Dubbelledbussar på G i Säffle.

Startat av Kent Skoog, 01 februari 2011, 08:11:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Rikard skrivet 01 februari 2011, 10:44:49 AM
Kul att det står Göteborgs Spårvägar i artikeln men Veolia på bussarna   ;-)
Rikard.

Journalister...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CS

Vad är det som händer med de andra dubbellederna? Idag stod 9st på depån i frihamnen och de senaste veckorna har det varit säkert 6-7 stycken som stått stilla.
Har Spårvägen lämnat bussarna i så dåligt skick? Och hur kommer det sig det tar sån tid att få ordning på dom, det verkar ju inte heller som någon jobbar med dom...

Gabi94


mushkot


Här är iaf en av dem, med förare, i Tuve.

Walter

Citat från: Gabriel 94 skrivet 01 februari 2011, 13:00:51 PM
Vad ska SL med dubbelledbussar?
Inget, vem påstår att detta har något med SL att göra?

En depå i Frihamnen finns även i Göteborg.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Lite roligt i artikeln oxå är att dessa dubbelleder har bättre framkomlighet än andra med drivning i bakre del.  Visst stog de nuvarande helt still i halkan nyligen??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 01 februari 2011, 13:17:51 PM
Lite roligt i artikeln oxå är att dessa dubbelleder har bättre framkomlighet än andra med drivning i bakre del.  Visst stog de nuvarande helt still i halkan nyligen??

Javisst. Inte lätt att ta sig upp för Aschebergsgatan mot Kapellplatsen eller förbi Chalmers med dubbelled i halkan utan att ställa sig dubbel-trippel-vikt snett över hela gatan och spårvägen. Det har ju hänt ett par gånger...  :P

Men dom gör sig faktiskt väldigt bra på separerade bussgator på hyggligt plan mark.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Men de kör väl mest på helt vanliga gator??  Spårvagn är ju att föredra ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 01 februari 2011, 13:31:47 PM
Men de kör väl mest på helt vanliga gator??  Spårvagn är ju att föredra ..

Det är lite blandat. Längs nästan hela Norra Älvstranden Lindholmen-Eriksberg är det separat bussgata som går rakt genom rondellerna ungefär som en spårväg. Brunnsparken-Sahlgrenska är det mestadels bussfil på gemensam yta med spårvägen men där är det väldigt backigt. Fortsättningen upp till Högsbohöjd är det ganska mycket blandat med annan trafik.

Visst skulle man föredra spårvagn på linje 16, absolut. Med det antalet resenärer som åker där ligger den väldigt bra till för omställning till spårvagn.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Planen är ju att på sikt bygga spårvagn på de sträckor där man nu satt in dubbelledvagnarna.

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2011, 13:46:37 PM
Planen är ju att på sikt bygga spårvagn på de sträckor där man nu satt in dubbelledvagnarna.

Visst är det så och det är ju också anledningen till att bussgatan längs Norra Älvstranden byggdes på just det sättet.

Men spårvägsbygget för Norra Älvstranden är framflyttat ganska långt fram i tiden eftersom man bland annat väntar på ny Göta Älvbro och en del beslut angående Eriksberg (t ex om Hamnbanan kommer att läggas i tunnel i framtiden). Så jag tycker nog att det var ett bra beslut att använda den reserverade marken som bussgata under tiden istället för att lämna en bred gräsmatta som markreservat genom området som man gjort genom t ex Backa och mot Partille.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Gabi94

Citat från: Walter skrivet 01 februari 2011, 13:14:09 PM
Inget, vem påstår att detta har något med SL att göra?

En depå i Frihamnen finns även i Göteborg.


Jaha, tänkte inte på de.

Erling.L

Citat från: CS skrivet 01 februari 2011, 11:31:25 AM
Vad är det som händer med de andra dubbellederna? Idag stod 9st på depån i frihamnen och de senaste veckorna har det varit säkert 6-7 stycken som stått stilla.
Har Spårvägen lämnat bussarna i så dåligt skick? Och hur kommer det sig det tar sån tid att få ordning på dom, det verkar ju inte heller som någon jobbar med dom...

dom gjordes i ordning innan överlämmning men kräver extremt underhåll. var volvo som hade skötsel avtal på dom o dom var nog glada o att veolia skall sköta det själv för dom bråkade mycket.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Johan B

Citat från: BEL skrivet 01 februari 2011, 18:18:40 PM
dom gjordes i ordning innan överlämmning men kräver extremt underhåll. var volvo som hade skötsel avtal på dom o dom var nog glada o att veolia skall sköta det själv för dom bråkade mycket.

Det allra bästa var ju i början då GS hade en särskild grupp förare som körde dubbellederna. Var lite mindre skador på grejorna då...

Johan B

Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2011, 08:51:03 AM
Trevligt men synd man inte behöll gamla fronten för den var snyggare

Tycker nya nosen gjorde sig rätt bra här då den är lite lägre än på 8500, som jag fortfarande inte lärt mig acceptera fullt ut.