Rullande text på SL-bussar

Startat av Fredde, 18 september 2007, 23:13:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2007, 15:14:31 PM
Nej det har också gjort, en av dessa trafikhuvudmän lade texten i SFS 1998:1276 under näsan på mig, huruvida man där kan utläsa något av detta kommer jag inte ihåg idag, vad jag minns försökte man jämställa blinkande med växlande och det tycker jag inte är samma sak.

Kan det vara paragraf 76 i SFS 1998:1276 som huvudmannen menade?
I så fall tolkar även jag som du, att en destinationsskylt inte är en "lampa".

76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning, samt
3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken P11, kör in till vägkanten och stanna framför polisfordonet, enligt 7 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Förordning (2007:101).


Svemicke

Citat från: Nico skrivet 19 september 2007, 11:51:38 AM
Tydligen var det väl just det som det var frågan om. Någon välmenande individ någonstans på någon myndighet måste på något underligt vis ha kommit till insikt om att svenska bilister är världens mest lättdistraherade. Rörelser i siktfältet ska därför undvikas... vill i alla fall minnas att det var orsaken till att t.ex. Flygbussarna slutade med text som ändras under färd (typ destinationen alternerades med t.ex. God Jul osv.) i olika varianter. Undrar bara varför man inte på samma gång förbjöd rörliga reklamskyltar längs med stadsgator, gående, cyklister ja all annan trafik överhuvudtaget?! Personligen känns det som om svenskarna är det folk i världen som det daltas med mest i vissa lägen, för ofta verkar mycket gå ut på att man inte ska tänka själv för det kan någon annan (helst en myndighet) göra åt en. Inte konstigt att det ibland känns som om många fordonsförare mera åker bil än aktivt kör densamma.  :P  :o  ;D  ;)
Har Du missat tävlingen? Sverige vill vara bäst i Europa. Då stiftar man så många lagar som möjligt och vi har rätt många onödiga lagar i Sverige. Sedan vill ju politikerna lämna spår efter sig då deras mandatperiod är slut. "Jag ligger bakom det", ni vet. Prestigek*thet heter det visst.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Det enda jag hört om rullande/växlande text på destinationsskyltar är att de kan upplevas som otydliga för resenärerna och bör inte användas över huvud taget. Hellre då dubbla rader text. Dock verkar LHM i AC-län tycka att växlande text är helt okej, trots att resenärerna ibland inte förstår skylten. Ett exempel är Ultrabussarnas "8 Tomtebo via" följt av "8 Ålidhem". Naturligtvis tittar en del resenärer till Tomtebo då upp en snabb gång, tror att bussen bara går till Ålidhem, och går vidare till en annan buss.

I Jämtland minns jag att det pratades om samma sak 2001-02. Man skulle enbart skylta med bussens slutdestination om det ej fanns dubbla rader text. Den rullande "via-texten" känns ju ofta rätt onödig på linjer som alltid går via en speciell ort. Bäst är ju att ge två linjer som går olika väg till samma slutdestination två olika linjenummer, som t.ex 161 & 163 mellan Östersund-Svenstavik i Jämtland och 676 och 625 Danderyd-Norrtälje. Här skiljer sig Västerbotten där 118 kan gå på E4:an eller via Täfteå, medan 17 kan gå på E4:an eller via Bullmark. Krångligt!  :(

Patrik Henriksson

Hösten 2004 var jag i kontakt med Vägverkets jurister för att få koll på hur det låg till, och blev då hänvisad till följande stycke i Vägverkets föreskrifter (1994:5) om bilar samt släp- och efterfordon som dras av bilar:

9.5   Trafikfarliga anordningar
9.5.1 Motorfordon och släpfordon som kopplas till bil får inte förses med följande delar eller tillbehör.
...
9.5.8 Anordning med vilken kan visas under färd växlingsbara eller rörliga bilder, texter eller motsvarande synliga för trafikanter utanför fordonet.


Denna föreskrift upphävdes emellertid 2003-05-01 då den arbetades om, och i den ersättande föreskriften (2003:22) omnämndes inte dylika anordningar. Detta menade man berodde på en miss, och man hade för avsikt att återinföra paragrafen med samma lydelse. Man hade dock inte alls destinationsskyltar för ögat när formuleringen skrevs, utan syftade till att förhindra att det monteras reklamskyltar på biltak och liknande. Efter diskussion och skriftväxling med en jurist utlovades det ett undantag, men jag har inte lyckats hitta den nya föreskriften förrän alldeles nyss, och så här blev det:

21 kap. Belysning m.m.

18 a § Fordon får inte ha anordning som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare.

Fordon får inte heller ha anordning med vilken kan visas under färd växlingsbara eller rörliga bilder, texter eller motsvarande, synliga för trafikanter utanför fordonet. Buss i linjetrafik får dock ha destinationsskylt enligt 39 kap. 5 § 2. eller motsvarande. Sådan skylt får visa växlingsbar trafikinformation endast i anslutning till hållplats.


