Norrtälje: Inte ens en månad kvar...

Startat av virtual1, 23 maj 2011, 12:32:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: Jan skrivet 03 juni 2011, 06:23:04 AM
Det är svårt att ändra vanor, men dessa bussar tilltalar kunder mer än de gamla Vegorna. En viss höjning kommer att märkas på kort sikt och om Nobina sköter sina kort väl så kommer den på lång sikt att öka mycket.
Viss ökning kommer nog att ske, men det stora problemet i Stockholm är egentligen tvärresorna, vilket gör att det tar alldeles för lång tid att åka kollektivt om man inte arbetar i närheten av stan eller i anslutning till bussens färdväg. Där behöver göras en hel del ytterligare. Det är förstås relativt dyrt och är inget som Nobina kan göra själv.

Den andra delen är att många bor långt ut på landet som åker 676. Då är det andra saker som är viktiga, kollektivtrafik som fungerar även utanför kontorstid även för landsortsbussarna och bra infartsparkeringar kommer nog vara avgörande på sikt om man ska nå en hög kolletkivtrafikandel.
I Norrtäljeområdet finns idag en del busslinjer med relativt högt resande, men som av tradition har väldigt få avgångar och knappt fungerar om man arbetar i Stockholm. En bra bytespunkt vid den nya förbifarten är ett bra led i att förkorta restiderna och ett smidigare byte för iaf några av landsortslinjerna...

lindholm70

Lite info om den dubbeldäckade bussen. Inredningen är snygg, smal mitt gång, förarplatsen är väl centrerad men det är väldigt lågt i tak =/

Buzz

Det var länge sen jag var i en dubbeldäckare men dom är väl låga i tak? Jag vet förmodligen inte vad jag pratar om.  ::)
SL-vagnarna kunde man inte stå upp i heller om man var längre än ca 180, på övervåningen i alla fall. (Vi snackar 70-tal här.)

Andreas91

Jag tycker att det skall bli intressant att få se vad vi får i framtiden (visst, lågentré överallt, men det kan man ju tyvärr inte undkomma snart). Det jag tycker är fascinerande med Norrtälje, är just att det är start/slut-punkt för nästan hela Roslagstrafiken. Jag upplever Roslagstrafiken som ett enda stort träd. 676 har många resande, vilket får representera "stammen". Sen har du grenar kors o tvärs ifrån Norrtälje, i form av alla linjerna.

Visst, vissa Roslagslinjer har avgång/ar nere från/till Stockholm, t. ex. 637. 632 (Yxlan) och 634 (Blidö) har jag också minne av hade någon tur till Stockholm, men det kanske bara var en tillfällig tur. Jag kan personligen tycka att man kanske kunde göra så även på t.ex. Vätö-bussen (638) och Rådmansölinjen (631, 631X), ev. kanske Spillan (630), om inte annat under sommartid. Det vore uppriktigt skönt, om man överlag utökade Roslagstrafiken med några turer. Det hus där jag o min familj håller till, så har vi som mest 12 turer per dag, 8 ToR + 3 (4) enkelriktade (mån-fre), 4 ToR + 2 enkel (lör), samt 3 ToR + 1 enkel (sön).*

* = "mina" linje 638 + 652. Linje 638 har en första vardagstur som startar på Vätö tidigt på morgonen, vilket då ger 9 turer till Norrtälje. 652:ans tredje, o sista, vardagstur går endast helgfri fredag - annars bara två turer vardagar. Det är många som har fritidsbostäder i Roslagen, men jag märker ingen ökning i sommartabellen, än iaf... Många har ju iofs bil, däribland min familj, men det är svårt när man inte har det... :/ Hoppas på en lösning, på något sätt. :)

Angående dubbeldäckarnas takhöjd: Jag tackar för förvarningen o passar mitt huvud, så att jag inte slår i (är 1,90 m lång! :p)

Ersa

#34
Citat från: Andreas91 skrivet 10 juni 2011, 01:38:50 AM
Jag tycker att det skall bli intressant att få se vad vi får i framtiden (visst, lågentré överallt, men det kan man ju tyvärr inte undkomma snart). Det jag tycker är fascinerande med Norrtälje, är just att det är start/slut-punkt för nästan hela Roslagstrafiken. Jag upplever Roslagstrafiken som ett enda stort träd. 676 har många resande, vilket får representera "stammen". Sen har du grenar kors o tvärs ifrån Norrtälje, i form av alla linjerna.

