Huvudmeny

Mot sista vilan

Startat av Fredde, 12 februari 2013, 16:52:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Även denna kanske inte så trevliga video som jag hittade på Youtube visar delar av inredningen i en av vagnarna. :)

OrientExpress

Citat från: Mikey skrivet 15 februari 2013, 20:01:10 PM
Även denna kanske inte så trevliga video som jag hittade på Youtube visar delar av inredningen i en av vagnarna. :)

Men snälla, vad är det som är fel på den videon? den som filmar konstaterar att skicket på många av dom bussar som rullar i SL-trafik är under all kritik, vilket ju i verkligheten är sant.

Dom som beklagar sig över att Maxci bussar rensas ut borde kanske istället ifrågasätta varför bussarna är så pass sunkiga. Om man istället skötte underhållet på bussarna så skulle dom ju utan problem kunna rulla i trafik ytterliggare ett par år.

Björn Forslund

Men snälla....jag sett betydligt yngre bussar i SL-trafik i mycket värre skick.  Varför ska folk haka upp sig på just MaxCi? Det här börjar ju bli löjligt. Killen som filmat bussen kan inte ha åkt många bussar i Stockholm överhuvudtaget. Troligen någon superlantis som tagit en enda tur med buss i Sthlm.

J0han

Citat från: Mikey skrivet 15 februari 2013, 20:01:10 PM
Även denna kanske inte så trevliga video som jag hittade på Youtube visar delar av inredningen i en av vagnarna. :)
Haha, Ja tyckte den var hur fräsch som helst i jämförelse med City MaxCi!

Nico

Såg inte heller något jag direkt ryckte på. Handen är ju dessutom det garage som är känt för att ha bäst stuns och puts på sina vagnar.

Sen så visst är vagnen sliten, men det är å andra sidan ganska naturligt när den kanske rullat i 13-14 år. Antar att filmaren kommer från ett område med mycket kortare maxålder på bussarna och då är det klart att det är lätt att förfasa sig över skicket på våra bussar här.

Undrar dock om SL skulle ha råd att kräva samma låga ålder som krävs på andra håll i landet?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo

Ser väl ut att vara vanliga Vogelstadsbusstolar man förlängt för att få högt ryggstöd.

Nu tycker jag inte bussen ser så särskilt hemsk ut men annars är den aktuella klädseln som blir lite skitig i huvudhöjd. Idag har ju de flesta stora  operatörer andra klädslar där smutsen inte syns lika lätt. Har inte en stor del av kvarvarande Maxci fått klädseln utbytt till Kelios nuvarande mörka flerfärgade?

yngrot

Även de lite mer mörka klädslar blir ju precis lika skitiga..  men man ser det inte ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

DEB

Citat från: Jo skrivet 16 februari 2013, 14:03:40 PM
Ser väl ut att vara vanliga Vogelstadsbusstolar man förlängt för att få högt ryggstöd.

Nu tycker jag inte bussen ser så särskilt hemsk ut men annars är den aktuella klädseln som blir lite skitig i huvudhöjd. Idag har ju de flesta stora  operatörer andra klädslar där smutsen inte syns lika lätt. Har inte en stor del av kvarvarande Maxci fått klädseln utbytt till Kelios nuvarande mörka flerfärgade?

Nja, jag har för mig att 5100 eller 5101 hade det mörkare tyget, men är numera slopad. Annars har jag bara sett maxcibussar med det gamla Busslinktyget den senaste tiden i Stockholm.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

OrientExpress

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 februari 2013, 22:31:09 PM
Men snälla....jag sett betydligt yngre bussar i SL-trafik i mycket värre skick.  Varför ska folk haka upp sig på just MaxCi? Det här börjar ju bli löjligt. Killen som filmat bussen kan inte ha åkt många bussar i Stockholm överhuvudtaget. Troligen någon superlantis som tagit en enda tur med buss i Sthlm.

Förstår inte hur du resonerar egentligen, bara för att det finns nyare bussar i SL trafik som är risigare betyder ju inte det automatiskt att skicket på Maxci bussarna är okej. Är ju bara ytterligare ett bevis på fordons standarden inom SL trafiken.

Skulle ju också vara intressant om du kunde definiera vad en superlantis är? betyder det att man inte bor inom 5 mil ifrån Stockholm city? med den attityden är det inte så konstigt att en stor del av befolkningen i resten av Sverige är ganska less på Stockholmare.

Björn Forslund

Citat från: OrientExpress skrivet 16 februari 2013, 16:39:59 PM
Förstår inte hur du resonerar egentligen, bara för att det finns nyare bussar i SL trafik som är risigare betyder ju inte det automatiskt att skicket på Maxci bussarna är okej. Är ju bara ytterligare ett bevis på fordons standarden inom SL trafiken.

Skulle ju också vara intressant om du kunde definiera vad en superlantis är? betyder det att man inte bor inom 5 mil ifrån Stockholm city? med den attityden är det inte så konstigt att en stor del av befolkningen i resten av Sverige är ganska less på Stockholmare.



Förstår inte hur du resonerar heller, om du är väldigt ung eller bara okunnig.

Bussen på bilden är från 1997 och har rullat runt 100 tusen mil. Den skulle gått till skrot i år iaf eftersom det finns en åldersgräns.

