Volvo 8500 på Swebus 801 mellan Stockholm-Göteborg

Startat av reseguiden86, 01 augusti 2012, 13:10:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

I vanliga fall körs väl 801 Stockholm-Göteborg av Swebus, som går via bla Vara..  Men en kompis fotade den här bussen, Volvo 8500 som ska köra den turen.. Snacka om att det avviker från den normala...



Fotad idag vid cityTerminalen på förmiddagen.. Har tillåtelse av min kompis att lägga ut bilden här..
(Tågluffaren)




Rubriken förtydligad
/Admin

AO

Snacka om ett nedköp... Lär ju bli några toastopp på vägen iaf:)

reseguiden86

Jo, vet inte om man kan återköpa biljetten pga fel typ av buss för att ta sig vidare på annat sätt istället :)

Walter

Västtafik kör inga bussar. Detta är Swebus som lånat in en buss av Nobina.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

reseguiden86

Jo men ändå. Sådana bussar ska väl ändå inte gå på såna långväga sträckor?...inte anpassade för såna körningar heller ju

Christer K

Citat från: reseguiden86 skrivet 01 augusti 2012, 14:09:27 PM
Jo men ändå. Sådana bussar ska väl ändå inte gå på såna långväga sträckor?...inte anpassade för såna körningar heller ju
Det är inte ovanligt att företaget lånar bussar då ordinarie buss har gått sönder eller är på verkstad som ej är planerad.
Har själv kört på Swe Exp och det hände endast en enda gång att min buss gick sönder under turen, fick hålla tilgodo med en vanlig linje vagn vid detta tillfället.

Problemen som brukar uppstå är att paxen:s bagage inte får plats utan man får ställa det i mitt gången alt, barnvagnsplatsen. Och att man kunde inte ta betalt för resan så de som ville åka fick åka fritt. Nu måste alla köpa resan i förskott eller via kort i bussen.

Vet att Nobina i Karlstad brukar tursätta vissa turer med bussar i Värmlands lack dessa brukar vara utrustade med toalett.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ersa

Inte direkt kul för de resenärer som reser längre sträckor, som t.ex från Stockholm till Vara eller Skara. Men för de som bara ska mellan Stockholm och Örebro är det väl inga konstigheter? Restiden på denna sträcka (2 timmar och 50 minuter.) motsvarar ju nästan exakt tiden på SL 639 mellan Stockholm och Öregrund som ju körs med samma slags fordonstyp i 2 timmar och 53 minuter. Även där med allt bagage inne i bussen. Bagaget skall liksom eventuella rullstolar ej vara fastspända på något vis. Och ingen toalett.

Tider:
http://sl.se/ficktid/sommar/s639.pdf
http://www.swebus.se/Documents/TTB%20SOMMAR%202012/801_ver2.pdf

Jag har ju sagt det förr: Om 639 går med enbart lågentrébussar Stockholm-Hallstavik så är det väl fullt naturligt att alla expressbussar från Stockholm till Västerås, Enköping och Nyköping även de skall köras med 100% lågentré? Dessa tre orter ligger ju samma avstånd från Stockholm som Hallstavik gör.

Tonniiie

Citat från: Ersa skrivet 01 augusti 2012, 20:15:31 PM
Inte direkt kul för de resenärer som reser längre sträckor, som t.ex från Stockholm till Vara eller Skara. Men för de som bara ska mellan Stockholm och Örebro är det väl inga konstigheter? Restiden på denna sträcka (2 timmar och 50 minuter.) motsvarar ju nästan exakt tiden på SL 639 mellan Stockholm och Öregrund som ju körs med samma slags fordonstyp i 2 timmar och 53 minuter. Även där med allt bagage inne i bussen. Bagaget skall liksom eventuella rullstolar ej vara fastspända på något vis. Och ingen toalett.

Tider:
http://sl.se/ficktid/sommar/s639.pdf
http://www.swebus.se/Documents/TTB%20SOMMAR%202012/801_ver2.pdf

Jag har ju sagt det förr: Om 639 går med enbart lågentrébussar Stockholm-Hallstavik så är det väl fullt naturligt att alla expressbussar från Stockholm till Västerås, Enköping och Nyköping även de skall köras med 100% lågentré? Dessa tre orter ligger ju samma avstånd från Stockholm som Hallstavik gör.