Ur ett strikt perspektiv från Norrtälje tätort kanske. Andra runtom kommunen som inte behöver åka via Norrtälje ser dock saken på ett mer decentraliserat sätt. T.ex ägnar en tanke åt 620/621, 625/644/655 och naturligtvis den evigt "bortglömda" 639 som de senaste 10 åren ständigt legat flera steg bakom 676 (och dåvarande 640) i krav på komfort för arbetspendlarna.

Och ett viss klyfta tycks dessvärre bestå även i det nya avtalet, då SL tråkigt nog inte riktigt vågar prioritera denna linje på samma nivå som 676. Det var ju bara ett fåtal år sedan då 625 och 639 hade "höga nackstöd" som enda bekvämlighetskrav jämfört med alla andra röda linjer. AC, gardiner, läslampor eller bälten var det inte tal om. Då hade de bekväma Vegorna rullat länge på nuvarande 676.

AC-krav på den 55 min långa arbetspendlarturen 639 mellan Stockholm och Rimbo vore ju välkommet, nu när 676 vid samma tid får nya dubbeldäckare med bl.a AC och trådlöst internet.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2011, 18:37:46 PM
Ur ett strikt perspektiv från Norrtälje tätort kanske. Andra runtom kommunen som inte behöver åka via Norrtälje ser dock saken på ett mer decentraliserat sätt. T.ex ägnar en tanke åt 620/621, 625/644/655 och naturligtvis den evigt "bortglömda" 639 som de senaste 10 åren ständigt legat flera steg bakom 676 (och dåvarande 640) i krav på komfort för arbetspendlarna.

Och ett viss klyfta tycks dessvärre bestå även i det nya avtalet, då SL tråkigt nog inte riktigt vågar prioritera denna linje på samma nivå som 676. Det var ju bara ett fåtal år sedan då 625 och 639 hade "höga nackstöd" som enda bekvämlighetskrav jämfört med alla andra röda linjer. AC, gardiner, läslampor eller bälten var det tal om. Då hade de bekväma Vegorna rullat länge på nuvarande 676.

AC-krav på den 55 min långa arbetspendlarturen 639 mellan Stockholm och Rimbo vore ju välkommet, nu när 676 vid samma tid får nya dubbeldäckare med bl.a AC och trådlöst internet.
Och det intressanta är ju att man tar bort kraven för 639 som har funnits. Jag håller med dig. SL är inte konsekventa och deras rätt dyrbara satsningar på blåbussar, gör att de som inte bor i huvudstråket för en betydligt sämre standard, fastän det nästan kan vara lika mycket resenärer. Och vad är det som  säger att de som pendlar mellan Norrtälje och Uppsala behöver en bättre standard än de som pendlar mellan Hallstavik och Stockholm (tror faktiskt nästan att det är större underlag för resenärer som reser hela sträckan på 639 än på 677)?
Blåbussar som idé för 17x-orna tycker jag nog är bra, där behövs tydligheten med annan färg etc, och gärna för innerstaden också (där spelar det sällan någon som helst roll ur effektivitetssynpunkt), men jag är mer tveksam till urvalet och formen för vissa av de regionala bussarna och också vilka man har valt bort på ganska oklara former - även om just 676 kanske är ett rätt självklart val ändå. I vissa fall tror jag man skulle arbeta med stråk på ett annat sätt och kanske märka upp samhörigheten (stråket) men ändå ha olika linjenummer.   

Karsten

Men med den ersättningsmodell som nu införs på 639 är det ju inget som hindrar trafikutövaren att köra med mer komfortabla bussar för att på så sätt få upp resandet och öka intäkterna. I E20-underlaget stod, vad jag såg, inget alls om AC-krav, men med VBP-ersättningsmodellen finns det nog ingen intressent som inte överväger AC i bussarna på de längre linjerna. Samma tankesätt lär Nobina tillämpat i Norrtäljeavtalet, fjollorna får nog ses som tämligen temporär 639-standard då de inte gör någon resenär glad under den varma delen av året. 

