När är det tillåtet med dimljus

Startat av Patrik, 03 oktober 2010, 14:41:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik


Då detta inte hade med ursprungstråden att göra så har detta med dimljus mm. brutits loss till en egen tråd. Ursprungstråden återfinns på länken nedan.

»Aj då... «

// Nico











Jag undrar varför Högbergs alltid kör med dimljus? Det är säkert så att man får sparken där om man inte har det...

Om det är denna förare som hämtar Thai-besättningen från Arlanda på morgonen (han är väldigt lik) så får han gärna börja hälsa och inte vara så snobbig...
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Optimal

Citat från: Patrik skrivet 03 oktober 2010, 14:41:10 PM
Jag undrar varför Högbergs alltid kör med dimljus? Det är säkert så att man får sparken där om man inte har det...

Om det är denna förare som hämtar Thai-besättningen från Arlanda på morgonen (han är väldigt lik) så får han gärna börja hälsa och inte vara så snobbig...

För att han vet att Dimljus är det snyggste att köra med, eller så vill han inte slita på Xenon-halvljuset på dagtid, eller så kan det vara så att det är kopplat så att när kör man på läge 0 så tänds dimljusen automatiskt. :)

Christer K

Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 14:52:33 PM
För att han vet att Dimljus är det snyggste att köra med, eller så vill han inte slita på Xenon-halvljuset på dagtid, eller så kan det vara så att det är kopplat så att när kör man på läge 0 så tänds dimljusen automatiskt. :)
För övrigt så är det förbjudet att köra med dimljus om det inte behövs.

1200 kr kostar det för föraren.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Niclas Rosenius

Citat från: Patrik skrivet 03 oktober 2010, 14:41:10 PM
Jag undrar varför Högbergs alltid kör med dimljus? Det är säkert så att man får sparken där om man inte har det...

Om det är denna förare som hämtar Thai-besättningen från Arlanda på morgonen (han är väldigt lik) så får han gärna börja hälsa och inte vara så snobbig...

    Det är han som har körningen för Thai.

    Han brukar i alla fall hälsa på mig med både ljus och tuta när han ser mig ute o fotar. Men även hälsar när vi möts på stadens gator med våra bussar.

     //Nicals

Optimal

Citat från: Christer K skrivet 03 oktober 2010, 15:01:42 PM
För övrigt så är det förbjudet att köra med dimljus om det inte behövs.

1200 kr kostar det för föraren.

/ Christer K

NEJ. Dimljus får användas istället för havljus när det är ljust ute. När det är mörkt ute så ska halvljus användas.

SimonB

Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 14:52:33 PM
För att han vet att Dimljus är det snyggste att köra med, eller så vill han inte slita på Xenon-halvljuset på dagtid, eller så kan det vara så att det är kopplat så att när kör man på läge 0 så tänds dimljusen automatiskt. :)

Varför skulle det se snyggare ut med dimljusen? Halvljusena är ju en del av bussens design, och när de är släckta ser fordonet nästan dött ut på något vis...

Optimal

Citat från: SimonB skrivet 03 oktober 2010, 15:50:50 PM
Varför skulle det se snyggare ut med dimljusen? Halvljusena är ju en del av bussens design, och när de är släckta ser fordonet nästan dött ut på något vis...

Smaken är som baken, delad. Jag personligen skulle enbart köra med dimljus om jag körde tungt fordon. På något sett ser det snyggare ut tycker jag, sen sliter det mindre på dom dyra Xenonljusen om man ju har det.

mil

Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 16:23:22 PM
Smaken är som baken, delad. Jag personligen skulle enbart köra med dimljus om jag körde tungt fordon. På något sett ser det snyggare ut tycker jag, sen sliter det mindre på dom dyra Xenonljusen om man ju har det.

Som sagt det finns förare som tänker på sig själva enbart sedan finns det förare som vet de ej är ensamma på vägen och inte kör med dimljusen som är skarpare på de flesta fordon och bländas därigenom

Optimal

Citat från: mil skrivet 03 oktober 2010, 16:29:56 PM
Som sagt det finns förare som tänker på sig själva enbart sedan finns det förare som vet de ej är ensamma på vägen och inte kör med dimljusen som är skarpare på de flesta fordon och bländas därigenom

