Rullande text på SL-bussar

Startat av Fredde, 18 september 2007, 23:13:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Är det fler linjer än 745 som har destinationsskylten med rullande text?

Blev ganska förvånad, då jag mötte en Omnilink på denna linje med "745 Söderby" sen slog den om till "Ej via..." (någon station) i eftermiddags. Har inte sett det tidigare.

Vem är det som kör denna linje?

/Fredde

Peter Elmheden

Anledningen till att fler inte har så beror på att det inte är tillåtet enl. lag.
Detta pga att det "distraherar" när texten skiftar.

Fredde

Okej, lite synd. Annars kunde man ju ha lite av varje som skiftade där...

/Fredde

virtual1

Citat från: Peter Elmheden skrivet 18 september 2007, 23:32:24 PM
Anledningen till att fler inte har så beror på att det inte är tillåtet enl. lag.
Detta pga att det "distraherar" när texten skiftar.

Distraherar mötande trafik, eller vad? - verkar vara ett konstigt förbud annars, finns väl inte en stad utomlands i hela världen som inte tillåter växlande text annars på bussarna...

Peter Elmheden

Nej, kommer ihåg att de hade växlande text på Mälaröbussarna runt -95?
Har för mig att det var av typen "via Närlunda, Knalleborg" osv
Men så var det någon som blev stoppad av farbror blå och sen var sagan slut..

Nico

Citat från: virtual1 skrivet 18 september 2007, 23:40:11 PM
Distraherar mötande trafik, eller vad? - verkar vara ett konstigt förbud annars, finns väl inte en stad utomlands i hela världen som inte tillåter växlande text annars på bussarna...

Tydligen var det väl just det som det var frågan om. Någon välmenande individ någonstans på någon myndighet måste på något underligt vis ha kommit till insikt om att svenska bilister är världens mest lättdistraherade. Rörelser i siktfältet ska därför undvikas... vill i alla fall minnas att det var orsaken till att t.ex. Flygbussarna slutade med text som ändras under färd (typ destinationen alternerades med t.ex. God Jul osv.) i olika varianter. Undrar bara varför man inte på samma gång förbjöd rörliga reklamskyltar längs med stadsgator, gående, cyklister ja all annan trafik överhuvudtaget?! Personligen känns det som om svenskarna är det folk i världen som det daltas med mest i vissa lägen, för ofta verkar mycket gå ut på att man inte ska tänka själv för det kan någon annan (helst en myndighet) göra åt en. Inte konstigt att det ibland känns som om många fordonsförare mera åker bil än aktivt kör densamma.  :P  :o  ;D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Signvard

Citat från: Peter Elmheden skrivet 18 september 2007, 23:32:24 PM
Anledningen till att fler inte har så beror på att det inte är tillåtet enl. lag.
Detta pga att det "distraherar" när texten skiftar.

Skulle vara tacksam om du kunde hjälpa mig med att hitta denna lagtext, jag har försökt med trafikpolisen, vägverket och trafikförordningen utan att hitta någonting som förbjuder växlande texter i en destinationsskylt. Däremot har flera länshuvudmän förbjudit växlande skyltning av policyskäl.



Carl W

Citat från: Peter Elmheden skrivet 18 september 2007, 23:32:24 PM
Anledningen till att fler inte har så beror på att det inte är tillåtet enl. lag.
Detta pga att det "distraherar" när texten skiftar.

Men borde inte denna lag även gälla linje 745 i så fall?

Signvard

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2007, 15:14:31 PM
Nej det har också gjort, en av dessa trafikhuvudmän lade texten i SFS 1998:1276 under näsan på mig, huruvida man där kan utläsa något av detta kommer jag inte ihåg idag, vad jag minns försökte man jämställa blinkande med växlande och det tycker jag inte är samma sak.

//Lars

Nej, det är tämligen vidlyftigt att tolka en text i ett indirekt belyst skyltskåp som en strålkastare eller lykta.
Möjligen att de nyare lysdiodsskyltarna kanske kan räknas som belysningsanordning.

/Signv

Signvard

Citat från: Carl W skrivet 19 september 2007, 15:23:38 PM
Men borde inte denna lag även gälla linje 745 i så fall?

Alla hänvisar till denna lag, men finns det någon som kan lagtexten eller tolkning av denna lag.

/S

Cero

Citat från: Nico skrivet 19 september 2007, 11:51:38 AM
Tydligen var det väl just det som det var frågan om. Någon välmenande individ någonstans på någon myndighet måste på något underligt vis ha kommit till insikt om att svenska bilister är världens mest lättdistraherade. Rörelser i siktfältet ska därför undvikas... vill i alla fall minnas att det var orsaken till att t.ex. Flygbussarna slutade med text som ändras under färd (typ destinationen alternerades med t.ex. God Jul osv.) i olika varianter. Undrar bara varför man inte på samma gång förbjöd rörliga reklamskyltar längs med stadsgator, gående, cyklister ja all annan trafik överhuvudtaget?! Personligen känns det som om svenskarna är det folk i världen som det daltas med mest i vissa lägen, för ofta verkar mycket gå ut på att man inte ska tänka själv för det kan någon annan (helst en myndighet) göra åt en. Inte konstigt att det ibland känns som om många fordonsförare mera åker bil än aktivt kör densamma.  :P  :o  ;D  ;)

Det intressanta i sammanhanget är att Sverige tillåter bilkörning under telefonsamtal, något som allt fler länder förbjuder. Ibland får jag känslan av att vi i Sverige jobbar med att förbjuda/reglera futiliteter och tillåter mer grova förseelser istället för att som i andra länder förbjuda det senare och låta folk ta eget ansvar för det förra.

/Cero

Nicklas Vasa

Silar mygg och sväljer kameler menar du.....

Cero


Patrik Sandström

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2007, 15:14:31 PM
Nej det har också gjort, en av dessa trafikhuvudmän lade texten i SFS 1998:1276 under näsan på mig, huruvida man där kan utläsa något av detta kommer jag inte ihåg idag, vad jag minns försökte man jämställa blinkande med växlande och det tycker jag inte är samma sak.

//Lars

Det måste vara 76§ andra punkten i första stycket som avses.

76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
   Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.
   På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning, samt
3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver.
   Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken P11, kör in till vägkanten och stanna framför polisfordonet, enligt 7 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Förordning (2007:101).


Men en destinationsskylt är då varken en lykta eller en strålkastare oavsett om den sitter i en skyltlåda med belysning eller om den är en lysdiodsskylt.

Hos oss på LLT så har nästan alla linjer växlande text på destinationsskyltarna och de förändras också automatiskt under färd beroende på bussens position.
Men att det skulle vara olagligt kan då inte jag tolka det som att det kan vara.


Cyklisten

Bergkvarabusss har ett antal Integro där man programmerat in orden Gränslöst/Billigt/Bekvämt som visas en och en. Men det räknas väl inte som rullande text?