j***ar, jag hann inte vara Ljusskygg...

Startat av Bussmicke, 05 september 2009, 20:35:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: jonas a skrivet 06 september 2009, 13:14:44 PMVarför inte underrätta bussbolagen om lagen och människors intresse att fotografera bussar, som blir sagt i följande tråd.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27720.0

Jag har aldrig problem när jag fotograferar lastbilar. Verkar som lastbilschaufförer har bättre koll på deras intressegrupp?

Lastbilförarna är som grupp mera homogen och har troligen inte samma erfarenhet av fotoförbud mm. Bussförarna, speciellt de som kör stadstrafik, är däremot betydligt mera heterogen och en hel del av förarna med utländsk bakgrund kan ha dåliga erfarenheter av offentlig fotografering på olika vis. Det är ju något som vi i 'trygga' Sverige inte har stött på annat än i de fall där vissa entusiaster kanske åkt fast utomlands när de t.ex. försökte fota på en järnvägsstation i Östberlin osv.

Detta fenomen är i sin tur kanske därför något man i alla fall ibland bör ha i åtanke. Att det däremot sedan även kan ha påverkat övriga bussförarkollegor kan vara en potentiell bieffekt vilket naturligtvis är tråkigt. Samtidigt är inte beteendet heller försvarbart oavsett erfarenhet då vi i Sverige som sagt normalt har tillstånd att fotografera nästan som vi vill, vilket självklart (så länge det inte stör) då även innefattar bussar och annan trafik som rör sig.

Information finns och ges även till de förare som vill lyssna, men ofta så handlar många människor utifrån vad de själva anser är korrekt och inte utifrån information de fått. Visst skulle bolagen säkert kunna informera mera, men dels är detta inte någon allvarligare fråga på det stora hela och dels så finns mera nödvändig information som tyvärr inte heller den når ut till alla då det alltid finns en grupp som inte läser på infotavlorna eller kollar veckomeddelandena.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

jonas a

Citat från: Nico skrivet 06 september 2009, 15:03:25 PM
text


Jag tror det ligger mer i att bussförare är en mer utsatt grupp för tex brott och således är mer ljusskygga. Dom vet ju inte vem som döljer sig bakom en kamera som i de flesta fall skymmer hela fotografens ansikte (systemkamera).

Att invandrare skulle vara överrepresenterade i att vara ljusskygga är fel, bilden i första inlägget visar en förmodligen 100% svenskfödd man.
Sen har jag fotograferat lastbilar från många fd krigsdrabbade länder och inte blivit illa bemött, så jag tror det är mer att bussförare känner sig hotade/kartlagda av illa sinnade personer.

Men visst information borde finnas om fotografering. Och vad lagen säger. Sen kan bussbolagen sätta upp tydliga skyltar om fotoförbud om dom vill. Och ansöka om skyddsobjekt på sina fordon.
Militärfordon är tydligen redan skyddsobjekt har jag läst någonstans.

Men men föraren i första bilden kanske bara drog ner solskyddet för han ville det.

Peter Erret

Citat från: Bussmicke skrivet 05 september 2009, 21:31:44 PM
He he, jag har då alrdig sett ett solskydd fara ned så snabbt som denna gången men kameran var snabare...

Vad är det för trams ni håller på med, läs i BM:s inlägg ovan , försvara inte en bussförare på detta sätt.

Bidrar gärna med en "galning" som kör i 90 knyck medför Sälenfjället med en A3-skylt framför nyllet för att inte hamna på bild,
Trafiksäkert? Nej inte alls.


(Han och företagets övriga förare fick respass från O-ringen, kanske inte pga bilden men....)

Martin Maltkvist

Citat från: jonas a skrivet 06 september 2009, 15:40:12 PM

Jag tror det ligger mer i att bussförare är en mer utsatt grupp för tex brott och således är mer ljusskygga. Dom vet ju inte vem som döljer sig bakom en kamera som i de flesta fall skymmer hela fotografens ansikte (systemkamera).

