LIVE: Baltikum runt på 10 dagar

Startat av L-G Lassander, 08 september 2012, 06:16:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Ja, så är då min stora Baltien-resa igång. Startade igår morse genom att stiga upp 00:15, för att ta nattbussen till Helsingfors kockan ett. Vidare med smockfull nattbuss 620 från Järnvägstorget till Helsingfors-Vanda flygplats. Planet hade tidigarelagts med 20 minuter, och avgick redan 4:45, fortsättningen från Riga var däremot senarelagd med fyra timmar. Snyggt AirBaltic!
Nå, efter en stunds tvekande tog jag 22:an in till centrum, för att fotografera några bussar i duggregn. Denna VDL Jonckheere från Tukuma Auto får representera den skörden:


Väl framme i Vilnius. Här stannar jag till söndag kväll. Första timmarna spenderades utanför porten till busstationen. Bättre att stå utanför på en offentlig gata, än innanför, eftersom vissa vakter i Baltikum har visat sig vara aningen för ivriga att utföra sin tjänst.

En DAB från Svalbovikens buss har hamnat hos UAB Svirka, ett företag med många gamla svenskar:


En till från UAB Svirka, denna gång en västtrafik lackerad Säffle. Såg även en 2-axlig dylik, men den bilden blev inte så bra.


Haglunds Trafiks gamla Setra har hamnat hos ett företag som tydligen anser det viktigare att göra reklam för den förre ägaren, än för sig själv. Fotobus visste dock att det är UAB Tadra.


UAB Rokiskio Autobusu Parkas visade upp sig med många bussar. Samtliga av dessa lät väldigt suspekta och åldern gav heller inte mycket att hoppas på. Denna Jonckheere tog ändå priset.


Nämen, vilken läcker ARNA, UAB Kupiskio Autobusu Parkas!


Slutligen en Est. Så här läckra Irizarer åker man med, om man skall från Vilnius till Berlin.


Fortsättning följer...

Niclas Rosenius


   Trevligt, ser fram emot fortsättningen.

   Att åka i6:a till Berlin är väl inte helt dumt.

   //Niclas

L-G Lassander

Lördagen blev en dag på stranden.
Eller ja, åtminstone en förmiddag på en bro ovanför stranden till floden Neris, som flyter genom Vilnius. Här passerar många av stadens lokala linjer, såväl dieselbuss som trådbuss. En annan bra plats att stå på är utanföt centralstationen, eller gelezinkelio stotis som det så logiskt heter på litauiska.

Landet är det fattigaste av de baltiska länderna, och det syns. Staden är långt mer förfallen än Riga och Tallinn. Bil- och bussparken är av högre ålder än speciellt i Estland. En gemensam nämnare för alla bilar är dock att det hörs ett j*vligt skrammel från chassiet på dem när de kommer körande.  Litauerna kör också som ena dårar, och fotgängare är något man absolut inte skall väja för. Hellre tvärtom, samla så många som möjligt på kofångaren och du får en belöning i slutet av veckan!

Men till saken. Stadens bussföretag har en brokig flotta med få nya bussar och många gamla importerade. MAN, Mercedes-Benz O405 och Citaro, Heuliez, Säffle, Carrus, VanHool, Karosa... Ja allt verkar finnas. Här några exempel:





Citaro och Volvo 7000 hör till de nyaste bussarna i staden, dock börjar även dessa ha en hel del år på nacken.


Eftersom merparten av lokaltrafiken körs med trådbussar, vore det orättvist att inte visa bilder på dem.
Sörre delen av vagnparken består av gamla Skoda-bussar.


De nyare är Solaris Trollino 15. Värt att notera är, att till skillnad från de övriga baltiska huvudstäderna, så har Vilnius inga spårvagnar.


Förutom stadens egna bussar, finns en del privata aktörer, vilka delvis kör på samma rutter som de egentliga stadsbussarna.
UAB Kolegita har flera bussar som avgår centralstationen.


UAB Musket avgår från busstationen med bland annat denna ålderstigna Aabenraa.


Vistelsen i staden tillbringas på Hotel Ratonda Centrum. Ett mycket trevligt hotell med trevlig personal på en lugn sidogata i centrum. Rekommenderar till den som behöver ett hotell här.

