Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan

Startat av Ted Selander, 19 augusti 2007, 17:22:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

#60
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 18 september 2007, 22:41:45 PMFungerar i bilar med tvåzons klimatanläggning. Föraren har en temperatur inställd och passageraren bredvid en annan. Men fråga mig inte hur det fungerar...

Tja, i bilar tycker jag inte att det fungerar alls... och då har jag ändå yrkesmässigt provat på det mesta som funnits på senare år. Allt från Volvo och Saab vidare till Citroën, Peugeot, Mercedes och BMW osv. Har fått liknande synpunkter från ganska många kollegor inom taxi och personligen har jag aldrig hört att någon brytt sig särskilt om detta. I en del fall verkar tillverkarna även ha övergivit detta numera. Uppfattar nog därför i så fall detta mest som en gimmick som inte har så mycket konkret verkan, men tron kan ju försätta berg heter det väl och det kanske räcker.  ;)

Utan mellanväggar som avskiljer och håller kvar luften så torde den blandas upp snabbt, i synnerhet i ett så lite utrymme som i en personbilskupé. Enbart de fysikaliska reglerna torde även betyda att luften sätts i rörelse t.o.m. utan att det finns öppna fönster eller fläktar. Detta då ju kyligare luft sjunker medan varmare stiger. I en buss föreställer jag mig att det beroende på volymen tar längre tid, men är man som sagt t.ex. tvungen att öppna och stänga dörrarna med täta intervaller så föreställer jag mig att det ändå är snart gjort då luften (trots att det ofta känns så) inte står helt stilla om man säger så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 september 2007, 17:55:49 PM
Hej,

Nu har 4614 satts i trafik. Här är bildbeviset. Har fler nya kortvagnar i 46xx-serien hunnit levereras till Råsta än?

4615 är också levererad och satt i trafik.