Men men föraren i första bilden kanske bara drog ner solskyddet för han ville det.
Tror du eller vet du? Inte en enda av de förare som gått fram till mig har nämnt något om brott etc och baserat på egna erfarenheter är förare med utländsk bakgrund överrepresenterade bland de som skällt på mig. Anmärkningsvärt är att i princip samtliga av dessa kör i stadstrafiken medan mer eller mindre alla turistförare hejar och vinkar glatt.
Högst osannolikt att so
Citat från: Nico skrivet 06 september 2009, 15:03:25 PM
Lastbilförarna är som grupp mera homogen och har troligen inte samma erfarenhet av fotoförbud mm. Bussförarna, speciellt de som kör stadstrafik, är däremot betydligt mera heterogen och en hel del av förarna med utländsk bakgrund kan ha dåliga erfarenheter av offentlig fotografering på olika vis. Det är ju något som vi i 'trygga' Sverige inte har stött på annat än i de fall där vissa entusiaster kanske åkt fast utomlands när de t.ex. försökte fota på en järnvägsstation i Östberlin osv.

Detta fenomen är i sin tur kanske därför något man i alla fall ibland bör ha i åtanke. Att det däremot sedan även kan ha påverkat övriga bussförarkollegor kan vara en potentiell bieffekt vilket naturligtvis är tråkigt. Samtidigt är inte beteendet heller försvarbart oavsett erfarenhet då vi i Sverige som sagt normalt har tillstånd att fotografera nästan som vi vill, vilket självklart (så länge det inte stör) då även innefattar bussar och annan trafik som rör sig.

Information finns och ges även till de förare som vill lyssna, men ofta så handlar många människor utifrån vad de själva anser är korrekt och inte utifrån information de fått. Visst skulle bolagen säkert kunna informera mera, men dels är detta inte någon allvarligare fråga på det stora hela och dels så finns mera nödvändig information som tyvärr inte heller den når ut till alla då det alltid finns en grupp som inte läser på infotavlorna eller kollar veckomeddelandena.
Citat från: Nico skrivet 06 september 2009, 15:03:25 PM
Lastbilförarna är som grupp mera homogen och har troligen inte samma erfarenhet av fotoförbud mm. Bussförarna, speciellt de som kör stadstrafik, är däremot betydligt mera heterogen och en hel del av förarna med utländsk bakgrund kan ha dåliga erfarenheter av offentlig fotografering på olika vis. Det är ju något som vi i 'trygga' Sverige inte har stött på annat än i de fall där vissa entusiaster kanske åkt fast utomlands när de t.ex. försökte fota på en järnvägsstation i Östberlin osv.

Detta fenomen är i sin tur kanske därför något man i alla fall ibland bör ha i åtanke. Att det däremot sedan även kan ha påverkat övriga bussförarkollegor kan vara en potentiell bieffekt vilket naturligtvis är tråkigt. Samtidigt är inte beteendet heller försvarbart oavsett erfarenhet då vi i Sverige som sagt normalt har tillstånd att fotografera nästan som vi vill, vilket självklart (så länge det inte stör) då även innefattar bussar och annan trafik som rör sig.

Information finns och ges även till de förare som vill lyssna, men ofta så handlar många människor utifrån vad de själva anser är korrekt och inte utifrån information de fått. Visst skulle bolagen säkert kunna informera mera, men dels är detta inte någon allvarligare fråga på det stora hela och dels så finns mera nödvändig information som tyvärr inte heller den når ut till alla då det alltid finns en grupp som inte läser på infotavlorna eller kollar veckomeddelandena.
lskyddet åkte ner bara sådär. Inse fakta Jonas, det är faktiskt så att vissa förare har dåliga erfarenheter av offentlig fotografering på olika vis vilket Nico belyser på ett bra sätt.
Det vara så att de sprider sitt till kollegorna men mycket sannolikt är att även svenska förare tror sig veta hur det ligget till och att foto skulle vara förbjudet. Undetecknad vet en förare (svensk) som prompt påstod att foto på allmän plats skulle vara förbjudet och jag tror att många människor inte alls kan en susning om fotografjuridik eller har den minsta kännedom om PuL.
Citat...så handlar många människor utifrån vad de själva anser är korrekt och inte utifrån information de fått.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

M224

Citat från: Bussmicke skrivet 05 september 2009, 21:31:44 PM
He he, jag har då alrdig sett ett solskydd fara ned så snabbt som denna gången men kameran var snabare...

