Rullande text på SL-bussar

Startat av Fredde, 18 september 2007, 23:13:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Snyggt! Även på de vagnar som idag skyltar "X Visättra" istf den korrekta destinationen för 425X?

Fredde

CitatSnyggt! Även på de vagnar som idag skyltar "X Visättra" istf den korrekta destinationen för 425X?

Nu pratar du i gåtor.. iaf. för mig...

/Fredde

Karsten

I måndags såg jag åtminstone två 18XX-vagnar skyltade "425X Visättra".

Signvard

Han som springer runt med minneskortet till 18xx-vagnarna har inte hittat alla av dem än.

Enligt säker källa /S

Fredde

CitatI måndags såg jag åtminstone två 18XX-vagnar skyltade "425X Visättra".

Det måste ha varit en vacker syn :)

CitatHan som springer runt med minneskortet till 18xx-vagnarna har inte hittat alla av dem än.

Enligt säker källa /S

Okej, byter man nån grejj då eller hur funkar det? Låter som något annat fel, fast man kan ju lägga den vanliga destinationen via "Yttre skyltar".


/Fredde

Lars Borgemo

Med risk för en bump så vill jag tillägga att det verkar som man underskattar linjenumren som informationsbärare av linjesträckningen, även om de inte talar klartext på bussen. Vi rör oss sakta mot ett samhälle där informationen byggs mer på det ögonblickliga budskapet och mindre på inlärd kunskap om system och sammanhang. Det kommer ibland perioder där man försöker informera av sig all tänkbar information om detaljerna på en linje för att man därigenom ska undvika varenda tänkbar fråga från resenärerna. KISS-principen anbefalles: Keep It Short and Simple.

BeefHole

Citat från: Cyklisten skrivet 20 september 2007, 00:14:13 AM
Bergkvarabusss har ett antal Integro där man programmerat in orden Gränslöst/Billigt/Bekvämt som visas en och en. Men det räknas väl inte som rullande text?

Tacka vet ja rullande text, de är något som brukar uppskattas. I allafall på en av våra linjer Nordmaling - Umeå.
Skyltar man "11 UMEÅ" med eftertexten "God Morgon" äre många som stannar till vid chauffören och säger godmorgon eller små pratar lite.
Något som ofta används som extratext är ju "Trevlig Helg" på veckosluten, eller "Ha en bra dag"

"Välkommen ombord" är något som används när bussarna (oftast blåvägen) våra står på busstationer och skall släppa ombord folk. Fast de är bara vissa som "orkar" lägga in det.

Här uppe äre sällan det står "Ej i Trafik" på bussarna, de står oftast Företags namnet inkl loggan. De är bara lokalbussarna som stenhårt håller på "Ej i Trafik"

/Daniel

Ersa

Citat från: BeefHole skrivet 26 oktober 2007, 21:39:24 PM
Tacka vet ja rullande text, de är något som brukar uppskattas. I allafall på en av våra linjer Nordmaling - Umeå.
Skyltar man "11 UMEÅ" med eftertexten "God Morgon" äre många som stannar till vid chauffören och säger godmorgon eller små pratar lite.
Något som ofta används som extratext är ju "Trevlig Helg" på veckosluten, eller "Ha en bra dag"

"Välkommen ombord" är något som används när bussarna (oftast blåvägen) våra står på busstationer och skall släppa ombord folk. Fast de är bara vissa som "orkar" lägga in det.

Här uppe äre sällan det står "Ej i Trafik" på bussarna, de står oftast Företags namnet inkl loggan. De är bara lokalbussarna som stenhårt håller på "Ej i Trafik"

/Daniel

Ultrabussarna skyltar liksom SL-vagnarna "Ej i trafik" automatiskt vid arbetsdagens början, då man nått slutet på skiftet, samt om man slår av huvudströmmen under dagens gång. Man kan dock ändra manuellt till "Ultra" eller "Trevlig helg", "Glad midsommar", "Glad påsk" samt några till  ;)

Signvard

Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2007, 22:27:41 PM
Det måste ha varit en vacker syn :)

Okej, byter man nån grejj då eller hur funkar det? Låter som något annat fel, fast man kan ju lägga den vanliga destinationen via "Yttre skyltar".


/Fredde

Är inte skyltens minne på plats 400 "Slussen" utan "Umeå" och destinationen "Slussen" i BussPC är kopplad till minnesplats 400 i skyltfilen - då spelar det ingen roll om du skyltar Slussen manuellt. Det kommer i alla fall att stå "Umeå" på de yttre skyltarna. Därför behövs de någon som springer runt med ett uppdateringskort för skylttexterna på de bussar i 1800-serien som har Broseskyltar.
Mobitec fungerar på ett lite annat sätt, minnet för skylttexterna finns i BussPC och kan därför laddas om via radio - det går fortare och risken att någon buss "glöms bort" minimeras.

Signvard

Det verkar som om de rullande destinationstexterna inte finns längre på SL-bussarna, jag har inte sett någon på över en vecka  ???

Yujin Zhang

Tar upp denna tråd igen om växlande skyltning i SL-trafiken igen:

När jag var på 621 mot Åkersberga idag vid hpl. Lo mot Östanå färjeläge så skyltade vagnen framför oss (Busslink 6309), som var 621 mot Norrtälje, från "621" till "N" sen "621N" på bakskylten (hann aldrig se om den gjorde så på sido- och frontskylt) och repterade i denna ordning tills vi kom fram till Östanå färjeläge, då den stannade kvar med "621N" (N som i norrgående eller möjligen Norrtälje skulle jag gissa). Detta är troligen för att underlätta passagerare från 626 och färjan, så att de slipper gå ändå fram till bussen (eftersom påstigning sker i alla dörrar vid Östanå färjeläge) och kolla destinationen.

Wolfie

Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 januari 2008, 20:18:34 PM
Tar upp denna tråd igen om växlande skyltning i SL-trafiken igen:

När jag var på 621 mot Åkersberga idag vid hpl. Lo mot Östanå färjeläge så skyltade vagnen framför oss (Busslink 6309), som var 621 mot Norrtälje, från "621" till "N" sen "621N" på bakskylten (hann aldrig se om den gjorde så på sido- och frontskylt) och repterade i denna ordning tills vi kom fram till Östanå färjeläge, då den stannade kvar med "621N" (N som i norrgående eller möjligen Norrtälje skulle jag gissa). Detta är troligen för att underlätta passagerare från 626 och färjan, så att de slipper gå ändå fram till bussen (eftersom påstigning sker i alla dörrar vid Östanå färjeläge) och kolla destinationen.

Det låter som om någon har tänkt där.
Undrar vad som står på den mot Åkersberga eller Danderyd. Stockholm går de ju inte till längre (Det var ju ett tag sen de gick till Östra), så där skulle det avslöja sig om man har riktningen eller destinationen förkortad. Är det någon som vet?

Hur länge har det varit så?