringslösningar än Scania?

CW66

Jag tycker det är bra att man inte har så många karosseringsmöjligheter.
Du kanske missade att jag skrev att mer duttande med små karossörer blir ju priset dyrare för kunden oundvikligt.

Scania har ju på senare tid i hela sin bussverksamhet, inte bara i Sverige, begränsat och minskat ner antalet karossörer, och samarbetar numera med några få på varje marknad = land.

Det finns knappast någon anledning att erbjuda karosser som kanske bara säljs i några fåtal exemplar, utan bättre att koncentrera sig på att få ner priset till kund....

Ersa

Jag förstår hur du menar, men externa karosser på Scaniachassin tillverkas/tillverkades ju redan för marknaderna i andra EU-länder. Bl.a Irizar, VanHool och dåvarande Lahti. De finns/fanns således redan, men togs inte gärna hit till Sverige.

Här är en trevlig i4 på Scaniachassi, som jag absolut skulle föredra framför en OmniExpress.

Från: http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Irizar_i4

Och här är t.ex en i4LE med Volvochassi som jag helt klart skulle föredra framför en 8900.

Från: http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Irizar_i4LE

Fredrik Gelin

I4:an har jag för mig såldes av Rex Knorr (!) när han introducerade Beulas till Sverige eftersom Beulas då inte hade någon passande modell i det segmentet (Skol- och linjetrafik).
När det gäller Van Hool var det väl som Uffe sade, man ville sälja sina egna produkter till bättre priser och eftersom Van Hool var en tuff konkurrent till Irizar PB och Omni Express var det väl inte så konstigt att man inte vill gynna konkurrenten?
Dock har Scania levererat chassin till tillverkare som kompletterat Scanias egna sortiment, t ex dubbeldäckare, så helt oresonliga kan de ju inte ha varit.

Irritationen var ganska stor i Norge minns jag när Volvo stängde dörren för andra chassitillverkare att erbjuda Carrus karosser.
Under sena 90-talet sålde både Scania och Mercedes en hel del Carrus, men när Volvo uteslöt andra chassitillverkare fick Scania hitta något nytt att erbjuda och eftersom man då inte hade någon egen turistbuss att erbjuda försökte Scania sälja in Irizars Century som ersättare för Carrus 502 och 602 men det gick inte så bra.
Mercedes hade ju Travegon och Tourismon att erbjuda men inte heller dessa verkade duga åt Norrmännen till en början, men sålde bättre än Scania då de enligt Norrmännen hade bättre drivlina och pålitligare bussar än Scania och Irizar.
Detta är ett sådant exempel som Uffe nämner, här hade Scania en väl etablerad marknad, men lyckades sabotera den då man inte hade någon bra produkt att erbjuda vid rätt tidpunkt.
Idag verkar Norrmännen ha anpassat sig till Centuryn och köper denna i en "Nordisk version" vad jag förstår, men att Volvo skulle stänga ute andra från Carrus kom väl knappast som någon nyhet...
//Fredrik

Ersa

Nej, självklart är det inga nyheter eller konstigheter att tillverkarna vill främja sina helt egna produkter. Men det är tråkigt när dessa företag istället tappar marknadsandelar till konkurrenter pga att åkarna reagerar kraftigt negativt då man tar bort chassi/karosskombinationer som de länge köpt, och gillat.
När åkarna hellre köper t.ex VDL eller Mercedes pga att det t.ex inte går att få en Carrus- eller Irizarkaross på en Scaniaplatta, då har man tyvärr misslyckas.

CW66

Men Erik, du är helt fel ute i ditt resonemang.
Det där är ett gammalt tänk som inte alls finns längre.

Det har inte ett dugg med att göra att man inte kan få saker på vissa chassier eller inte idag varför man köper en helt annan produkt som exempelvis VDL.

Verkar som att man måste förtydliga ännu mer hur marknaden fungerar för dig tyvärr...

Alltså...när man köper en buss idag är det flera faktorer som spelar in.
Främst är det såklart priset, men i priset ingår även en helhetsbild som bränsleförbrukning, serviceåtagande, verkstädernas placering i förhållande till bussföretagets placering.
Även saker som hur bra finansieringsavtal leverantören har, eller hur bra leverantören kan uppfylla länsbolagets krav som ibland kan vara ganska smala och nästan ämnade för en särskild busstyp.
Även hur bra inbytesmöjligheter och återtagande av bussar man måste göra sig av med spelar väldigt stor roll, ibland nästan uteslutande för att inte stå med en jättekostnad för bussar man inte kan bli av med till vettiga villkor.

Dessutom numera är ju vissa bolag delägare i generalagenter, varför man av naturliga skäl köper dessa, som tex Sambus ägande i VDL-importören.

Nostalgi och vilja att köpa en speciell kaross är något som fungerade på det glada 80 och 90-talet men inget som finns kvar idag.
De större företagen tex har ju utländskt ägande, och är inte ett dugg nostalgiska utan tittar på priser och helheltslösningar.
Så fungerar det alla gånger även ner i de mindre bolagen, man måste ju trots allt ha bra villkor även för dom.

Nu pratar jag om linjetrafikbussar. För enstaka turistbussar så kan det mycket väl vara nostalgi och att man kör på med beprövade märken som man haft innan såklart.
Men absolut inte med busstyper som Scania Citywide etc.

Ersa

Jodå, det tänket finns visst kvar på flera håll, framför allt på mindre företag. Men jag ser det inte som min uppgift att framföra dina argument till dem som än idag resonerar så. Hur de största koncernerna resonerar är jag inte särskilt intresserad av.

Lasse i Bdn

Scania skryter att man när man får kontrakt att man är bränslesnålast och bästa servicen m.m. och billigast, men det gäller tydligen inte i Sverige.

Jag undrar. Scania sade upp en några externa karrostillverkare för att de hade dåliga erfarenheter dom.
Jag undrar vilka som är kvar som karosstillverkare?
Hur är det med Belaus? finns dom kvar hos Scania? För alla Belaus som har sålts på senare tid har MANs motor m.m.
Staffan S skrev att Scania inte kunde frångå sina karosstillverkare (vanHool m.m.) ifråga om Belaus skrev han att dom stod för hög kvallite.
Men MAN kan tydligen det när man har Neoman.
Jag tror att Sune Larsson gillar Scania eftersom han köper Scania mest, men nu har han köpt MAN är det för att Scania inte vill lverera?

Detta är mina tankar hit och dit jag hoppas på svar av någon, kanske Uffe

Hälsn. Lasse


Staffan Sävenfjord

Lasse i Bdn:

Du har ju redan fått svar på dina frågor här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,63299.msg446258.html#msg446258

Där återfinns också det du citerar från mig i sitt rätta sammanhang.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)