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2011, 18:37:46 PM
Ur ett strikt perspektiv från Norrtälje tätort kanske. Andra runtom kommunen som inte behöver åka via Norrtälje ser dock saken på ett mer decentraliserat sätt. T.ex ägnar en tanke åt 620/621, 625/644/655 och naturligtvis den evigt "bortglömda" 639 som de senaste 10 åren ständigt legat flera steg bakom 676 (och dåvarande 640) i krav på komfort för arbetspendlarna.

Och ett viss klyfta tycks dessvärre bestå även i det nya avtalet, då SL tråkigt nog inte riktigt vågar prioritera denna linje på samma nivå som 676. Det var ju bara ett fåtal år sedan då 625 och 639 hade "höga nackstöd" som enda bekvämlighetskrav jämfört med alla andra röda linjer. AC, gardiner, läslampor eller bälten var det tal om. Då hade de bekväma Vegorna rullat länge på nuvarande 676.

AC-krav på den 55 min långa arbetspendlarturen 639 mellan Stockholm och Rimbo vore ju välkommet, nu när 676 vid samma tid får nya dubbeldäckare med bl.a AC och trådlöst internet.

Så sant som det är sagt! Jo, jag såg det strikt från Norrtälje, då jag är en av de som bor nordost om Norrtälje och som inte har något snabbare alternativ än att resa via Norrtälje. ;) Jag håller med dig om att t.ex. de linjer som du nämner, särskilt 639, borde få utökad trafik jämfört med idag, då jag är ganska hundra på att behovet av fler turer finns. Jag har minne av att det var något som gjorde att 639 inte kunde göras om till en stombusslinje, men minns ej vad det var (tråd på forumet, men minns ej vilken isf). Annars upplever jag 639 som en solklar stombusslinje.

En idé (baserat på exempellinjerna som du nämnde):

620 o 621 skulle kunna få trafikutökningar, med tätare o jämna tidsintervall mellan turerna (var 60:e minut per linje? 621 skulle kanske även kunna få fler turer ifrån Danderyds sjukhus vardagar, t.ex. 6 mot dess 2 idag).

Lägg ner 625 på dagens sträckning och ersätt linje denna sträcka med en förlängd linje 655, samtidigt som linjen återigen blir en linje med dubbelturer hela dagen och inte som dagens arbetspendlarlinje. 625 kan poppa upp hos dom andra 62X-linjerna i busslinjer i/från Åkersberga (med undantaget 627.) 625 kan bli nytt linjenummer på dagens 635 till Österåkersanstalten och exempelvis förlängas till Arninge, där den ansluter till 627. 635 kan då kanske återuppstå som linjen mellan Blidö och Teknis. :)

Gör om linje 639 till en stomlinje (679?) och låt den ha tät och bra trafik för att möta behovet (Hade gärna sett Roslagsbanans återkomst till Rimbo, men där får jag nog drömma vidare. :/ )

Jag vet inte hur många som åker med 644, men när jag ser att den bl.a. är en tvärlinje mellan motorvägen och kustvägen, så skulle det nog vara bra med dubbelriktade turer under hela trafikdygnet. Om 655 får utökad trafik i och med förlängningen till Danderyds Sjh, så kanske behovet på sträckan Kilen - Beatebergs Vsk kan täckas upp av 655 ensam. Då kan man kanske låta 644 svänga åt norr och låta den gå via Finsta station och bort till Rimbo, via Rv 77. Om möjligt, så vorde det förmodligen inte helt fel med goda anslutningsmöjligheter vid både Mora Vägskäl och Ledinge.  :)


Kort o gott, jag gillar att spekulera o fundera hur det kan se ut o förhoppningsvis hur det skulle kunna förbättras, men jag gissar att det helt är SL som avgör. Man kan alltid hoppas iaf!

Karsten

Citat från: Andreas91 skrivet 10 juni 2011, 21:21:14 PM
Så sant som det är sagt! Jo, jag såg det strikt från Norrtälje, då jag är en av de som bor nordost om Norrtälje och som inte har något snabbare alternativ än att resa via Norrtälje. ;) Jag håller med dig om att t.ex. de linjer som du nämner, särskilt 639, borde få utökad trafik jämfört med idag, då jag är ganska hundra på att behovet av fler turer finns. Jag har minne av att det var något som gjorde att 639 inte kunde göras om till en stombusslinje, men minns ej vad det var (tråd på forumet, men minns ej vilken isf). Annars upplever jag 639 som en solklar stombusslinje.

En idé (baserat på exempellinjerna som du nämnde):

620 o 621 skulle kunna få trafikutökningar, med tätare o jämna tidsintervall mellan turerna (var 60:e minut per linje? 621 skulle kanske även kunna få fler turer ifrån Danderyds sjukhus vardagar, t.ex. 6 mot dess 2 idag).

Lägg ner 625 på dagens sträckning och ersätt linje denna sträcka med en förlängd linje 655, samtidigt som linjen återigen blir en linje med dubbelturer hela dagen och inte som dagens arbetspendlarlinje. 625 kan poppa upp hos dom andra 62X-linjerna i busslinjer i/från Åkersberga (med undantaget 627.) 625 kan bli nytt linjenummer på dagens 635 till Österåkersanstalten och exempelvis förlängas till Arninge, där den ansluter till 627. 635 kan då kanske återuppstå som linjen mellan Blidö och Teknis. :)

Gör om linje 639 till en stomlinje (679?) och låt den ha tät och bra trafik för att möta behovet (Hade gärna sett Roslagsbanans återkomst till Rimbo, men där får jag nog drömma vidare. :/ )

Jag vet inte hur många som åker med 644, men när jag ser att den bl.a. är en tvärlinje mellan motorvägen och kustvägen, så skulle det nog vara bra med dubbelriktade turer under hela trafikdygnet. Om 655 får utökad trafik i och med förlängningen till Danderyds Sjh, så kanske behovet på sträckan Kilen - Beatebergs Vsk kan täckas upp av 655 ensam. Då kan man kanske låta 644 svänga åt norr och låta den gå via Finsta station och bort till Rimbo, via Rv 77. Om möjligt, så vorde det förmodligen inte helt fel med goda anslutningsmöjligheter vid både Mora Vägskäl och Ledinge.  :)


Kort o gott, jag gillar att spekulera o fundera hur det kan se ut o förhoppningsvis hur det skulle kunna förbättras, men jag gissar att det helt är SL som avgör. Man kan alltid hoppas iaf!

639 har väl ändå rätt bra trafik. I sommar går den minst var 60:e minut och varje kvart i rusningen, det tycker jag är rätt så bra trafik.

621 skulle man nog kunna köra ännu enklare än i sommarens tidtabell, men där handlar det om att SL i så fall beställer det. Fler turer till Danderyd är en mer komplicerad fråga, SL vill inte ha tåg och buss parallellt om inte behovet verkligen finns. Dessutom är tåget rätt så mycket snabbare i dag än förr i tiden. Idag tar det 32 minuter med de snabbare stomtågen till Stockholm Ö, tyvärr har både Busslink och Nobina valt att passa sina anslutande bussar i Åkersberga och Täby (undantaget 633) till de långsammare tågen i sommartabellen. 620 har knappast behov av 60-minuterstrafik, men kanske 120-minuterstrafik dagtid i alla fall.

625 lades ju ner alldeles nyss just för att det var ett väldigt lågt resande sedan 639 utökats. Jag ser ingen anledning att återinföra den. De som idag åker med 655 och ska till Stockholm lär ändå byta till 676 vid närmaste motorvägshållplats för att få en snabbare resa.

Ted Selander

Citat från: Omnilasse skrivet 10 juni 2011, 19:47:25 PM
Och det intressanta är ju att man tar bort kraven för 639 som har funnits.
---
Och vad är det som  säger att de som pendlar mellan Norrtälje och Uppsala behöver en bättre standard än de som pendlar mellan Hallstavik och Stockholm (tror faktiskt nästan att det är större underlag för resenärer som reser hela sträckan på 639 än på 677)?
---

Nu har ju linje 639 haft regionalstandardkrav några år, det gäller avgångar som trafikerar norr om Rimbo. Volvo B9S i serien 6311-19 anskaffades för ändamålet. Det är i princip bara färgen som skiljer mot 677:ans vagnar.

