Klockbacka - Ingen plats för spökrädda

Startat av Mikey, 20 mars 2013, 16:08:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Klockbacka är ett f.d sjukhusområde som ligger en bit utanför Upplands Väsby. Alldeles övergivet, öde och spöklikt. Det enda som bryter tystnaden med jämna mellanrum i området är SL's bussar, som kör rakt igenom området.





Mellan bussavgångarna kan man promenera runt i den öde parken, eller spana in de gamla sjukhusbyggnaderna, med de övertäckta fönsterrutorna som fladdrar i vinden på den annars helt tysta platsen





Så läskigt och eländigt att till och med bussarna får hicka i den mörka parken!


Men vad skulle ett spökområde vara utan spökbussar? Jovisst, naturligtvis finns det även såna! Tidigt varje morgon dyker det upp bussar mellan de ordinarie skyltade 568, som tomkör till starten i Klockbacka och sedan endast går till det närbelägna villaområdet Brunnby Vik. En linje som inte ens ska passera Brunnby Vik. Dom finns inte i tidtabellen, inte i realtidsinfon eller ens i reseplaneraren. Men i verkligheten så finns dom, och smyger runt området helt tomma utan att lämna ett spår efter sig. Väl framme i Brunnby så försvinner bussarna ur trafik lika hastigt som de dyker upp. Läskigt?

Mats Karlsson

Fina bilder. Var här i oktober och såg spökområdet. Hade fått en adress och hamnade just här och rev mig i huvudet. Öde och tomt! Ett telefonsamtal gav dock att jag hade råkat få den gamla adressen i stället för den nya. Verksamheten som hade funnits här ligger idag delvis inne i Upplands Väsby.

Bussmupp

Snygga bilder. Ser lite läskigt ut där faktiskt.

Max W

Citat från: Mikey
Klockbacka är ett f.d sjukhusområde som ligger en bit utanför Upplands Väsby. Alldeles övergivet, öde och spöklikt. Det enda som bryter tystnaden med jämna mellanrum i området är SL's bussar, som kör rakt igenom området.
På 1940-50-talet fick inte handikappade barn gå i "vanliga" skolor ävenom de inte satt i rullstol. Carlslund (området intill Klockbacka som ett tag var flyktingförläggning), användes också som "förvaringsplats" för barn och ungdomar med t.ex. hjärnskador, vilka föräldrarna inte orkade ta hand om.  I Klockbacka fanns Klockbackaskolan för de som kunde gå i skolan.

Mikey

Tack för informationen! Det verkar onekligen finnas mycket historia om området, tråkigt bara att det är i det skicket det är nu :(

Men är det någon som vet något om morgonbussarna som går enkelriktat Klockbaka- Brunnby Vik? Det finns ju varken någon information om dem hos SL eller i tidtabellerna, och eftersom jag inte sett någon åka så verkar det ju vara rätt onödiga turer när man har ordinarie 568 mot Station... Finns det någon tanke bakom dem som jag har missat, eller är det bara ett sätt för Arriva att få pengar av SL utan att egentligen göra något vettigt?

P.Ek

Läskiga bilder! ;)

Kan det vara så att alla 576or fortsätter från Löwenströmska till Klockbacka (som de gjorde förr) och där skyltar om till 568 mot Brunnby Vik. Vid Brunnby Vik fortsätter de som extratur på linje 531 till Upplands Väsby kanske? Eller 565 ända till Sergels torg om det räcker med kortvagn på den linjen?

Mikey

Citat från: P.Ek skrivet 21 mars 2013, 18:38:24 PM
Läskiga bilder! ;)

;D

Citat från: P.Ek skrivet 21 mars 2013, 18:38:24 PM
Kan det vara så att alla 576or fortsätter från Löwenströmska till Klockbacka (som de gjorde förr) och där skyltar om till 568 mot Brunnby Vik. Vid Brunnby Vik fortsätter de som extratur på linje 531 till Upplands Väsby kanske? Eller 565 ända till Sergels torg om det räcker med kortvagn på den linjen?

Nej, 576 vänder fortfarande vid Löwenströmska. BrunnbyViks-bussarna tomkörs till Klockbacka (Från Upplands Väsby Station). Vad som händer väl i Brunnby Vik vet jag faktiskt inte bortsett från att man inte kör kortvagnar på 565. Möjligt dom går vidare som 531 som du säger. Dock ser jag fortfarande ingen poäng att köra till Klockbacka först när det inte finns något där, men det gör säkert någon ansvarig hos SL och/eller Arriva... :)

P.Ek

Citat från: Mikey skrivet 21 mars 2013, 18:48:17 PM

Nej, 576 vänder fortfarande vid Löwenströmska. BrunnbyViks-bussarna tomkörs till Klockbacka (Från Upplands Väsby Station). Vad som händer väl i Brunnby Vik vet jag faktiskt inte bortsett från att man inte kör kortvagnar på 565. Möjligt dom går vidare som 531 som du säger. Dock ser jag fortfarande ingen poäng att köra till Klockbacka först när det inte finns något där, men det gör säkert någon ansvarig hos SL och/eller Arriva... :)

Mycket konstigt att de går från Klockbacka till Brunnby Vik. De kunde ju istället utgå från Löwenströmska och gå direkt till Upplands Väsby, alltså att de inte kör omvägen via Skälby.

Mats Karlsson

Citat från: Mikey skrivet 21 mars 2013, 18:48:17 PM
Nej, 576 vänder fortfarande vid Löwenströmska. BrunnbyViks-bussarna tomkörs till Klockbacka (Från Upplands Väsby Station). Vad som händer väl i Brunnby Vik vet jag faktiskt inte bortsett från att man inte kör kortvagnar på 565. Möjligt dom går vidare som 531 som du säger. Dock ser jag fortfarande ingen poäng att köra till Klockbacka först när det inte finns något där, men det gör säkert någon ansvarig hos SL och/eller Arriva... :)
Det finns en barack inne på spökområdet där det tydligen bor ett antal personer. Verkar vara något "slussboende". Bussförbindelsen är kanske till för dem?

the0fiskis

kan jag få adressen till stället? kan vara väldigt bra miljöer att filma olika (läskiga) scener och fota för den delen med  :)

Camilla

Dit ska jag inte åka men Sofia för då skulle hon inte sova på en hel vecka efter som hon är otroligt spökrädd

Svemicke

Citat från: Mikey skrivet 20 mars 2013, 16:08:52 PM






Det gör ont i mig att se sådana här byggnader bli behandlade så här. Helt plötsligt kommer ett rivningsbeslut och så ersätts det med moderna och fyrkantiga margarinlådor med en massa glas. :-/
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Susanne

Jag gick runt på området i går lördag (23/3). Tycker att det är så trist att låta fina gamla byggnader bara stå och förfalla. Men tydligen väntar ägarna av parken, det heter Löwentrömska Parken detta område, på besked om rivning av vissa hus och nybyggnation. Tog självklart en massa bilder som vanligt som finns på hemsidan.
Man kan bara ana vad som skett i vissa av husen. Det kändes inte så spöklikt att gå runt området i strålande sol, skulle dock undvika att gå där vid mörker.

Mats Lindvall

Citat från: Mikey skrivet 21 mars 2013, 17:46:44 PM
Tack för informationen! Det verkar onekligen finnas mycket historia om området, tråkigt bara att det är i det skicket det är nu :(

Men är det någon som vet något om morgonbussarna som går enkelriktat Klockbaka- Brunnby Vik? Det finns ju varken någon information om dem hos SL eller i tidtabellerna, och eftersom jag inte sett någon åka så verkar det ju vara rätt onödiga turer när man har ordinarie 568 mot Station... Finns det någon tanke bakom dem som jag har missat, eller är det bara ett sätt för Arriva att få pengar av SL utan att egentligen göra något vettigt?
Det är en skol-/dagistur som går från Klockbacka till Skepptunagränd och Brunnby Vik. Returer från Brunnby Vik finns vid 14-15-tiden. Förut fanns även morgonbussarna med i tidtabellen.

Mikey

Citat från: Svemicke skrivet 21 mars 2013, 22:41:49 PM
Det gör ont i mig att se sådana här byggnader bli behandlade så här. Helt plötsligt kommer ett rivningsbeslut och så ersätts det med moderna och fyrkantiga margarinlådor med en massa glas. :-/

Jag håller med dig. Det är riktigt vackra byggnader på området, men flera av dem är nog snart bortom räddning :(

Citat från: Mats L skrivet 24 mars 2013, 21:43:48 PM
Det är en skol-/dagistur som går från Klockbacka till Skepptunagränd och Brunnby Vik. Returer från Brunnby Vik finns vid 14-15-tiden. Förut fanns även morgonbussarna med i tidtabellen.

Tack för det! Nu när du säger det så kommer jag ju faktiskt på att det ligger skolor i Brunnby Vik.

Citat från: Susanne skrivet 24 mars 2013, 21:23:49 PM
Jag gick runt på området i går lördag (23/3). Tycker att det är så trist att låta fina gamla byggnader bara stå och förfalla. Men tydligen väntar ägarna av parken, det heter Löwentrömska Parken detta område, på besked om rivning av vissa hus och nybyggnation. Tog självklart en massa bilder som vanligt som finns på hemsidan.
Man kan bara ana vad som skett i vissa av husen. Det kändes inte så spöklikt att gå runt området i strålande sol, skulle dock undvika att gå där vid mörker.

Måste ge dig beröm för bilderna! Riktigt fina, men på sitt sätt ändå fruktansvärt sorgliga! Vi får hoppas de fina byggnaderna är de som klarar sig, medan 60-talskuberna är de som man vill riva.