När är det tillåtet med dimljus

Startat av Patrik, 03 oktober 2010, 14:41:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Citat från: mil skrivet 03 oktober 2010, 17:03:43 PM
Kan ju bero på om man kör mycket landsväg eller mest i tätbebyggda områden som sådant upplevs där det ej finns annan belysning omkring

Jag kör ju aldrig i stan med bilen, för ska jag till stan så åker jag tunnelbana. Så det är mest på landsvägar och småvägar jag ser detta,

KG

Citat från: Christer K skrivet 03 oktober 2010, 15:01:42 PM
För övrigt så är det förbjudet att köra med dimljus om det inte behövs.

1200 kr kostar det för föraren.

/ Christer K

Du har så fel så fel, skrämmande att en yrkesförare har så dålig koll på lagboken.

Christer K

Citat från: KG skrivet 03 oktober 2010, 19:32:02 PM
Du har så fel så fel, skrämmande att en yrkesförare har så dålig koll på lagboken.

Det är märkligt att jag har fel, men en kollega i branschen fick betala 1200 kr för detta i Västra Götalands län efter E20.

Jag har inte koll på lagboken men det borde Polisen ha som stoppade honom för just ljuset.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Optimal

Citat från: Christer K skrivet 03 oktober 2010, 19:51:35 PM
Det är märkligt att jag har fel, men en kollega i branschen fick betala 1200 kr för detta i Västra Götalands län efter E20.

Jag har inte koll på lagboken men det borde Polisen ha som stoppade honom för just ljuset.

/ Christer K

Han hade säkert halvljus tänt också, med tanke på bötesbeloppet så låter det som det.

Peter L

Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 19:54:07 PM
Han hade säkert halvljus tänt också, med tanke på bötesbeloppet så låter det som det.

Senaste summan jag hört för att köra med halv- och dimljus samtidigt var 500 kronor. Har det höjts nyligen?

...och med tanke på hur många lastbilar på våra vägar som kör med denna olagliga ljuskombination gissar jag att så var fallet med den nämnda kollegan?

SimonB

Citat från: mil skrivet 03 oktober 2010, 16:50:32 PM
Roligt du säger kväll där för så här är det enligt Trafikförodrningen (SFS 1998:1276)


71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för
halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att
uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock
inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när
väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder
att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i
stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med
motorcykel under dagsljus.


Sedan står det att andra förare inte får bländas och dimljus bländas vid våtvägbanan vid mörker/kväll där det enligt lag ej är tillåtet att användas


Men nu är tråden väldigt mycket OT vilket man ber om ursäkt för

Den lagtexten är lite luddig. Det första stycket är godtyckligt om vilket ljus det menar. Är det dimljus eller varseljus, eller kanske vilket som?
I sista stycket står det att dimljus får användas istället för halvljus under vissa väderförhållanden. Det står dock inte att de inte får användas i övriga sammanhang (bortsett från om de används tillsammans med andra ljusen).

Inte lätt att tolka...
För min del är det dock självklart att ha dimljuset avstängt. Det gör aldrig någon nytta (det är rent för klent för att kunna lysa upp bättre än halvljusena även när det är dimmigt), och i övrigt ser det bara riktigt riktigt fult ut.

Optimal

Citat från: SimonB skrivet 03 oktober 2010, 23:06:09 PM
Den lagtexten är lite luddig. Det första stycket är godtyckligt om vilket ljus det menar. Är det dimljus eller varseljus, eller kanske vilket som?
I sista stycket står det att dimljus får användas istället för halvljus under vissa väderförhållanden. Det står dock inte att de inte får användas i övriga sammanhang (bortsett från om de används tillsammans med andra ljusen).

Inte lätt att tolka...
För min del är det dock självklart att ha dimljuset avstängt. Det gör aldrig någon nytta (det är rent för klent för att kunna lysa upp bättre än halvljusena även när det är dimmigt), och i övrigt ser det bara riktigt riktigt fult ut.

