Sveriges nyaste Scania Citywide

Startat av CW66, 25 oktober 2014, 14:25:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Jag har pekat på detta tidigare, och får lov att göra det igen: Beställarna av nya fordon kanske söker något nytt och mer spännande från Scania? (kaross + interiörsmässigt finner jag det svårt att man missar CityWides extrema likheter med Omni-serien!)

Volvo exempelvis lyckades faktiskt få till något nytt med övergång från 8500 till 8900. Skall man vara kritisk, har Scania inte riktigt lyckats komma bort från OmniCity klass I:s introduktion i slutet av 90-talet... I mina ögon är CityWide = Omni klass III. OmniLink/OmniCity finns det å andra sidan gott om i vårt land, och som redan påpekats, ser man kanske därför inget behov av CityWide.

Bussmicke

Så har väl Vartofta Buss några, vet inte om alla kör in till Falköping
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Så få är det inte som rullar i Sverige - enl. Uffes egna sida är det 63 stycken reggade i Sverige - det är över en femtedel av alla som producerats och en betydande del sett till att Sverige är ett litet land - javisst, många är test/fätprovsbussar av dessa, men modellen är tämligen ny och det är få avtal i Sverige nu som kräver ett stort antal nybeställningar av bussar där CityWide kan passa in - räkna med att den blir betydligt vanligare då nya avtal ska sättas i kraft. Oroa er inte  ;D

http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=citywide&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false

Merikarhu

Just tankarna på taket känns det som om man hade kunnat utforma en aning snyggare.

/Merikarhu

Fredrik Gelin

Jag håller med Virtual, vi lär nog få se betydligt fler Citywide i framtiden, i de större avtal som upphandlats den senaste tiden har inte Scania kunnat konkurrera eller inte haft rätt produkt att erbjuda.
Just gasdriften har ju varit en avgörande faktor för stadstrafik och som marknaden ser ut idag har tillverkarna i princip delat upp marknaden mellan sig just med drivmedel som utgångspunkt.
Vill man ha gasdrift är det inte så många utom MAN som har en färdig produkt att erbjuda.
Hybriderna är ju väldigt heta i stadstrafik just nu, men i förorts- och/eller regiontrafik är inte dessa så lämpliga med nuvarande teknik, men även här misstänker jag att utvecklingen kommer att driva fram helt nya produkter framöver.
Vad gäller Scania Citywide så kan man givetvis tycka att den känns som en Omni, men mycket har hänt under skalet sedan Omnin introducerades strax före millenieskiftet.
//Fredrik

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 oktober 2014, 21:05:07 PM
Jag håller med Virtual, vi lär nog få se betydligt fler Citywide i framtiden, i de större avtal som upphandlats den senaste tiden har inte Scania kunnat konkurrera eller inte haft rätt produkt att erbjuda.
Just gasdriften har ju varit en avgörande faktor för stadstrafik och som marknaden ser ut idag har tillverkarna i princip delat upp marknaden mellan sig just med drivmedel som utgångspunkt.
Vill man ha gasdrift är det inte så många utom MAN som har en färdig produkt att erbjuda.
Hybriderna är ju väldigt heta i stadstrafik just nu, men i förorts- och/eller regiontrafik är inte dessa så lämpliga med nuvarande teknik, men även här misstänker jag att utvecklingen kommer att driva fram helt nya produkter framöver.
Vad gäller Scania Citywide så kan man givetvis tycka att den känns som en Omni, men mycket har hänt under skalet sedan Omnin introducerades strax före millenieskiftet.
//Fredrik

Det beror ju även på vilka som kontrakten tecknas med och vilken finansiering som man kan erbjuda, vissa åkare köper hellre Scania än andra. Scania har väl haft problem både med finansiering och bränsleförbrukning och det talar emot en del.

Bussmicke

Jag hoppas på betydligt mer Scania framöver för MAN-dominansen idag är inte kul.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Jag tror att en annan sak som är avgörande är att förr var Volvo och Scania de inhemska busstillverkarna. Men så är det ju inte riktigt längre. Köper man Volvo eller Scania så är de tillverkade i Polen. Så därför blir det lika natrurligt att köpa MAN som Scania idag.

När det gäller Scania så var de äldre Omni med gamla fronten tillverkade i Sverige. Men om jag inte minns fel är de nyare Omni med gamla fronten tillverkade i Polen. Alla Omni med den nyare fronten borde alltså vara tillverkade i Polen. Vet i alla fall att samtliga Citywide är tillverkade i Polen.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

CW66

#23
Ja, men det är just detta som är Scanias problem - "Scania kunde inte erbjuda till den här upphandlingsomgången"

Varför är Scania alltid så hopplöst efter???
Nu hade man stora chanser att kunna sälja en bussmodell nu när det inför 2014 var så stora upphandlingar....av ca 1200 bussar som är nya...vad lyckades man med? ett 20-tal.