Det är också en sak som inte stämmer, utan det är vad folk tror det gör. Har aldrig vart med om att dimljus brändat, varesig i dagsljus eller på kvällstid. Om det nu skulle blända, så kan det vara nån som monterat xenon och inte ställt ner ljusen, men då är det ju inte Dimljuset som bländar, utan inställningen som personen gjort. Ett halvljus kan blända lika mycket som ett dimljus, Så man ska inte skylla på att dimljusen bländar utan att inställningen som personen gjort. Möter flertalet halvljus som bländar men inte dimljus. Ett dimljus ska ju lysa bara nån meter framför bilen, förstår inte hur det då kan blända när det är rätt inställt  :-X

mil

Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 16:41:51 PM
Det är också en sak som inte stämmer, utan det är vad folk tror det gör. Har aldrig vart med om att dimljus brändat, varesig i dagsljus eller på kvällstid. Om det nu skulle blända, så kan det vara nån som monterat xenon och inte ställt ner ljusen, men då är det ju inte Dimljuset som bländar, utan inställningen som personen gjort. Ett halvljus kan blända lika mycket som ett dimljus, Så man ska inte skylla på att dimljusen bländar utan att inställningen som personen gjort. Möter flertalet halvljus som bländar men inte dimljus. Ett dimljus ska ju lysa bara nån meter framför bilen, förstår inte hur det då kan blända när det är rätt inställt  :-X

Roligt du säger kväll där för så här är det enligt Trafikförodrningen (SFS 1998:1276)


71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för
halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att
uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock
inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när
väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder
att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i
stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med
motorcykel under dagsljus.


Sedan står det att andra förare inte får bländas och dimljus bländas vid våtvägbanan vid mörker/kväll där det enligt lag ej är tillåtet att användas


Men nu är tråden väldigt mycket OT vilket man ber om ursäkt för

Optimal

Att man inte får köra med dimljus när det är mörkt vet jag redan, men det gör folk ändå, därför hade jag det som exempel. Men det jag vill komma fram till är att jag aldrig blivit bländad av dimljus, inte änns när vägbanan är våt, då är det faktist solen som lyser ner i vägbanan och bländar, men inte dimljus  ;)

mil

Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 16:53:19 PM
Att man inte får köra med dimljus när det är mörkt vet jag redan, men det gör folk ändå, därför hade jag det som exempel. Men det jag vill komma fram till är att jag aldrig blivit bländad av dimljus, inte änns när vägbanan är våt, då är det faktist solen som lyser ner i vägbanan och bländar, men inte dimljus  ;)

Nej men det blir jag rätt ofta bländad av dimlkus folk som kör i skymmning dvs det behöver ej ens vara mörkt räcker med att det är skymmning för att man skall vara olaglig.

Optimal

Citat från: mil skrivet 03 oktober 2010, 16:54:49 PM
Nej men det blir jag rätt ofta bländad av dimlkus folk som kör i skymmning dvs det behöver ej ens vara mörkt räcker med att det är skymmning för att man skall vara olaglig.

Okej, det var ju då tråkigt att du mött dom som har felinställda dimljus, och jag inte mött dom. Men ibland är livet orättvist  ;D

mil

Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 16:59:02 PM
Okej, det var ju då tråkigt att du mött dom som har felinställda dimljus, och jag inte mött dom. Men ibland är livet orättvist  ;D

Kan ju bero på om man kör mycket landsväg eller mest i tätbebyggda områden som sådant upplevs där det ej finns annan belysning omkring

pierrew

#14
Lite som snillen spekulerar i denna tråd.....  ;)

Dimljus i samband med halvljus är ju som sagts redan olagligt.

Men varför är det då olagligt att ha dessa tända samtidigt.
Tänker då främst under den mörka perioden på dygnet.
Jo så inni bänken enkelt att det totalt fuckar upp synfältet framför bilen/bussen/lastbilen.
Finns dom som kör med dimljusen på i mörker med förklaringen att, "de lyser upp vägen bättre"
Tycker man att man har bra ljus med rätt inställda dimljus tycker jag att man skall ställa fordonet om det är mörkt ute.

Till alla er som kör med dimljusen i mörker, vrid av halvljuset en gång och kör med enbart dimljus så skall ni få se hur lite ljus det ger.

Hela grejen med detta är ju såklart att ögat automatiskt söker sig till ljus, alltså dimljusen tända ihop med halvljus = som ljusast 2-5meter framför fordonet. Inte det bästa stället att hålla blicken vid körning i mörker.


Sen finns det ju nu för tiden så kallade kurvljus, som automatiskt tänds i samband med att körriktningsvisaren slås på,
vilken förövrigt många verkar välja bort när ny bil inhandlas  ;) (körriktningsvisaren alltså) Men det är en helt annan sak.


F.ö har jag kopplat ur halvljusautomatiken på min bil och kopplat om så P-ljus och dimljus automatiskt slås på.
När jag sedan vrider ljusomställaren till läge 2 där helljuset funkar så slocknar automatiskt dimljusen och halvljuset tänds.
Har aldrig bytt en enda trasig glödlampa under de 5 åren jag haft bilen.  ;)