Dubbelledbussar på G i Säffle.

Startat av Kent Skoog, 01 februari 2011, 08:11:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Möllers

Vilka fina bussar dom ska ha i göteborg.

mushkot

Tio till? Vilken linje ska dessa rulla på?

Olof Lagerkvist

Citat från: mushkot skrivet 01 februari 2011, 08:15:20 AM
Tio till? Vilken linje ska dessa rulla på?

Det är väl bara linje 16 det är aktuellt med dubbelled, det finns väl inga konkreta planer för några andra av stomlinjerna än så länge även om det har diskuterats till och från.

Nu körs ganska mycket förstärkning med kortare fordon på linje 16 och då blir det rejält trångt emellanåt. Eftersom spårvägsplanerna för Lindholmen har stannat av i väntan på framförallt ny Göta Älvbro kommer det behövas rejäl busskapacitet lång tid framöver så satsningen på mer dubbelled är nog vettig.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Intressant att se en B9S med nya fronten.
Blir det några bilder från framtida provkörningar i Säffle tätort, Kent? :)

Bussmicke

Trevligt men synd man inte behöll gamla fronten för den var snyggare
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kent Skoog

Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2011, 08:39:32 AM
Intressant att se en B9S med nya fronten.
Blir det några bilder från framtida provkörningar i Säffle tätort, Kent? :)
Jag hoppas att det blir tillfälle till det.

mushkot

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 01 februari 2011, 08:36:25 AM
Det är väl bara linje 16 det är aktuellt med dubbelled, det finns väl inga konkreta planer för några andra av stomlinjerna än så länge även om det har diskuterats till och från.

Nu körs ganska mycket förstärkning med kortare fordon på linje 16 och då blir det rejält trångt emellanåt. Eftersom spårvägsplanerna för Lindholmen har stannat av i väntan på framförallt ny Göta Älvbro kommer det behövas rejäl busskapacitet lång tid framöver så satsningen på mer dubbelled är nog vettig.

Ojdå. Vad jag förstår, så blir detta en ökning av antalet dubbelledbussar med ca 50%? Då bör man väl planera att utöka turtätheten också? Eller ska linje 17 också få sig någon dubbelled? Där rullade ju förstärkningar med de första dubbelledarna när de var nya. Det är också den linjen jag kört med mest fullsatt (led)buss under dagtid (då jag också fick tvärbromsa med denna när en liten bil plötsligt körde mot rött framför mig, men det är en annan historia)

Staffan Sävenfjord

Citat från: mushkot skrivet 01 februari 2011, 09:18:18 AM
Ojdå. Vad jag förstår, så blir detta en ökning av antalet dubbelledbussar med ca 50%? Då bör man väl planera att utöka turtätheten också? Eller ska linje 17 också få sig någon dubbelled? Där rullade ju förstärkningar med de första dubbelledarna när de var nya. Det är också den linjen jag kört med mest fullsatt (led)buss under dagtid (då jag också fick tvärbromsa med denna när en liten bil plötsligt körde mot rött framför mig, men det är en annan historia)

Det finns 11 dubbelledade bussar i dag och det blir alltså 10 till inom kort.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mushkot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 februari 2011, 09:25:20 AM
Det finns 11 dubbelledade bussar i dag och det blir alltså 10 till inom kort.
Nära 100% ökning då.  :o

Gabi94

Får inte dubbeledarna plats i Stockholm eller Malmö än bara Göteborg?

mushkot

Citat från: Gabriel 94 skrivet 01 februari 2011, 09:54:45 AM
Får inte dubbeledarna plats i Stockholm eller Malmö än bara Göteborg?
Plats är nog inget problem, dessa bussar skär mindre i kurvor än vanliga ledbussar (fjärde axeln styrande, följer andra axeln).
Däremot kan inte dessa backas på linjen vad jag förstått.

Olof Lagerkvist

#12
Citat från: mushkot skrivet 01 februari 2011, 09:18:18 AM
Ojdå. Vad jag förstår, så blir detta en ökning av antalet dubbelledbussar med ca 50%? Då bör man väl planera att utöka turtätheten också? Eller ska linje 17 också få sig någon dubbelled? Där rullade ju förstärkningar med de första dubbelledarna när de var nya. Det är också den linjen jag kört med mest fullsatt (led)buss under dagtid (då jag också fick tvärbromsa med denna när en liten bil plötsligt körde mot rött framför mig, men det är en annan historia)

Jo det har ju förekommit en del diskussioner om dubbelled även på linje 17, åtminstone vissa delar. En idé var väl då att köra förstärkning med dubbelled på sträckan Centralstationen-Östra Sjukhuset framförallt. Men jag har inte sett något mer om detta sista åren så jag antar att man tänker sig att klara sig med fler bussar istället. Bussgatan mellan Centralstationen och Odinsplatsen byggdes tydligen ändå så att man ska kunna köra dubbelled där om något ändras framöver. När det gäller Östra Sjukhuset finns dock lite mer konkreta planer på mer spårvagnstrafik än vad som är realistiskt för Lindholmen inom rimlig tid. Det kan säkert också påverka besluten.

När det gäller linje 16 är det så trångt så det är inte realistiskt med fler bussar, bussarna som rullar måste helt enkelt ta fler passagerare om det ska hålla framöver. Det är precis på gränsen att det klarar sig idag och med tanke på vad som nyligen byggts och snart ska byggas i Lindholmen och Eriksberg kommer säkerligen resenärsantalet fortsätta öka.

Men vi får se hur det blir, en viss möjlighet finns ju att någon ytterligare stomlinje får dubbelled framöver. Men som sagt, såvitt jag kunnat utröna finns det inga beslut om det.

Edit: http://www.vasttrafik.se/upload/Dokument2010/Slutlig%20TFP%202011.pdf
(längst ner på sidan 5 samt lite mer på sidan 78 och framåt)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Walter

Fronten påminner verkligen om Jonckheere.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Rikard

Kul att det står Göteborgs Spårvägar i artikeln men Veolia på bussarna   ;-)
Rikard.