Föreskriften ifråga heter VVFS 2006:138 och är en föreskrift om ändring av 2003:22. Den finns på http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr138.htm.

Tolkningen av "i anslutning till hållplats" diskuterades med juristen, och vi var då överens om att växlande text skulle kunna användas på en sträcka där hållplatserna ligger någorlunda tätt, men inte på motorväg och liknande. I annat fall skulle ju undantaget bli tämligen meningslöst, om föraren var tvungen att nollställa skyltkod för extratext vid avgång och sedan knappa in den på nytt vid nästa hållplats, vilket skulle utgöra en större trafikfara än vad skylten kan komma i närheten av.

Möllers

Det fanns för på Arriva 6198 6199 rullande text.

yngrot

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 20 september 2007, 23:29:52 PM
Hösten 2004 var jag i kontakt med Vägverkets jurister för att få koll på hur det låg till, och blev då hänvisad till följande stycke i Vägverkets föreskrifter (1994:5) om bilar samt släp- och efterfordon som dras av bilar:

9.5   Trafikfarliga anordningar
9.5.1 Motorfordon och släpfordon som kopplas till bil får inte förses med följande delar eller tillbehör.
...
9.5.8 Anordning med vilken kan visas under färd växlingsbara eller rörliga bilder, texter eller motsvarande synliga för trafikanter utanför fordonet.


Denna föreskrift upphävdes emellertid 2003-05-01 då den arbetades om, och i den ersättande föreskriften (2003:22) omnämndes inte dylika anordningar. Detta menade man berodde på en miss, och man hade för avsikt att återinföra paragrafen med samma lydelse. Man hade dock inte alls destinationsskyltar för ögat när formuleringen skrevs, utan syftade till att förhindra att det monteras reklamskyltar på biltak och liknande. Efter diskussion och skriftväxling med en jurist utlovades det ett undantag, men jag har inte lyckats hitta den nya föreskriften förrän alldeles nyss, och så här blev det:

21 kap. Belysning m.m.

18 a § Fordon får inte ha anordning som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare.

Fordon får inte heller ha anordning med vilken kan visas under färd växlingsbara eller rörliga bilder, texter eller motsvarande, synliga för trafikanter utanför fordonet. Buss i linjetrafik får dock ha destinationsskylt enligt 39 kap. 5 § 2. eller motsvarande. Sådan skylt får visa växlingsbar trafikinformation endast i anslutning till hållplats.


Föreskriften ifråga heter VVFS 2006:138 och är en föreskrift om ändring av 2003:22. Den finns på http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr138.htm.

Tolkningen av "i anslutning till hållplats" diskuterades med juristen, och vi var då överens om att växlande text skulle kunna användas på en sträcka där hållplatserna ligger någorlunda tätt, men inte på motorväg och liknande. I annat fall skulle ju undantaget bli tämligen meningslöst, om föraren var tvungen att nollställa skyltkod för extratext vid avgång och sedan knappa in den på nytt vid nästa hållplats, vilket skulle utgöra en större trafikfara än vad skylten kan komma i närheten av.

Det är väl ändå bättre med en fast text oavsett vad lagen säger. Det är förvirrande med bläddertexten och hur ska man tolka texten som bläddrar när några ställen redan körts förbi? Vart går bussen??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

jocke

Citat från: yngrot skrivet 21 september 2007, 00:16:56 AM
Det är väl ändå bättre med en fast text oavsett vad lagen säger. Det är förvirrande med bläddertexten och hur ska man tolka texten som bläddrar när några ställen redan körts förbi? Vart går bussen??

Dagens system vet när de passerar och tar då bort via texten.

Minns att det i uppsala fanns en del rullande texter. Det var inte många linjer som hade dem, men eftersom 1 av linjerna jag åkte nästan dagligen hade den minns jag de väl.

Linje 53 körde ofta med

"53 Stenhagen" och sen

"Via Rickomberga
       Flogsta        "

Som text.
På den tiden ändrades dock inte via texten även när den passerat. I dagsläget körs Linje 5 med

"  Stenhagen
Via Ekonomikum "

Detta tas bort då den passerat Ekonomikum och bara Stenhagen står kvar.

Vet inte om uppsala har kvar växlande skyltning i systemet i dagsläget tyvärr.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

76

Citat från: jocke skrivet 21 september 2007, 01:47:09 AMI dagsläget körs Linje 5 med

"  Stenhagen
Via Ekonomikum "

Detta tas bort då den passerat Ekonomikum och bara Stenhagen står kvar.

Vet inte om uppsala har kvar växlande skyltning i systemet i dagsläget tyvärr.
Någon växlande skyltning finns inte kvar i Uppsala. Och sen senaste tidtabellskskiftet har (nästan) alla viadestinationer försvunnit också, varför vet jag inte riktigt.