Bussen är inte misskött, men däremot syns givetvis spåren efter intensiv användning under många år. Dagens system med upphandling har gjort att det inte finns någon ekonomisk  möjlighet att hålla allt i kosmetiskt toppskick. Det ska nämligen finansieras via skattsedeln och intäkter från resande, ingendera gillar höjningar.

Jag vidhåller att den som filmat i bussen knappast åkt någon annan buss i Stockholm, för skicket är på inget vis märkligt för en 15 - årig buss.

Ditt snack om stockholmare kan du skippa om du vill vara kvar på detta forum.

Joakim Wahlberg

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 februari 2013, 16:49:52 PM


Förstår inte hur du resonerar heller, om du är väldigt ung eller bara okunnig.

Bussen på bilden är från 1997 och har rullat runt 100 tusen mil. Den skulle gått till skrot i år iaf eftersom det finns en åldersgräns.

Bussen är inte misskött, men däremot syns givetvis spåren efter intensiv användning under många år. Dagens system med upphandling har gjort att det inte finns någon ekonomisk  möjlighet att hålla allt i kosmetiskt toppskick. Det ska nämligen finansieras via skattsedeln och intäkter från resande, ingendera gillar höjningar.

Jag vidhåller att den som filmat i bussen knappast åkt någon annan buss i Stockholm, för skicket är på inget vis märkligt för en 15 - årig buss.

Ditt snack om stockholmare kan du skippa om du vill vara kvar på detta forum.
Den som filmat i bussen är "Årskortguld SJ" som bor i Stockholm, och han åker väl alltid buss till Handen's pendeltågsstation när han åker ut på sina äventyr. Så att han inte brukar åka buss i Stockholm köper iaf inte jag.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Björn Forslund

Märkligt då att han ffg haft ögonen öppna och kameran framme i en buss  och det i en MaxCi. Kanske efter Metros insomnade kampanj. Åker han buss lika ofta som jag borde han hitta något varje dag. I betydligt yngre bussar också.
Jag har ibland följt hans inlägg i andra forum och han har väldigt mycket åsikter om mycket, vilket han gärna tar upp titt som tätt.

Oavsett det finns det ingen anledning att anklaga berörd personal för dåligt jobb, och bussen får inte heller rulla längre än 16 år oavsett om man byter klädsel och lackar om den.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 februari 2013, 18:29:32 PM
Märkligt då att han ffg haft ögonen öppna och kameran framme i en buss  och det i en MaxCi. Kanske efter Metros insomnade kampanj. Åker han buss lika ofta som jag borde han hitta något varje dag. I betydligt yngre bussar också.
Jag har ibland följt hans inlägg i andra forum och han har väldigt mycket åsikter om mycket, vilket han gärna tar upp titt som tätt.

Oavsett det finns det ingen anledning att anklaga berörd personal för dåligt jobb, och bussen får inte heller rulla längre än 16 år oavsett om man byter klädsel och lackar om den.

Filmen lades ut 2011-06-28. Nu råkar jag veta att han en längre  tid irriterat sig på skicket i några av bussarna i Handen. Det gällde vad jag förstör till stor del bussar som då nyligen flyttats till Handen. Att det råkade bli just en MaxCi  som filmades var nog mer en slump. Var anklagar han berörd personal för att göra ett dåligt jobb?

Visst har han åsikter om mycket när det gäller resor men han är definitivt ingen gnällmåns.
http://arskortguldsj.wordpress.com/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

#28
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2013, 18:42:59 PM
Filmen lades ut 2011-06-28. Nu råkar jag veta att han en längre  tid irriterat sig på skicket i några av bussarna i Handen. Det gällde vad jag förstör till stor del bussar som då nyligen flyttats till Handen. Att det råkade bli just en MaxCi  som filmades var nog mer en slump. Var anklagar han berörd personal för att göra ett dåligt jobb?

Visst har han åsikter om mycket när det gäller resor men han är definitivt ingen gnällmåns.
http://arskortguldsj.wordpress.com/

Har inte skrivit någonstans att han är en gnällmåns. Åsikter kan man ha utan att gnälla.
"dåligt jobb" gällde Orientexpress inlägg, se ovan.
Det är bara att inse att det alltid kommer att finnas bussar av olika ålder, och att en del av dem med tiden blir slitna. Med dagens villkor går det inte att hålla allt nytt o fräscht när det kostar också.
Jag sitter dagligen, utan att göra någon affär av det, på skitiga ingrodda säten på pendeln.
Jag gör mig inga illusioner om att någonsin få uppleva kollektivtrafikfordon i 100% välstädat och välputsat toppskick i stockholmsmiljö, och det borde alla som bor i länet också ha förstått.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 februari 2013, 18:51:02 PM
Har inte skrivit någonstans att han är en gnällmåns. Åsikter kan man ha utan att gnälla.
"dåligt jobb" gällde Orientexpress inlägg, se ovan.
Det är bara att inse att det alltid kommer att finnas bussar av olika ålder, och att en del av dem med tiden blir slitna. Med dagens villkor går det inte att hålla allt nytt o fräscht när det kostar också.
Jag sitter dagligen på skitiga ingrodda säten på pendeln, men det är något man får ta när alternativet är att åka bil.

Jag skrev inte att du skrivit att han var en gnällmåns utan det var ett förtydligande jag själv gjorde. Och jag kan inte se att Orientexpress skrev något om dåligt jobb.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)