Vad gör Scania för fel? Att man inte hade produkten håller inte, för Citywide kan man få i låggolvsversioner och lågentréversioner så det hade räckt och blivit över lång väg.
Har man för dålig finansiering? Har man för dåliga avtal för inbytesbussar? Har man en dålig försäljningsorganisation i Sverige?

Att det finns 63 registrerade bussar i Sverige må vara hänt.
Men man kan knappast räkna test och expereimentbussarna.

Räknar man bort dessa och ser vilka som levererats DIREKT till kund som har beställt dom så blir det följande
2st 6x2 till Kristian Larsson
3st ledbussar till Arriva Stockholm
3st 4x2 gasbussar till Söne, Västervik
1st 4x2 Trelleborgs hamn
6st 6x2 till Jörlanda Buss
3st 6x2 till Söne buss, Stenkullen
1st 4x2 till Söne buss, Stenkullen
1st 6x2 till Nobina Uppland
6st 4x2 till Arriva Halmstad
3st 4x2 till Vartofta buss
1st 6x2 till Blåklintsbuss
1st ledbuss till Nobina Södertälje

= 31 bussar sedan modellen släpptes 2012!!....är det mycket tycker ni? Knappast.

2014 sålde tillverkarna vad jag har fått fram till min sida följande som jämförelse (stadsbussar & linjevagnar, men inte turistbussar medräknade):
Irisbus = 40
MAN = 225
Mercedes = 98
Setra = 1
Solaris = 65
VanHool = 15
VDL = 98
Volvo = 268

Tycker ni då att Scanias försäljning 2014 av sin stads och förorts/landsbygdsbuss på 21 sålda bussar är ett bra resultat för en tillverkare som verkar i Sverige?
Själv tycker jag det är uruselt och att Scania verkligen borde ta sig i kragen och se vad man gjort för fel - kanske försäljningsorganisationen behöver bytas ut?

Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Belgien har fler Citywide i trafik sålda till kund än vad Scania lyckats på sin "hemmamarknad" Sverige....

Ta ett annat exempel på när Scania är "efter".
Bussmässan som startar idag = står inte ett pip på Scanias svenska hemsidesdel - scania.se (inte förrän idag på morgonen kunde man se det på scania.se - när folk redan är på mässan)

Men när man surfar runt på de olika länderna så hittar man plötsligt en launch-sida för samarbetet med VanHool på scanias tyska sida, scania.de.
Och där nergrävt fick man plötsligt en länk till en stor sida om vad som skulle visas på Stockholmsmässan....skandal tycker jag snudd på!

Desssutom är deras marknadsföring av sina modeller urusel på nätet. "Vi har en buss som kan fås i olika längder och olika bränslen som är så bra så..."
Inget djupare om vilka motoralternativ, inga downloads, inga tekniska specifikationer, inga bilder förutom att man själv måste gräva upp dom ur Scanias imagebank tillsammans med lastbilarna.
Går man däremot in på italienska scania.it så hittar man ett helt koppel med specar för download på Citywide. Snacka om skillnad i försäljningsorganisationens tänk där jämfört med resten av Scania.
Titta på alla andra tillverkare som alla är ett föredöme på nätet jämfört med Scania.

Den som har hand om webbdelen för bussarna borde verkligen ta sig en funderare om sitt jobb tycker jag!

Som ni vet är jag stor Scania-vän, men jag är precis lika besviken på och kritisk till Scanias försäljning och marknadsföring av sina egna produkter som inte är ett dugg sämre än någon annan tillverkares.....
Jag har själv ofta fört fram dom här synpunkterna om marknadsföringen på nätet för de kontakter jag har och har haft på Scania men lyssna är inte Scanias starka sida....kanske inte heller på kunderna?

CW66

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 oktober 2014, 00:17:36 AM
Jag tror att en annan sak som är avgörande är att förr var Volvo och Scania de inhemska busstillverkarna. Men så är det ju inte riktigt längre. Köper man Volvo eller Scania så är de tillverkade i Polen. Så därför blir det lika natrurligt att köpa MAN som Scania idag.

När det gäller Scania så var de äldre Omni med gamla fronten tillverkade i Sverige. Men om jag inte minns fel är de nyare Omni med gamla fronten tillverkade i Polen. Alla Omni med den nyare fronten borde alltså vara tillverkade i Polen. Vet i alla fall att samtliga Citywide är tillverkade i Polen.

Scanias omnimodell "nr1" är tillverkad blandat i Katrineholm, Silkeborg, Danmark, Angers, Frankrike och Slupsk, Polen.
Scanias omnimodell "nr2" är tillverkad blandat i Slupsk, Polen och St Petersburg, Ryssland
Scania Citywide är uteslutande tillverkad i Slupsk, Polen.