Ja någon nytta skall du väl ha av ett proffskamerahus till kamera...  ;D

jonas a

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 06 september 2009, 17:01:53 PM
text


Jag gav endast Min syn på saken. Om det är Rätt eller Fel är upp till var och en, men nu känns det mer som ett personangrepp från dig.

Bäst att hålla käften, jag har skrivsvårigheter och kan inte formulera mig som nån akademiker.

lil-sis

Jag bryr mig inte för egen del.

Men jag kan faktiskt förstå de som tycker det är obehagligt. Speciellt eftersom de med största sannolikhet inte har en susning om vad det handlar om! Alla som kör är ju inte "bussnördar" ens i ordets mildaste betydelse utan känner sig i många fall säkert utpekade som det fotade objektet, istället för bussen som det ju faktiskt (nästan) alltid var.

Det är naturligtvis väldigt onödigt att skälla på fotografen och/eller bråka.

Men som fotograf i det läget måste det vara bättre att radera och sen bara gå därifrån.

RoTe

Citat från: lil-sis skrivet 06 september 2009, 17:42:16 PM
Men som fotograf i det läget måste det vara bättre att radera och sen bara gå därifrån.

Du vet att raderade bilder är busenkla att ta fram igen? Så en radering eller ens formattering av minneskortet är helt lönlöst.

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 06 september 2009, 18:10:28 PM
Du vet att raderade bilder är busenkla att ta fram igen? Så en radering eller ens formattering av minneskortet är helt lönlöst.

Det är inte alla som vet det, eller hur man bär sig åt....

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 06 september 2009, 18:10:28 PM
Du vet att raderade bilder är busenkla att ta fram igen? Så en radering eller ens formattering av minneskortet är helt lönlöst.

Jo, men det brukar ändå lugna ner situationen om man säger att man tagit bort bilden. Man behöver inte ens ta bort den utan bara låtsas att man gör det. Ingen - inte ens polisen utan åklagares tillstånd - har rätt att kolla ditt minneskort. Skulle vederbörande mot förmodan vilja se vad som finns på minneskortet och man är hygglig och visar det och bilden råkar vara kvar är det ju bara att säga "Ojdå, jag tog visst bort fel bild".
Jag har till och med lyckats luras med detta trick med en kamera laddad med filmrulle. Dock inte en bussförare utan en alkis ("du var en jala hygglig prick som tog bort bilden"). Givetvis tog jag inte bort någon bild. Bilden föreställde inte heller alkisen utan han råkade sitta i bakgrunden när jag fotograferade något helt annat.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

lil-sis

Citat från: RoTe skrivet 06 september 2009, 18:10:28 PM
Du vet att raderade bilder är busenkla att ta fram igen? Så en radering eller ens formattering av minneskortet är helt lönlöst.

Ja men det är inte det som är poängen, som redan är påpekat. Utan att göra sig lite smidig ;)

Möllers

#26
Minns det var i Juli tror jag fotade jag bussar som körde hos tågbussarna i Ängelholm då kom det en Setra buss hos Isakssons Buss.
Sen stannade han hos mig nästan sen efter en stund körde han med dörren öppen sa om jag kunde redara bilden på han gjorde jag det.
Han visade tumme var rätt glad sen körde han iväg,Det var ingen svensk förare alls.

Bussmicke

Jag har lagt till mig en vana att alltid hälsa nä'r jag tagit en bild, de flesta brukar vinka tillbaka och skulle någon inte göra det bryr jag mig inte så mycket.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

Jag hälsar sällan bara om dom gör det så hälsar jag så klar,om dom inte hälsar så helsar inte jag.

Ersa

Nu vill jag jämföra! Hur är det i tåg- och spårvagnsbranschen? Något säger mig att tåg och spårvagnar blir fotade oftare pga ett större andel spårnördar än bussnördar. Dessutom verkar spårpersonal vara väldigt vana vid kameror jämfört med busspersonal. Spårvagnsförare brukar då alltid le glatt så fort min kamera dyker upp.
Någon som vet mera? Leif D? Strömblad?