Bussar FRÅN Dalarna

Startat av Wetjo, 24 januari 2014, 16:56:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Wetjo skrivet 25 januari 2014, 12:35:05 PM
Umeå är inte den ort jag hört, men fem av dessa kommer att försvinna från Borlänge under våren...

ö-vik kanske ska tillhöra Umeå administrativt?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Vad var det som gick sönder på 7450, 7451 och 7452 som gör att bussarna är så illa omtyckta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 25 januari 2014, 12:44:22 PM
ö-vik kanske ska tillhöra Umeå administrativt?

Är inte Suc:en närmare?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: allan 99 skrivet 25 januari 2014, 12:42:31 PM
de ska till en Stad i Norrland nära Umeå hm undrar vad Borlänge får ersättning av de 64xx scaniorna i Borlänge

"Norrland". "Nära".
Dessa två ord innebär ju att det kan vara lite "hur som helst", iaf när göta- och svealänningar ska gissa. ;D
Närmast är väl gissningsvis Örnsköldsvik, som bara ligger 11 mil söder om Umeå.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 25 januari 2014, 12:44:22 PM
ö-vik kanske ska tillhöra Umeå administrativt?

Allt är möjligt, men hittills har det inte visats något i denna ovanliga riktning. Länsgränserna brukar gälla, och än har Örnsköldsvik nästan alltid legat i trafikområde Västernorrland, oavsett operatör.

Citat från: Bussmicke skrivet 25 januari 2014, 17:22:46 PM
Är inte Suc:en närmare?

Från Ö-vik är det 11 mil till Umeå, och 16 mil till Sundsvall.

j-a

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 januari 2014, 17:02:42 PM
Vad var det som gick sönder på 7450, 7451 och 7452 som gör att bussarna är så illa omtyckta?
Allt!! som tillhörde karossen,inredning,värmesystem riktigt usel kvalite, ,dåligt genomtänkta lösningar på mycket,utbytta delar var inte bättre heller,verkade inte som tillverkaren lade ner energi att förbättra heller.Lite konstigt eftersom den erfarenhet jag haft från tidigare Lathimodeller tex 402 och flyer så var det rejäla och välgjorda karosser.En hel del problem med chassibiten också :(  Nej inga bussar jag kommer att sakna i alla fall.

Wetjo

Citat från: j-a skrivet 25 januari 2014, 18:13:12 PM
Allt!! som tillhörde karossen,inredning,värmesystem riktigt usel kvalite, ,dåligt genomtänkta lösningar på mycket,utbytta delar var inte bättre heller,verkade inte som tillverkaren lade ner energi att förbättra heller.Lite konstigt eftersom den erfarenhet jag haft från tidigare Lathimodeller tex 402 och flyer så var det rejäla och välgjorda karosser.En hel del problem med chassibiten också :(  Nej inga bussar jag kommer att sakna i alla fall.

Sen var det dålig hållbarhet mot älg o vildsvin oxå... ;)

Jan

TO Västernorrland kommer innehålla både Örnsköldsvik och Sundsvall. TO Umeå blir endast en ort då Härnösand försvinner.
I branschen 37 år

Jo

Citat från: Wetjo skrivet 26 januari 2014, 09:01:33 AM
Sen var det dålig hållbarhet mot älg o vildsvin oxå... ;)

Var den spröd i plasten? Var ju tur ni slapp fånga älg och vildsvin med låggolvsbussar i alla fall för då är ju risken ni fått dem i knät istället.

Wetjo

Idag försvinner 7037 från Dalarna...
Bussen går till Örebro där någon tar över fvb söderut.

Walter

Citat från: Wetjo skrivet 29 januari 2014, 08:56:22 AM
Idag försvinner 7037 från Dalarna...
Bussen går till Örebro där någon tar över fvb söderut.

Skövde är slutmålet enligt tidigare uppgifter.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Wetjo

Körde 6406 till Karlstad idag...

AdmirT

#27
Citat från: Wetjo skrivet 30 januari 2014, 17:28:50 PM
Körde 6406 till Karlstad idag...

Du har ett fint jobb... Köra bussar lite här o var. Blir lite svartsjuk :)

Håll oss gärna vidare uppdaterade :)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussmicke

Citat från: Wetjo skrivet 30 januari 2014, 17:28:50 PM
Körde 6406 till Karlstad idag...
Skall Dalarna tömmas på nya bussar?

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 30 januari 2014, 19:01:06 PM
Skall Dalarna tömmas på nya bussar?

Bussmicke
www.bussmicke.se

Ja det är ju logiskt. Nobina måste ju än så länge utgå från att man inte kör efter nuvarande avtal löper ut och det finns rimligen sedan en tid tillbaka planer för var samtliga bussar i Dalarna ska rulla efter det. Nu kör man ju dit äldre vagnar för att kortsiktigt för att lösgöra vagnar till andra områden.  Några av de nuvarande vagnarna kan nog stanna kvar vid ev nytt avtal för Nobina och det blir ju dem som inte platsar någon annan stans.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!