När är det tillåtet med dimljus

Startat av Patrik, 03 oktober 2010, 14:41:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dexter

En intressant detalj är att på min förra bil kunde jag inte använda dimljusen fram och bak samtidigt lagligt.
På parkering gick inte dimljuset bak att tända och vid halvljus är det ju mycket riktigt inte tillåtet att köra med främre dimljusen tända.
Antar att det är tillåtet att köra med både halvljus och dimljusfram på flertalet andra marknader.

JDS

Citat från: Dexter skrivet 04 oktober 2010, 22:36:34 PM
En intressant detalj är att på min förra bil kunde jag inte använda dimljusen fram och bak samtidigt lagligt.
På parkering gick inte dimljuset bak att tända och vid halvljus är det ju mycket riktigt inte tillåtet att köra med främre dimljusen tända.
Antar att det är tillåtet att köra med både halvljus och dimljusfram på flertalet andra marknader.

Vad var det för bil?

Jagkommer inte på rak arm på någon bilmodell där det går att använda dimbaklyktan när man har parkeringsljus.

Dimljuset fram brukar väl ha en omkopplare där det är halvljus i ena läget och dimljus i det andra?

Dexter

Volvo S70 -00. Den hade separata knappar både för dimljuset fram och bak.

SimonB

Citat från: Dexter skrivet 05 oktober 2010, 13:31:28 PM
Volvo S70 -00. Den hade separata knappar både för dimljuset fram och bak.

Samma som på Saab 9-5.

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 05 oktober 2010, 14:23:00 PM
Samma som på Saab 9-5.

På min Saab 9-5 är det kopplat så att de främre dimstrålkastarna enbart tänds när parkeringsljuset eller helljuset är påslagna. Oerhört smidigt att aldrig behöva riskera böter för att man råkat glömma någon knapp i fel läge och därmed har en otillåten ljuskombination. För att dimstrålkastare ska få ström måste således ljusvredet vara i parkeringsljusläget så att halvljuset är avslaget. På 0-läget är det enbart halvljus, och dimstrålkastarna går där ej att tända.
Det mest ultimata vore dock att ha dimstrålkastare+parkeringsljus som enda alternativ på ljusvredets 0-läge. Visst gillar jag el och kablar, men det jobbet orkar jag inte utföra.

Men jag har mött många andra Saabar som kört med "fyrdubbelt ljus", så alla är bevisligen inte kopplade enligt svensk lagstiftning.

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2010, 14:35:25 PM
På min Saab 9-5 är det kopplat så att de främre dimstrålkastarna enbart tänds när parkeringsljuset eller helljuset är påslagna. Oerhört smidigt att aldrig behöva riskera böter för att man råkat glömma någon knapp i fel läge och därmed har en otillåten ljuskombination. För att dimstrålkastare ska få ström måste således ljusvredet vara i parkeringsljusläget så att halvljuset är avslaget. På 0-läget är det enbart halvljus, och dimstrålkastarna går där ej att tända.
Det mest ultimata vore dock att ha dimstrålkastare+parkeringsljus som enda alternativ på ljusvredets 0-läge. Visst gillar jag el och kablar, men det jobbet orkar jag inte utföra.

Men jag har mött många andra Saabar som kört med "fyrdubbelt ljus", så alla är bevisligen inte kopplade enligt svensk lagstiftning.

Aha, vad bra! På mina föräldrars av årsm 05, är dimljusknappen helt oberoende av övriga inställningar. Det går alltid att välja att ha dimljuset av/på.

Ingemar

Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2010, 14:35:25 PM
På min Saab 9-5 är det kopplat så att de främre dimstrålkastarna enbart tänds när parkeringsljuset eller helljuset är påslagna. Oerhört smidigt att aldrig behöva riskera böter för att man råkat glömma någon knapp i fel läge och därmed har en otillåten ljuskombination. För att dimstrålkastare ska få ström måste således ljusvredet vara i parkeringsljusläget så att halvljuset är avslaget. På 0-läget är det enbart halvljus, och dimstrålkastarna går där ej att tända.
Det mest ultimata vore dock att ha dimstrålkastare+parkeringsljus som enda alternativ på ljusvredets 0-läge. Visst gillar jag el och kablar, men det jobbet orkar jag inte utföra.

Men jag har mött många andra Saabar som kört med "fyrdubbelt ljus", så alla är bevisligen inte kopplade enligt svensk lagstiftning.
Det är en programeringsfråga på SAAB, när jag bytte SID (saab information display) på min 9-3a ändrade verkstaden programmeringen så att dimljus gick att ha tänt oavsett annat ljus. Det blev till att köra tillbaka och ge dem bakläxa på programeringen. Nu funkar det med parkeringsljus eller helljus, inget annat!
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg