Orminge Centrum, Slussen, Stockholm Central och Södertälje. (12 bilder)

Startat av Gabi94, 04 februari 2011, 21:15:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Kan ta ett exempel i all välmening Gabriel 94.

Här är en bild tagen med systemkamera, utan stativ på kvällen.




Och här är en mobilbild som jag faktiskt postade häromdagen på forumet för den är lite ovanlig.
Mobilkamera, tagen utan stativ på kvällen.




Du ser skillnaden :)

Här är en bild tagen med stativ och Systemkamera. Då blir de oftast rätt bra =)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Staffan Sävenfjord

Jag har en måttstock för om en bussbild skall anses lyckad eller inte: man skall utan problem kunna läsa registreringsnumret. Förutsatt naturligtvis att det inte är en ren profilbild men då finns det oftast någon annan form av text som skall gå att läsa.

Kan man inte läsa detta utan problem så kan man anse bilden som misslyckad. Nu är det ju dock inte så lätt som att den bara för det skall åka i papperskorgen. Är det en nyhetsbild så kan den passera ändå, likaså en historisk bild. Men det finns ingen anledning att spara en misslyckad bild av en helt vanlig buss och i varje fall inte att publicera den.

Sedan finns det många exempel i Bussnack på att den som börjat med lite mindre lyckade bilder har utvecklats till en mycket duktig fotograf. Så ge inte upp och visa gärna lite tålamod med den som visar sådana bilder.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gabi94

Sträcket når inte bussen som min gjorde, men jag ska ge en sista chans idag och kolla om det fungerar bra. Annars tar jag Andreas och Ersas tips.

Eller så åker jag bara buss som jag alltid gör. Och pluggar till ett B och D körkort.

Andreas91

Jag kan också lägga upp ett par bildexempel. Dessa fotade jag i somras, med digitalkamera men glömt stativet, så det blev till att stå blixtstilla och att hoppas på att objektet inte började röra på sig:





Återigen, öva öva och öva, det är som när man skall lära sig att gå eller att cykla - det går inte från början, men det kommer efter ett tag! Good luck :)

Leo

Citat från: Andreas91 skrivet 05 februari 2011, 11:39:24 AM
Jag kan också lägga upp ett par bildexempel. Dessa fotade jag i somras, med digitalkamera men glömt stativet, så det blev till att stå blixtstilla och att hoppas på att objektet inte började röra på sig:


Återigen, öva öva och öva, det är som när man skall lära sig att gå eller att cykla - det går inte från början, men det kommer efter ett tag! Good luck :)

Jag instämmer med att man måste öva mycket. Men det handlar också mycket om intresse samt känsla. Vad vill man förmedla med sina bilder?
Handlar det om att lägga ut så många bilder som möjligt (eller skriva så många inlägg som möjligt) eller är man mer intresserad av kvalitet.

Själv tycker jag att just kvalitén på bilderna har sjunkit mycket de sista åren här på forumet.

Tror det beror mycket på att allt skall gå så snabbt nuförtiden. Men skall man bli  riktigt duktig så krävs det mycket övning och tålamod och att man faktiskt har ett genuint intresse för det man vill förmedla. Man blir inte en duktig fotograf bara för att man äger en systemkamera med kit-objektiv. Då är det bättre att köpa en avancerad kompaktkamera (med manuella inställningar) som första seriös kamera och öva mycket med den och framförallt, försöka att förstå och se sambandet mellan ISO, slutartid samt bländare. Tyvärr är det mycket genvägar i dagens samhälle. Allt skall gå fort.

Fotografi betyder ju "måla med ljus".

Ersa

Citat från: Leo skrivet 05 februari 2011, 12:04:51 PM
Själv tycker jag att just kvalitén på bilderna har sjunkit mycket de sista åren här på forumet.

Ja, det tycker jag också. Och denna iakttagelse måste man ju kunna diskutera här i forumet utan att för den skullen anses vara elak och otrevlig.

Man skulle nästan kunna göra en nördig jämförelse med samma yrkesinriktning som forumet har. Nåt i stil med att en halvstor bussdepå som förr hade många välskötta bussar numera börjar få all fler misskötta buckliga bussar, sedan kvantiteten sakta med säkert blivit viktigare än kvaliteten. Om någon äldre person i det fallet tar upp frågan med kvalitetsförsämringen behöver ju en grupp nyanställda inte bli arga och hota med sina uppsägningar, bara för att denne tar upp och försöker förstå den senaste tidens förändring.

Jag är helt klart för att alla ska få öva sig i att fota, samt lägga upp sina bilder här. Men man måste alltid kunna hantera kritik och åsikter utan att direkt sätta sig i försvarsställning. För då blir det lite väl svårt att samexistera i ett debattforum. Lägger man upp suddiga bilder får man räkna med att man kommer få flera svar om att ens bilder är suddiga.

Muk

Det tråkiga i kråksången är väl att det känns som att de bra fotograferna har dragit ner på sitt bildvisande och i stället flödar det över av mobilbilder som inte har en enda fokuserad punkt och verkar helt sakna tanke bakom. Tidigare var snett framifrån den vanligaste vinkeln, men nu är nog snett bakifrån lika vanligt.

Alla är vi barn i början och med övning kommer färdighet. Mina första bilder var helt värdelösa, med konstiga vinklar och klippta bussar. Nu är de lite bättre. Det bästa råd jag kan ge till nybörjare är att man ska fråga sig själv vad det är man vill visa med sin bild och därefter fråga sig själv hur det görs bäst. Inspireras av de fotografer som har hållit på länge. Vad tycker man är bra hos andra fotografer. Hur kan man förbättra sig själv.

Bara för att en bild innehåller någonting som kan föreställa en buss innebär inte det att bilden är intressant för andra. Det kan låta hårt, men internet är ingen skyddad verkstad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 februari 2011, 13:55:21 PM
Kan ju då passa på att rekommendera alla intresserade att läsa föregående skribents "uppsats"
http://www.makuhr.se/cuppsats2010.pdf



Finns en del vettiga synpunkter från "Staffan" i den uppsatsen:

De bilder man tar idag är ju inte märkvärdiga, då man kan gå ut och ta samma bild. Men om 20-30 år blir de ju märkvärdiga.

Det finns en stor tillväxt nu bland de yngre. Det finns ju många nu som börjar med några suddiga bilder och utvecklas till riktigt bra bussfotografer.

Vad man bör framhålla om bussfotografering är att det är en extrovert hobby, man träffar folk, man är ute och får motion och frisk luft på köpet. Samlar man frimärken så gör man ju det i sin ensamhet. Du kommer aldrig att kunna fotografera världens alla bussar hur hårt du än anstränger dig. Det kommer alltid nya bussar. Det kommer tillräckligt många nya för att det ska finnas anledning att ge sig ut och fotografera nytt igen.

Det är som om jag själv skulle ha sagt det.  :D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

För att slänga in mina berömda 5 cent i det hela...

Då jag klickar på en forumlänk som innehåller bilder så hoppas jag i mitt stilla sinne att den oftast innehåller
en av tre saker:

* En buss som jag aldrig sett på bild förut, eller som väldigt sällan visats här på forumet - för mig spelar
då bildkvalitén en sekundär roll, även om jag givetvis uppskattar om bilden är välkomponerad och skarp med!
* Att det är en bild som imponerar både i komposition och kvalité, då spelar det mindre roll om bussen som
sådan visats tusen ggr innan eller ej.
* Att det är fotat på en plats där få bilder visats från förut, gärna välkomponerad samtidigt.

Vanligtvis är det en av dessa tre faktorer som får mig själv att vilja lägga ut en bild här på forumet -
och förhoppningsvis är det fler fotografer än jag som tycker ungefär likadant.

Men på senare år känns det som att det blivit nån sorts sport i att visa 'Jag har också en kamera' mer än att
ha en ambition över att på nåt sätt vara stolt över det man fotar med kameran, det har IAF gjort att jag själv
tröttnat en hel del på att lägga upp bilder här, de försvinner mer och mer i strömmen av mer eller mindre
undermåliga alster.

Lyckligtvis har det kommit fram massa vettiga förslag i de här trådarna till både nya och existerande fotografer
så förhoppningsvis lär man sig något o tar med det bästa framöver. Och precis som Staffan skriver så behöver
kanske inte bilderna alltid vara märkvärdiga idag heller för att de ska ha ett berättigande framöver, däremot kanske
vissa bör självrannsaka sig lite bättre och kanska vänta några månader/år med att lägga ut de mer 'vardagliga'
bilderna så att intresset hunnit öka tills dess!

Mvh

Mats

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 februari 2011, 15:39:31 PM
Finns en del vettiga synpunkter från "Staffan" i den uppsatsen:

De bilder man tar idag är ju inte märkvärdiga, då man kan gå ut och ta samma bild. Men om 20-30 år blir de ju märkvärdiga.

