Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan

Startat av Ted Selander, 19 augusti 2007, 17:22:05 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: Karsten skrivet 03 september 2007, 23:14:59 PM
Men faktum är att 66-vagnarna är utrustade enligt regionalkrav, med läslampor, höga ryggstöd och gardiner. Detta saknar 3863-3870 och det är därför de inte är reginalvagnar.
Jag ifrågasätter inte heller sanningshalten i det Ted skriver, det vore korkat. Däremot framgår inte varför de skiftas, det verkar bakvänt. Eller har Råsta regionalkrav på linjer som vi inte känner till?

Rätt slutsats ovan. Linjerna 516 och 526 har regionalkrav. Bytet görs för att säkra tillgången på bussar som fyller kraven.

/Ted

Nico

Aha, där ser man. Blir ändå lite överraskad med tanke på vad som tidigare tursatts på just dessa linjer ibland.  :D

Måste dock ändå säga att jag är lite konfunderad. På andra linjer talas det i linjebeskrivningen om t.ex. regionalstandard (t.ex. 434 & 639) vid en viss reslängd eller om förhöjd komfort (676) överlag, men i SL:s linjebeskrivningar för 516/526 så står det i dessas trafikeringsplan att fordonskraven är... "Normalbuss för förortstrafik godkända för Stockholms miljözon. Vissa avgångar ledbuss." Däremot inget alls om det skulle råda något krav utöver det.

En följdfråga är i så fall hur man kan få reda på, när det inte nämns i linjebeskrivningen, vilka linjer som har krav på regionalstandard?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Citat från: Nico skrivet 04 september 2007, 12:38:07 PM
Aha, där ser man. Blir ändå lite överraskad med tanke på vad som tidigare tursatts på just dessa linjer ibland.  :D

Måste dock ändå säga att jag är lite konfunderad. På andra linjer talas det i linjebeskrivningen om t.ex. regionalstandard (t.ex. 434 & 639) vid en viss reslängd eller om förhöjd komfort (676) överlag, men i SL:s linjebeskrivningar för 516/526 så står det i dessas trafikeringsplan att fordonskraven är... "Normalbuss för förortstrafik godkända för Stockholms miljözon. Vissa avgångar ledbuss." Däremot inget alls om det skulle råda något krav utöver det.

En följdfråga är i så fall hur man kan få reda på, när det inte nämns i linjebeskrivningen, vilka linjer som har krav på regionalstandard?


Avtalet är nytt, och alla linjebeskrivningar är inte uppdaterade. Gällande krav är alltid de som finns avtalade mellan SL och berörd trafikutövare.
Begreppet regionalbuss har för övrigt inneburit olika standard  och utrustning genom åren.

/Ted

/Ted

Janne Rickman

Är dessa vagnar inlånade eller övertagna från Veolia?
4900, 4902-4909, 4911 och 4912

/Janne

Nico


4902-4909 ska vara övertagna av Busslink. 4911-4912 är däremot kvar som tillfälliga inhyrningar från Veolia medan några andra av de övertagna vagnarna är på tvätt och press. 4900 (och 4901) hördes det ryktas skulle fungera som något slags inlånad reserv för 179:an, men inget står med på vagnslistan för Råsta. Själv har jag inte heller sett röken av dem sedan den 19/8 så gissningsvis så rullar de på Veolias Roslagsbaneersättning eller något.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Janne Rickman

Tack för svaret.
Jag såg på Vägverket att 4901 och 4910 står registerad på Veolia Olofström
Följande bussar står registerade på Busslink Råsta: 4900, 4902-4909, 4911 och 4912
På Scania Sverige AB står 4914 och 4915

/Janne

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 03 september 2007, 17:01:35 PM
Ämnet heter ...slutliga(?)...

Bussplaceringen är färskvara, kan bekräfta senaste rockaden.

Från Täby till Råsta:
6620-27

/Ted



En bild på en av Täbys f.d. trängselvagnar som numera trafikerar Råstalinjerna. Här på linje 522 mot Häggviks ind.omr. och Stinsen. Vid fototillfället körde även 6620, 6622, 6625 och 6626 Sollentunalinjer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico


Har inte kört dem själv, men flera kollegor som har gjort så har klagat och kallat dem orkeslösa i jämförelse med 38-vagnarna. Undrar om man månne kanske kopplat ur något eller så?  ???
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Nej det tror jag inte, men Täbys bussar är generellt klena jämfört med andra garage är min upplevelse.
Orkeslösheten på Täbys B9:or brukar vara relaterade till vattenbrist, men jag antar att det kan ha andra orsaker också...
Som jag förstått saken är 38xx-vagnarna annorlunda byggda (bl a lägre) än 63/66-serien vilket möjligen kan förklara en del av bekymren.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

I morse körde Hornsbergsvagnen 7300 (Scania Omnicity led) på linje 515. Är den flyttad till Råsta eller har Hornsberg fått turer på 515? Första gången jag ser Omnicity led på 515.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Hornsberg kör vissa turer på 515 med egna bussar, men linjen som sådan tillhör fortfarande Råsta som kör majoriteten av avgångarna.
//Fredrik

Magnus_J

Citat från: Norrortsmicke skrivet 11 september 2007, 09:57:49 AM
I morse körde Hornsbergsvagnen 7300 (Scania Omnicity led) på linje 515. Är den flyttad till Råsta eller har Hornsberg fått turer på 515? Första gången jag ser Omnicity led på 515.

ganska vanligt med Omnicity led på 515,

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 september 2007, 10:02:45 AM
Hornsberg kör vissa turer på 515 med egna bussar, men linjen som sådan tillhör fortfarande Råsta som kör majoriteten av avgångarna.
//Fredrik


Citat från: Magnus_J skrivet 11 september 2007, 11:20:09 AM
ganska vanligt med Omnicity led på 515,

Tack för era svar!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Citat från: Magnus_J skrivet 11 september 2007, 11:20:09 AM
ganska vanligt med Omnicity led på 515,
Jaså, jag trodde inte Råsta hade några Omnicityleder?
//Fredrik

Ted Selander