Om nu någon gång kört i dimma vilket det inte låter som, så fungerar dimljus mycket bättre än halvljus. I riktig dimma ser du knappt någonting med halvljus, ( ungefär som att köra i snöstorm med helljus) men med dimljus så ser du ändå vart vägen är. Det är lätt att berätta för andra, men det är en annan sak att uppleva situationen.

SimonB

Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 23:18:52 PM
Om nu någon gång kört i dimma vilket det inte låter som, så fungerar dimljus mycket bättre än halvljus. I riktig dimma ser du knappt någonting med halvljus, ( ungefär som att köra i snöstorm med helljus) men med dimljus så ser du ändå vart vägen är. Det är lätt att berätta för andra, men det är en annan sak att uppleva situationen.

Jag har jobbat som yrkesförare på heltid i över tre år och jag har kört personbil i fyra och ett halvt. Jag har kört i tät dimma, snöstorm, hagel, extremt kraftigt regn osv osv...
Det bästa vid dåliga siktförhållanden (snöstorm, tät dimma osv) är av vad jag har upplevt att ha halvljusena, men sänka dem så mycket som möjligt. Då får man ett starkt ljus som inte lyser för högt och inte bländar föraren. Min erfarenhet av dimljusen på olika fordon är att de är på tok för svaga, och därmed odugliga.

Optimal

Citat från: SimonB skrivet 03 oktober 2010, 23:23:13 PM
Jag har jobbat som yrkesförare på heltid i över tre år och jag har kört personbil i fyra och ett halvt. Jag har kört i tät dimma, snöstorm, hagel, extremt kraftigt regn osv osv...
Det bästa vid dåliga siktförhållanden (snöstorm, tät dimma osv) är av vad jag har upplevt att ha halvljusena, men sänka dem så mycket som möjligt. Då får man ett starkt ljus som inte lyser för högt och inte bländar föraren. Min erfarenhet av dimljusen på olika fordon är att de är på tok för svaga, och därmed odugliga.

Jag som kör Xenon på bilen och körde Xenon på lastbilen kunde inte höja å sänka, då det görs automatiskt när bilens vinkel ändras. Körde med Scanias Dimljus en hel natt, trodde jag hade halvljus på ( hade glömt att vrida över till halvljus. ) Så starka var dom. Möjligt att volvo har svagare?. Kan man sänka ljusen som man kan om man har Halogen lampor så är det bättre än Dimljus ja.

Har nu jobbat som yrkesförare i 4 år, dock i både lastbil och buss-branschen. Har också kört i olika vädersituationer. Men som sagt, alla fordon är olika byggda, vissa bättre än andra :)

Ersa

#24
Citat från: SimonB skrivet 03 oktober 2010, 23:06:09 PM
Den lagtexten är lite luddig. Det första stycket är godtyckligt om vilket ljus det menar. Är det dimljus eller varseljus, eller kanske vilket som?
I sista stycket står det att dimljus får användas istället för halvljus under vissa väderförhållanden. Det står dock inte att de inte får användas i övriga sammanhang (bortsett från om de används tillsammans med andra ljusen).

Inte lätt att tolka...
För min del är det dock självklart att ha dimljuset avstängt. Det gör aldrig någon nytta (det är rent för klent för att kunna lysa upp bättre än halvljusena även när det är dimmigt), och i övrigt ser det bara riktigt riktigt fult ut.

"Annat ljus" är varselljus med vitt eller gult sken som består av antingen:

  • Reducerat halvljus
  • 21W-lampor
  • Ett flertal lysdioder (LED)

Jag kan hålla med att dimstrålkastare aldrig någon är större nytta i dimma och snörök, utan mest är en leksak eller bara rent varselljus. Ändå är jag en stor användare av dimstrålkastare precis av den anledningen Jim skrev i början. Dvs att jag inte vill köra runt med tänt xenonhalvljus under dagtid, då detta ljus behövs bättre under mörker. "Onödig" halvljuskörning kan leda till att en av ens xenonhalvljuslampor visar sig vara trasig när mörkret faller på. Bättre då att inte slita på dem i onödan.

