"Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 27 augusti 2010, 18:22:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Nobina 6151 på högtrafiklinje 443C som trafikerar sträckan Stockholm C-Nacka strand. Notera märkningen för utåtsvängande del. Det är första gången jag ser just denna märkning på en ledbuss i SL-trafiken. Det verkar inte vara konsekvent infört på Nobina Björknäs ledvagnar (6151 tillhör väl Björknäs?).

Denna märkning infördes på Busslink Söderhallens MAN-boggiebussar 2008.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael Ringmarck

Åh, gud så fult! Fota Brommas boggivagnar innan denna text dyker upp på de med - för det kommer  >:( Jag sätter 100 spänn på att hälften av  bilisterna inte ser denna text eftersom den sitter så långt upp.

KG

Jag tycker det är en bra märkning, borde finnas på alla bussar oavsett styrbar sista axel.  :)

Karsten

Jag tycker mig ha sett en MAN-kortvagn i Björknäs med detta påklistrat, kan det ha varit 6858?

the0fiskis

idag i forum (nacka) så såg jag 2 bussar med dena anmärkning, en var b9s och en gammal kort buss

Carl Eric

Det kom ju först (som ni säkert vet) på MAN boggibussarna i 75xx-serien. Och nu så sprider det sig till alla möjliga bussar i Björknäs. Jag har sett de på allt ifrån B9S till boggivagnar. Varierad höjd är det också!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

the0fiskis

Citat från: calken skrivet 27 augusti 2010, 20:15:55 PM
Det kom ju först (som ni säkert vet) på MAN boggibussarna i 75xx-serien. Och nu så sprider det sig till alla möjliga bussar i Björknäs. Jag har sett de på allt ifrån B9S till boggivagnar. Varierad höjd är det också!
och olika varianter
exempel 
pillarna sitter under bakljusen medenans texten sitter högre upp

Mikael T Nilsson

Tack för intressanta kommentarer. Ja, det är ingen vacker märkning, men den har nog sina fördelar. Intressant att märkningen börjar dyka upp på allt fler vagnar i Björknäs.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bingoberra

Undrar just varför ledbussarna har den märkningen. De har väl inget utsvängande bakparti, snarare tvärtom.

Nico

#9

En aning svänger det ju ut, men det var betydligt värre förr då ledbussar som t.ex. H20 (Volvo B58-55/van Hool) och H22 (Volvo B10M/Säffle) kunde få ut ändan en bra bit om man lade om fullt ut från hållplats. Gamla H44 (Volvo B58-55/Hägglunds) var väl än värre på att ruska på häcken när det begav sig om ryktet stämmer...?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KG

Citat från: Bingoberra skrivet 28 augusti 2010, 08:13:05 AM
Undrar just varför ledbussarna har den märkningen. De har väl inget utsvängande bakparti, snarare tvärtom.

Det sticker ca 120cm åt höger om du svänger fullt vänster!

MrX

Citat från: KG skrivet 28 augusti 2010, 12:51:43 PM
Det sticker ca 120cm åt höger om du svänger fullt vänster!

Är det inte 80 cm? 120 för boggiebussar med stel löpaxel? Far min mätte upp det en gång, jag blir dock lite osäker vilken buss han mätte upp det på

Mikael Ringmarck

Citat från: calken skrivet 27 augusti 2010, 20:15:55 PM
Det kom ju först (som ni säkert vet) på MAN boggibussarna i 75xx-serien. Och nu så sprider det sig till alla möjliga bussar i Björknäs. Jag har sett de på allt ifrån B9S till boggivagnar. Varierad höjd är det också!

Ja herregud, problemet är ju att det aldrig blir någon enhetlighet. Bussarna är alldeles för olika konstruerade för att kunna klistra dekalerna på samma höjd. Som denna B9S som har reg-skylt längst ner  :(

Leo

SL är duktiga på att förfula fordonen...

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 16:37:46 PM
Hur tänker ni nu?

En boggibuss med stel stödaxel sveper ingenting mer än överhänget, det är enbart bussar med styrbar stödaxel som sveper.
Står du dikt mot en kantsten kan du enkelt testa detta, se bara till att du inte har något ivägen när du gör det med styrbar sista axel för den bussen kommer att klättra upp på kantstenen, med en 2 eller 3 axlig buss med stela axlar händer ingenting, det är bara karossen som går över kanten (givetvis) men de bussar som har styrbar axel kommer att klättra upp på kantstenen mellan 30 och 120 cm beroende på modell och styrgeometri, första serierna ledbussar på Volvo B58 chassier svepte rejält mycket över metern medan senare ledbussar med styrbar sista axel var betydligt humanare.
En bakmotorledbuss sveper f.ö ingenting av förklarliga skäl.
Hoppas att alla förstod denna förklaring :-)

Jag förstår allting utom din definition av "svep". I min värld är allting som rör sig utanför den ursprungliga vagnssidolinjen att betrakta som "svep", även om alla hjul håller sig innanför. Det enklaste exemplet är en spårvagn, vars bakände sveper cirka 20 cm vid en måttlig sväng utan att hjulen rör sig det minsta utanför spåret :-D