j***ar, jag hann inte vara Ljusskygg...

Startat av Bussmicke, 05 september 2009, 20:35:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Citat från: Carl W skrivet 12 september 2009, 23:24:59 PM
Nej, det är fullt lagligt att fotografera bussar och dess förare. Men då får man som fotograf också vara beredd på att det finns förare som inte gillar det, och visar fingret eller drar ner solskyddet. Så det kanske är dags att sluta klaga på dessa förare. Jag varken visar finger eller drar ner solslyddet. Jag skakar bara på huvudet. För er hobby är trots allt rätt speciell, snällt sagt.

Att visa fingret till någon som fotograferar är inte acceptabelt. Skulle inte tro att bussägaren är särskilt glad över att ha sådana representanter i företaget... Särskilt inte om bilden kommer ut på nätet, där det troligen framgår med alldeles för stor tydlighet vilket företag som har förare som uppträder så!
/J (bussförare)

Carl W

Citat från: jonas a skrivet 12 september 2009, 23:36:51 PM

Får man lov att fråga vad du gör på ett entusiast forum om du nu är Ointresserad av bussar??

Jag jobbar inom branschen, men skulle aldrig komma på tanken att fotografera en massa bussar.

Carl W

Citat från: Verspieder skrivet 12 september 2009, 23:44:59 PM
Nja, nog skulle jag vilja kalla det för en hobby bland så många andra. Varken mer eller mindre speciell, särskilt med hur många utövare av hobbyn som arbetar heltid inom branschen.
Att vara intresserad av tåg och/eller flyg är ofta mer acceptabelt av allmänheten, för att inte tala om den helt accepterade hobbyn att samla på pappersbitar som används som ett kvitto på att betalning för vidarebefordrandet av en postförsändelse gjorts. ;)

Man kan väl säga som så, att fanatiker är speciella och ibland rätt kufiga (heter det så?). Oavsett om det handlar om frimärken, fotboll eller bussar.

Carl W

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 12 september 2009, 23:50:41 PM
Att visa fingret till någon som fotograferar är inte acceptabelt. Skulle inte tro att bussägaren är särskilt glad över att ha sådana representanter i företaget... Särskilt inte om bilden kommer ut på nätet, där det troligen framgår med alldeles för stor tydlighet vilket företag som har förare som uppträder så!
/J (bussförare)

Okay, det ser inte bra ut. Men om man ogillar det, så finns det inte så många sett att visa det på. En förare drog ju ner solskyddet. Men det var ju sådana här som blev upprörda över det också.

Simon

Citat från: Carl W skrivet 13 september 2009, 00:01:07 AM
Man kan väl säga som så, att fanatiker är speciella och ibland rätt kufiga (heter det så?). Oavsett om det handlar om frimärken, fotboll eller bussar.

Ja, eller fågelskådning, knyppling och curling... 

Folk är intresserade av olika saker och det bör man respektera.

Ersa

#50
Citat från: Carl W skrivet 13 september 2009, 00:08:19 AM
Okay, det ser inte bra ut. Men om man ogillar det, så finns det inte så många sett att visa det på. En förare drog ju ner solskyddet. Men det var ju sådana här som blev upprörda över det också.

Att många människor inte vill vara med på bild är en sak. Men om trafiksäkerheten påverkas av ett nerdraget solskydd är det inte en helt optimal situation.

Bussmicke

Citat från: Carl W skrivet 13 september 2009, 00:01:07 AM
Man kan väl säga som så, att fanatiker är speciella och ibland rätt kufiga (heter det så?). Oavsett om det handlar om frimärken, fotboll eller bussar.

Då kan du ta och sluta klanka ner på oss, TACK!
Har du inte bättre för dig kan du ta och besöka andra forum.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

RoTe

Citat från: Carl W skrivet 12 september 2009, 23:58:19 PM
Jag jobbar inom branschen, men skulle aldrig komma på tanken att fotografera en massa bussar.

