Sveriges nyaste Scania Citywide

Startat av CW66, 25 oktober 2014, 14:25:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CW66

Veolia Eskilstuna får i veckan som kommer eller ev. veckan efter det en ny Scania Citywide LF ledbuss med gasdrift.
Bussen är en fältprovsbuss från Scania.


Taunusch

Nästa år ska det komma någon elhybridbuss på prov under ett par veckor också - vet du något om den?

Bussmicke

Häftigt men jag kan inte säga att den var så snygg. Ser lite ut som en best. :)
Hur länge ska den rulla i Eskilstuna?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

Finns det några City Wide som inte är fältprov idag, har för mig att Norrorts och Ekerös är det?

CW66

Svarar lite i en klump på det som frågats om bussen / modellen.

Vet tyvärr inget om kommande testbussar.
Vet ej heller hur länge den skall rulla i Eskilstuna
Ca 300 Citywide-bussar har byggts och levererats till kund, varav de allra flesta är direktbeställda av kund, och inte fältprov eller testbussar.

Dock vet jag inte riktigt vad Scania gör för fel eftersom man lyckas sälja in bussen på många marknader i många länder....förutom Sverige...

Norge och Danmark liksom Finland och Tyskland är de länder som har flest bussar idag i trafik. Till och med Belgien har ett 30-tal efter en order från Veolia De Liljn.

Till Sverige har det tyvärr bara levererats ett fåtal, varav de allra flesta är just fältprov och/eller testbussar....

Niclas Rosenius

Citat från: igel skrivet 25 oktober 2014, 17:43:17 PM
Finns det några City Wide som inte är fältprov idag, har för mig att Norrorts och Ekerös är det?

   Kristian Larsson utanför Uppsala har 2 st dieseldrivna som rullat i ca ett år samt så har Nobina ett gäng gasbussar.

   //Niclas

CW66

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 oktober 2014, 22:33:14 PM
   Kristian Larsson utanför Uppsala har 2 st dieseldrivna som rullat i ca ett år samt så har Nobina ett gäng gasbussar.

   //Niclas

hum....var finns dom gasbussarna - får du gärna upplysa mig om så jag kan fota dom :)
Eller har dom byggt om de OmniLink-gasbussar man har till Citywide på sistone?  :P

Däremot har man ju EN gasdriven Citywide i Helsingborg - 7050 - men några fler har man inte vad jag vet.

Walter

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 25 oktober 2014, 22:45:38 PM
hum....var finns dom gasbussarna - får du gärna upplysa mig om så jag kan fota dom :)
Eller har dom byggt om de OmniLink-gasbussar man har till Citywide på sistone?  :P

Däremot har man ju EN gasdriven Citywide i Helsingborg - 7050 - men några fler har man inte vad jag vet.

Nobina 7053 rullar i Uppland och anges som CNG i SBH.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Citat från: Walter skrivet 25 oktober 2014, 23:11:57 PM
Nobina 7053 rullar i Uppland och anges som CNG i SBH.

Det är väl den som ersatte en som brann upp..?

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredde skrivet 25 oktober 2014, 23:27:02 PM
Det är väl den som ersatte en som brann upp..?


Ja det stämmer! Det var 7539 (en OmniLink) som brann upp och en ny buss fick köpas in som ersättning och det blev en Citywide LE gasbuss som så långt det var möjligt skulle likna de vanliga OmniLink gasbussar som redan finns.

Men som bland annat Ulf säger så tycks det i Sverige mest röra sig om just den här sortens enstaka leveranser. En ersatte en uppbränd OmniLink, andra är prototyper och liknande. De som Kristian Larsson kör med är ju bara 2 bussar som delvis varit lite av prov. Men det som alltså saknas i Sverige är större leveranser av Citywide vilket man bland annat har i Tyskland.

Men vad som är orsak till att Citywide blivit ovanlig i Sverige men desto vanligare i t ex Tyskland vågar jag inte säga.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Eric Ö.

Finns det inte en Citywide i Skåne också?
Tjörns Omnibustrafik 2015 - 2017
Nobina Trollhättan 2017 - 2019
Tillbaks på Tjörns Omnibustrafik 2019

Niclas Rosenius

Citat från: Walter skrivet 25 oktober 2014, 23:11:57 PM
Nobina 7053 rullar i Uppland och anges som CNG i SBH.

   Japp, denna 7053 är en gasbuss som rullar i Uppland.

   //Niclas

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mattias Petersson

Veolia Ystad ska få 9 Scania Citywide vet ej ner dom ska rulla.

http://phototrans.eu/1014,2602,8837.html
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Ingemar

3 styck hos Söne Buss i Nossebro (RME), 3 styck hos Söne Trafik i Västervik (CNG) och 6 styck hos Jörlanda Buss och Taxi (trol. RME)

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg