Huvudmeny

Mot sista vilan

Startat av Fredde, 12 februari 2013, 16:52:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2013, 19:00:59 PM
Jag skrev inte att du skrivit att han var en gnällmåns utan det var ett förtydligande jag själv gjorde. Och jag kan inte se att Orientexpress skrev något om dåligt jobb.

Om man "inte skötte underhållet..." gör man väl ett dåligt jobb?
Ett förtydligande jag gjorde....

Nico

Oavsett hur denne "Årskortguld SJ" åker eller inte så framkommer det (beroende på hur man tolkar det) i texten till klippet på YouTube ändå något som nog kan sägas vara indirekt kritik mot det jobb som görs i Handengaraget. Jämförelsen med vad som sedan troligen är någon form av regiontrafik i Kalmar blir oxå lite att jämföra äpplen med päron så jag stödjer Björns åsikt om att vederbörande nog ändå inte har så stor pejl på de förhållanden som tyvärr råder i stora delar av SL-land där många fordon är betydligt värre däran. På bussarna vågar jag fortfarande oftast sitta, men på pendeln och i tunnelbanan föredrar jag att stå då de sätena inte ens verkar plockas loss alls för rengöring numera.  Citatet från YouTube-texten nedan...


"Jag har under en längre tid funderat på varför bussarna i Handen är så slitna.

Ingenstans har jag åkt med så slitna bussar vare sig i Sverige eller utlandet.

Tex när jag åker till mina barnbarn söder om Kalmar reser jag i en fräsch och bekväm buss med fungerande luftkonditionering och videounderhållning.

Men många av bussarna i Handen ser ut att vara i samma klass som raggarvraken vid sommarmötet i Vega.

Varför skall just Handen ha så slitna bussar ?"
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Observera att ÅrskortguldSJ faktiskt BOR i Haninge så han bör ju i någon mening kunna anses veta vad han talar om...

Nico

Visst, men hur mycket jämför han med likaratade bussar i övriga SL-området?

Internt så har i alla fall Handen som sagt rykte om sig att vara den depån som tar bäst hand om sina vagnar på alla vis.

Att säga att Handens vagnar är slitna och jämföra med en sprillans ny halvturistare i regiontrafik blir ganska snett.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Citat från: Nico skrivet 16 februari 2013, 19:19:37 PM
Visst, men hur mycket jämför han med bussar i övriga SL-området?

Internt så har i alla fall Handen som sagt rykte om sig att vara den depån som tar bäst hand om sina vagnar.

Exakt, jag åker buss både norr och söder om stan, samt i innerstaden. Slitage, smuts  och skador finns överallt, och så är det i en storstad där anonymitet råder och många inte drar sig för att skita ner och förstöra.
Lösa stolsryggar, ledstänger som skakat loss, trasiga stoppknappar, skrammel, rostiga ventilatonsgaller vid golvet, immiga rutor....
Det är politikerna som bestämt dagordningen och frågan är vad resenärerna vill betala? Höjda taxor? Höjd skatt?

DEB

Även jag som åker Handens bussar flera gånger dagligen, och har gjort det i många år, kan konstatera att våra bussar allt som oftast är i fint och rent skick. Det är väldigt sällan jag ser nedkladdade eller tillpucklade säten, avflagade stångar eller liknande. Så jag tycker att Handenpersonalen gör ett strålande jobb med bussarna.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

JDS

Citat från: Nico skrivet 16 februari 2013, 19:19:37 PM
Visst, men hur mycket jämför han med likaratade bussar i övriga SL-området?

Internt så har i alla fall Handen som sagt rykte om sig att vara den depån som tar bäst hand om sina vagnar på alla vis.

Att säga att Handens vagnar är slitna och jämföra med en sprillans ny halvturistare i regiontrafik blir ganska snett.

Jag tror (obs) inte att han jämför så mycket med andra SL-garage utan snarare jämför han då SL-land (som får representeras av Handen) med övriga Sverige. Om nu Handen är förhållandevis välskött så innebär det alltså att SL-bussarna generellt egentligen är ännu sämre än han tror...

För övrigt håller jag med! I övriga Sverige är bussarna nästan alltid finare än SL:s. Det gäller såväl i landsortstrafik som i stadstrafik, och både upphandlade och kommunala garage. Det är bara i Göteborg som jag tycker att bussarna är risigare än i Stockholm...

Björn Forslund

Citat från: JDS skrivet 16 februari 2013, 19:31:43 PM
Jag tror (obs) inte att han jämför så mycket med andra SL-garage utan snarare jämför han då SL-land (som får representeras av Handen) med övriga Sverige. Om nu Handen är förhållandevis välskött så innebär det alltså att SL-bussarna generellt egentligen är ännu sämre än han tror...

För övrigt håller jag med! I övriga Sverige är bussarna nästan alltid finare än SL:s. Det gäller såväl i landsortstrafik som i stadstrafik, och både upphandlade och kommunala garage. Det är bara i Göteborg som jag tycker att bussarna är risigare än i Stockholm...