Och nu mot söndagens utmaningar...

Jacob

Skriver från mitt playstation 3 så kan inte citera bilderna.. men men, Säfflen på bild nummer 4 ser ut att vara en fd svensk med tanke på texten biogasbuss ovanför framdörren, kan det stämma?
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jacob skrivet 09 september 2012, 10:48:31 AM
Skriver från mitt playstation 3 så kan inte citera bilderna.. men men, Säfflen på bild nummer 4 ser ut att vara en fd svensk med tanke på texten biogasbuss ovanför framdörren, kan det stämma?

Visst är det så. Fd Trollhättan. Först Linjebuss och så Swebus.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=17820&ref=dosearch&svalue=efd%20054

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

L-G Lassander

Så var det sista dagen i Vilnius innan resan fortsätter till Kaunas.
Från den liatuiska huvudstaden är det inte långt till Vitryssland. Därför är det tätt med vitryska bussar vid busstationen. Föga förnånande är de uteslutande av märket MAZ



SIA Norm-A, mer känt som Ecolines, är ett företag som jag har stort intresse för. Visserligen har man inrikestrafik i Lettland, men i övrigt är man nog mest kända för sin omfattande internationella trafik runtom i Europa. Bussarna är registrerade i Lettland, Estland, Litauen, Polen, Ukraina och Ryssland. Naturligtvis angör man även busstationen i Vilnius, och eftersom merparten av vagnparken består av Neoplan, blir även denna bild en Neoplan Skyliner.


UAB Kautra liksom UAB TOKS kör sin internationella trafik under Eurolines flagga.


Och eftersom jag nu redan hunnit till Kaunas, lägger jag även en bild därifrån. Den får bli på UAB Kautras gamla Ikarus

torrentjohan


L-G Lassander

Citat från: torrentjohan skrivet 09 september 2012, 22:01:05 PM
Kul med bilderna+text, tack!

Varsågod!  :D
Kommer att bli en del ännu innan nästa söndag...

L-G Lassander

Citat från: Jacob skrivet 09 september 2012, 10:48:31 AM
Skriver från mitt playstation 3 så kan inte citera bilderna.. men men, Säfflen på bild nummer 4 ser ut att vara en fd svensk med tanke på texten biogasbuss ovanför framdörren, kan det stämma?

Staffan hann redan klargöra vilken buss det var. Finns en hel del gasbussar från Sverige med Säffle och Carrus karosser i Vilnius. Skulle skriva detta redan i det ursprungliga inlägget, men glömde bort detta.

Mats Karlsson

Citat från: L-G Lassander skrivet 10 september 2012, 05:46:32 AM
Staffan hann redan klargöra vilken buss det var. Finns en hel del gasbussar från Sverige med Säffle och Carrus karosser i Vilnius. Skulle skriva detta redan i det ursprungliga inlägget, men glömde bort detta.
Men den här biogasbussen ser väl ut att ha blivit ombyggd till dieselbuss?! Det är väl AC:n som syns på taket och inte en gastank?

Jacob

Citat från: L-G Lassander skrivet 09 september 2012, 20:56:48 PM
Och eftersom jag nu redan hunnit till Kaunas, lägger jag även en bild därifrån. Den får bli på UAB Kautras gamla Ikarus


En mycket diggabel buss :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

virtual1


L-G Lassander

Håll för ögonen, för idag kommer väldigt många bilder!

Kaunas var alltså målet för dagen, med ankomst igår kväll med regiontåg från Vilnius. Natten tillbringades på Mangus Hotell. Idealt läge för en bussfanatiker, mittemot busstationen! Tyvärr gav man mig ett rum med fönstret mot innergården >:( Nåja, gav ju god nattvila i och med att inget brus från gatan hördes :D
Rekommenderar även detta hotell. Inte direkt i centrum, men ett städigt hotell med vänlig personal.

Kaunas alltså. Vi börjar med lokaltrafiken. Den drivs av UAB Kauno Autobusai. Företaget har under senare år köpt väldigt många Solarus Urbino 12 bussar, vilket också syns i gatubilden.


Men ännu kan man nog säga att hälften av bussarna tillhör den gamla generationen, dvs begagnade bussar importerade från Benelux-länderna och Skandinavien. Att möta en gammal svensk buss på gatan hör därmed inte till ovanligheterna.