Men huruvida det rör sig om LED- eller 21W-varselljus i normalhöjd eller halogendimstrålkastare i spoilerhöjd gör detsamma för mig. Båda ljusen är enligt mig till enbart för att synas, och inte för att lysa upp vägbanan det minsta lilla.

JDS

Den här meningen:

Citat från: TrafikförordningenSådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt.

avslöjar att dimljus INTE är sådant ljus som avses i första stycket. Den som inte omedelbart upptäcker det kan trösta sig med att 95% av Sveriges poliser antagligen inte heller begriper ett skvatt, så man klarar sig nog ändå.  ;D

Ersa

Citat från: Patrik skrivet 03 oktober 2010, 14:41:10 PM
Jag undrar varför Högbergs alltid kör med dimljus? Det är säkert så att man får sparken där om man inte har det...

Kan det vara så enkelt att Högbergs redan från fabrik beställt sina Setror att dimstrålkastare (och parkeringsljus) alltid lyser automatiskt på ljusvredets 0-läge? Detta medan halvljuset tänds först när man vrider vredet två snäpp till halvljusläget, vilket man gör när mörkret fallit. Jag vet inte svaret, men om "alla" kör med dimstrålkastare dagtid tyder det ju på detta.
Precis som jag beskriver ovan hade jag valt att koppla ljusen på mina fordon om jag ägt ett åkeri. :)


Denna var inte beställd så, utan krävde tre olika moment från två olika brytare, varav en av dem hette "avstängning av automatiskt halvljus".
Bökigt värre, men vad gör man inte för "rätt" look? ;)

Ersa

Citat från: JDS skrivet 04 oktober 2010, 02:06:48 AM
Den här meningen:

avslöjar att dimljus INTE är sådant ljus som avses i första stycket. Den som inte omedelbart upptäcker det kan trösta sig med att 95% av Sveriges poliser antagligen inte heller begriper ett skvatt, så man klarar sig nog ändå.  ;D

Huvudsaken är att du bara kör med två starka ljuspunkter fram. Totalt två varselljus eller två dimstrålkastare eller två halvljus.
All kombination mellan dessa är "ganz verboten" som jag fick uppleva i min ungdom för över 10 år sedan när polisen stannade min gamla Volvo 240 pga att jag hade 4 st 21W-varselljus tända. Två original samt två st under kofångaren. "Släck två av dem, övre eller nedre gör detsamma" löd ordern. Att fyra st 21-wattare knappast bländar någon hörde inte hit. Två ljuspunkter skulle det vara dagtid, sen fick jag välja fritt vilka två jag ville ha.

Enda undantaget är bussar av 1984 års modell och äldre, som än idag får ha tre halvljus: Två på höger sida, samt ett på vänster. :)

KG

Citat från: Christer K skrivet 03 oktober 2010, 19:51:35 PM
Det är märkligt att jag har fel, men en kollega i branschen fick betala 1200 kr för detta i Västra Götalands län efter E20.

Jag har inte koll på lagboken men det borde Polisen ha som stoppade honom för just ljuset.

/ Christer K

Som vanligt är det en kollega som råkat illa ut...

Dimljus är helt lagligt som ersättare för halvljus på DAGTID. Då klassas det som varselljus.
Dimljus får ALDRIG användas tillsammans med halvljus, inte varselljus heller för den delen. Inte ens vid dimma.

Johan B

Citat från: KG skrivet 04 oktober 2010, 10:27:02 AM
Som vanligt är det en kollega som råkat illa ut...

Dimljus är helt lagligt som ersättare för halvljus på DAGTID. Då klassas det som varselljus.
Dimljus får ALDRIG användas tillsammans med halvljus, inte varselljus heller för den delen. Inte ens vid dimma.

Här var en fin och begriplig översättning av lagtexterna. Vill bara förtydliga att det även är fullt lagligt att använda dimljus ihop med helljus av någon anledning. Tanken bakom dimljuset är att man ska använda det istället för halvljuset vid dimma eller kraftig nederbörd dagtid. Dimljuset är, til skillnad från halvljuset, inte optimerat för att lysa upp för det egna fordonet utan för att lättare uppfattas av andra trafikanter.