Det finns en stor tillväxt nu bland de yngre. Det finns ju många nu som börjar med några suddiga bilder och utvecklas till riktigt bra bussfotografer.

Vad man bör framhålla om bussfotografering är att det är en extrovert hobby, man träffar folk, man är ute och får motion och frisk luft på köpet. Samlar man frimärken så gör man ju det i sin ensamhet. Du kommer aldrig att kunna fotografera världens alla bussar hur hårt du än anstränger dig. Det kommer alltid nya bussar. Det kommer tillräckligt många nya för att det ska finnas anledning att ge sig ut och fotografera nytt igen.

Det är som om jag själv skulle ha sagt det.  :D

Vilket sammanträffande.  ;D

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 februari 2011, 13:55:21 PM
Kan ju då passa på att rekommendera alla intresserade att läsa föregående skribents "uppsats"
http://www.makuhr.se/cuppsats2010.pdf

Ojdå, den uppsatsen har gått mig helt förbi. Sent omsider måste jag säga att den var riktigt intressant. :)

Jona

Jag har dragit ner på min bildvisning drastiskt men det är främst för jag inte har samma tid och lust och bildredigera numera. Men sedan känns det som om många forum, inte bara detta utan många forum tappat aktiva medlemmar av olika anledningar.  Ska tro att ändrade arbetssituation efter finanskrisen kan vara en stor bidrag.

Mitt stora problem annars med att komma med konstruktiv kritik till bilderna är att jag inte vet hur jag ska uttrycka mig för att berätta vad som är fel på bilderna utan att såra personen när jag säger det. Eftersom jag saknar dom rätta orden är jag hellre tyst och slutar oftast öppna trådar från den personen.

Utan och använda allt för många namn skulle jag däremot vilja inflika och säga det, har sett en hel del personer här på forumet som visat riktigt dåliga bilder, men idag har utvecklats som fotograf och t.ex skaffat bättre utrustning och tar mycket bättre bilder. Dessa personen har gjort en stor utveckling. Medan andra inte visat bättre bilder utan försvunnit spårlöst på grund att t.ex någon mer van fotograf och äldre forumanvändare menat väl men uttryckt sig fel som exempel.

Men får jag nämna en person som jag tycker verkligen utvecklat sig så säger jag Mattias Möller. Bilderna blir bättre och bättre och mer och mer intressanta, idag är dom riktigt sevärda men man får för många. Utbudet på Möllerbilder är så stort att jag drunknar i alla sevärda bilder. Hoppas jag lyckades skriva detta nu så snällt som jag menar det, du får absolut inte ta det som dålig kritik, för jag menar väl och det kommer från hjärtat.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 05 februari 2011, 23:31:44 PM
Hoppas jag lyckades skriva detta nu så snällt som jag menar det, du får absolut inte ta det som dålig kritik, för jag menar väl och det kommer från hjärtat.

Samtidigt ska man inte behöva trippa på tå och försiktigt be om ursäkt för att man tycker att vissa bilder kunde vara av bättre kvalitet. Ett diskussionsforum likt detta kan inte vara en plats där enbart positiva kommentarer till bilder är tillåtna. Som mindre erfaren forumdeltagare måste man ha självinsikt samt kunna tåla lite kritik, och som mer erfaren forumdeltagare kan man inte vara konflikträdd och därmed inte våga vara ärlig.
De senaste dagarna har två användare blivit sura på mig för att jag var en av flera användare som ifrågasatte vitsen med inlägg fyllda med med suddiga bilder på delar av bussar. Jag och de andra har delat med oss av en massa tips och exempel, men knappt fått tack för det. Istället påstås det fortfarande att vi "klagar". Själv tycker inte jag att någon äldre forumdeltagare varit direkt gnällig, otrevlig eller elak mot nybörjarna.

Men nu känns det bara som att jag upprepar mig i ytterligare ett inlägg som även det kanske inte heller läses på allvar av målgruppen, utan bara "eldas för kråkorna".

Greger Larsson

Säga vad man vill om Gabriel och Bussf-n. Kanske är dom inga riktiga bussfotografer, men små PR-genier är dom allt, för många andra kan bara drömma om att få samma respons som dom får på sina inlägg..(och jag är inte bitter) ;D

Gabi94

Jo, lite är du de nu, snälla du vi är nybörjare och inte proff som Bussmicke och Tommy E och dom andra.