/Ted

Bussmicke

Ska man ha AC skall man Inte ha öppningsbara fönster som det klåfingriga klientelet inte kan hålla fingararna borta ifrån
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

5783

Citat från: Bussmicke skrivet 10 juni 2011, 22:43:54 PM
Ska man ha AC skall man Inte ha öppningsbara fönster som det klåfingriga klientelet inte kan hålla fingararna borta ifrån

Jättekul sen när ACn inte funkar (så som det brukar vara i SL-bussarna). Man kan faktiskt låsa öppningsbara fönster.

Jag anser att det bara skall vara AC hos föraren och sedan bak i bussen ska alla fönster gå att öppna. Min erfarenhet av AC i SL-bussar är bedrövlig.

Omnilasse

Citat från: Ted S skrivet 10 juni 2011, 22:08:51 PM
Nu har ju linje 639 haft regionalstandardkrav några år, det gäller avgångar som trafikerar norr om Rimbo. Volvo B9S i serien 6311-19 anskaffades för ändamålet. Det är i princip bara färgen som skiljer mot 677:ans vagnar.

/Ted
Precis och därför kan man ju undra varför man tar bort det. Alltså just varför man tycker det då är så viktigt att ha det på 677 och 676 och behålla det där, men tycker att man kan ta bort det på 639. Tycker nog alltså att man ställt kraven lite väl låga på det området. Särskilt som många av linjerna är på ungefär en timme och längre och många resenärer sitter också en längre stund på bussen (till skillnad från närförort där det mest är föraren som drabbas då många resande endast åker ett fåtal stationer). Norrtälje hade varit ett område som kunde fått flagga med lite högre standard just med tanke på det. Visserligen är det rätt högt vite om kvalitén blir för låg, så det är klart att Nobina inte helt kan negligera detta ändå.

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 10 juni 2011, 22:08:51 PM
Nu har ju linje 639 haft regionalstandardkrav några år, det gäller avgångar som trafikerar norr om Rimbo. Volvo B9S i serien 6311-19 anskaffades för ändamålet. Det är i princip bara färgen som skiljer mot 677:ans vagnar.

Men då vore det naturliga ju att SL nu på det nya avtalet efter midsommar inför regionalstandardkrav inklusive full-AC även på delen Rimbo-Stockholm, för att utöka bekvämligheten. Och varför inte trådlöst internet även på denna linje, om nu 676:an får det?

Sen att den yttre färgen är röd istället för blå och att den mittersta linjesiffran inte är en 7:a struntar nog 99,5% av 639:ans regelbundna pendlare helt i, bara bekvämlighetsnivån går att jämföra någorlunda med 676.an. Även jag ser hellre att utrustning inköps för pengarna, istället för blå färg.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 10 juni 2011, 21:41:36 PM
625 lades ju ner alldeles nyss just för att det var ett väldigt lågt resande sedan 639 utökats. Jag ser ingen anledning att återinföra den. De som idag åker med 655 och ska till Stockholm lär ändå byta till 676 vid närmaste motorvägshållplats för att få en snabbare resa.

625 skulle jag enbart vilja komplettera med ytterligare 1-2 södergående turer på eftermiddagen. Detta för att äldre körkortslösa invånare i Stångberga, Brottby och Angarn kan åka till Arninge och handla, och en timme senare kunna åka hem igen med en av de fyra norrgående eftermiddagsavgångar som redan finns i dagens tidtabell. Om dessa extraturer körs av Arriva Vallentuna eller Nobina Norrtälje/Rimbo spelar mindre roll.

Det stämmer bra att resenärer byter buss från 676 till 644, 655 (och under helger även korta 639) vid Söderhalls trafikplats. Dessa har strikta order om att vänta in varandra och har både visuell- samt radiokontakt. Vissa enstaka byten mellan 676 och 644 förekommer även vid Ledinge trafikplats, med hjälp av förarkåren.