Men nu är det här en Expressbuss linje och ingen 639. Hur många gånger behöver man säga det. Det är inte okej att ha en sådan buss på en Swebuslinje!

Erling.L

om dom körde fram den bussen på en express linje med den längden för mig o vill ha fullt betalt väljer jag nått annat ressätt
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Citat från: Tonnie skrivet 01 augusti 2012, 22:51:45 PM
Men nu är det här en Expressbuss linje och ingen 639. Hur många gånger behöver man säga det. Det är inte okej att ha en sådan buss på en Swebuslinje!

Tur i oturen är väl att den går på just 801, då den oftast har väldigt lite resenärer på sträckan mellan Örebro och Göteborg mån-tors samt lördagar. Och vad gäller delen Stockholm-Örebro är den som sagt bara på drygt tre timmar, vilket redan är verklighet för många dagliga pendlare på andra håll idag i upphandlad linjetrafik. Dock kan jag förstå om man som resenär önskar lite högre komfort pga att man betalt ett högre biljettpris än vad man gör i upphandlad linjetrafik.

Om jag skulle gissa så kom nog de flesta kundklagomålen från de som pendlar Uppsala-Stockholm på morgonen med Swebus 801. Ingen toalett på den 50-minutersturen = Direkt dålig stämning. Däremot kunde man fortsätta Stockholm-Örebro med samma buss med den trasiga toaletten utan att det var alltför stora bekymmer. Det finns ju som tur är alldeles utmärkta rymliga toaletter vid den nybyggda kiosken på Örebro resecentrum, som jag brukade tipsa mina resenärer på 801 om när jag körde.

Krille

Mycket handlar väl också om vad resenärerna är vana att det är för busstyp (och komfortnivå). När jag pendlade till gymnasiet gick en tur regelbundet med en torftigt utrustad ledbuss, aldrig några klagomål hördes, det var ju den vanliga bussen.
De få gånger samma buss gick på någon annan tur satt folk och surade och gnällde hela bussresan för att det var fel vagntyp.

/K

Karsten

Citat från: Erling.L skrivet 01 augusti 2012, 23:25:31 PM
om dom körde fram den bussen på en express linje med den längden för mig o vill ha fullt betalt väljer jag nått annat ressätt

Jag väljer alltid ett annat ressätt, att åka buss långa sträckor lockar inte mig. Däremot kör jag gärna bussen. :)

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 02 augusti 2012, 13:49:30 PM
Jag väljer alltid ett annat ressätt, att åka buss långa sträckor lockar inte mig. Däremot kör jag gärna bussen. :)

I stort sett samma här. Med undantaget att när det gäller ren motorvägstrafik väljer jag mer än gärna även bort det monotona busskörandet. Numera kör jag i regel alltid t.ex Södertälje-Nyköping på gamla vägen med personbil och tombuss, om jag inte har ett osedvanligt pressat tidsschema.
Ska jag till Göteborg utan bil blir det tåget i första hand, och Bus4you i andra hand. Trängas på Swebus 830 och 801 gjorde jag inte ens när jag hade personalrabatt, och GoByBus ligger inte heller i toppen av listan.

Staffan Sävenfjord

Det här tycker jag är riktigt uselt. Även om en buss gått sönder borde det väl gått att få tag i en bättre buss redan i Skövde eller Mariestad. Men det måste ju också ha funnits någon turistbuss man kunnat hyra in, om inte annat så från Örebro och för returen.

Om nu det verkligen gick en Volvo 8500 B12BLE på linje 801 så inte skyltningen eller bilden är fejkade så visar det på att stort förakt för kunderna. Bättre trodde jag faktiskt om Swebus.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Carl Eric

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2012, 17:03:19 PM
Om nu det verkligen gick en Volvo 8500 B12BLE på linje 801 så inte skyltningen eller bilden är fejkade så visar det på att stort förakt för kunderna. Bättre trodde jag faktiskt om Swebus.

Swebus bekräftade på sin Facebook-sida att den aktuella bussen faktiskt gick på hela sträckan mellan Stockholm och Göteborg. Anledningen skulle ha varit att bussen ersatte en annan buss som hade gått sönder och sedan hade den "av misstag" hamnat på 801:an. Men mer än så tycktes de inte bry sig...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!