Jag jobbar inom branschen och gillar mitt jobb. Således fotograferar jag en hel del i mitt arbete för att kunna visa andra personer hur mitt jobb är. Bloggar samt använder facebook.

Jag tycker det är synd att det ska vara "konstigt" att fota bussar. Är det lika konstigt att en arkitekt fotar huset han ritat?

Ulf Rådeström

Men hörrni alla....kan vi inte sluta nu?

Varje gång sådant här kommer på tal så utmynnar det i en evighetslång diskussion sida upp och sida ner med allehanda stickspår om än det ena än det andra.

Kan vi inte bara nöjja oss med följande:

1. vi fotar bussar för att vi gillar det

2. det är fullt lagligt att göra det och ingen kan ta ifrån oss kamera eller film

3. att egentligen har ingen anledning att ge fingret, veva ner solskyddet, skälla ut oss efter noter eller vad det kan vara - men att vi ibland får acceptera att det helt enkelt finns sådana personer som inte har annat att göra

4. att sådana personer får skylla sig själva om dom hamnar på sådana bilder och inlägg som det här

Vad mer finns det egentligen att säga om det hela? Lagligheten har vi ju utrett i minst tio trådar och den borde vara ganska klar för alla vid det här laget.

Att acceptera finger eller inte...tja...oavsett vi vill det eller inte så är det trots allt så att ibland sitter det personer på fel plats i livet - och vi kan inte göra mycket åt det....

//Uffe

Jonas Strömblad

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 september 2009, 09:02:11 AM
Att acceptera finger eller inte...tja...oavsett vi vill det eller inte så är det trots allt så att ibland sitter det personer på fel plats i livet - och vi kan inte göra mycket åt det....
//Uffe

När jag plåtat har jag aldrig råkat ut för någon som ifrågasatt mig (jo förresten, men det var ingen bussförare utan en resenär som trodde jag zoomade in honom), skällt ut mig, pekat finger eller dragit ned solskydd så kanske skall jag inte lägga mig i detta...
Men, om någon visar fingret, eller gör andra obscena gester som hamnar på bild tror jag att personens arbetsgivare (och även uppdragsgivare om det handlar om upphandlad trafik) är intresserad av det hela. Det är som sagt ingen vidare reklam för företagen med sådana representanter.
Så, skicka sådana bilder till företagen ifråga och be att få en ursäkt
/J

Lars-Gunnar

På tal om fotografvästar så har Maskinisten.net sådana och där står att de är Maskinfotografer, Maskinistens logga inom cirkel och www-adressen till forumet.

Något för er fotografer eller är det töntigt?

Se här: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6022&highlight=

Lars-Gunnar ;)

RoTe

Citat från: Lars-Gunnar skrivet 13 september 2009, 12:12:39 PM
På tal om fotografvästar så har Maskinisten.net sådana och där står att de är Maskinfotografer, Maskinistens logga inom cirkel och www-adressen till forumet.

Något för er fotografer eller är det töntigt?

Se här: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6022&highlight=

Lars-Gunnar ;)

Lite skillnad kanske då maskinistfotografer ofta rör sig i områden där varselkläder är krav?

Danne B.

Citat från: RoTe skrivet 13 september 2009, 13:19:02 PM
Lite skillnad kanske då maskinistfotografer ofta rör sig i områden där varselkläder är krav?

Fast... Egentligen är ju varsellkläder mer eller mindre ett krav vid arbete på väg oxå och det är väl mestadels där bussfotografer befinner sig! ;)

//Danne

RoTe

Citat från: Danne B. skrivet 13 september 2009, 13:24:46 PM
Fast... Egentligen är ju varsellkläder mer eller mindre ett krav vid arbete på väg oxå och det är väl mestadels där bussfotografer befinner sig! ;)

//Danne

Dags att tvinga alla turister ha reflexväst alltså?

Danne B.