Huvudmeny

GUBs nya MAN-bussar

Startat av Jacob, 19 oktober 2011, 19:39:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

421: UBA 484
422: (UBB 890)*
423: (EGF 544)*
424: UBF 199
425: (WGJ 735)*
426: BTL 452
427: UEJ 555

*Om man numrerar i chassinummerordning

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Bese001 skrivet 26 oktober 2011, 18:35:20 PM
Hej!  TACK för detta förtydligande! Det var inte lätt att förstå vad de olika kommentarerna avsåg.Var "saluförs" bussarna? Spännande att man behåller och renoverar 99:or ( delar av 140-161) men avyttrar 2002:or. Antar att det har med biogas att göra? Vet du om ,de av 140-161, som inte renoveras, överlever 2012?
Vet du status på 266? Har för mig att den plockats på delar. Är ju avställd sen 2011-02-02

  266 har gått till skroten förra veckan, sitter just nu på väg dit för att se om man kan få en sista bild på den. 275 har körts ner till NeoMan, Kungens Kurva vet ej den vidare öden.

  Man har planer att numrera om gasledbussarna 101-117 till den nya 400-serien dvs dom kommer att få 401-17. När det exakt blir lite på när tids ger att genomföra detta rent tekniskt. Det är ju inte bara att numrera om bussarna utan det skall också göras ändringar i datasystemet. Är ej hög prioriterat förtillfället. Finns annat som är viktigare inom företaget.

  Den första bussen som troligen kommer ut av dom nya är 426 som istort sätt är klar. Finns bara en liten instälningsjustering kvar att göra på dörrsystemet.

  //Niclas

Björn Ax

Ska bli intressant att köra dessa bussar och se om det har blivit några förändringar.

Har inte hunnit vara in i dessa bussar när jag varit på depån så får ta och göra det någongång. :)

Kommer nog vara lite ovant med delad framruta till en början. :)

lil-sis

Citat från: Björn Ax skrivet 27 oktober 2011, 17:41:28 PM
Ska bli intressant att köra dessa bussar och se om det har blivit några förändringar.

Har inte hunnit vara in i dessa bussar när jag varit på depån så får ta och göra det någongång. :)

Kommer nog vara lite ovant med delad framruta till en början. :)

Kan gömma sig många cyklister bakom den där delade rutan, hu!

Bussfanatikern

Undrar varför man har valt inåtgående dörrar även i mitten och bak?

Niclas Rosenius

Citat från: Bussfanatikern skrivet 28 oktober 2011, 01:04:57 AM
Undrar varför man har valt inåtgående dörrar även i mitten och bak?

  Av den enkla andledning för att slippa att dörrarna fastnar i trottoarkanten plus snövallar på vintern.

  //Niclas

Robert T

Citat från: lil-sis skrivet 27 oktober 2011, 22:53:15 PM
Kan gömma sig många cyklister bakom den där delade rutan, hu!

Det har jag aldrig upplevt. Listen är så pass smal och sitter så till att den inte stör. Den sitter ju väldigt långt till höger om föraren.

Det bästa ur förarsynpunkt med delad ruta är att man får de överlägset bästa torkarna. Som aldrig skriker på rutan, inte ens om dom går torra. Finns inget jobbigare än att konstant justera torkarens hastighet pga att man själv ändrar hastighet hela tiden pga hållplatsstopp. Man vill gärna att torkarna ska klara av att gå fast man stannar till i 15 sekunder...

Jacob

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 oktober 2011, 13:27:53 PM
Man har planer att numrera om gasledbussarna 101-117 till den nya 400-serien dvs dom kommer att få 401-17. När det exakt blir lite på när tids ger att genomföra detta rent tekniskt. Det är ju inte bara att numrera om bussarna utan det skall också göras ändringar i datasystemet. Är ej hög prioriterat förtillfället. Finns annat som är viktigare inom företaget.

Varför numrerade man inte de nya med 418-424 isåfall? tänkte det blir ju ett glapp..

Synd att 266 är borta, den saknar man. färdigskrotad?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob skrivet 28 oktober 2011, 11:02:50 AM
Varför numrerade man inte de nya med 418-424 isåfall? tänkte det blir ju ett glapp..

Synd att 266 är borta, den saknar man. färdigskrotad?

//Jacob

  Att man börjat från 421 med dom nya busarna är att dom skiljer sig en del från dom andra när det gäller inredning.

  Japp, 266 är bara små små strimlor kvar av.

  //Niclas

Bussfanatikern

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 oktober 2011, 01:17:24 AM
  Av den enkla andledning för att slippa att dörrarna fastnar i trottoarkanten plus snövallar på vintern.

  //Niclas
Jasså, jag visste inte ens att ni haft haft så pass stora problem med sådant.
Trodde däremot att det var en kostnadsfråga eftersom jag har för mej att det är standard med inåtgående dörrar på dessa bussar och därmed billigare i inköp.

Jacob

Citat från: Bussfanatikern skrivet 29 oktober 2011, 00:33:28 AM
Jasså, jag visste inte ens att ni haft haft så pass stora problem med sådant.
Trodde däremot att det var en kostnadsfråga eftersom jag har för mej att det är standard med inåtgående dörrar på dessa bussar och därmed billigare i inköp.

Ja GUB försöker spara pengar på allt verkar det som....

Här kommer i alla fall en halvtaskig mobilbild på 426, BTL 452 tagen i onsdags. Inte så värst snyggt med helgrön front, men det är ju billigare än att ha svart...


Skall bli roligt när dessa kommer i trafik :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

yngrot

Delad vindruta är ju bara fördelar . Spricker nästan aldrig och vi ett byte kostar det inte skjortan att byta. Dörrar som går inåt är inte bara fördelar det blir smalare utgång och ingång ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikko

Dessa nya bussar har inte dimljus fram till skillnad från de tidigare levererade...

Robert T

Citat från: Mikko skrivet 29 oktober 2011, 19:00:18 PM
Dessa nya bussar har inte dimljus fram till skillnad från de tidigare levererade...

Bra, då slipper alla förare på GUB köra runt med dimljus+halvljus påslagna.

lil-sis

Citat från: Robert T skrivet 29 oktober 2011, 19:52:46 PM
Bra, då slipper alla förare på GUB köra runt med dimljus+halvljus påslagna.

Alla förare kör inte runt med dim- och halvljus. De flesta gör det faktiskt inte.