Norrtälje: Inte ens en månad kvar...

Startat av virtual1, 23 maj 2011, 12:32:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Tills Nobina tar över Norrtälje, men ännu har vi inte sett till några dubbeldäckare? -
var kan de vara?, för färdigproducerade borde de ju vara!



Rubriken ändrad för ökad tydlighet /Admin

Walter

8 st skall lev till trafikstart, någon finns inlagd på SBH
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa


buskörare

Hur funkar det med dubbeldäckare och vind? Det är väl en del öppna platser att passera, blir det inte lite kaos om det blåser extra mycket nån dag?

mushkot

Citat från: buskörare skrivet 24 maj 2011, 13:08:54 PM
Hur funkar det med dubbeldäckare och vind? Det är väl en del öppna platser att passera, blir det inte lite kaos om det blåser extra mycket nån dag?
På norrlandskusten hade man problem med detta. Största problemet var att lastrum och motor var placerade längst bak, bakom hjulen. Ifall passagerarna också satte sig bakifrån och fram, som man "lärt sig i alla tider", blir det inte mycket vikt kvar på framhjulen i guppen...

Mathias Rickman

Vart leverreras det i svergie?

Ersa

Citat från: mushkot skrivet 24 maj 2011, 18:24:45 PM
På norrlandskusten hade man problem med detta. Största problemet var att lastrum och motor var placerade längst bak, bakom hjulen. Ifall passagerarna också satte sig bakifrån och fram, som man "lärt sig i alla tider", blir det inte mycket vikt kvar på framhjulen i guppen...

Nu har ju inte dubbeldäckarna på 676:an något tungt godsrum bak och E18 brukar inte vara alltför blåsig, så det borde gå rätt bra. Men helt säkra kan vi inte vara förrän vi har facit i hand efter vintern.

Hur klarar dubbeldäckarna vinden i Östergötland och Västra Götaland?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2011, 20:14:30 PM
Nu har ju inte dubbeldäckarna på 676:an något tungt godsrum bak och E18 brukar inte vara alltför blåsig, så det borde gå rätt bra. Men helt säkra kan vi inte vara förrän vi har facit i hand efter vintern.

Hur klarar dubbeldäckarna vinden i Östergötland och Västra Götaland?

Inga problem på linje 100 mellan Borås och Göteborg i alla fall så vitt jag har hört och själv upplevt det. Nu har vi dock inte haft någon rejäl storm ännu i år. van Hool-bussarna går dock som strykjärn på vägen och jag upplever dem som stabilare än vanliga bussar. Till detta bidrar också att de är strypta vid 90 km/tim.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

swedebear

Har åkt en del Van Hool-dubbeldäckare på Linje 10 och linje 100 (Norrlandskusten) och aldrig upplevt att de skulle vara instabila eller så
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Jonas Gustafsson

Har åkt med en Beulasdubbeldäckare från Nettbuss över Fotöbron i rätt hård vind. Man kände att vinden tog tag i bussen, men det kändes aldrig obehagligt.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

jocke

Åkte med Megabus i usa senast jag var där. På den 5-6 timmar långa resan mellan New york och washington så passerade vi en bro med en kant som inte var högre än en personbil, om ens de, som passerade över någon form av flod. Bron var säkert 300meter lång iaf. Satt högst upp och längst fram på höger sida i bussen. Det var lite äckligt för på vägen dit så blåste det en hel del, och bussen låg ju så klart i höger körfält, de enda man såg var vaaaatten :p
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Omnilasse

Frågan har ju diskuterats med jämna mellanrum. Och det fanns väl vissa synpunkter på dubbeldäckare för ungefär tio år sedan (olyckan utanför Enköping), och det talades om körförbud vid höga vindhastigheter. Men som redan sagts här handlar det rätt mycket om viktfördelningen i bussen. Det handlar ju förstås inte heller bara om ifall bussen är högbyggd, utan en hel del andra saker spelar in.

Man skulle kunna sammanfatta det enligt nedan (från Ramp-rapporten)
24 m/s - all busstrafik bör ställas in
20 m/s-24 m/s - vid en friktion > 0,5 kan en högbyggd buss köra i 60 km/h - medan de andra fordonstyperna beräknas kunna köra i 70 km/h. Vid lägre friktion, bör förstås hastigheten minskas ytterligare - men generellt bör en dubbeldäckare hålla lite lägre hastighet vid vindstyrkor över 20 m/s än andra bussar.

Men det är väl som i andra fall. Är väderförhållandena dåliga väljer man en mindre och stabilare buss. Skulle ett sådant extremväder förekomma i Norrtäljetrafiken, lär man nog ha andra bussar att kunna ta av (då den trafiken ändå lär behöva ställas in på grund av oplogade vägar)...




Bussföraren

Citat från: Omnilasse skrivet 25 maj 2011, 01:46:15 AM
Frågan har ju diskuterats med jämna mellanrum. Och det fanns väl vissa synpunkter på dubbeldäckare för ungefär tio år sedan (olyckan utanför Enköping), och det talades om körförbud vid höga vindhastigheter. Men som redan sagts här handlar det rätt mycket om viktfördelningen i bussen. Det handlar ju förstås inte heller bara om ifall bussen är högbyggd, utan en hel del andra saker spelar in.



21 nov 1998 för att vara mer exakt

Ersa

Citat från: swedebear skrivet 24 maj 2011, 22:35:59 PM
Har åkt en del Van Hool-dubbeldäckare på Linje 10 och linje 100 (Norrlandskusten) och aldrig upplevt att de skulle vara instabila eller så

Ett flertal VanHoolerna på Norrlandskusten har väl blåst vägarna genom åren? Fast det kan ju bero på att dessa ju har längst historik av alla svenska dubbeldäckare i linjetrafik.

swedebear

Citat från: Ersa skrivet 25 maj 2011, 07:34:24 AM
Ett flertal VanHoolerna på Norrlandskusten har väl blåst vägarna genom åren? Fast det kan ju bero på att dessa ju har längst historik av alla svenska dubbeldäckare i linjetrafik.

Ingen aning faktiskt, har inte bott häruppe mer än ett halvår lite drygt och första gången jag var här uppe var i december 2007. Men oavsett så har jag åkt en del och aldrig känt något konstigt. Det värsta jag varit med om var vintern 2009-2010 när jag åkte med en av dem som hade ett icke fungerande värmesystem och toa när det var som kallast, det var ingen trevlig upplevelse
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours