Bussmotorer (Bilder)

Startat av Fredrik Gelin, 19 oktober 2009, 07:52:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Eftersom mina kunskaper i ämnet motorer och dess konstruktion/funktion är begränsade till att fylla på div. vätskor för att hålla dem igång överlåter jag åt andra att lista ut vad som är vad och hur de olika delarna fungerar.
Jag blev dock lite inspirerad av Tomas Lindkvists frågor om chassin och tänkte att det kanske fanns intresse för lite motorbilder också.

Först ut blir Scanias motorer då dessa alltid varit bakomonterade:


I kronologisk ordning börjar jag med en MaxCi (CN113 Etanol)


Denna följs av en Omnicity (CN94 Etanol)


Och en Omnilink av tidig modell (CL94 Diesel)


För att avslutas med en Omnilink (CK270)av senaste snitt.

MAN ser ut på detta vis:


Åtminstone om man tittar under "huven" på en av Busslinks boggibussar i 75xx-serien.

Volvos maskiner (åtminstone de jag hittat och som samtliga suttit i Säfflebyggen) ser ut så här:


En Volvo B10L (Låggolv)


En B10B (?) monterad i en av Ösmos kortvagnar med lågentré.


Bussmotorn med stort B, även kallad pannkaksmotorn, dvs B10M ser ut så här om man skalar bort all plåt runt den...


En modernare maskin i form av en B7R som numera verkar vara standard i stads- och förortsbussarna från Volvo.


En toppmodern bakmotor från Volvo, åtminstone i form av en B9LA CNG, ser ut på detta vis.

Det var allt jag hade att bjuda på denna gång, återkommer om jag hittar fler bilder på samma tema...
//Fredrik

homer


Cyklisten

Väldigt intressant för min del :D Trodde inte att det fanns remdriven fläkt på B7:an. Och så ser man tydligt skillnaden mellan en ny och en gammal OmniLink, där motorn gör att det krävs det där omtalade extra förhöjning i passagerarutrymme.

Optimal

För att avslutas med en Omnilink (CK370)av senaste snitt.

Nja. 370  vet jag inte. Men 270 låter bättre  ;D ;D

Cero

Kul bildtema. Den fråga som direkt ramlar ner i mitt huvud är hur tusan man servar en längsmonterad motor. Det är ju inga stora pojkar man kan skicka in i det motorrummet. Kommer man åt tillräckligt via golvluckor inne i bussen eller sidoluckor eller måste man montera ur motorn vid större service eller reparationer?

Optimal

Citat från: Cero skrivet 19 oktober 2009, 18:50:40 PM
Kul bildtema. Den fråga som direkt ramlar ner i mitt huvud är hur tusan man servar en längsmonterad motor. Det är ju inga stora pojkar man kan skicka in i det motorrummet. Kommer man åt tillräckligt via golvluckor inne i bussen eller sidoluckor eller måste man montera ur motorn vid större service eller reparationer?

Olja, Luftfilter, Bränslefilter är ju sånt som byts relativt ofta och det kommer man åt från utsidan. Större reparationer, vad skulle det vara?  :)

Erling.L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 oktober 2009, 07:52:32 AM



En B10B (?) monterad i en av Ösmos kortvagnar med lågentré.




kom med denna o vissa herrar i uniform o blåbröstad folksnappare bil o du får bärga den till en motortvätt :(
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Cyklisten

Citat från: Cero skrivet 19 oktober 2009, 18:50:40 PM
Kul bildtema. Den fråga som direkt ramlar ner i mitt huvud är hur tusan man servar en längsmonterad motor. Det är ju inga stora pojkar man kan skicka in i det motorrummet. Kommer man åt tillräckligt via golvluckor inne i bussen eller sidoluckor eller måste man montera ur motorn vid större service eller reparationer?

Det finns ju luckan på sidan, där kommer man åt topplocket, tändspolar, tändstift och allt det vanliga som kan behövas. Vi hade iaf inga problem att hålla på med en B10BLE som inte tände på alla cylindrar.

Fredrik Gelin

Citat från: Optimal skrivet 19 oktober 2009, 18:44:36 PM
För att avslutas med en Omnilink (CK370)av senaste snitt.

Nja. 370  vet jag inte. Men 270 låter bättre  ;D ;D
Nja, om det låter bättre vet jag inte, men det är beklagligtvis sant...  ;D
Jag får skylla på tryckfelsnisse i detta fall, har rättat till det nu.
//Fredrik

Ingemar

Citat från: BEL skrivet 19 oktober 2009, 20:45:51 PM

kom med denna o vissa herrar i uniform o blåbröstad folksnappare bil o du får bärga den till en motortvätt :(
Det enda jag ser som skulle kunna vara oljebemängd motor är vid servooljebehållaren, resten ser för mig ut som skit (damm , grus mm) Inget som farbror blå borde bry sig om?
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Erling.L

Citat från: Ingemar skrivet 20 oktober 2009, 06:20:45 AM
Det enda jag ser som skulle kunna vara oljebemängd motor är vid servooljebehållaren, resten ser för mig ut som skit (damm , grus mm) Inget som farbror blå borde bry sig om?
MVH Ingemar

Då har du inte mött kling o klang vi har i stan dammig motor = brandförstärkare
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Clabbe

Dessutom har de tolkningsföreträde  :-X

Ingemar

Citat från: BEL skrivet 20 oktober 2009, 11:29:20 AM
Då har du inte mött kling o klang vi har i stan dammig motor = brandförstärkare
Jag mötte de ökända när de var hos oss i Stenkullen och gjorde kontroller, men vi kanske hade tur och att de inte såg någon dammig motor. Många egna tolkningar verkar de ju i alla fall ha...
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Tomas Lundqvist

Tack för bilderna! Ger ytterligare lite kött på benen för en som aldrig skruvat buss...och förmodligen inte kommer att göra det heller! Men intresserad kan man ju vara bara för att... ;)

Greger Larsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 oktober 2009, 07:52:32 AM
Eftersom mina kunskaper i ämnet motorer och dess konstruktion/funktion är begränsade till att fylla på div. vätskor för att hålla dem igång överlåter jag åt andra att lista ut vad som är vad och hur de olika delarna fungerar.
Jag blev dock lite inspirerad av Tomas Lindkvists frågor om chassin och tänkte att det kanske fanns intresse för lite motorbilder också.

Först ut blir Scanias motorer då dessa alltid varit bakmonterade:

Antar att ordet "alltid" ovan får anses relativt...




Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 oktober 2009, 07:52:32 AM
Bussmotorn med stort B, även kallad pannkaksmotorn, dvs B10M ser ut så här om man skalar bort all plåt runt den...

Nu var det väl kanske själva chassit som hette B10M, och motorn kan i praktiken även sitta i B10R och B10B som även de har liggande 10-liters motor. Likaså B9M. Själva motorn heter i själva verket THD103 eller något liknande och stammar ur THD100 som satt i B58:an och sedan uppgraderats till THD101 osv(med olika tillägsbokstäver) till den senaste liggande 10-litersmotorn DH10. H:et står f ö för horisontell.
Scania har ju även de beteckningar på sina motorer(DS11 t ex) som då kan återfinnas i olika chassityper.

Kul med bilderna hursomhelst.

/GL