Berkhof och VanHool är alltså också de mycket vanliga bland de äldre bussarna. Vackra, tja avgör själv...


Liksom huvudstaden Vilnius har även Kaunas en omfattande trådbusstrafik. Den trafiken drivs av AB Autrolis. Vagnparken består av Skoda 14Tr och Solaris Trollino 12. Färgsättningen är den helgröna som syns på Solarisen. Många av Skoda-bussarna har också lackerats om i denna, men fortfarande finns bussar kvar med den gamla lackeringen.



Det roliga med Litauen är, att man aldrig vet vad som dyker upp runt knuten. Irizar Dragon är nog inget man i första hand väntar att få se.


Har för mig att denna buss diskuterades nyligen på bussnack, efter att någon hittat den på Fotobus. Nåväl, här är den i en dagsfärsk bild som en försmak av vad som är att vänta...


För nästa mål i resan blir Siauliai, var det är just BusTuras som står för trafiken. Mer om det lite senare. Och till Siauliai bär det av med denna Setra. Må vara av det lite äldre slaget, men en Setra är i alla fall alltid en Setra; nämligen det bästa som finns att få!


På vägen stannade bussen i Kèdainiai. Den lokala trafikanten Ked Busas bussar stod inne på busstationen, några hann och kunde jag få bild på under det korta stoppet.


Och slutligen framme i Siauliai. Här är det svenska bussar som dominerar, liksom vi kunnat se på de bilder som en litauisk bussfotograf ofta lägger ut på Bussnack. Om Kaunas med sina eviga Solarisar var aningen tråkig, kommer nog morgondagen här att bli det motsatta. Det kunde man få en försmak av under första 10 minuterna efter ankomst.


Och vänta bara, imorgon får ni se...

Tommy H

Citat från: L-G Lassander skrivet 10 september 2012, 20:15:34 PM
På vägen stannade bussen i Kèdainiai. Den lokala trafikanten Ked Busas bussar stod inne på busstationen, några hann och kunde jag få bild på under det korta stoppet.


Ojojoj, kunde aldrig tro att det där stackars problembarnet från Åtvid fortfarande var vid liv!  :o
Som nämnts i tidigare trådar behövdes två likadana bussar (Näckrosbuss 5413 och 5414) för att klara av lokaltrafiklinjen i Åtvidaberg i mitten av 90-talet eftersom minst en av dom alltid var på verkstaden...
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

L-G Lassander

Det var klarblå himmel, om än lite småkallt när den femte dagen av resan påbörjades i staden Siauliai. BusTuras var det alltså som gällde, och gamla bussar var också utlovade. Hur blev det med den saken? Jo, allt stämde in. Gammalt och Nordiskt.
I Siauliai kan man nog se alla färgsättningar och karossmodeller som förekommit i svensk kollektivtrafik. På 80-talet vill säga. Smått otroligt hur de lyckas hålla liv i dessa åldringar som borde ha gett upp för länge sedan.
Men här några exempel på vad som kunde skådas:








Det finns dock nyare bussar i staden också. Dock bara några få exemplar, och även av dem har de flesta köpts in begagnade. Tre Volvo 7700 såg jag i trafik.


Samt ett par Volvo 8700 LE.


Joniskio Autobusu Parkas kör till Siauliai från just Joniskis. Inte heller deras bussar glänser av nyhet. En Kutter 9 var första bussen att dyka upp från dem.


Följande är jag bara tvungen att få visa upp. Denna gamla Linjebuss är nämligen exakt likadan som den gamla Scania Lahti som fick äran att vara den första buss jag körde i yrkesmässig trafik i augusti 1998. Inte ofta man ser dessa i aktiv linjetrafik numera...


Dag fem närmar sig då slutet. Hälften av resan är avverkad och Litauen lämnades under eftermiddagen bakom ryggen på baksätet i en proppfull Mercedes-Benz Sprinter i 100 km/h på guppiga Baltiska vägar. Bekvämare resesätt har man väl varit med om. Sitter just nu på mitt hotellrum i Riga, och den sista bilden för ikväll får bli en därifrån på en buss från Daugavpils, vart resan alltså fortsätter i morgon 7.30.