Fredde

Detsamma gäller inom SL. Det är tänkt att allt med "via" ska bort även här. Vad jag har hört så är det upp till resenären att ta reda på hur och vilken väg bussen åker.

/Fredde

Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 21 september 2007, 08:48:41 AM
Detsamma gäller inom SL. Det är tänkt att allt med "via" ska bort även här. Vad jag har hört så är det upp till resenären att ta reda på hur och vilken väg bussen åker.

/Fredde

Det var en mycket bra beskrivning av SL:s inställning till sina kunder! Är nästa steg att ta bort skyltningen på hållplatserna? Det är väl upp till resenären att ta reda på om det är en hållplats och vilka busslinjer som i så fall kan tänkas stanna där. >:(

/Cero

Fredde

Jo, visst. Det framkom när jag frågade om man inte kunde ta fram "Hemmesta via Gustavsberg" för linje 474. Då var svaret som sagt, att allt med "via" ska bort framöver. Det gäller att hålla reda på vilken linje som kör vilken väg.

Har själv testat att ta bort "via" på vissa turer så som  433, 434, 443, 401. Förvånande nog så blir det inte så många frågor...

/Fredde

Karsten

Någon gång för sisådär tio år sedan fick någon på SL för sig att det var namnet på ändhållplatsen som skulle visas på bussen. T.ex. skyltades "413 Talludden", "403 Östervägen" och "416 Korset". En ganska kortlivad idé, det är trots allt bättre att visa namnet på området bussen går till. Via-destinationer anser jag behövs på vissa linjer, t.ex. 414 som idag skyltas "414 Orminge C" redan från Slussen vilket lockar med en del vilsna resande som ska till just Orminge C på en 40-minutersresa i stället för de 16 minuter det tar med motorvägsbussen.
I Gustavsberg kan det i dagsläget stå bussar med alla möjliga nummer alla skyltade enbart "Slussen", men de tar fem olika vägar dit, med kraftigt varierande restid. Där skulle via-destinationer, på de långsammare linjerna, hjälpa de som inte åker varje dag.

Fast i första hand skulle man kanske från SLs sida ta och kolla upp hur skyltarna mår på bussarna. En trasig skylt är inget trafiksäkerhetsfarligt fel, alltså kan bussar gå i över ett år med oläsliga skyltar.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 september 2007, 10:30:58 AM
Det finns ju specificerat i kraven i avtalet vad som gäller för fordonen, även skyltar finns upptaget där.
Sedan blir det ju ute på resp depå en avvägningsfråga om man ska ställa turen eller köra med en buss som inte kan skyltas.

//Lars

Jo visst, det fåniga i de tre värsta fallen här ute (3869, 1821 och 4528) är att de stått planenligt avställda under hela sommartidtabellen utan att det gjorts något åt problemen.

Cero

Citat från: Karsten skrivet 21 september 2007, 10:26:48 AM
Någon gång för sisådär tio år sedan fick någon på SL för sig att det var namnet på ändhållplatsen som skulle visas på bussen. T.ex. skyltades "413 Talludden", "403 Östervägen" och "416 Korset". En ganska kortlivad idé, det är trots allt bättre att visa namnet på området bussen går till. Via-destinationer anser jag behövs på vissa linjer, t.ex. 414 som idag skyltas "414 Orminge C" redan från Slussen vilket lockar med en del vilsna resande som ska till just Orminge C på en 40-minutersresa i stället för de 16 minuter det tar med motorvägsbussen.
I Gustavsberg kan det i dagsläget stå bussar med alla möjliga nummer alla skyltade enbart "Slussen", men de tar fem olika vägar dit, med kraftigt varierande restid. Där skulle via-destinationer, på de långsammare linjerna, hjälpa de som inte åker varje dag.


Linjerna 2, 55 och 66 lider ju av samma fenomen. Alla går till Sofia och 2 och 55 går dessutom mellan Stureplan och Slussen samma väg. 55 och 66 går en kort sträcka samma väg på Söder. I övrigt tar de ju helt olika vägar mellan Slussen (2 & 55) respektive Södra station (55 & 66) till Sofia. 2 och 55 skyltas "Sofia" vilket kan ge en oerfaren resenär en oväntad och spännande utflykt med 55:an jämfört med 2:an. 66:an, däremot skyltades åtminstone förr "Tengdahlsgatan", vilket endast är ett kvarter från vändhållplatsen för 2 & 55. Vill minnas att 55:an en tid skyltades "Barnängen" trots att den alltså vände vid samma pinne som 2:an (eller snarare 46:an). Snacka om förvirring. Här tycker jag man borde skylta "2 Sofia via Tjärhovsgatan", "55 Sofia via Södra station" och "66 Sofia (Tengdahlsgatan)".

/Cero

Ersa

"Via-destinationerna" skall skyltas tydligt på hållplatserna, där resenären ska kunna se vilken väg de olika busslinjernas nummer tar. Gärna med uppskattad resetid. Själva bussen däremot räcker med att skylta sitt linjenummer.