Alla produktionsorterna förutom Slupsk, Polen är nerlagda. Polenproduktionen är halverad ungefär jämfört med full kapacitet.

CW66

Kan ju som lite kuriosa klistra in det som står på Scanias hemsida:
Går man in på produkter och stadsbussar kan man kolla på Citywide och läsa följande text:
"Nya Scania Citywide är ett högutvecklat transportmedel – en mångsidig plattform för dagens explosiva urbana tillväxt, tuffa lagstiftning och skiftande förväntningar.
Plattformen Scania Citywide lämpar sig perfekt för allt från innerstadstrafik och förortstrafik till BRT-system. Det är en kostnadseffektiv lösning som ger både hög tillgänglighet och lägsta möjliga miljöpåverkan. Förarna uppskattar förarplatsen, som fått ny ergonomisk design, och passagerarna kan enkelt kliva på och av tack vare det smidiga flödet. Scania Citywide är det självklara valet för transportföretag som förväntar sig ett hundraprocentigt åtagande av en långsiktig partner som erbjuder kompletta lösningar.
Nya Scania Citywide – en lönsam och hållbar transportlösning när du ställs inför stadstrafikens utmaningar."

Sedan kan man kolla på "Lågentré"
Scania Citywide LE (lågentré) är en effektiv lösning, en högkapacitetsbuss som fungerar lika bra i stadstrafik som i förortstrafik. Flexibla layouter ger ett snabbt passagerarflöde med högre komfort och bättre sikt för dem som sitter längst bak.

Eller låggolv
Scania Citywide LF (hellåggolv) är avsedd för hektiska innerstadslinjer och har ett plant, hinderfritt golv genom hela bussen för optimalt passagerarflöde. Flexibla inredningsalternativ erbjuds för maximal kapacitet.

Så...sen var det klart!
Alltså...det är ju skrattretande.
Inga bilder, inga specar, inget om bränslen, inte ett dugg.

Visst - det finns en launch-site för Citywide som inte uppdaterats eller något sedan 2012 när modellen presenterades, men korta texter om dom olika alternativen knappast mer än vad som står ovan.
Men inga specar, inga motoralternativ, inga invändiga planer, inga downloads.

nja...

Bussmicke

Tillägg Uffes inlägg 1: 1st till Nobina Skåne
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 28 oktober 2014, 10:36:01 AM
Tillägg Uffes inlägg 1: 1st till Nobina Skåne

7050? Men den är ju en provbuss och ingen kundbeställd

Bussmicke

Okej, trodde det var kundbeställd
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 26 oktober 2014, 10:21:43 AM
Jag har pekat på detta tidigare, och får lov att göra det igen: Beställarna av nya fordon kanske söker något nytt och mer spännande från Scania? (kaross + interiörsmässigt finner jag det svårt att man missar CityWides extrema likheter med Omni-serien!)

Volvo exempelvis lyckades faktiskt få till något nytt med övergång från 8500 till 8900. Skall man vara kritisk, har Scania inte riktigt lyckats komma bort från OmniCity klass I:s introduktion i slutet av 90-talet... I mina ögon är CityWide = Omni klass III. OmniLink/OmniCity finns det å andra sidan gott om i vårt land, och som redan påpekats, ser man kanske därför inget behov av CityWide.

Jag tror inte att Volvos siffror beror på att de kommit med "något nytt", utan mestadels för att de har en duktig säljorganisation och kanske bl.a lyckats övertyga ekonomiansvariga hos bussbolagen att 8900 är den bra affär. För någon kvalitetsprodukt är den verkligen inte. :(

CityWide är väl i grunden samma konstruktion som OmniCity/Link? Dvs tredje versionen. På samma vis som att dagens Volvo 9700 i grunden fortfarande består av en Delta Star? Om än rejält modifierad och förändrad genom åren.
Jag använder ordet 'version' då jag inte vill använda ordet 'generation'. Detta då jag ser ett generationsskifte först när en helt ny modell tagits fram. Ungefär som att Setra finns i fem generationer: 100-500.

Hur ser det ut på löpande bandet numera? Har den sista OmniCityn/Linken tillverkats nu, eller tillverkas de ännu parallellt med CityWide? Om tillverkningen av OmniCity/Link lagts ner helt, så är det väl bara CityWide som finns kvar som alternativ? På samma vis som att Volvo 8500 är historia, och det är 8900 man nu får lov att köpa.
Eller spökar fortfarande Scanias gamla problem att den svenska försäljarorganisationen försöker pådyvla de svenska bussföretagen sin egen kaross framom de externa alternativen? Det har länge funnits viss irritation bland flera åkare att Scania i många år försökt "hålla tillbaka" (eller låta bli att marknadsföra) Lahti Scala, Irizar i4LE och OmniExpress LE m.fl för den svenska branschen, då de hellre verkat velat sälja enbart OmniLinkar.