Och då har Göteborg bara 8 år som gräns...
Det går inte att jämföra en våldsamt växande storstads enorma busstrafik med landet i övrigt. Anonymitet, sociala problem, droger, psykiska problem, nattliv, tung belastning, stor personalomsättning, köer, stress, snäva körtider...
Olsson Buss i Fagerhult med farbror Sven bakom ratten på sin välskötta buss, han som kan namnet på alla skolungar, han kan aldrig jämföras med SL-föraren Ali som måste köra buss i Stockholm eftersom han inte får jobb inom sitt kompetensområde....(påhittade namn, men ni förstår skillnaden...)

Ersa

Sen ska man ju också inte glömma att Stockholmaren har det rätt gött idag. SL har ju faktiskt rikets näst billigaste månadskort, i kombination med ett av rikets allra bästa trafikutbud. Dessutom finns heller inga pristillägg på nätter och expressbussar, som finns i många andra län.
Utöver dagens stora utbud vill ju även SL-resenären i gemen även gärna ha en utbyggd tunnelbana. Men detta utan att vare sig landstingsskatt eller biljettpriserna går upp. Helst vill man resa "gratis", och trots detta ha renare finare bussar.

SL-resenären i gemen får dessvärre lov att göra avkall på något önskemål...

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2013, 23:13:47 PM
Sen ska man ju också inte glömma att Stockholmaren har det rätt gött idag. SL har ju faktiskt rikets näst billigaste månadskort, i kombination med ett av rikets allra bästa trafikutbud. Dessutom finns heller inga pristillägg på nätter och expressbussar, som finns i många andra län.
Utöver dagens stora utbud vill ju även SL-resenären i gemen även gärna ha en utbyggd tunnelbana. Men detta utan att vare sig landstingsskatt eller biljettpriserna går upp. Helst vill man resa "gratis", och trots detta ha renare finare bussar.

SL-resenären i gemen får dessvärre lov att göra avkall på något önskemål...

SL resor är billigt om man åker på månadskort. Och jag åker gärna med en gammal MaxCi. :-)  Det som inte är gött är bostadsbrist och vansinniga priser på bostäder. De billiga kollektivresorna balanseras med råge av de dyra boendekostnaderna.

bisquit

Bussarna i Storstäderna slits ju som bekant mer än i mindre städer. Speciellt med tanke på mängden av genomströmmande resenärer och givetvis mängden av olika bussförare/ buss. Sen så är det ju allmänt känt att det inte finns några pengar att hämta i Branschen. Varpå Service och underhåll blir lidande. T.ex. i Örebro så har det varit taskig service länge på bussarna. Å då pratar vi inte om bara ngt år utan under minst 10 års tid. Det är ju så att ju mindre garage, med ju mindre omsättning av förare per buss. Ju bättre hålls skicket på dem. Sen så borde operatörerna vara lite duktigare på att damma, dammsuga och skura golvet. Samt Bona golvet och stolstvätta, lite oftare. Sen så snacket om "Lantis eller 08:a" Kan vi stryka.  Faktum är att många så kallade 08:or är inflyttade lantisar. Själv är jag född 08:a som tack och lov blivit en så kallad lantis..  Dock så tror många 08:or att de är förmer än andra. Samtidigt som det är många i Övriga Sverige som ser ner på en Storstadsbo. Personligen tycker jag vi alla är lika bra..
8) //Birger.

Ersa

Dessutom går ju trenden i Stockholms län mot större och större trafikområden, där bara de tre-fyra största multinationella storbolagen kan vara med och tävla om. Detta i kombination med vinsten alltid tilldelas till den som lagt det lägsta budet. Men kanske har detta arbetssätt nu kulminerat i och med E20 och dess efterföljder för resenärerna i Solna, Täby, Vallentuna och Åkersberga? Eller fortsätter SL med dagens arbetssätt även under resten av 2010-talet samt 2020-talet? Vi får väl se.

Utanför Stockholms län är trafikområdena mindre till storleken, och kan därför vinnas av mindre bolag som har bättre möjligheter att satsa på yngre välskötta fordon, punktlighet, säkerhet och kvalitet. Både tack vare företagens lokalkännedom, samt den lägre belastningen på fordonen.


Bussfanatikern

För att återgå till ämnet så undrar jag vad som gjorde att 5159 skrotades redan nu, motorhaveri/-brand? Den är från 1998 och skulle ju således ha fått rulla ända till 2014.

DEB

#44
Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 februari 2013, 01:04:24 AM
För att återgå till ämnet så undrar jag vad som gjorde att 5159 skrotades redan nu, motorhaveri/-brand? Den är från 1998 och skulle ju således ha fått rulla ända till 2014.

Keolis har fått många övertaliga fordon sedan de förlorat många trafikområden, som Råsta och Norrort t.ex. Då är det normalt de äldsta fordonen som får ge vika. Långt ifrån alla SL-bussar får uppleva sina 15-årsdagar.

För övrigt misstänker jag att även 5158 fått säga adjö, då den stod mitt på garageplan igår morse och verkade trasig.

EDIT: 5158 sågs i trafik även idag vid Haninge C på okänd linje.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/