Mercedes på Swebus

Startat av Hans Fredriksson, 25 februari 2014, 11:10:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Hos Daimler AG dotterbolag Evobus i Vetlanda står 8 stycken så gott som leveransklara bussar av märket Mercedes.
Enl rykte ska bussarna placeras i Göteborg där de ska slita hund på linjen Oslo - Köpenhamn.
Jag såg numrering 7700 och då kan man anta nummerserien 7700-7707











Bussmicke

Trevligt :) men synd att ingen ska rulla på Stockholm.. :(
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

groenis

Micke
Man ska aldrig säga aldrig kan nog hända att någon kommer gå på linje 830 ibland.

/Lennart

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 25 februari 2014, 13:16:56 PM
Trevligt :) men synd att ingen ska rulla på Stockholm.. :(

Krävs det åtta bussar för linjen Kph-Oslo?

virtual1

Verkar som man hållt lite på dessa bussar, ingen verkar ha den nya regskyltarna?

Ersa

Köpa Mercedes för att kunna hänga med i konkurrentens senaste satsning?
Även den via Evobus i Vetlanda får man förmoda:

www.nettbuss.se/om-nettbuss/nyheter/storre-bussar-for-sveriges-nojdaste-kunder

Jan

Ser att man monterat extraljus, inget som Swebus gjort innan.
I branschen 37 år

Johan B

Trevligt. Ser fina ut, hoppas de kommer göra bra ifrån sig.

Jan

Det finns säkert en anledning att man valde MB denna gång och inte Scania och Volvo. Några MAN tror jag inte vi ser hos swebus mer.
I branschen 37 år

Bussmicke

Citat från: Jan skrivet 25 februari 2014, 17:14:49 PM
Några MAN tror jag inte vi ser hos swebus mer.
Trevligt

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: virtual1 skrivet 25 februari 2014, 13:27:19 PM
Verkar som man hållt lite på dessa bussar, ingen verkar ha den nya regskyltarna?

Bussarna är tillverkade i fjol höst och reggade i oktober, de är av gamla modellen med Euro 5

Jo

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2014, 14:33:27 PM
Köpa Mercedes för att kunna hänga med i konkurrentens senaste satsning?
Även den via Evobus i Vetlanda får man förmoda:

www.nettbuss.se/om-nettbuss/nyheter/storre-bussar-for-sveriges-nojdaste-kunder

Rejält avstånd mellan stolarna där får man förmoda. 58 platser är ju inte mycket mer än vad man brukar kunna klämma in med acceptabelt benutrymme i en 14-15m buss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 25 februari 2014, 17:44:19 PM
Rejält avstånd mellan stolarna där får man förmoda. 58 platser är ju inte mycket mer än vad man brukar kunna klämma in med acceptabelt benutrymme i en 14-15m buss.

Om de fullföljer det ursprungliga konceptet är det förvisso bra benutrymme men det är ju också att stolarna på övervåningen står 1+2, alltså en på ena sidan mittgången och två på den andra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

John P

Fina bussar !  :)
Trevlig att man satsat på lite bekvämare stolar än de enklaste standard-stolarna, är även benutrymmet bra kan dessa bussar bli populära hos resenärerna !
Färgsättningen invändigt är lite oväntad, blått och grått har ju nästan varit standard på Swebus och Nobinas bussar sedan många år, jag tycker däremot att färgsättningen ser snygg och sober ut även om jag kanske skulle valt lite andra färger om jag designat själv!? 
Personligen hade jag nog föredragit lite ljusare färger på stolarna.
Har inte kört Mercedes Torismo, men väl Setra GTHD 415, och dessa är väll nästan identiska?
Setran var i alla fall mycket trevlig att köra så man får väll anta att dessa Mercedes inte är ett undantag !
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Jan

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2014, 14:33:27 PM
Köpa Mercedes för att kunna hänga med i konkurrentens senaste satsning?
Även den via Evobus i Vetlanda får man förmoda:

www.nettbuss.se/om-nettbuss/nyheter/storre-bussar-for-sveriges-nojdaste-kunder
Dubbeldäckare i expresstrafik ingen höjdare. Dåligt med bagagemöjligheter och problem när folk ska ut sina bagage. Tror att Tourismon eller Setra 417 är ett bra val.
I branschen 37 år