Huvudmeny

GUBs nya MAN-bussar

Startat av Jacob, 19 oktober 2011, 19:39:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Rosenius

    



             det är 270-276 370-377 382-385

              //Fredrik      

Jacob

Jaså 382-385 ryker också :( snart inga roliga bussar kvar alls på Uppsalas gator, bara MAN vart man än tittar... Har man ändrat sig angående 370-381? Vill minnas att man tänkte behålla 379-381 och avyttra 370-378.

Tycker Uppsalas bussflotta var som bäst 2006, då var alla härliga bussar i trafik.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bese001

Citat från: Fredrik Rosenius skrivet 25 oktober 2011, 21:44:14 PM
   



             det är 270-276 370-377 382-385

              //Fredrik      

Hej! Vad avser detta? Är det bussar som skall bort?

Bussfanatikern


Jacob

Dessa får nummer 421-427.

421: UBA 484
422:
423:
424: UBF 199
425:
426: BTL 452
427:

Jag såg två onumrerade bussar: UBB 850 och WGJ 735. 427 siktades, men kunde tyvärr inte urskilja reg.nr.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bese001

Citat från: Jacob skrivet 26 oktober 2011, 15:38:56 PM
Dessa får nummer 421-427.

421: UBA 484
422:
423:
424: UBF 199
425:
426: BTL 452
427:

Jag såg två onumrerade bussar: UBB 850 och WGJ 735. 427 siktades, men kunde tyvärr inte urskilja reg.nr.

//Jacob
Förregistrering på SBH visar 6 av dessa och de du inte nämnt är: UEJ 555, EGF 544. UBB 850 är nog UBB 890

Niclas Rosenius



  För att förtydliga lite så finns följande bussar till salu hos oss på GUB. 8 st N4416 Centroliner där ingår ej 379-381 plus en till i serien 370-78. Kommer ej ihåg exakt vilken den 4:de bussen var. Sedan kommer dessa sista 4 att avyttras troligtvis till sommaren 2012. 382-85 kommer troligtvis också att avyttras under nästa år.

  Sedan kommer 267-69 att avyttras under nästa år troligtvis till sommaren.

  704-705 Sc L94IB DAB är också till salu.

  //Niclas

Jacob

Bese001: Ja, UBB 890 var det nog jag såg. Såg från långt håll och kunde inte traska in på depån av förklarliga själ. Då har vi alla reg.nr i alla fall. Bara att vänta och se vilka inv.nr alla får.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bese001

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 oktober 2011, 17:45:08 PM

 För att förtydliga lite så finns följande bussar till salu hos oss på GUB. 8 st N4416 Centroliner där ingår ej 379-381 plus en till i serien 370-78. Kommer ej ihåg exakt vilken den 4:de bussen var. Sedan kommer dessa sista 4 att avyttras troligtvis till sommaren 2012. 382-85 kommer troligtvis också att avyttras under nästa år.

 Sedan kommer 267-69 att avyttras under nästa år troligtvis till sommaren.

 704-705 Sc L94IB DAB är också till salu.

 //Niclas

Hej!  TACK för detta förtydligande! Det var inte lätt att förstå vad de olika kommentarerna avsåg.Var "saluförs" bussarna? Spännande att man behåller och renoverar 99:or ( delar av 140-161) men avyttrar 2002:or. Antar att det har med biogas att göra? Vet du om ,de av 140-161, som inte renoveras, överlever 2012?
Vet du status på 266? Har för mig att den plockats på delar. Är ju avställd sen 2011-02-02

Bese001

Citat från: Jacob skrivet 26 oktober 2011, 18:09:01 PM
Bese001: Ja, UBB 890 var det nog jag såg. Såg från långt håll och kunde inte traska in på depån av förklarliga själ. Då har vi alla reg.nr i alla fall. Bara att vänta och se vilka inv.nr alla får.

//Jacob

Jo, vi får se om min "chassiteori" stämmer! Lägst chassinummer=lägst inventarienummer. Det stämmer så långt!
Om så är fallet bör det bli så här: 422: UBB 890, 423:EGF 544, 425: WGJ 735, 427: UEJ 555! Den som lever få se!

Niclas Rosenius

Citat från: Bese001 skrivet 26 oktober 2011, 18:35:20 PM
Hej!  TACK för detta förtydligande! Det var inte lätt att förstå vad de olika kommentarerna avsåg.Var "saluförs" bussarna? Spännande att man behåller och renoverar 99:or ( delar av 140-161) men avyttrar 2002:or. Antar att det har med biogas att göra? Vet du om ,de av 140-161, som inte renoveras, överlever 2012?
Vet du status på 266? Har för mig att den plockats på delar. Är ju avställd sen 2011-02-02

 Bussarna saluför via BusTradeCenter har jag sett på deras hemsida.

 266 håller på att plockas på lämpliga reservdelar och kommer att skickas iväg troligtvis inom kort.

 Att vi säljer våra "nyare" 02:or istället för våra gamla 99:or är man kommer att införa miljözon i Uppsalas innerstad från den 1/1 2013 och eftersom det blir kostsammare att bygga om Neoplanerna än OmniCityn så avyttrar vi dom. Till omnin finns redan klara monteringsatsaer för ureasystem att montera relativt enkelt och billigt.

 //Niclas

Jacob

Men borde inte 370-385 få gå i trafik till 31/12 2012 då? Eller finns det andra skäl att avyttra? (t.ex att förarna inte är nöjda med dem..)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob skrivet 26 oktober 2011, 18:56:42 PM
Men borde inte 370-385 få gå i trafik till 31/12 2012 då? Eller finns det andra skäl att avyttra? (t.ex att förarna inte är nöjda med dem..)

//Jacob

   Om det var så enkelt. Från början var det meningen att man skulle införa miljözoner redan från 1/1 2012 men sedan beslöts det att man skulle skuta upp införandet ett år framåt. och eftersom vi redan har inlett att upphandla nya fordon för att ersätta dessa som fortsätter man att avveckla dessa fordon samt att man minskar fordonreserven med ett antal fordon.

  Sedan har förarna intryck av fordon i allmänhet inte så stor vikt hos större företag. Det skall till trafikfarliga fordon för att man som förare skall kunna påverka i större utsträckning.

  //Niclas

Fredrik Rosenius

   
 

                    379-381 och en till ska vara kvar av dom har (370-378)
   
                          //Fredrik
                                         
   
   

Jocke Selling

Citat från: Bese001 skrivet 26 oktober 2011, 18:44:31 PM
Jo, vi får se om min "chassiteori" stämmer! Lägst chassinummer=lägst inventarienummer. Det stämmer så långt!
Om så är fallet bör det bli så här: 422: UBB 890, 423:EGF 544, 425: WGJ 735, 427: UEJ 555! Den som lever få se!

427 = UEJ555, såg den på Kungsgatan ca 15:30 idag

//Jocke