Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan

Startat av Ted Selander, 19 augusti 2007, 17:22:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Ämnet heter ...slutliga(?)...

Bussplaceringen är färskvara, kan bekräfta senaste rockaden.

Från Täby till Råsta:
6620-27

Från Råsta till Täby
3863-70

/Ted

Carl W

Citat från: Ted S skrivet 03 september 2007, 17:01:35 PM
Ämnet heter ...slutliga(?)...

Bussplaceringen är färskvara, kan bekräfta senaste rockaden.

Från Täby till Råsta:
6620-27

Från Råsta till Täby
3863-70

/Ted

Vad är anledningen till denna rockad?

Jonas Strömblad



Förklarar varför 3866 var ute och snurrade på 178 idag då!
/J
PS Undrar om taxichaffisen firar att det är 40 år sedan högertrafiken infördes genom att köra lite vänstertrafik  ;D DS
PS2 Undrar när SL ska fixa till skyltarna med pendeltågsavgångarna DS

Ted Selander

Citat från: Carl W skrivet 03 september 2007, 17:08:47 PM
Vad är anledningen till denna rockad?

Överskott på omlopp som kräver regionalstandard (full-AC, bälten, gardiner m.m.)

/Ted

Ted Selander

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 03 september 2007, 17:13:27 PM

Förklarar varför 3866 var ute och snurrade på 178 idag då!
/J

Det var ju inte ett så lyckat, på en linje med sjua i mitten...

/Ted

Jonas Strömblad

#20
Citat från: Ted S skrivet 03 september 2007, 17:21:31 PM
Det var ju inte ett så lyckat, på en linje med sjua i mitten...
/Ted

Jaja, man får låtsas att den är blå! Mycket mer lyckat (om man överhuvudtaget kan snacka om lyckat i samma mening som man nämner B9S  ;) ) med den vagnen på 178 än de gamla Vaxholmsvagnarna 567x-568x med en bakdörr i alla fall...  ;)
/J

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 03 september 2007, 17:01:35 PM
Ämnet heter ...slutliga(?)...

Bussplaceringen är färskvara, kan bekräfta senaste rockaden.

Från Täby till Råsta:
6620-27

Från Råsta till Täby
3863-70

/Ted

Och jag som bara hade 3863+3869 kvar att knäppa i Råsta..
Nåja, nu har man fått anledning att göra nya Råstaresor..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Men det än onekligen lite så att man känner att det blir lite lustigt ibland beroende på vad som finns tillgängligt för stunden. Just nu verkar vi ha ett visst överskott på ledvagnar på Råsta (Niclas eller Ted vet nog mera i detalj) vilket ger en del udda situationer. Flera avgångar på olika linjer som normalt sett inte går med ledvagn (annat än i undantagsfall) har nu t.ex. rullat på i en mängd. I går på t.ex. 504 och även 523 som hade flera avgångar med både B9S och OmniLink-leder. Vid ett tillfälle igår kväll satt både jag och kollegan åt andra hållet med varsin B9S (själv hade jag totalt 4 st) och det kändes lite som over kill.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Måns Johannesson

Citat från: Ted S skrivet 03 september 2007, 17:19:52 PM
Överskott på omlopp som kräver regionalstandard (full-AC, bälten, gardiner m.m.)

/Ted

Vilka Råstalinjer är det som kräver regionalvagnar (förutom 179)?

/Måns

Nico

#24

Såvitt jag vet så är det inga i Råsta. Inte heller 179 även om någon ansvarig verkar anses att det behövs (det som behövs där är mera av en stadsbuss, med genomgående dubbla dörrar och få sittplatser, fastän med mera kräm i drivningen för att även klara 70-väg å uppåt). Däremot finns det väl en del sådana krav i Täby varför en del B9S med regionalstandard då flyttats dit från Råsta som jag fattat det... och inte tvärtom.  ;)  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Måns Johannesson

Citat från: Nico skrivet 03 september 2007, 21:31:12 PM
Såvitt jag vet så är det inga i Råsta. Inte heller 179 även om någon ansvarig verkar anses att det behövs (det som behövs där är mera av en stadsbuss, med genomgående dubbla dörrar och få sittplatser, fastän med mera kräm i drivningen för att även klara 70-väg å uppåt). Däremot finns det väl en del sådana krav i Täby varför en del B9S med regionalstandard då flyttats dit från Råsta som jag fattat det... och inte tvärtom.  ;)  :D

Enligt uppgifterna i tråden flyttas 8 vagnar med regionalstandard till Råsta (6620-6627) medan Täby får 8 vagnar med linjestandard (3863-3870) i utbyte. Med andra ord kan knappast behovet av regionalstandard vara orsaken till flytten (även om Täby fortfarande har fler regionalvagnar än man behöver).

/Måns

Nico


Tja, såvitt jag förstått så är det tvärtom. Det står inte heller något någonstans i tråden om att 6620-6627 skulle ha regionalstandard utan det står bara att de byts mot 3863-3870. Se citatet.

Citat från: Ted S skrivet 03 september 2007, 17:01:35 PM
Ämnet heter ...slutliga(?)...

Bussplaceringen är färskvara, kan bekräfta senaste rockaden.

Från Täby till Råsta:
6620-27

Från Råsta till Täby
3863-70

Vad som är vad framgår alltså inte och jag har i alla fall för mig att 3863-3870 har regionalstandard, dvs. bälten, AC osv. och därför drar jag slutsatsen att 6620-6627 inte har det och att 38-vagnarna behövs i Täby för omlopp med regionalstandard.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 03 september 2007, 23:07:18 PM
Tja, såvitt jag förstått så är det tvärtom. Det står inte heller något någonstans i tråden om att 6620-6627 skulle ha regionalstandard utan det står bara att de byts mot 3863-3870. Se citatet.

Vad som är vad framgår alltså inte och jag har i alla fall för mig att 3863-3870 har regionalstandard, dvs. bälten, AC osv. och därför drar jag slutsatsen att 6620-6627 inte har det och att 38-vagnarna behövs i Täby för omlopp med regionalstandard.


Men faktum är att 66-vagnarna är utrustade enligt regionalkrav, med läslampor, höga ryggstöd och gardiner. Detta saknar 3863-3870 och det är därför de inte är reginalvagnar.
Jag ifrågasätter inte heller sanningshalten i det Ted skriver, det vore korkat. Däremot framgår inte varför de skiftas, det verkar bakvänt. Eller har Råsta regionalkrav på linjer som vi inte känner till?

Martin Maltkvist

Citat från: Karsten skrivet 03 september 2007, 23:14:59 PM
Men faktum är att 66-vagnarna är utrustade enligt regionalkrav, med läslampor, höga ryggstöd och gardiner. Detta saknar 3863-3870 och det är därför de inte är reginalvagnar.
Jag ifrågasätter inte heller sanningshalten i det Ted skriver, det vore korkat. Däremot framgår inte varför de skiftas, det verkar bakvänt. Eller har Råsta regionalkrav på linjer som vi inte känner till?
---
Om man smäller in en toa ( och ev. en starkare motor) i en B9S kan man ju alltid köra en Spanientur ;D
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Magnus_J